Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuis batterijen Li-ion/NiMh opladen

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,100
13,047
Hilversum
Een draadje tot algemeen nut over oplaadbare batterijen in huis.
Dat hadden we volgens mij tot nu nog niet en het is denk ik voor iedereen een interessant 'vergaardraadje' over dit onderwerp.

Zo langzamerhand zijn bijna alle AA en AAA 'wegwerp'-batterijen bij ons in huis wel vervangen door oplaadbare exemplaren.
Ik heb lang gezocht naar een lader die netjes stopt met laden als de batterijen vol zij.
Uiteindelijk heb ik die gevonden in een Varta-lader, maar de techniek staat niet stil.
Zo kan deze lader slechts 2 of 4 batterijen laden en ontladen kan hij niet.
Een paar dagen geleden zag ik in een post van @Wim S. een voor mij onbekend merk lader voorbij komen, waar op internet wel het e.e.a. over is te vinden; deze lijkt redelijk geavanceerd.
Maar: op basis van onze kennis met de auto weten we dat vrijwel geheel ontladen en direct daarna weer volladen het geheugen van batterijen kan resetten.
Dus lijkt mij een lader die dat kan, zelf verschillende typen batterijen herkent, ook oneven aantallen batterijen kan laden etc. ideaal.
Wat zijn de ervaringen?
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Ik heb een Maha gekocht die onafhankelijk 8 AA, AAA, D etc. kan laden, snellader en refreshen:
bol.com | Maha Powerex MH-C808M AA AAA C D NiMH NiCD Batterijlader
Precies die lader gebruik ik ook. Werkt betrouwbaar en met 8 schachten heb je snel je penlites weer op spanning.
Echter, er zijn enkele kleine bezwaren die niet verzwegen mogen worden. De 808M laadt de batterijen niet altijd volledig op en de laadstroom met minimaal 1000 mAh is aan de hoge kant. Je kan ze zelfs met 2000 mAh laden en dat is zeker te veel van het goede.
Ik heb een grote voorkeur voor de LaCrosse BC-700. Ook te koop onder de naam Technoline BC-700 en VOLTCRAFT IPC-1L. Kost minder dan 30 euro bij NKON.NL.
De LaCrosse kun je instellen met laadsnelheden van 200 mAh tot 750 mAh, laadt de accu's tot precies maximaal zonder overladen. Heeft vier individueel instelbare schachten en kan letterlijk alles wat je wil.
Voor 18650 cellen gebruik ik een NiteCore D2, ook een uitmuntende lader.

Dan heb ik nog een kleine Powerbank voor één 18650 cel, de VariCore V10. Voor een paar euro te koop bij AliExpress.

Accu's gebruik ik alleen van Eneloop en Maha Imedion. Vooral de Eneloops gaan meer dan 10 jaar mee.
Alle andere merken accu's die hun lading lang vasthouden zijn kwalitatief minder.

Wil je een keer echt de diepte in over accu's en laders, kijk dan eens op:
Batteries and chargers
Voor liefhebbers, zoals ik, een smulsite.
 
Last edited:
Precies die lader gebruik ik ook. Werkt betrouwbaar en met 8 schachten heb je snel je penlites weer op spanning.
Echter, er zijn enkele kleine bezwaren die niet verzwegen mogen worden. De 808M laadt de batterijen niet altijd volledig op en de laadstroom met minimaal 1000 mAh is aan de hoge kant. Je kan ze zelfs met 2000 mAh laden en dat is zeker te veel van het goede.
Ik heb een grote voorkeur voor de LaCrosse BC-700. Ook te koop onder de naam Technoline BC-700 en VOLTCRAFT IPC-1L. Kost minder dan 30 euro bij NKON.NL.
De LaCrosse kun je instellen met laadsnelheden van 200 mAh tot 750 mAh, laadt de accu's tot precies maximaal zonder overladen. Heeft vier individueel instelbare schachten en kan letterlijk alles wat je wil.
Voor 18650 cellen gebruik ik een NiteCore D2, ook een uitmuntende lader.

Dan heb ik nog een kleine Powerbank voor één 18650 cel, de VariCore V10. Voor een paar euro te koop bij AliExpress.

Accu's gebruik ik alleen van Eneloop en Maha Imedion. Vooral de Eneloops gaan meer dan 10 jaar mee.
Alle andere merken accu's die hun lading lang vasthouden zijn kwalitatief minder.

Wil je een keer echt de diepte in over accu's en laders, kijk dan eens op:
Batteries and chargers
Voor liefhebbers, zoals ik, een smulsite.
Ik heb naar aanleiding van Wim zijn reply van vorige week een NiteCore D4 gekocht.
Die herkent de batterij die je er instopt en past het laadvermogen aan aan de soort en hoeveelheid batterijen (Max 4 batterijen), voor standaard batterijen 375 mAh als er meer dan 2 inzitten, anders 750mAh.
Voor echt kleine batterijtjes kun je het laadvermogen handmatig nog op low zetten (iets van 30mAh).
Bij Li-ion batterijen net als bij de Tesla, hoe voller hoe minder snel laden.
Met een mooi display waarop per batterij het huidige voltage, het laadvermogen en de laadtijd weergegeven wordt.
Geen mogelijkheid tot refreshen of ontladen.
Maar Li-ion batterijen hebben geen geheugen, anders zat ik met mijn dagelijkse aftoppen van de Tesla ook niet goed.
Kost zo’n 35 euro.
 
Nog ff terugkoppelen: bedankt @Wim S. De BC-700 werkt inderdaad prima.
Heb ondertussen de nodige batterijen ververst.
Wel een geduld-klusje (duurt een paar dagen), maar kan natuurlijk gewoon op de achtergrond gebeuren.
Ik gebruik gewoon maar de laagst mogelijke laadstroom t.b.v. de levensduur van de batterijen. :)
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Als oplaadpenlite verslinder, voor mijn speedlite flitsertjes om precies te zijn, haal ik mijn oplaad AA’s bij de Ikea. De witte versie (Ladda 2450 mAh, 4 voor €5,99) zijn prima. Schijnen hetzelfde te zijn als de Panasonic Eneloop (die rond de €5 per stuk kosten). Toen meteen ook maar de Storhögen batterijlader gekocht. Passen12 stuks penlites in en houd je penlites op spanning als druppellader, altijd handig als je onverwachts met 3 speedlites op pad moet. (De oplaad 450mAh AAA’s uit onze huistelefoons heb ik ook vervangen door de 900mA witte AAA’s van de Ikea)
 
  • Helpful
Reactions: basvk