Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuisladen en zakelijk verrekenen

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik dit alles zo lees zijn er dus verschillende opties voor het thuisladen en het kunnen verrekenen van de kosten en BTW

Tesla Wall Charger met gecertificeerde meter
Je gebruikt een Tesla Wall Charger en zorgt voor een MID goedgekeurde meter. Om de paar maanden maak je een foto van de meter zodat je later "bewijslast" hebt over het verbruik. Het aantal kWh voer je zakelijk op aan kosten en over dit bedrag trek je ook de BTW af. Nadeel van deze optie is dat je er zelf werk mee hebt en de bewijslast ook wat mager is. Omdat ZZP-er voor de fiscus dezelfde entiteit is als een privépersoon kun je de aansluiting gewoon privé laten.

Kosten: €530 (Tesla Wall Charger) + €100 (meter)

New Motion lader en zakelijke aansluiting
Met een New Motion lader heb je via de online portal beter inzicht in het gebruik. Voor de Tesla zijn er twee soorten laadpalen beschikbaar van New Motion:
  1. Home fast (€799).
  2. Home advanced (vooral interessant als je gasten wilt kunnen laten laden, €999). Je hebt hiervoor ook geen netwerkaansluiting nodig, want de Home advanced heeft ingebouwde GPRS.
Om de meerwaarde van een New Motion laadpaal te benutten moet je een abonnement afnemen. Daarvoor zijn de volgende opties:
  1. Abonnement voor thuis (fast laadpaal), zodat je inzicht hebt in laadsessies, kWh gebruik, ... (€3.63/maand).
  2. Abonnement voor thuis (advanced laadpaal), zodat ook anderen bij je kunnen laden en dat dit automatisch verrekend wordt (€4.84/maand). Dit is eventueel uit te breiden met dynamic load balancing (€5.00/maand). Als je thuis veel verbruikers hebt, dan wordt de capaciteit naar de auto verlaagt om problemen met de thuisaansluiting te voorkomen.
New Motion kan automatisch de verrekening voor privé en zakelijk regelen, maar hiervoor is het wel nodig om de energie als zakelijke klant af te nemen.

Elders laden
Bij de superchargers kun je als Tesla rijder gratis terecht (als je lifetime charging hebt). Voor de publieke laadpalen kun je meestal met een (gratis) New Motion laadpas terecht.

Ik denk dat ik voor een New Motion oplossing ga. Die is wellicht wel wat duurder, maar dan heb ik wel online inzicht in het verbruik en kan ik eventueel load-balancing gaan toepassen (denk niet dat ik het nodig heb). Twijfel nog over een fast of advanced laadpaal. Wel jammer zijn de lange kabels. Voor mij situatie is de 2.5m lange kabel van de Tesla Wall Charger lang genoeg. Ook vind ik die wat fraaier. Nog even over nadenken dus...

De automatische verrekening vind ik niet zo spannend. Dat kan ik zelf ook wel 1x per kwartaal doen. Het gedoe om mijn aansluiting over te zetten naar een duurder (???) zakelijke aansluiting vind ik iets teveel gedoe.
 
  • Informative
Reactions: Ger356
Herken dit niet - heb 1 credit factuur privé en 1 factuur zakelijk (met 4€ abonnement en stroomkosten). Load balancing kost 5€ per maand en is mijn inziens niet interessant omdat 3x 25A aansluiting prima 3x16A kan leveren zonder load balancing (11kW). NewMotion gaf aan dat load balancing op een 25A aansluiting op max. 20A per fase gezet kan worden, m.a.w. ipv 5 uur laden kan het dan in 4. Vind ik de 5€ per maand niet waard.

Eens. Dat loadbalancing voegt niets toe:

- Het is dubieus qua regelgeving ivm. gebrek aan voldoende selectiviteit. Bij 3x25A zou je niet hoger mogen dan 16A op een eindgroep.
- Ook met 3x16A (11kW) kun je elke Tesla in een nacht opladen
- Je kunt naar alle waarschijnlijkheid de paal ook wel zonder loadbalancing op 20A zetten. Je hoofdzekering is karakteristiek C of misschien zelfs wel D. Die klappen er niet direct uit als je een keer 30A doet. Ook niet direct bij 40A. Kortom, op 20A laden en een vaatwasser die op 8 amp 20 minuten water gaat verwarmen zal niet direct voor problemen zorgen.

Het is weggegooid 5,-.

Enige valide reden wat mij betreft voor loadbalancing is meerdere laadpalen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Wel jammer zijn de lange kabels. Voor mij situatie is de 2.5m lange kabel van de Tesla Wall Charger lang genoeg. Ook vind ik die wat fraaier. Nog even over nadenken dus...

Je kunt de NewMotion paal ook zonder kabel doen, dus met connector ipv kabel.

Ik heb lang getwijfeld tussen een kabel of een Type2 connector. Heb gekozen voor het laatste, en ben er blij mee:

- Iemand in de straat heeft een ecotap met krulkabel. Die staat, zeker als de auto niet pal naast de lader staat, altijd onder spanning. Lijkt mij niet gunstig op de lange termijn. Je kunt dan ook niet langs de auto lopen, want die kabel bungelt op heuphoogte.

- Ander iemand in de straat heeft de Tesla HPWC. Die kabel van 7,5 meter is lang en die valt altijd op. De HPWC zelf is lekker klein, maar met die kabel erbij is het toch een "hele installatie". Zeker na verloop van tijd vertoont die kabel wat tekenen van ouderdom in de zin dat er knikjes in zitten, niet meer lekker "rond" oprolt, etc. De mensch is lui, dus die kabel wordt niet elke keer netjes opgerold dus ligt ook wel eens deels op de oprit, etc.

Als ik niet laad en de kabel dus gewoon in de auto ligt is het een erg nette oplossing. Laadpaal is inmiddels amper zichtbaar doordat hij laag bij de grond staat en achter een hoge grasplant staat. Ook goedgekeurd door de vrouw!
 
Twijfel nog over een fast of advanced laadpaal.

Een normale aansluiting is nodig als je gewoon over de nacht heen de auto wil aftoppen. Je auto zal vaak enkel naar 80 of 90% moeten en zal hopelijk niet vaak onder de 20% komen om zo de levensduur van je batterij te optimaliseren. Opladen lukt dus makkelijk over een nacht.

Trouwens, je kunt ook betaald laden bij de super chargers en volgens mij betaal je dan het reguliere kWh tarief waarbij niet het verlies is meegerekend. Dus dat is dacht ik iets van 20 of 22 cent maar zeker weten doe ik het niet.
 
Je kan het ook iets minder netjes doen (vanuit BV gezien). De Maxem geeft exact aan wat de auto heeft geladen. Maal 20 cent en dat netto uitkeren. Als de belastinginspecteur er iets van zegt: 'mea culpa'.

Mis dan vast wel wat BTW maar met 30K km per jaar is dat bedrag te overzien.
 
Ik neem aan dat dit dan ook zo is bij de New Motion Fast lader (de versie zonder RFID)? Ik overweeg anders om de Advanced lader te kopen en zo'n kaartje aan mijn sleutelhanger te doen. Heb er niet zo'n trek in dat iedereen in de straat de auto bij mij staat vol te tanken.
 
Ik neem aan dat dit dan ook zo is bij de New Motion Fast lader (de versie zonder RFID)? Ik overweeg anders om de Advanced lader te kopen en zo'n kaartje aan mijn sleutelhanger te doen. Heb er niet zo'n trek in dat iedereen in de straat de auto bij mij staat vol te tanken.
Dat zal niet snel gebeuren, elektriciteits diefstal via een laadpaal is een onderneming met groot risico om betrapt te worden en kleine opbrengst. Je kunt als je op vakantie gaat de aardlekschakelaar van de laadpaal groep uit zetten, maar dat doe ik zelfs niet.
 
Helemaal eens.
€2,20 in een uur (11kWh á 20 ct) is te overzien. Met een Maxem kan je 'm eventueel ook nog met de app uitschakelen.
Heb wel eens eerder geschreven dat als iemand dringend stroom nodig heeft rustig kan komen laden. Als je aanbelt krijgt je er nog een bakje koffie of glaasje water bij.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dan bestel ik gewoon een Tesla Wall Charger. Om te zien vind ik die het mooiste en bij mijn opstelling is het ook fraai dat de kabel er aan de zijkant in gaat. Twijfel nog een beetje tussen 2.5m en 7.5m. Die laatste is praktischer en de eerste wat minder kabel aan de muur...
 
Ik neem aan dat dit dan ook zo is bij de New Motion Fast lader (de versie zonder RFID)? Ik overweeg anders om de Advanced lader te kopen en zo'n kaartje aan mijn sleutelhanger te doen. Heb er niet zo'n trek in dat iedereen in de straat de auto bij mij staat vol te tanken.

De Home Fast heeft wel internet:

Home Fast | NewMotion

Als ik het zo mag inschatten is de hardware gewoon identiek aan de Home Advanced, maar is de backend erachter gewoon beperkter. De Home Fast kun je waarschijnlijk alleen NewMotion druppels via de backend op toevoegen die 'mogen laden', en geen gastgebruik.

Buren hier hebben een EcoTap paal, die doet volgen smij hetzelfde. Wel RFID scannen, maar doet geen gastgebruik.
 
Dan bestel ik gewoon een Tesla Wall Charger. Om te zien vind ik die het mooiste en bij mijn opstelling is het ook fraai dat de kabel er aan de zijkant in gaat. Twijfel nog een beetje tussen 2.5m en 7.5m. Die laatste is praktischer en de eerste wat minder kabel aan de muur...

Ik ben na lang twijfelen voor de 7,5m gegaan met als belangrijkste voordeel dat ik de auto beide kanten op kan parkeren. In de praktijk is het tot nu toe nog niet voorgekomen dat ik niet achteruit heb ingeparkeerd en was 2,5m voldoende geweest. Wel komt het nog wel eens voor dat ik niet ver genoeg de oprit op rij. Met de 7,5m kabel geen probleem, maar met 2,5m had ik het dan niet gehaald.
 
Ik ben na lang twijfelen voor de 7,5m gegaan met als belangrijkste voordeel dat ik de auto beide kanten op kan parkeren. In de praktijk is het tot nu toe nog niet voorgekomen dat ik niet achteruit heb ingeparkeerd en was 2,5m voldoende geweest. Wel komt het nog wel eens voor dat ik niet ver genoeg de oprit op rij. Met de 7,5m kabel geen probleem, maar met 2,5m had ik het dan niet gehaald.
Ik ben juist voor de 2.5m kabel gegaan. Ik parkeer altijd achteruit (ook als ik niet hoef te laden) en ik heb nu een lekker korte kabel hangen die nu vrijwel helemaal aan het zicht onttrokken is. Wel mooi dat Tesla de keuze geeft.
 
  • Like
Reactions: questa
HI,

Ik heb op mijn huisadres een BV geregistreerd staan. Heb nu zakelijk zonnepanelen aangeschaft a 2000kwh per jaar opleveren. mijn tesla zal 5500 gebruiken. Vanuit Prive (aansluiting) dus naar de zaak een factuur sturen.

Heb een TWC met een 3fase mid meter (en 4 fotos per jaar)
ook de zonnepanelen hebben een 1fase mid meter (mijn prive zonnepanelen ook trouwens, maar die horen niet in dit verhaal).

Voor hoeveel cent, en dat btw verhaal, moet ik nu vanuit de zaak in een inkoopfactuur maken?
Of toch volgend jaar de aansluiting zakelijk maken, en prive steeds een factuur sturen voor het afgenomen gebruik van het huis?
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Ik heb een meter met een S0 uitgang die is gekoppeld aan een YouLess LS120. Data stuur ik naar PVoutput.
Elke maand een screenshot van mijn verbruik. Is overzichtelijk en betrouwbaar. Totaal kosten 100 euro.
Doorbelasting 25 cent per kWh.

B8456EF6-C403-431E-964B-8CBA6F2A234F.png
 
  • Informative
Reactions: FrankNL