Als ik dit alles zo lees zijn er dus verschillende opties voor het thuisladen en het kunnen verrekenen van de kosten en BTW
Tesla Wall Charger met gecertificeerde meter
Je gebruikt een Tesla Wall Charger en zorgt voor een MID goedgekeurde meter. Om de paar maanden maak je een foto van de meter zodat je later "bewijslast" hebt over het verbruik. Het aantal kWh voer je zakelijk op aan kosten en over dit bedrag trek je ook de BTW af. Nadeel van deze optie is dat je er zelf werk mee hebt en de bewijslast ook wat mager is. Omdat ZZP-er voor de fiscus dezelfde entiteit is als een privépersoon kun je de aansluiting gewoon privé laten.
Kosten: €530 (Tesla Wall Charger) + €100 (meter)
New Motion lader en zakelijke aansluiting
Met een New Motion lader heb je via de online portal beter inzicht in het gebruik. Voor de Tesla zijn er twee soorten laadpalen beschikbaar van New Motion:
Elders laden
Bij de superchargers kun je als Tesla rijder gratis terecht (als je lifetime charging hebt). Voor de publieke laadpalen kun je meestal met een (gratis) New Motion laadpas terecht.
Ik denk dat ik voor een New Motion oplossing ga. Die is wellicht wel wat duurder, maar dan heb ik wel online inzicht in het verbruik en kan ik eventueel load-balancing gaan toepassen (denk niet dat ik het nodig heb). Twijfel nog over een fast of advanced laadpaal. Wel jammer zijn de lange kabels. Voor mij situatie is de 2.5m lange kabel van de Tesla Wall Charger lang genoeg. Ook vind ik die wat fraaier. Nog even over nadenken dus...
De automatische verrekening vind ik niet zo spannend. Dat kan ik zelf ook wel 1x per kwartaal doen. Het gedoe om mijn aansluiting over te zetten naar een duurder (???) zakelijke aansluiting vind ik iets teveel gedoe.
Tesla Wall Charger met gecertificeerde meter
Je gebruikt een Tesla Wall Charger en zorgt voor een MID goedgekeurde meter. Om de paar maanden maak je een foto van de meter zodat je later "bewijslast" hebt over het verbruik. Het aantal kWh voer je zakelijk op aan kosten en over dit bedrag trek je ook de BTW af. Nadeel van deze optie is dat je er zelf werk mee hebt en de bewijslast ook wat mager is. Omdat ZZP-er voor de fiscus dezelfde entiteit is als een privépersoon kun je de aansluiting gewoon privé laten.
Kosten: €530 (Tesla Wall Charger) + €100 (meter)
New Motion lader en zakelijke aansluiting
Met een New Motion lader heb je via de online portal beter inzicht in het gebruik. Voor de Tesla zijn er twee soorten laadpalen beschikbaar van New Motion:
- Home fast (€799).
- Home advanced (vooral interessant als je gasten wilt kunnen laten laden, €999). Je hebt hiervoor ook geen netwerkaansluiting nodig, want de Home advanced heeft ingebouwde GPRS.
- Abonnement voor thuis (fast laadpaal), zodat je inzicht hebt in laadsessies, kWh gebruik, ... (€3.63/maand).
- Abonnement voor thuis (advanced laadpaal), zodat ook anderen bij je kunnen laden en dat dit automatisch verrekend wordt (€4.84/maand). Dit is eventueel uit te breiden met dynamic load balancing (€5.00/maand). Als je thuis veel verbruikers hebt, dan wordt de capaciteit naar de auto verlaagt om problemen met de thuisaansluiting te voorkomen.
Elders laden
Bij de superchargers kun je als Tesla rijder gratis terecht (als je lifetime charging hebt). Voor de publieke laadpalen kun je meestal met een (gratis) New Motion laadpas terecht.
Ik denk dat ik voor een New Motion oplossing ga. Die is wellicht wel wat duurder, maar dan heb ik wel online inzicht in het verbruik en kan ik eventueel load-balancing gaan toepassen (denk niet dat ik het nodig heb). Twijfel nog over een fast of advanced laadpaal. Wel jammer zijn de lange kabels. Voor mij situatie is de 2.5m lange kabel van de Tesla Wall Charger lang genoeg. Ook vind ik die wat fraaier. Nog even over nadenken dus...
De automatische verrekening vind ik niet zo spannend. Dat kan ik zelf ook wel 1x per kwartaal doen. Het gedoe om mijn aansluiting over te zetten naar een duurder (???) zakelijke aansluiting vind ik iets teveel gedoe.