Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuis laden als zzp'r met een model 3LR

This site may earn commission on affiliate links.
Hi Allemaal,

Binnen enkele dagen ontvang ik mijn eerste Tesla model 3LR. De auto is zakelijk aangekocht en betaal dus bijtelling.
Mijn vraag is hoe kan ik mijn btw terugvragen bij de belastigingdienst over de geladen KWH ?

Ik heb (nog geen snellader), 3 fase aansluiting en zonnepanelen op het dak met ongeveer 10.000kwh over :)

Wat te doen?

  • Contract op de zaak of prive?
  • Wat voor laadpaal is noodzakelijk (of een pré)
  • En moet er dan een aparte KWH meter tussen?
Wie kan mij hier in adviseren?
 
1643292065592.png
 
Translation (via Google, not me):


Hi everyone,

Within a few days I will receive my first Tesla model 3LR. The car was purchased for business and therefore pay the addition.
My question is how can I reclaim my VAT from the tax authorities on the charged kWh?

I have (no fast charger yet), 3 phase connection and solar panels on the roof with about 10,000 kWh left :)

What to do?
Contract on the business or private?
What kind of charging station is necessary (or an advantage)
And should there be a separate KWH meter in between?
Who can advise me on this?
 
Contractvorm maakt niet uit.
laadpaal is wel zo makkelijk
zet een stroommeter voor je laadpunt zodat je die stroom als kosten kan opvoeren en btw kan verrekenen.
Wellicht ben ik daarin te schijterig, maar op advies van de accountant heb ik mijn energiecontract wel zakelijk afgesloten, d.w.z. dat op de factuur ergens m'n bedrijfsnaam staat en de betaling via de zakelijke rekening verloopt. Achtergrond: BTW kun je pas terugvorderen als de zaak het eerst betaald heeft. Daarnaast heb ik er een MiD-meter tussen gezet; die schijnt zonder meer erkend te zijn door de fiscus. Omdat het om honderden euro's per jaar gaat (BTW en IB), wil ik daar geen discussies over hebben.
 
Op advies van mijn accountant heb ik niets speciaal gedaan. Als de elektriciteitsrekening komt, schat ik het verbruik in aan de hand van het meerverbruik in vergelijking met de jaren voor ik een EV had, de kWh op de tripmeter en de km maal verbruik per km (die 2 laatste +15% laadverliezen). Omdat alle 3 de waarden ongeveer hetzelfde resultaat geven is er niets tegen in te brengen.
Je had vroeger toch ook geen benzinemeter in je wagen. Hoe bewees je toen dat de benzine op jouw factuur niet in de wagen van jouw vrouw ging? Yes km maal verbruik.
 
Hier een MID teller voor de laadpaal. Dan meet je ook je laadverliezen.
Realtime te volgen via wifi + app en data blijft één jaar gratis beschikbaar (meer = betalen).
Met dat getal en nog wat rekenwerk zou je een bedrag kunnen plaatsen tegenover het thuisladen.
Bij controle kan je ook aantonen dat je laadpaal dit effectief gebruikt heeft.
 
Een MID meter is officieel goedgekeurd voor verrekening van kosten.
Je kunt kiezen voor bv een laadpaal van The NewMotion deze heeft een MID meter geïntegreerd en met een abonnement worden de kosten automatisch verrekend en krijg je automatisch een factuur.
Heeft de laadpaal geen MID meter, dan kun je er een voor de laadpaal installeren, je moet dan allen zelf de metingen bijhouden.
 
Hier ook een MID meter in de meterkast. 2x per jaar 'n foto en 'n declaratie van privé naar de zaak op basis van de kWh-prijs x verbruikt aantal kWh.
De BTW is op deze manier niet terug te vorderen. Maar reken eens uit hoeveel je dan misloopt, hier was het niet echt de moeite waard.
En juist omdat ik de tenaamstelling van het energiecontract op de zaak heb staan, kan ik de BTW dus wel verrekenen. Dat gaat over de duim gerekend om € 300 p.j.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Wellicht ben ik daarin te schijterig, maar op advies van de accountant heb ik mijn energiecontract wel zakelijk afgesloten, d.w.z. dat op de factuur ergens m'n bedrijfsnaam staat en de betaling via de zakelijke rekening verloopt. Achtergrond: BTW kun je pas terugvorderen als de zaak het eerst betaald heeft. Daarnaast heb ik er een MiD-meter tussen gezet; die schijnt zonder meer erkend te zijn door de fiscus. Omdat het om honderden euro's per jaar gaat (BTW en IB), wil ik daar geen discussies over hebben.
+1
 
En wat ben je met een teller als jouw partner ook elektrisch rijdt en dezelfde lader gebruikt?
Daarom heb ik twee laders en twee meters. Je moet er wel rekening mee houden dat je de juiste auto aan de juiste lader hangt. Ik heb een gekleurde tyrap aan de stekker gedaan om vergissingen te voorkomen (een witte voor de witte auto en een zwarte voor de grijze auto).
 
Daarom heb ik twee laders en twee meters. Je moet er wel rekening mee houden dat je de juiste auto aan de juiste lader hangt. Ik heb een gekleurde tyrap aan de stekker gedaan om vergissingen te voorkomen (een witte voor de witte auto en een zwarte voor de grijze auto).
Dan is jouw partner wellicht ook zelfstandig en daardoor zijn jouw cijfers enigszins geloofwaardig bij controle. Mocht je vrouw particulier zijn, dan zou ze er baat bij hebben om aan jouw lader te laden en helpen de tellers niet om de fiscus te overtuigen.
Mijn ‘schatting’ heeft volgens mij een mogelijke foutenmarge van 100€. Jij hebt naar mijn schatting 1500 € extra uitgegeven (2e lader, 2 tellers, load balancing… ) om te voorkomen dat je er 100€ naast zit. De fiscus heeft dus eenmalig de belastingen op 1500 euro winst mislopen. Bij mij lopen ze in het slechtste geval elk jaar belastingen op 100 euro mis. Als ik ooit controle krijg, mogen ze zelf kiezen voor welke optie ze willen gaan.
Jouw 1500€ ben je kwijt, als ik mij al zou voor 100€ zou vergissen, komen ze mijzelf ten goede. Win-win met de fiscus.
 
Dan is jouw partner wellicht ook zelfstandig en daardoor zijn jouw cijfers enigszins geloofwaardig bij controle. Mocht je vrouw particulier zijn, dan zou ze er baat bij hebben om aan jouw lader te laden en helpen de tellers niet om de fiscus te overtuigen.
Mijn ‘schatting’ heeft volgens mij een mogelijke foutenmarge van 100€. Jij hebt naar mijn schatting 1500 € extra uitgegeven (2e lader, 2 tellers, load balancing… ) om te voorkomen dat je er 100€ naast zit. De fiscus heeft dus eenmalig de belastingen op 1500 euro winst mislopen. Bij mij lopen ze in het slechtste geval elk jaar belastingen op 100 euro mis. Als ik ooit controle krijg, mogen ze zelf kiezen voor welke optie ze willen gaan.
Jouw 1500€ ben je kwijt, als ik mij al zou voor 100€ zou vergissen, komen ze mijzelf ten goede. Win-win met de fiscus.
Mijn vrouw is inderdaad zelfstandig vandaar de eigen laadpaal (Zappi V2) voor de verrekening van de kosten. Sinds een half jaar heb ik zelf een leaseauto. In het leasecontract zat een laadpaal van the NewMotion met automatische verrekening via het meegeleverde backofice abonnement. Ik had daarin overigens geen keuze.

Eén laadpaal voor beide autos was eigenlijk ook geen optie. Ten eerste is het niet handig omdat beide autos thuis geladen worden en ik wil niet constant de stekker ompluggen om beide autos ‘s ochtends geladen te hebben.
Ten tweede is het omslachtig om met 1 laadpaal de kosten te bepalen per auto. Je kunt natuurlijk bij The NewMotion met 2 pasjes werken, maar thuis pasjes gebruiken vindt ik weer niet gebruikersvriendelijk.

Voordeel van 2 laadpalen is dat beide autos “gelijktijdig” (icm met loadbalancing) geladen kunnen worden en dat de verrekening eenvoudiger is en dat ik de Zappi kan blijven gebruiken om bij overproductie van mijn zonnepanelen te laden.
En ja soms hangt de auto aan de verkeerde lader, maar dat nemen we dan maar voor lief…..