Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

The Netherlands: Plug-in hybrids taking charging spots

This site may earn commission on affiliate links.
Dank je wel, ik ben (tot september?) een ampera rijder.
Daniel, ik doelde op niets meer dan enkel het benzineverbruik op die range-extender.
Daar kan jij toch ook niet vrolijk van worden?
Als je vrijwel alleen maar die ritten (tot 60km) maakt, en er ook niet (ver) mee op vakantie gaat, is een ampera zeer geschikt. Voor mij niet dus.
Tja, eerlijk gezegd zou ik zonder die fiscale voordelen waarschijnlijk nog jaren in een gewone prius hebben gereden. Het valt je te prijzen.
50k voor een PHEV en zeker 100k voor een model S zou voor mij zonder zakelijk&fiscaal voordeel ver boven budget zijn.
 
Tja, daar wordt bijvoorbeeld centrum Amsterdam wel voor misbruikt.

In Rotterdam moet je niet proberen te laden want daar staan alleen maar 7 series en S-klasses van tuig op de laadplaatsen.

Ja, zo'n kaartje heb ik al eerder aan gedacht. Ik dacht zelf aan een kaartje achter mijn EIGEN ruit waar op staat: Heb jij deze plek héél hard nodig? Bel me dan op 06-XXXXXX

Afijn, een vriendelijk kaartje met dat je er al een tijd staat werkt wel bij een deel van de mensen, maar lang niet bij iedereen. Op korte termijn waarschijnlijk wel bij de groep die nu bewust elektrisch rijd, maar uiteindelijk moeten we meer laadpalen hebben.

In de Model S vergrendeld de kabel ook in de auto. Maar goed ook, want ik wil niet dat iemand mijn laadkabel kan jatten of mijn laadproces kan onderbreken.


Uiteraard fijn om te zien dat er nog plug-in hybride rijders zijn die wél laden en dat ook maximaal proberen te doen.

Hoe krijgen we dat laatste dan voor elkaar? Want het verdienmodel is nog niet rond.

Ik sprak laatst iemand die een Ampera reed en met trots vertelde nooit te laden, maar wel 0% bijtelling genoot. Hij vond zichzelf érg slim. Ik heb hem ronduit asociaal genoemd. Grafhekel heb ik daar aan.

Je zit dan ineens met het probleem dat een laadpaal gekoppeld moet worden aan een parkeertarief. Sowieso zijn alle publieke laadpalen 3-fase 16A, E-Laad heeft nooit enkel-fase palen geplaatst.

Waarom zo'n moeilijke berekening? Een "boetetarief" als je na X uur er nog steeds staat kan toch motiverend werken? Nu moet je niet direct na 5 minuten de boete uitschrijven, men moet ook wel het gemak van het elektrisch rijden kunnen houden en niet op de zenuwen worden gewerkt. Alleen de prikkel moet er zijn om de auto weg te halen.

Even verder over de "moeilijke berekening" doorgedacht:

Ik denk dat het doel toch bereikt kan worden door het toepassen van 2 simpele regels:

1. Niet aangesloten op laadpaal = boete
2. Zodra aangesloten: uurtarief gebaseerd op capaciteit paal. (dus doorbetalen zodra vol maar nog wel aangesloten)

Dus ICE niet welkom bij laadpaal

PHEVs en EVs welkom, maar bij de 11 Kw laadpalen zijn de PHEVs vrij snel vol, en na een paar uur de meeste andere EVs ook.
Doorbetalen voor het gebruik van de paal (gewoon via afrekenen per pas?) lijkt me voldoende incentive om bij vol zsm te verplaatsen.
PHEV en EV bezitters maken dan ook de plekken voor elkaar vrij.....

Bij betaalde parkeerplaatsen makkelijk in te voeren (extra instructie controleur; wel of niet aangesloten dient controleerbaar te zijn, zodat wel fysiek maar niet "electronisch" verbonden kan gelden als niet aangesloten; verder dient natuurlijk ook het functioneren van de paal controleerbaar te zijn om te voorkomen dat een goeewillende bestraft wordt bij defecte paal)
Onbetaalde parkeerplaatsen is lastiger, aangezien je daar politieke wil (per gemeente?) voor nodig hebt. Wellicht eerst als gemeenschap overeenstemming en dan met een goed plan in gesprek gaan?
 
Daniel, ik doelde op niets meer dan enkel het benzineverbruik op die range-extender.
Daar kan jij toch ook niet vrolijk van worden?
Als je vrijwel alleen maar die ritten (tot 60km) maakt, en er ook niet (ver) mee op vakantie gaat, is een ampera zeer geschikt. Voor mij niet dus.
Tja, eerlijk gezegd zou ik zonder die fiscale voordelen waarschijnlijk nog jaren in een gewone prius hebben gereden. Het valt je te prijzen.
50k voor een PHEV en zeker 100k voor een model S zou voor mij zonder zakelijk&fiscaal voordeel ver boven budget zijn.

Dag Martijn, ik had ook niet zozeer de bedoeling geprikkeld op jouw uitlating te reageren. Ik vind het verbruik op de range extender overigens erg meevallen. Wij zijn het afgelopen jaar twee keer heen en weer naar Spanje gereden waarbij wij (noodgedwongen) volledig op de range extender een verbruik van 1 op 15/16 hebben gehaald op de autoroute (130 op de tomtom). Vind ik toch niet tegenvallen voor een auto van zo'n 1700 kg. Ik haal dat verbruik in ieder niet met mijn andere auto's.

Over het aankomende gebrek aan laadpalen: de staat is nu op een behoorlijk forse manier auto's met een uitstoot kleiner dan 50 gram fiscaal aan het stimuleren. Voor zover ik weet heeft dat echter alleen betrekking op de betrefende auto's zelf en de privé laadvoorzieningen. De bekostiging van de behoorlijk cruciale openbare laadplaatsen wordt echter niet of nauwelijks door de rijksoverheid ter hand genomen. Dat is na het ter ziele gaan van stichting e-laad volledig overgelaten aan lokale overheden. Een aantal daarvan doet het erg goed (bijvoorbeeld Amsterdam), bij anderen gebeurd er helemaal niets.

Ik vind dat er een koppeling gemaakt zou moeten worden tussen het aantal fiscaal gestimuleerde auto's en openbare laadpalen: voor elke nieuwe auto één tot twee openbare laadpalen. In verhouding tot de financiële voordelen die nu op iedere auto zitten zijn de kosten voor een openbare laadpaal nog te overzien. Om het budgettair neutraal te houden zou wat mij betreft de fiscale stimulering van de auto (kia, mia) iets lager uit kunnen vallen. Want laten wij wel zijn: de regeling voor de auto is op dit moment wel heeeel erg mooi!

Met vriendelijke groet,

Daniel

(die in september twee laadpalen op het erf heeft staan, één voor de MS en één voor de ampera waar vrouwlief in gaat rijden (en die voorlopig ook nog gebruikt zal gaan worden voor autovakanties naar buitenland, op de range extender), en daarmee een schandalig fiscaal voordeel behaalt)
 
Het zou mooi zijn als we tegen een schappelijke vergoeding van elkaars laadpunten gebruik zouden kunnen maken op de één op andere manier. Bij voorkeur ook via een/het passen systeem zodat we niet telkens een paar eurootjes uit hoeven te wisselen. Wij leggen waarschijnlijk 6 laadpunten voor 3 auto's aan. 2x Tesla 1x Outlander. Er zullen er dus maximaal 3 bezet zijn.
 
Het zou mooi zijn als we tegen een schappelijke vergoeding van elkaars laadpunten gebruik zouden kunnen maken op de één op andere manier. Bij voorkeur ook via een/het passen systeem zodat we niet telkens een paar eurootjes uit hoeven te wisselen. Wij leggen waarschijnlijk 6 laadpunten voor 3 auto's aan. 2x Tesla 1x Outlander. Er zullen er dus maximaal 3 bezet zijn.
The New Motion heeft dat met de Lolo gedaan. Alleen is die maar 1-fase 16A. Was het een 3-fase geweest had ik er gelijk een op gehangen.



Verder heb ik hier nog even over na gedacht en lijkt mij dat de energie leveranciers dit "probleem" zelf willen gaan oplossen. Hun verdienmodel zit hem in de kWh's verkopen, maar een auto die niet laad houd wel een plek bezet die geen geld op levert terwijl een andere EV rijder daar weer kWh's had verbruikt en dus geld zou op leveren.

Uiteindelijk denk ik dat zij zich er mee gaan bemoeien als er té veel auto's lang niet staan te laden aan de palen en daarmee dus inkomsten blokkeren.
 
The New Motion heeft dat met de Lolo gedaan. Alleen is die maar 1-fase 16A. Was het een 3-fase geweest had ik er gelijk een op gehangen.

Verder heb ik hier nog even over na gedacht en lijkt mij dat de energie leveranciers dit "probleem" zelf willen gaan oplossen. Hun verdienmodel zit hem in de kWh's verkopen, maar een auto die niet laad houd wel een plek bezet die geen geld op levert terwijl een andere EV rijder daar weer kWh's had verbruikt en dus geld zou op leveren.

Uiteindelijk denk ik dat zij zich er mee gaan bemoeien als er té veel auto's lang niet staan te laden aan de palen en daarmee dus inkomsten blokkeren.

De recente aankondiging van New Motion om het laden per minuut te gaan berekenen lost het simpel op.
Verder zal de uitrol van Fastned, zij zullen tussen en nu en twee jaar 200 snelle laders in Nederland gaan aanleggen, het probleem waarschijnlijk mede oplossen. Deze laders komen allemaal langs de snelwegen. Daar zullen passanten normaal gesproken zo kort mogelijk verblijven.

Als Tesla dit nog gaan aanvullen met een aantal superchargers, gaat het rijden in de Model S echt een feestje worden.
 
Blijft dat ik het jammer vind dat er zoveel beschikbare laadpunten, onze eigen laders thuis en op het werk, grotendeels onbenut zullen zijn. Als we deze op de één of andere manier semi openbaar in het netwerk op zouden kunnen nemen hebben we er opeens, zeg 20.000 laadpunten bij in Nederland alleen al.

Stel dat we gemiddeld 20.000km/jaar rijden. Dat betekend dat de Tesla ruwweg 200-400uur aan een laadpunt moet hangen. Per jaar!!! Moet je nagaan wat een overcapaciteit er eigenlijk is die we niet benutten.
 
Ik zag gisteren in de parkeergarage van het WTC in Amsterdam enkele laadpunten. Da's betaald parkeren (5 of 6 euro per uur). Dat helpt ook te voorkomen dat mensen er te lang blijven staan...
Dat hangt er maar helemaal vanaf. Als je er gewoon vier uur moet zijn vanwege afspraken, dan sta je 4 uur te laden, ongeacht hoe lang je echt nodig hebt.
 
Zo zag ik dit ook laatst in Rotterdam in een parkeergarage. 10 laadplaatsen (Lolo's :( ) en die waren allemaal bezet door een Ampera of Prius.

Widodh, was dit bij de parkeergarage van Hotel New York? Als je hier overdag ben dan zijn dit de auto's van mensen die in de toren erboven werken. Overigens staan er in het weekend vaak ICE geparkeerd, dat is pas echt asociaal. Ik werk ook weleens in dit gebouw en ik maak me hier ook zorgen over, want als ik van elders kom en ik wil opladen om thuis te komen, dan moet ik gaan zoeken naar de eigenaars . Nu weet ik dat er als het goed is nog meer laadplekken komen, dit omdat het Havenbedrijf Rotterdam nog 30 Outlanders PHEV heeft besteld (nu nog op tijd leveren aangezien er problemen zijn met de accu's).

Daarnaast ben ik met de vereniging DOET bezig om meer laadpalen in Rotterdam en de haven te laten plaatsen.
 
Last edited:
Widodh, was dit bij de parkeergarage van Hotel New York? Als je hier overdag ben dan zijn dit de auto's van mensen die in de toren erboven werken. Overigens staan er in het weekend vaak ICE geparkeerd, dat is pas echt asociaal. Ik werk ook weleens in dit gebouw en ik maak me hier ook zorgen over, want als ik van elders kom en ik wil opladen om thuis te komen, dan moet ik gaan zoeken naar de eigenaars . Nu weet ik dat er als het goed is nog meer laadplekken komen, dit omdat het Havenbedrijf Rotterdam nog 30 Outlanders PHEV heeft besteld (nu nog op tijd leveren aangezien er problemen zijn met de accu's).

Daarnaast ben ik met de vereniging DOET bezig om meer laadpalen in Rotterdam en de haven te laten plaatsen.
Ja, dat was bij Hotel New York inderdaad, moest daar zijn voor een bespreking.

Uiteindelijk bij een laadpaal 800 meter verderop geparkeerd en geladen.
 
Ik leg in de Ampera (soms) een briefje met telefoonnummer achter het ruit. Bij sommige bedrijven moet je melden als je staat te laden, zodat ze je kunnen bellen als er iemand anders graag op de plaats wil staan.

Per saldo denk ik niet dat het halverwege moeten weghalen van een auto het EV-rijden erg bevordert. Je rijdt met je plugin naar de bioscoop, en moet na een uur eruit om te wisselen van parkeerplaats? Je gaat naar de dierentuin en mag na twee uur even terug naar de parkeerplaats? Je rijdt naar een P&R en kan uberhaupt niet opladen? Je zit lekker te eten in een restaurant en moet halverwege even.... Zo kan ik doorgaan, als je de massa aan de EV wilt krijgen moet je dit niet introduceren. Ik denk meer aan goedkopere laadpunten. Nu zijn ze nog prijzig, maar als ze met tienduizenden tegelijk worden gekocht, dan moet dat veel goedkoper kunnen. Je koopt een nieuwe wasmachine voor 500 euro, een complete kleuren laserprinter voor 150, als je in grote volumes laadpalen gaat maken kan ik me niet voorstellen dat die dingen duurder zijn dan 200 a 300 euro. Dat geldt ook voor het plaatsen, ik geloof best dat ze per stuk duur zijn als je er twee laat plaatsen, maar als de Efteling er 100 op een rij neerzet, wat is dat dan per stuk? Dat kan ook zeker wel uit, eerder werd al eens voorgerekend wat stroom kost als je dat zakelijk en groot volume inkoopt. En wellicht de prijs voor laden per kWh wat verhogen totdat je bij het omslagpunt uitkomt. Ik zou best begrijpen dat je elders meer betaalt dan thuis, dat is met veel andere diensten toch ook zo. Thuis laden is 23 cent, bij de Efteling 40 cent, ik zou zoiets wel begrijpen.

Blijft vooral het punt van de hoeveelheid stroom die dat trekt, maar dat is een ander vraagstuk dan dat van het wisselen van laadpaal.
 
Last edited: