Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuisladen en zakelijk verrekenen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb hetzelfde, als ZZP'er de investeringen in zonnepanelen, laadpaal en auto zakelijk genomen.
MIA op de auto en KIA op de laadpaal en zonnepanelen. BTW-aftrek en economische afschrijving van de zonnepanelen in 10 jaar. Bijzonder gunstig dus. Zakelijk gebruik van de zonnepanelen moet tenminste 10% zijn, maar dat haal je natuurlijk makkelijk.

Daar staat tegenover dat je de opbrengst voor privegebruik van de zonnepanelen moet verrekenen en als zakelijke omzet moet opvoeren, waarover dan ook Btw moet worden afgedragen.

Ik hanteer daarbij een kostprijs-energie tarief van 6 ct / Kwh, op basis van de totale kosten / Kwh PV opbrengst gedurende de technische levensduur. Die bijtelling valt dus reuze mee.

Voor de laadkosten van de auto reken ik echte,r zoals hierboven ook werd aangegeven, het markt-tarief c.q. de inkoopprijs zoals ik die ook aan mijn energieleverancier betaal van ca. 21 ct / Kwh.

Zolang je auto dus meer dan c.a. 6/21e deel van je gebruik uitmaakt houdt je per saldo dus nog steeds een aftrekpost over, nog los dus van de aftrekvoordeel en BTW teruggave op de investeringen.

Tenslotte moet je ook over de stroom die je teruglevert aan het net Btw afdragen. Echter als je PV-installatie net zoveel opbrengt als je over het jaar verbruik zou dat per saldo 0 moeten zijn.

Ik heb gewoon een privé energiecontract, maar wel op zowel de zonnepanelen als op de auto een MID-KWH meter met registratie van het verbruik om te kunnen uitrekenen/aantonen welk deel privé en welk deel zakelijk verbruik is.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Begrijp ik, maar hier in omgeving Rotterdam al jaren klant bij Greenchoice. Meestal kortlopende jaarlijkse contracten. Altijd het goedkoopste op vergelijkers en nu ook weer:

Prive: 0,2237
Zakelijk: 0,1715 * 1.21 = 0.207515

Alle andere kosten zijn identiek inclusief de BTW.

Ik heb nog nooit een contract eerder gestopt en als ZZP'er op een "thuis" adres heb je nu meer rechten maar als ik gewoon een jaarcontract aan ga zoals gebruikelijk dan lijkt me dat ik hier gewoon zakelijk een beter tarief kan en ik kan ook nog eens de BTW verrekenen.

Verbruik/opbrengst:

pv: 6,000 kWh
laadpaal: 2,600 kWh
verbruik prive: 1,600 kWh
verbruik zakelijk: 2,000 kWh (inschatting op basis van elcheapo kWh meter)

Verder weet ik niet hoe ik verder moet rekenen. Zoals aangegeven, PV moet ik nog aanschaffen en lijkt me zakelijk het gunstigste

Er zijn zoveel combinaties…..

Bij greenchoice prive is terugleveren bij de eerste 2MWh 8 cent, daarna het leveringstarief, bij zakelijk overal het leveringstarief.

Gezien de BTW enkel zakelijk verrekend kan worden zou het gevoelsmatig het beste zijn alles op een zakelijke aansluiting. Einde van het jaar dan 200 kWh meer verbruik resulterend in 34.30 aan kWh kosten ex BTW, dan moet ik 1.600 kWh prive in rekening brengen a 274.4 EUR en 57.62 BTW in de omzetbelasting niet vergeten.

Reken ik nou gewoon te eenvoudig of zit ik er gewoon helemaal naast?
Lijkt mij redelijk te kloppen.
Bij alles zakelijk kun je alle btw verrekenen en je prive verbruikte stroom doorbelasten naar privé (dit stukje uiteraard wel met btw)
Bij alles prive kun je geen enkele btw verrekenen op die van de installatie van je zonnepanelen na, die is voor particulieren ook aftrekbaar.
Let op als je aanspraak wil maken op EIA dat je installatie minimaal 15 kWp moet zijn.
 
[...]
Ik hanteer daarbij een kostprijs-energie tarief van 6 ct / Kwh, op basis van de totale kosten / Kwh PV opbrengst gedurende de technische levensduur. Die bijtelling valt dus reuze mee.

Voor de laadkosten van de auto reken ik echte,r zoals hierboven ook werd aangegeven, het markt-tarief c.q. de inkoopprijs zoals ik die ook aan mijn energieleverancier betaal van ca. 21 ct / Kwh.
[...]
Dus je hebt alles zakelijk, behalve de energieaansluiting, die staat op privé. Stel dat je privé 2000 kWh verbruikt, je zakelijke auto 3000 kWh en je zakelijke zonnepalen 5000 kWh produceren.

Reken je dan vanuit privé 3000 x 21 cent = €630 voor het opladen van je auto? En moet je dan privé 5000 x 6 cent = €300 aan de zaak betalen voor de opgewekte stroom?

Dat lijkt me bij een controle geen stand houden. Je hebt die zonnepanelen juist zakelijk zodat je de auto ermee kan opladen. Dus alleen het overschot 5000 - 3000 = 2000 kan je verkopen aan jezelf privé.
 
  • Helpful
Reactions: adjego
Ik had begrepen dat de 0,25 cent 'goed' was, aangezien het Tesla punt in de omgeving ook die prijs hanteert.
Daarnaast is de paal bij mij om de hoek, 0.34 cent.

Loop ik risico bij de Fiscus? Als de 0,25 cent blijkbaar te hoog is? Mocht mijn totale kosten thuis 0,22 zijn?
Maar die 0,22 is dan ook inclusief vaste energie kosten.. Die had je thuis sowieso al nodig.. Dus mag je die dan wel mee rekenen.
Ik kan helaas niet op de (eigen)zaak laden, heb daar een grootverbruik aansluiting, dan was het helemaal goedkoop geweest. (kan niet bij het bedrijf parkeren)
 
Dus je hebt alles zakelijk, behalve de energieaansluiting, die staat op privé. Stel dat je privé 2000 kWh verbruikt, je zakelijke auto 3000 kWh en je zakelijke zonnepalen 5000 kWh produceren.

Reken je dan vanuit privé 3000 x 21 cent = €630 voor het opladen van je auto? En moet je dan privé 5000 x 6 cent = €300 aan de zaak betalen voor de opgewekte stroom?

Dat lijkt me bij een controle geen stand houden. Je hebt die zonnepanelen juist zakelijk zodat je de auto ermee kan opladen. Dus alleen het overschot 5000 - 3000 = 2000 kan je verkopen aan jezelf privé.

Mijn auto verbruikt thuis aan de lader meer dan de zonnepanelen opleveren, dus dit probleem heb ik niet.. Gelukkig, want het wordt er allemaal wel complexer op. (ook mijn prive panelen erbij, zijn niet genoeg voor mijn auto kWh verbruik jaarlijks.)
 
Dus je hebt alles zakelijk, behalve de energieaansluiting, die staat op privé. Stel dat je privé 2000 kWh verbruikt, je zakelijke auto 3000 kWh en je zakelijke zonnepalen 5000 kWh produceren.

Reken je dan vanuit privé 3000 x 21 cent = €630 voor het opladen van je auto? En moet je dan privé 5000 x 6 cent = €300 aan de zaak betalen voor de opgewekte stroom?

Dat lijkt me bij een controle geen stand houden. Je hebt die zonnepanelen juist zakelijk zodat je de auto ermee kan opladen. Dus alleen het overschot 5000 - 3000 = 2000 kan je verkopen aan jezelf privé.
Correct, mbt het verrekenen van het laden.

Uiteraard verreken ik voor het privé-gebruik in dit voorbeeld inderdaad 2000 Kwh * 6 cent = €120,- door. Dat tel ik dus bij als omzet én ik draag daar dan btw over af.

Ik heb het zo uitgerekend dat ik per saldo net zoveel opwek als privé gebruik en gebruik voor zakelijk laden. Alleen nu wel minder laden door Corona en thuiswerken dus ik zal per saldo wel leverancier wordt richting het energiebedrijf en daar dus nog wat extra Btw zal moeten afdragen.

Nu ik het zo bedenk: het lijkt me dat je dat dan ook extra “omzet” zou moeten boeken.
Zou niet zo’n issue zijn, want zal niet heel veel KWh zijn en terugleververgoeding is meestal ook maar iets van 6 ct per KWh.
 
Bij het zoeken kwam dit heel oude draadje te voorschijn, maar geen recente posts over het doorbelasten. Ik heb een model 3 op mijn eenmanszaak en laad bijna alles thuis. Laadpaal met een geijkte meter die het verbruik meet. Ik belast elke december het verbruik van het jaar door aan de zaak. Vorig jaar heb ik tegen € 0,23 ct/kWh doorbelast, maar wat moet ik dit jaar nou toch gebruiken? Ik heb zelfs geen beeld wat ik betaal aan Vattenfal per kWh (variabel contract met 25% vasteklantkorting) omdat ik per saldo iets teruglever staat er op de jaarafrekening alleen het tarief van de teruglevering en niet van de verbruikte kWhen.
Wat gebruiken jullie dit jaar?
 

Ik zou er van uitgaan dat je met het laden van je auto boven het door de overheid gecompenseerde verbruik gaat uitkomen. Kortom: gangbaar tarief, plus een "handling fee" voor opstellen van rekening, opnemen meterstanden, etc.... Ik had afgelopen kwartaal 50 ct/kWh gekozen.
 
De gemiddelde kWh-prijs volgens Pricewise ligt nu tussen €0,50 - 0,70. Ik zal daar ook ergens tussen gaan zitten, zit zelf €0,65 te overwegen.
Als je nu laadt voor dat bedrag dan is dat redelijk, maar gemiddeld over het hele jaar is dat volgens mij geen realistische prijs. Ik pak gewoon het gemiddelde van de tarieven van dit jaar (zit al het hele jaar op variabel) en neem dat als kWh-prijs. Dat zal ergen tussen de 40-50ct uitkomen.

Overigens ben ik sinds een tijdje overgestapt op een dynamische energieprovider die uurprijzen hanteert. Het komt regelmatig voor dat je voor bizar lage prijzen kan laden (vooral 's nachts, maar dat is juist ideaal voor het laden). Ik heb dit jaar veel buiten de deur geladen vanwege de hoge prijzen. Sinds ik naar een dynamische provider ben overgestapt laad ik regelmatig voor 10ct/kWh, dus ik laad nu weer veel thuis.

Wel geeft Tibber een gemiddelde kWh-prijs per maand aan, dus die ga ik hanteren. Ik laad meestal wel op de goedkope tijdstippen, dus wat dat betreft niet 100% correct. Dit jaar wordt toch het laatste jaar dat ik de auto nog zakelijk rij.
 
  • Like
Reactions: NielsA

Ik zou er van uitgaan dat je met het laden van je auto boven het door de overheid gecompenseerde verbruik gaat uitkomen. Kortom: gangbaar tarief, plus een "handling fee" voor opstellen van rekening, opnemen meterstanden, etc.... Ik had afgelopen kwartaal 50 ct/kWh gekozen.
Sorry, dat draadje had ik gemist. Net een doorbelasting aan de zaak gemaakt met 0,50 / kWh.
Een mooi en hopelijk vredig 2023 en doe voorzichtig vannacht.
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Bij het zoeken kwam dit heel oude draadje te voorschijn, maar geen recente posts over het doorbelasten. Ik heb een model 3 op mijn eenmanszaak en laad bijna alles thuis. Laadpaal met een geijkte meter die het verbruik meet. Ik belast elke december het verbruik van het jaar door aan de zaak. Vorig jaar heb ik tegen € 0,23 ct/kWh doorbelast, maar wat moet ik dit jaar nou toch gebruiken? Ik heb zelfs geen beeld wat ik betaal aan Vattenfal per kWh (variabel contract met 25% vasteklantkorting) omdat ik per saldo iets teruglever staat er op de jaarafrekening alleen het tarief van de teruglevering en niet van de verbruikte kWhen.
Wat gebruiken jullie dit jaar?
Wat is er mis met jouw jaarfactuur te nemen en het totaal bedrag te delen door het totaal aantal kWh voor dat jaar.
Dan het totale verbruik van jouw wagen in dezelfde period vermenigvuldigen met die kWh-prijs.
Je verrekent dan wel maar 1 keer per jaar, maar so watt 🙂?
 
  • Like
Reactions: Furb and RichieB
Wat is er mis met jouw jaarfactuur te nemen en het totaal bedrag te delen door het totaal aantal kWh voor dat jaar.
Dan het totale verbruik van jouw wagen in dezelfde period vermenigvuldigen met die kWh-prijs.
Je verrekent dan wel maar 1 keer per jaar, maar so watt 🙂?
Ach ik weet het. Als je elektrisch verwarmt heb je in de dure maanden september-oktober in verhouding meer zakelijk verbruikt.
 
Ik zit nu op bijna 50 cent, kan hoger. Accountant zegt: marktconform (dus wat betaal je bij een laadpaal), want je hebt ook de heleboel gekocht (PV en laadpaal). Maakt niet uit waar je de electra voor inkoopt (de laadpaal leverancier koopt het ook laag in).
 
Doen het al jaren en belastingdienst keurt het goed, dus maken we er gebruik van. Ben het overigens met je eens, is verkapt inkomen. Zal wel een regeltje voor komen in de toekomst.
Ik heb 6 jaar forfaitair aangerekend op basis van meerverbruik tov de jaren ervoor zonder EV (die redelijk constant waren) en gestaafd door verbruik/km en km-teller.
Nog nooit een opmerking gekregen. De belastingdienst doet ook maar steekproeven.
Nu vroeg de boekhouder toch om een MID-tellertje te installeren. Blijkbaar wordt er nu iets meer op toegezien. Zal ook gelden voor de wattuurprijs.
Tellertje koste 25€.
 
Hoe heb je deze werkwijze aan de belastingdienst medegedeeld? Want aan je aangifte IB kunnen ze het niet zien als het daar niet opgeeft.
Geen idee, regelt het accounantskantoor. Die overleggen en doen het voor best veel klanten, stempel op de aangifte en de belastingdienst hoor je niet meer. Belastingdienst heeft nergens tijd voor en maakt soms rare afspraken.
 
Richting BV: privé factuur per kwartaal met meterstanden, foto van meterstand op de factuur. Dus zakelijke kosten traceerbaar.
Prive: opbrengst geef ik nergens op bij Belastingdienst. Betreft vergoeding gemaakte kosten. Marge is dus niet opgegeven. Lijkt me ook lastig controleerbaar, als je een marktconform tarief hanteert is er zakelijk geen reden voor dieper graven door de Belastingdienst. Zeker met de huidige jojo prijzen en compensaties/plafond/BTW aanpassingen....
 
  • Like
Reactions: watt