Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tips voor als het vriest...

This site may earn commission on affiliate links.
haha. deze opwarmtips lijken wel recepten: 15 minuten voorverwarmen met onder en bovenwarmte en vervolgens afbakken in 45 min

Haha inderdaad. Wel goed om wat ervaringen uit te wisselen. Ik vind het recept van billytcherno ook wel mooi. Een formule afhankelijk van de temperatuur. Ik denk dat een carport/garage (of een zeil/doek) al heel veel scheelt, omdat zo het vocht grotendeels weggenomen kan worden. Geen vocht = weinig/geen bevroren onderdelen.
 
Hoe lang verwarmen jullie voor bij dit weer en op welke interieur temperatuur?

Zo'n 20 minuten op standje "Hi". Temperatuur in de auto (sensor) nadert dan de 30ºC, maar dat is enkel de warme lucht. Alle componenten in de auto zijn dan nog lang niet opgewarmd (zodra je na 20 minuten de verwarming uit zet daalt de temperatuur naar 10-15ºC binnen enkele minuten (bij temperaturen rond het vriespunt). Dus wil je effectief voorverwarmen: standje "Hi"!

En een tip: zet de ruitenwissers de avond ervoor op de maintenance stand (ze staan dan diagonaal over de voorruit). Door het voorverwarmen van de auto verwarm je ook de rubbers van de wissers iets. Vergelijkbaar met wat het subzero pakket doet met de verwarming in de ruit op de rustpositie van de wissers. Let op: voorverwarmen is met de ruitenwissers in deze stand wel een noodzaak, want zodra je de auto aan zet, zullen de wissers de volledige slag afmaken om terug te keren naar de rustpositie! Als de wissers zijn vastgevroren betekent dat mogelijk schade aan de wissers of wis-installatie!
 
Stukje gissen: het is anders in Noorwegen omdat ik vermoed dat ze een veel drogere vorst hebben, en dat als het eenmaal vorst is, het ook lang vorst blijft. De problemen ontstaan altijd en alleen bij "vers ijs". Als het constant ijs- en ijskoud is, is de luchtvochtigheid erg laag en kan er dus geen vocht neerslaan en vastvriezen.

Terugkomend op de formule: int.temp vanochtend -8.6 en ruim een half uur op HI en nog was alles niet ontdooid. En ik heb subzero. Nog niet gecheckt, maar ik hoop/vermoed dat bij standje "HI" de spiegelverwarming wel aanslaat....
 
ja, dat zou erg prettig zijn.. Zeker met alle verhalen over afbrekende ruitenwissers en vast gevroren spiegels etc..

Heb ook het subzero pakket, zag via Visible Tesla wel dat ik de voorruit verwarming kon aanklikken waarna het icoon rood werd, terwijl in de beschrijving van Visible Tesla staat dat dit niet kan?
 
Bij mij (classic) was de voorruit vanmorgen na een klein half uur voorverwarmen ook niet volledig ijsvrij. Verbaasde me enigszins.
Verder hoorde ik het ijs van de deurhendels en spiegels en kreeg ik met veel moeite mijn laadkastje open. Rubber en slot helemaal vast[emoji16]. Nu maar ingevet en slotontdooier gebruikt.

Iemand nog een tip waardoor de koplampen mee ontdooien? Die moet ik alsnog krabben om iets zicht te hebben...
 
Als je "ver" moet rijden is het handig om voor vertrek de auto te laten bijladen (+- 30 min). Hierdoor heb je gelijk de volle regeneratie met gaslos. Volgens mij heeft dit er mee te maken dat de accu is opgewarmd. Volgens mij scheelt dit in je verbruik.
 
ik heb een subzero pakket .. weet iemand of er een app is waarmee deze kan worden geactiveerd, of dat er een timer bestaat. middels de Tesla app kan ik alleen temperatuur bepalen. je zou toch denken dat er wel meer mogelijk moet zijn?

Deze app is er inclusief Apple watch app. Veel meer functies zo op het eerste gezicht.
'Remote S for Tesla' in de App Store
Zelf kan ik hem pas begin maart testen maar ik hoor graag wat je er mee kan!
 
Ik heb 3 fase 16a maar vannacht had ik na 3 uur laden nog geen volledige regen.

Dit is inderdaad het te onderzoeken punt. Ik denk dat het alleen lukt als je kan laden met 3 fase 32A, dus 22 kW.

Op het Amerikaanse deel van het forum gaf iemand de volgende verklaring:
In onze Model S is er ongeveer 10% verlies bij het omzetten van AC stroom naar DC stroom.
Als je met 22kW aan het laden bent, zou er dus ongeveer 2200 Watt verloren gaan aan warmte.
Dit is een lekker vuurtje om je batterij mee te verwarmen.

Als je met 11kW aan het laden bent, zakt dit naar 1100 Watt wat mogelijk onvoldoende is om de 550Kg voldoende op temperatuur te brengen.
 
Ik heb ook de ruit eens aan de "buitenkant" gehad, is wel ff verschieten. Heb dan maar de kindjes af gezet met de ICE van mijn vriendin... :(

Sindsdien laat ik via Visible Tesla de wagen automatisch om 6u30 al eens verwarmen tot 26° en om 7u30 nog eens, dan is het lekker warm wanneer ik om 8u vertrek. :)