Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

The Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Ik verwacht het niet, de fiscale voordelen van de Tesla in een onderneming zijn zo interessant dat je de Tesla gedurende 5 jaar bijna kan rijden voor de prijs van een auto van +-35k. Dit is veel interessanter dan de Fisker Karma, deze kan eigenlijk alleen betaald worden door inderdaad DGA's/Directeuren.

Ik verwacht overigens niet dat er veel <85KW Model Sjes verkocht zullen worden. Ook niet voor privé rijders.
 
Ik hoor wel continue dat er 'gewoon' een derde lader bij komt voor de 3e fase, maar waar ze die dan kwijt moeten? Ik denk dat je dan een stukje ruimte in de kofferbak moet inleveren, in het "diepe gat" tussen de achter bumper en de aandrijflijn.

Laden op 3x16A krachtstroom zal met ongeveer 10kW gaan dus ik vermoed dat het drie "kleine" / 3.5kW chargers worden ipv 1 of 2 "grote" 10kW chargers. Zal kwa ingenomen ruimte op hetzelfe neerkomen. Bij eventueel 3x32A (20kW) Dan 3 stuks 7kW chargers etc.

Hier ook zakelijk en 85 kWh overigens (maar geen sig, ik wacht wel paar maandjes langer)
 
gesproken over de range van de tesla, ik las vorige week een artikel (seeking alpha) dat wanneer je niet meer km rijd dan 260 per dag het onverstandig is om 10K voor de extra kilomters te betalen. Hier kan ik mezelf wel in vinden. De tesla zal door mij alleen gebruikt worden voor prive-ritten. Onze insignia uit 2010 heeft inmiddels 16.000 km op de teller. Zijn er anderen die er ook zo over denken of gaat iedereen voor de 85 KW , en wat is de rede daarvan ?

Ook werd vandaag aangekodigd in de blog van tesla inside dat de eerste eigenaren een jaar lang gratis wifi erbij krijgen. Hoe zit dat nu ?? moet je daar extra voor betalen , of zit dat in het tech-pakket ?
 
gesproken over de range van de tesla, ik las vorige week een artikel (seeking alpha) dat wanneer je niet meer km rijd dan 260 per dag het onverstandig is om 10K voor de extra kilomters te betalen. Hier kan ik mezelf wel in vinden. De tesla zal door mij alleen gebruikt worden voor prive-ritten. Onze insignia uit 2010 heeft inmiddels 16.000 km op de teller. Zijn er anderen die er ook zo over denken of gaat iedereen voor de 85 KW , en wat is de rede daarvan ?

De fabrieksopgaaf van Tesla voor de 40 kWh, 60 kWh en 85 kWh-packs is respectievelijk 260, 370 en 480 km bereik. Maar je moet er wel rekening mee houden dat ze hierbij uitgaan van een constante snelheid van 90 km/uur en ook nog eens zonder veel tegenwind, regen, kou en zware belading. In de praktijk kun je zomaar, als het tegenzit, 20-30% lager uitkomen. Dus dan zit je met de kleinste accu aan een range van 170 tot 190 km, oftwel een retourrit zonder bijladen van 2 x 85 tot 90 km. En je hebt dan weinig speling meer. Je moet dus voor jezelf nagaan of je daaraan voldoende hebt. Anders is die extra 10 K voor een wat grotere accu misschien toch een verstandige investering.

Ik ga zelf voor de 85 kWh omdat ik gewoon niet voor verrassingen wil komen te staan en de vrijheid wil hebben om ook eens een keer een (onverwachte) langere rit te maken binnen Nederland, waarbij er geen mogelijkheid is tot bijladen. De 85 kWh-accu inclusief snellaadcapaciteit (voor de 60 kWh is dat een optie) geeft me ook de kans om ooit langere vakantieritten in Europa te kunnen maken. Het is de verwachting dat Tesla spoedig bekend zal maken dat het zowel in de VS als Europa een flink aantal snellaadpunten gaat aanleggen langs belangrijke snelwegen, waar in 45 minuten de lege accu weer grotendeels kan worden bijgeladen. Zo wordt het mogelijk om met een paar tussenstops (ondertussen hapje eten) steeds etappes van 300-400 km te rijden naar bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk of Italië.

Ook werd vandaag aangekodigd in de blog van tesla inside dat de eerste eigenaren een jaar lang gratis wifi erbij krijgen. Hoe zit dat nu ?? moet je daar extra voor betalen , of zit dat in het tech-pakket ?

De gratis wifi is op dit moment alleen toegezegd voor Amerikaanse Signatures. Maar het lijkt me sterk als de Europese Signatures dat niet zouden krijgen. Na dat jaar zul je er toch voor moeten gaan betalen, en bij gewone productieauto's meteen al. Dus surfen op het 17-inch scherm, internetradio, etc. zal niet gratis zijn. Daar zul je een provider voor moeten regelen. Dit maakt geen onderdeel uit van het tech package. Het tech package bevat wel navigatie.
 
Last edited:
Ik ga ook voor het 85kWh pack, ik wil gewoon lekker kunnen rijden en me niet al te veel zorgen maken. Met regelmaat moet ik naar Amsterdam vanaf Middelburg, dat is 220km. Bijladen kan ik gewoon in Amsterdam, maar het is wel lekker om gewoon de airco/verwarming aan te kunnen hebben en hier en daar nog eens 140 te rijden.

Overigens twijfel ik heel erg of je in Europa ook een jaar lang gratis 3G bij de Signature gaat krijgen. In de VS heb je telco's die landelijke dekking hebt, maar in Europa zitten we met roaming tussen elk land in. Ookal hebben we Vodafone Europees, draaien ze ons nog iedere keer een poot uit als we de grens over gaan. Ik denk dan ook dat het in Europa niet gaat gebeuren.
 
De Fisker Karma heeft een CO2 uitstaat van 51gram, wat betekent dat het niet in aanmerking komt voor 0% bijtelling en MIA.

Als de Karma wel <50gram zat, zouden jullie dan de Karma overwegen?

De Fisker Karma komt wel in aanmerking voor de MIA, want daarvoor is het criterium dat er minimaal 50 km op alleen de accu moet kunnen worden gereden. Ik heb een Karma, waarvoor ik ten tijde van de investering zelfs 60% MIA kreeg (40% MIA + 20% crisis-MIA). Dat is nu dus 36%.

De Karma was destijds aangekondigd met 83 gram uitstoot. Dus niemand rekende op 0% bijtelling, totdat plots die goede 51 gram CO2-uitstoot uit de bus kwam. Nog twee gram eraf was leuk geweest, maar niet verwacht.
 
Last edited:
Yeez, nog 6 maanden wachten en al die mensen om mij heen gaan het eindelijk snappen. Het gaat druk worden bij Tesla sales!!!
Ja, ik hoop het! Hoe meer Model S'en op de weg, hoe beter :)


De Fisker Karma heeft een CO2 uitstaat van 51gram, wat betekent dat het niet in aanmerking komt voor 0% bijtelling en MIA.

Als de Karma wel <50gram zat, zouden jullie dan de Karma overwegen?
Nee, nooit.

HELE grote auto, maar heel weinig ruimte van binnen. Totaal onpraktische auto die ik technisch ook inferieur vind.

Een 2.0L Turbo in een dergelijke auto? Dat design had veel beter gekund.
 
Na deze mijlpaal. Wat mogen we in de EU verwachten qua levering van de Model S? Q2-2012 voor de productie machines? Dit jaar mogelijk Signatures?
De hoop gaat om de eerste EU sigs nog als "kerst cadeau" te leveren, maar ik twijfel er aan.

Ik denk dat begin Januari realistisch is voor EU S#1 en dan hoop ik dat de rest snel volgt.
 
In de laatse aandeelhoudersvergadering (begin deze maand) heeft Elon aangegeven binnen 6 maanden te leveren in Europa. De mail van Tesla vandaag heeft het over begin 2013. Het zal denk ik niet zo'n probleem worden om de juiste aantallen te Produceren. Ook het aanpassen naar 3 fase zal wel meevallen. Het grote probleem is dat als je de auto's hier laat rijden dat je het onderhoud voor geheel Europa geregeld moet hebben.

Van alle voordelen voor de Sig blijft er dan nog verdomd weinig over want ook de kleur rood zit dan waarschijnlijk al in de gewone produktie.
Kortom, in Europa blijft er waarschijnlijk geen enkel voordeel over voor de Sig....begrijp ik persoonlijk nog niks van. We hebben een forse extra aanbetaling gedaan waar we weinig tot niets voor terug krijgen. Ik wacht tot de de juiste informatie hebben en ga dan (helaas!) eerst maar eens kijken wat de uiteindelijke keuze wordt. In ieder geval een Performance!
 
In de laatse aandeelhoudersvergadering (begin deze maand) heeft Elon aangegeven binnen 6 maanden te leveren in Europa. De mail van Tesla vandaag heeft het over begin 2013. Het zal denk ik niet zo'n probleem worden om de juiste aantallen te Produceren. Ook het aanpassen naar 3 fase zal wel meevallen. Het grote probleem is dat als je de auto's hier laat rijden dat je het onderhoud voor geheel Europa geregeld moet hebben.
Welke mail? Heb ik iets gemist?

Van alle voordelen voor de Sig blijft er dan nog verdomd weinig over want ook de kleur rood zit dan waarschijnlijk al in de gewone produktie.
Kortom, in Europa blijft er waarschijnlijk geen enkel voordeel over voor de Sig....begrijp ik persoonlijk nog niks van. We hebben een forse extra aanbetaling gedaan waar we weinig tot niets voor terug krijgen. Ik wacht tot de de juiste informatie hebben en ga dan (helaas!) eerst maar eens kijken wat de uiteindelijke keuze wordt. In ieder geval een Performance!
Ik ben zelf altijd al sceptisch geweest over de Sig. Daarom heb ik voor de "gewone" productie gekozen.

Wel pijnlijk voor mensen die wel even 30.000 euro aan Tesla betalen: "Joh, hier heb je 30k, zie maar wanneer je die auto een keer levert!"

Zodra de productie eind 2012 op 80 auto's per dag zit gaat ook het verschil tussen die 500 Sig's en de eerste 85kWh performance auto's niet al te veel zijn. Kwestie van twee weken gok ik zo.

Logistiek is het ook totaal niet handig om kleine beetjes te verschepen naar NL (Wordt DE hub in Europa), eigenlijk wil je gewoon in 1x een berg auto's deze kant op sturen in de EU in sturen.
 
Als Signature-reserveringshouder bestaat er natuurlijk nog de mogelijkheid om te downgraden naar een gewone productieauto, als straks blijkt dat het voordeel (leveringssnelheid, opties) niet echt opweegt tegen de meerprijs. Ik ga er bovendien vanuit dat Signature-reserveringshouders die downgraden niet achteraan de lijst komen te staan, daar ze ook al een tijd aan het wachten zijn. Er zullen vast plekken vrijkomen op de gewone lijst - niet iedereen zal de koop doorzetten - die daarvoor kunnen worden gebruikt.

Ik hoop trouwens dat de Signature-kopers tegen de tijd dat de Europese Signatures worden gebouwd kunnen kiezen uit alle kleuren. De Amerikanen zijn in hun keus beperkt tot 4 kleuren, een groot nadeel als je het mij vraagt, omdat de fabriek schijnbaar nu nog niet alle kleuren in grotere oplages kan maken. Tegen de tijd dat de Europese Signatures worden gebouwd is dat geen probleem meer, want dan worden voor de Amerikaanse gewone productieauto's al alle kleuren geleverd (muv felrood, die in 2013 komt. Wijnrood blijft beperkt tot de Signatures).
 
model s

goede middag heren,

ik heb net contact gehad met tesla (ben sig. nummer 175), hier werd vermeld dat ze blij zijn als er een paar dit jaar naar europa komen maar verwacht word voorjaar 2013.hij dacht ook niet dat de mijne dit jaar nog zou komen! het is dus nog even wachten. ze verwachten dat de eerste gewone 4 tot 6 maanden later komen als de sig. dus das dan najaar 2013
wat betreft uitstraling en gemak in vergelijking met een fisker, ik heb een eigen bedrijf(je) 170 mensen werken en 400 klanten. wil ik dit blijven behouden dan moet ik niet in een fisker aan komen rijden. ik heb er 2 dagen in "proef"gereden en kreeg veel reacties zoals , gaaf wie betaald dat, kunnen de kinderen op het dak , de golftas? kun je die bij de golfclub laten staan!
tevens vind ik de tesla gewoon mooier en vooral moderner en beter doordacht, ja de fisker is gaaf en bruut maar ben wel bang dat dat er na 2 jaar echt af is! bij tesla stap je dan gewoon over op een model X :biggrin::cool:

wat betreft de kleur rood en de andere extra's die een signature zou hebben, ja ik heb ook een sig besteld en 30000 euro neergeteld maar ach bij de bank krijg ik ook bijna geen rente dus wat maakt dat uit. ga wel voor de performance en alle andere opties die er te verkrijgen zijn. zit alleen te twijfelen tussen de witte en de rode

succes met wachten ik wacht met jullie mee.
 
Ik kan mij niet voorstellen dat het gat tussen de Sig's en de P's zo lang is. In de USA volgen de P's de Sig's ook meteen op.

Ik hoop dat we niet al te lang op een proefrit hoeven te wachten, want die videootjes uit Amerika zijn wel heel inspirerend.
 
Ik heb vaak het idee dat Tesla Nederland (Wie heb je gesproken trouwens?) niet echt op de hoogte wordt gehouden door de mensen uit Palo Alto.

Persoonlijk kan ik niet geloven dat de reguliere productie pas in zomer 2013 of najaar 2013 de auto krijgt, de sigs verwacht ik in Q1, maar het gaat maar om 500 Sigs in Europa. Als de fabriek eind 2012 80 auto's per dag er uit stampt, dan heb je maar ~8 dagen nodig en heb je alles geproduceerd.

In totaal zijn er in de EU nu zo'n 1500 reserveringen, dat is maar 3 weken produceren op volle sterkte.