Ik heb hetzelfde, als ZZP'er de investeringen in zonnepanelen, laadpaal en auto zakelijk genomen.
MIA op de auto en KIA op de laadpaal en zonnepanelen. BTW-aftrek en economische afschrijving van de zonnepanelen in 10 jaar. Bijzonder gunstig dus. Zakelijk gebruik van de zonnepanelen moet tenminste 10% zijn, maar dat haal je natuurlijk makkelijk.
Daar staat tegenover dat je de opbrengst voor privegebruik van de zonnepanelen moet verrekenen en als zakelijke omzet moet opvoeren, waarover dan ook Btw moet worden afgedragen.
Ik hanteer daarbij een kostprijs-energie tarief van 6 ct / Kwh, op basis van de totale kosten / Kwh PV opbrengst gedurende de technische levensduur. Die bijtelling valt dus reuze mee.
Voor de laadkosten van de auto reken ik echte,r zoals hierboven ook werd aangegeven, het markt-tarief c.q. de inkoopprijs zoals ik die ook aan mijn energieleverancier betaal van ca. 21 ct / Kwh.
Zolang je auto dus meer dan c.a. 6/21e deel van je gebruik uitmaakt houdt je per saldo dus nog steeds een aftrekpost over, nog los dus van de aftrekvoordeel en BTW teruggave op de investeringen.
Tenslotte moet je ook over de stroom die je teruglevert aan het net Btw afdragen. Echter als je PV-installatie net zoveel opbrengt als je over het jaar verbruik zou dat per saldo 0 moeten zijn.
Ik heb gewoon een privé energiecontract, maar wel op zowel de zonnepanelen als op de auto een MID-KWH meter met registratie van het verbruik om te kunnen uitrekenen/aantonen welk deel privé en welk deel zakelijk verbruik is.
MIA op de auto en KIA op de laadpaal en zonnepanelen. BTW-aftrek en economische afschrijving van de zonnepanelen in 10 jaar. Bijzonder gunstig dus. Zakelijk gebruik van de zonnepanelen moet tenminste 10% zijn, maar dat haal je natuurlijk makkelijk.
Daar staat tegenover dat je de opbrengst voor privegebruik van de zonnepanelen moet verrekenen en als zakelijke omzet moet opvoeren, waarover dan ook Btw moet worden afgedragen.
Ik hanteer daarbij een kostprijs-energie tarief van 6 ct / Kwh, op basis van de totale kosten / Kwh PV opbrengst gedurende de technische levensduur. Die bijtelling valt dus reuze mee.
Voor de laadkosten van de auto reken ik echte,r zoals hierboven ook werd aangegeven, het markt-tarief c.q. de inkoopprijs zoals ik die ook aan mijn energieleverancier betaal van ca. 21 ct / Kwh.
Zolang je auto dus meer dan c.a. 6/21e deel van je gebruik uitmaakt houdt je per saldo dus nog steeds een aftrekpost over, nog los dus van de aftrekvoordeel en BTW teruggave op de investeringen.
Tenslotte moet je ook over de stroom die je teruglevert aan het net Btw afdragen. Echter als je PV-installatie net zoveel opbrengt als je over het jaar verbruik zou dat per saldo 0 moeten zijn.
Ik heb gewoon een privé energiecontract, maar wel op zowel de zonnepanelen als op de auto een MID-KWH meter met registratie van het verbruik om te kunnen uitrekenen/aantonen welk deel privé en welk deel zakelijk verbruik is.