Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuis zakelijk - Belastingdienst

This site may earn commission on affiliate links.
Ik probeer informatie te vind over tussenmeters zodat ik mijn elektrische thuis laad kosten kan opvoeren. Helaas kan ik weinig of niks hierover vinden. Ik zoek vast niet goed :D

Thuis heb ik geen laadpaal , maar wil gewoon afentoe op 220v laden. Heel simpel. Nu wil ik graag weten welke manieren er zijn om zo simpel (voordelig) mogelijk deze kosten op mijn zaak te factureren.

Bedankt.
 
Extra stopcontact achter een goedgekeurde extra meter plaatsen. Foto's maken van beginstand en eindstand van die meter per jaar en claimen bij je bedrijf.
Ik weet alleen niet of je je vastrecht ook naar rato mag claimen. Zou in mijn geval wel leuk zijn, want ik gebruik meer om mijn auto te laden dan voor de rest van mijn huis :D
 
Heb je je belastinginspecteur al gevraagd hoe hij dat ziet?
Ik verwacht dat je een laadpaal met MID gekeurde meter nodig zult hebben omdat je anders niet kunt bewijzen dat de stroom in je auto terecht is gekomen (in plaats van in je sauna of in je hobbyplanten ;) )
 
Extra stopcontact achter een goedgekeurde extra meter plaatsen. Foto's maken van beginstand en eindstand van die meter per jaar en claimen bij je bedrijf.
Ik weet alleen niet of je je vastrecht ook naar rato mag claimen. Zou in mijn geval wel leuk zijn, want ik gebruik meer om mijn auto te laden dan voor de rest van mijn huis :D
Zo doe ik het ook.

Ik houd een Excel sheet bij met daarin regelmatig de datum, meterstand en km stand auto,

Eens per kwartaal declareer ik dat bij mijn eigen BV.

Ik pak een vast tarief van 23 cent per kWh om daar de andere kosten zoals vastrecht e.d. In te verwerken.
 
Extra stopcontact achter een goedgekeurde extra meter plaatsen. Foto's maken van beginstand en eindstand van die meter per jaar en claimen bij je bedrijf.
Ik weet alleen niet of je je vastrecht ook naar rato mag claimen. Zou in mijn geval wel leuk zijn, want ik gebruik meer om mijn auto te laden dan voor de rest van mijn huis :D
Volgens mij mag dat niet. Die vaste kosten heb je zowieso bij je thuisaansluiting al, ongeacht of je een elektrische auto hebt of niet.
 
Heb de belastingdienst gesproken en dit is wat ik te horen heb gekregen over gemengd gebruik.

Tussen de stopcontact en de auto een simple stroommeter plaatsen.

Nadat ik de jaarlijkse stroomrekening heb ontvangen maak ik een logische
berekening : bv totaal was het 4500kW waarvan 500kW zakelijk (Stroom meter)
en dat voer ik op als kosten en een gelijke berekening voor de BTW.

Volgens de Belastingdienst hoeft het niet 100% précies te zijn...............................o_O
 
Last edited:
Je kunt toch de geleverde kWhs prima onderbouwen met je gereden kilometers en het bijbehorende verbruik? Ik zie het probleem niet zo. Volgens mij gaat het ook maar om relatief kleine bedragen dus zal het allemaal wel loslopen.

Ik heb de eerste 6 maanden 2600 kWh getankt en zo'n 14000 km gereden. Daar is niets aan te sjoemelen al zou ik het willen.
 
Je kunt toch de geleverde kWhs prima onderbouwen met je gereden kilometers en het bijbehorende verbruik? Ik zie het probleem niet zo. Volgens mij gaat het ook maar om relatief kleine bedragen dus zal het allemaal wel loslopen.

Ik heb de eerste 6 maanden 2600 kWh getankt en zo'n 14000 km gereden. Daar is niets aan te sjoemelen al zou ik het willen.
Als je kunt aantonen dat je al die kms thuis geladen hebt en niet eens bij een SuC richting Beaune ofzo...:rolleyes:

Is een leuk verdienmodel. Laden bij de SuC en vervolgens EUR 0,25/kwh declareren:)
 
Is er OOIT al eens iemand geweest waarbij dit gecontroleerd is? En beboet?
De belastingdienst heeft wel betere dingen te doen. En als je er al voor een controle wordt uitgepikt, dan is de juiste hoeveelheid gedeclareerde kWh wel de minste van je problemen.

Gewoon common-sense registeren, en declareren.
 
Als je kunt aantonen dat je al die kms thuis geladen hebt en niet eens bij een SuC richting Beaune ofzo...:rolleyes:

Is een leuk verdienmodel. Laden bij de SuC en vervolgens EUR 0,25/kwh declareren:)

Dat was o.a. mijn punt: er valt niet zo veel te 'verdienen'. Totaal heb ik op jaarbasis zo'n 5000 kWh. Dat is maar 1000 euro. Ik heb ooit een deal gesloten met de fiscus dat ik daar best nog een paar extra Tesla's van kan kopen. Dat is de moeite waard, de rest is kruimelwerk. Ik geef @redevries ook helemaal gelijk: gewoon de werkelijke kosten doorbelasten en dan is de fiscus ook helemaal blij.

En ik wist niet eens dat er een SuC in Beaune was ;)
 
Is er OOIT al eens iemand geweest waarbij dit gecontroleerd is? En beboet?
De belastingdienst heeft wel betere dingen te doen. En als je er al voor een controle wordt uitgepikt, dan is de juiste hoeveelheid gedeclareerde kWh wel de minste van je problemen.

Gewoon common-sense registeren, en declareren.
Daarom, dat denk ik ook.

De bedragen zijn niet zo spannend. Het gaat er om dat alles in redelijkheid gebeurd.
 
Volgens mij is dat MID verhaal echt onzin, maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel. ;)
Mijn elektriciën heeft nog nooit van MID gehoord, mijn accountant ook niet. Exact dezelfde kWh meter die ik heb zag ik ergens anders te koop zonder en met MID certificering, voor het dubbele bedrag. Zelfde typenummer etc. Riekt naar geldklopperij ;).

Overigens is het geen nieuwe situatie aldus mijn accountant. Agrariërs hebben hetzelfde, boerenbedrijf én huis op één aansluiting. Bij mij staat de aansluiting op de zaak (ivm BTW) en vervolgens wordt er in de jaarrekening een correctie voor privé verbruik gemaakt aan het einde van het jaar. Daar doen ze het schijnbaar zelfs met een simpele verdeelsleutel, begreep ik. Dus een kWh meter is sowieso nauwkeuriger.

Zoals @redevries zegt: "Gewoon common-sense registeren, en declareren".