Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

The Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
Wellicht ook wel leuk om hier een Nederlands topic te starten :)

Zo hier en daar zijn er volgens mij best wel wat Nederlandse (vooral!) lezers actief.

In Nederland rijden er zo'n 100 Roadsters rond en zijn er ook al best wat reserveringen voor de Model S. We moeten er nog even op wachten, maar dan kunnen we heerlijk cruisen door ons vlakke landje met een auto die véél te groot is voor onze parkeerplaatsen :(
 
Gelukkig iig thuis en op het werk geen parkeerproblemen. Dan toch maar op de fiets boodschappen doen?:scared:

Op de wereldkaart staan 22 reserveringhouders voor Model S in Nederland, maar er ontbreken er nog wel een paar die ik "ken". Ik ben benieuwd of er een super charger in Nederland komt indien er voldoende gekocht worden. Leiden, Utrecht en Apeldoorn en je hebt Nederland al aardig opgedeeld.

Nog een maand of 10.... zucht.
 
Gelukkig iig thuis en op het werk geen parkeerproblemen. Dan toch maar op de fiets boodschappen doen?:scared:
Doe ik al.... ;)

Op de wereldkaart staan 22 reserveringhouders voor Model S in Nederland, maar er ontbreken er nog wel een paar die ik "ken". Ik ben benieuwd of er een super charger in Nederland komt indien er voldoende gekocht worden. Leiden, Utrecht en Apeldoorn en je hebt Nederland al aardig opgedeeld.

Nog een maand of 10.... zucht.
Zijn er inderdaad te weinig. Mijn collega heeft er ook een besteld en ken ook nog twee personen met een Signature in bestelling.

Een SuperCharger verwacht ik in NL overigens niet zo heel snel, een lader exclusief voor Tesla's lijkt me niet echt handig.

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe ik die Model S ergens ga file parkeren. Thuis en op het werk is het allemaal geen probleem, maar in stad X of Y kan je dat ding niet echt kwijt.
 
  • Funny
Reactions: Merijn
Hallo Froq hier. Op dit moment Sig#95. Gaat zeker een Performance worden.

Leuk om een apart draadje te maken met Nederlandse deelnemers. Sinds ik een tip kreeg van een Roadster rijder ben ik via de Tesla in de ban van de Model S geraakt.
Inmiddels een hoop medewerkers van Tesla gesproken waarbij de onthulling van de Model X een hoogtepunt was. Zeer betrokken medewerkers met een enorme drive in hun donder!
 
Tesla medewerkers lijken inderdaad behoorlijk gedreven te zijn! Leuk om dat altijd te zien. Evenement in Fremont in Oktober bewees dat behoorlijk.

Heeft iemand hier al voorbereidingen getroffen voor het laden van de Model S thuis? Ik ben bij mijn nieuwbouwhuis al druk bezig om 3x32A in de schuur te hebben om de Model S lekker te kunnen laden.
 
Dat moet best een grote schuur zijn als je 3 S-en tegelijk kan opladen! :tongue:
Psst, iets met 3-fase ;)

Vraag me overigens af, gaat iedereen hier de Model S zakelijk rijden of zijn er ook nog prive rijders onder ons?

Ik ga de Model S op mijn persoonlijke holding zetten, vanwege de aantrekkelijke bijtelling en fiscale voordelen.
 
goede avond,

leuk dat er een nederlandtalige link geplaats is,

over voorbereidingen gesproken, ik ben nu een nieuwe garage aan het bouwen in een gedeelte van onze tuin specaal voor de tesla

Het oplaadpunt komt straks van boven zodat je niet over de kabel kunt struikelen, ik weet nog niet of ik voor een 380 V lader kies of gewoon 230 V, widodh, ik lees dat je 32A nodig hebt, is 3*16 A niet genoeg ?

mijn res nummer staat al op de zeemaps, (boekel)

groet gertjan
 
Ik ben ook van plan om de tesla op de holding te zetten , alleen ik moet mijn compagnon nog overhalen, widoh, is het interessant om een persoonlijke holding te openen alleen voor de tesla en het loon uit de bv ?
 
over voorbereidingen gesproken, ik ben nu een nieuwe garage aan het bouwen in een gedeelte van onze tuin specaal voor de tesla

Het oplaadpunt komt straks van boven zodat je niet over de kabel kunt struikelen, ik weet nog niet of ik voor een 380 V lader kies of gewoon 230 V, widodh, ik lees dat je 32A nodig hebt, is 3*16 A niet genoeg ?
Als je voorbereid wil zijn raad ik je sowieso een 400V laadpunt aan met minimaal 3x16A.

De Model S zal denk ik niet de laatste EV zijn die uit gaat komen. Een laadpunt met een type 2 stekker van bijvoorbeeld EV-Box zou moeten voldoen.

Ik kies persoonlijk voor 3x32A om voorbereid te zijn. Wellicht neem ik voor mijn vriendin er nog een Renault ZOE bij, altijd makkelijk om snel te kunnen laden, je weet maar nooit. Het huis heeft sowieso al 3x40A, dus het is enkel een kwesite van 5x6mm2 leggen naar de schuur in plaats van 3x2.5mm2

Het is dat ik nu in deze bouw fase alles kan bepalen, dus leek 3x32A me prima. Ik verwacht dat ik de Model S 95% van de tijd op 3x16A zal laden, maar je weet maar nooit!

Ik ben ook van plan om de tesla op de holding te zetten , alleen ik moet mijn compagnon nog overhalen, widoh, is het interessant om een persoonlijke holding te openen alleen voor de tesla en het loon uit de bv ?
Goede vraag, dat weet ik zo niet.

Ik heb een persoonlijke holding waar ik 100% eigenaar van ben, daar boven zit het daadwerkelijke bedrijf.

Voordeel is ook, je kan alle laadinfrastructuur zakelijk aanschaffen!
 
Zakelijk rijden heeft zeker vele fiscale voordelen. Zelfs zoveel dat je het in eerste instantie niet zult geloven! Echter er zijn ook nog wat nadelen aan het opladen. Op dit moment ben ik bezig met het opzetten van een leaseconstructie speciaal voor electrische auto's. Hierin zijn direct alle voordelen meegenomen. Op dit moment kan ik er nog weinig concreets over kwijt maar reken op een leasetarief die ruim 20% onder een vergelijkbaar tarief ligt voor bijvoorbeeld een BMW. Daarbij is het fiscale voordeel voor de berijder (werknemer) nog NIET meegenomen.

Iedereen boven een huidig leasetarief van circa 1000 per maand kan zich een Model S veroorloven, moet je niet direct de signature of Performance uitvoering willen. En er rekening meehouden dat je een deel van het fiscale voordeel compenseert in het leasetarief.
 
Ik denk niet dat er iemand is die de Tesla prive zal kopen. De fiscale voordelen voor een onderneming zijn enorm aantrekkelijk!

Naast 28% Investeringsaftrek komt er nog eens 36% Millieuinvesteringsaftrek bij.

Ik vraag me alleen af wat de meerwarade van de performance versie nou daadwerlijk is... :)
 
Hier P653 uit Eindhoven!
Net als wido (en anderen wss) val ik in de categorie "jonge" ondernemers dus ook ik zal deze auto zakelijk gaan rijden, fiscaal erg interessant idd.
Twijfel nog over performance versie, ik wacht op de uiteindelijke prijs of ik dat er voor over heb of niet.
Ben overigens ook van plan 3x16A door te trekken door achtertuin naar schuur. Heb maar 3x25A binnenkomen, voor 3x35A is het tarief €500/jaar hoger dat vind ik een beetje te gortig (en wss ook niet nodig). Wat is mogelijk of verstandiger? HPC aan buitenmuur schuur of de hierboven genoemde ev paal? (prijs zal ongeveer gelijk zijn?)
 
De HPC is voor Nederland niet interessant, want die vraagt en levert veel A (80) met weinig V (220) en dat hebben we in Nederland toch niet.

3x16A is waarschijnlijk voor de meesten voldoende, want hoe vaak verwacht je leeg thuis te komen en heb je meer dan 11kW nodig. 11kW staat ongeveer gelijk aan 55km/h laden. 9 uur laden en de accu is van helemaal leeg weer helemaal vol.
 
En wie zet die 3x16A om in 48A om single-phase te laden? Last time I checked was 3-phase laden nog niet beschikbaar, en een 11kW converter is niet heel goedkoop. Toch?
Tesla heeft aangekondigd dat de Model S 3-fase laden zal gaan ondersteunen.

Ik heb zelf thuis 3x40A en kan de Model S dus met 3x32A gaan laden thuis.

Mijn huis is 4 maanden oud, dus ik heb nu alle tijd om het aan te leggen zoals ik wil. Het laadpunt komt aan de nog te bouwen schuur, de ideale tijd nu om alles voor te bereiden.

Het extra vastrecht voor de 3x40A is wellicht wat veel en ik denk ook dat 3x16A voldoende moet gaan zijn voor de S, echter verwacht ik voor mijn vriendin nog een ZOE aan te schaffen, dan is het wel fijn als beide kunnen laden op 3x16A.

De HPC op 60/70/80A zou alleen nodig zijn voor de Roadster, maar dat gaat in Nederland gewoon niet lukken. 32A is gewoon de max waarmee je in 99,9999% van de gevallen een Roadster gaat kunnen laden.

Daarom ben ik ook zo heel erg blij dat de Model S wél 3-fase laden gaat ondersteunen! Zeker omdat alle publieke laadpunten ook 3-fase zijn. Lekker rondtouren door NL en ook niet meer 100km/h te hoeven rijden, maar lekker 130km/h en je weinig zorgen maken.
 
Hi there,

P300 in Leiden

Sorry for the post in English. I'm not completely fluent in dutch... After 8 years in NL... Shame on me, that's because :
1- I'm a bit lazy
2- You guys speak english too well ;-).

My dutch is just good enough to understand what you guys are writing, but not yet good enough to write myself in Dutch.

I'm planning myself to install a 3x16A plug in my garage. That will be good enough considering the short distance I usually drive. The longest I will do is probably to go diving in Zeeland. So most of the time I will toping off the battery. If you have the whole night, better do that a low current so that the battery lasts longer.

Can't wait to get that beauty !
 
I'm planning myself to install a 3x16A plug in my garage. That will be good enough considering the short distance I usually drive. The longest I will do is probably to go diving in Zeeland. So most of the time I will toping off the battery. If you have the whole night, better do that a low current so that the battery lasts longer.
Ik woon in Zeeland :)

Genoeg laadpalen hier, vooral op parkeerplaatsen achter de stranden, ideale plaats om te laden.