Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TMC of TWC?

This site may earn commission on affiliate links.
Ja ja, er is al veel over geschreven, maar vind maar eens het antwoord in die lange threads.

De vraag: structureel thuis in de garage opladen met de TMC of de TWC?

Waarom de vraag: mijn BMW wallbox pure (3,7 kW) heeft de geest gegeven. Levert 0V bij 0A.
De TMC doet het prima en met 8 uurtjes laagtarief laden heb ik toch weer 136 km erbij, meestal wel genoeg.
En als het niet genoeg is kan ik altijd nog langs een supercharger.

Wat is mijn situatie: 1x 40A aansluiting, met een B16 aardlekschakelaar voor de laadpaal. Kabeltje loopt vanuit de meterkast naar de garage (3 meter ongeveer), en in de mantel zit 3x 2,5mm2.

Als ik de financiële kant bekijk:
A) TMC: geen kosten
B) nieuwe TWC: EUR 530. Die hang ik zelf wel aan de bestaande draden
C) nieuwe TWC op 7,4 kW. TWC a EUR 530 Vereist nieuwe aardlek van 32 A (EUR 150) en nieuwe kabel (EUR 5). Kabel laten trekken en zaakje laten ophangen (EUR 100), totaal ongeveer EUR 800
D) nieuwe TWC op 11 kW. TWC a EUR 530, vereist upgrade aansluiting bij Liander (EUR 287), nieuwe kabels (EUR 5), installatiekosten (EUR 100), totaal ongeveer EUR 1100.
 
Ik lees niet welke accu je hebt, kan een verschil maken in keuze lader.
Optie a) lijkt me geen structurele oplossing (niet zo handig TWC / wellicht ook niet ontworpen om dagelijks mee te laden)
Optie b) zoiu moeten voldoen als de TMC "meestal wel genoeg is" zoals je het zelf omschrijft.
Optie c) lijkt me dan net iets handiger voor een paar euro extra (scheelt je waarschijnlijk ook een paar keer bezoek Supercharger ;)

Maar je hebt alles al goed uitgeplozen, lukt het niet om een weloverwogen keuze te maken? :rolleyes:
Voor jezelf een keuze maken is makkelijker dan voor een ander :)

Ik neem aan dat vermelde vermogens kunnen bij een TWC icm 1x 40A (bij 3 fase in ieder geval wel)
 
TMC gaat perfect. Heb de eerste maanden altijd zo geladen. Heb de TWC pas gekocht en aan de muur gehangen omdat ik de TMC dus thuis liet liggen, en ik eens een keer op weekend ging en niet 's nachts op een stopcontact daar kon laden (want TMC lag thuis) en ik een half uur aan een CHAdeMO moest gaan laden...
 
Je hebt je eigen vraag al beantwoord.
A is goed genoeg en kost niks. Waarom zou je sneller en duurder willen laden als dat niet nodig is ?
En die TMC blijft heus wel werken hoor. Waar zou hij van moeten slijten ?

Mijn TMC laadt altijd met 13A (20km/h) dus na 8 uur 160 km erbij.
 
Geen afkorting, wel handig om er bij te hebben:

Granny charger = UMC = TMC.

Whats in a name, de term granny charger komt vanaf andere EV overwaaien, een typische granny charger kan slecht op 1 fase laden. De UMC is dus zeker geen granny charger

Ik zou elke model 3 eigenaar adviseren om een UMC van de grotere broer aan te schaffen, de grotere UMC kan 3 fase laden, de kleine bij model 3 zit doet alleen aan grannycharging :D Op 1fase
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Whats in a name, de term granny charger komt vanaf andere EV overwaaien, een typische granny charger kan slecht op 1 fase laden. De UMC is dus zeker geen granny charger

Ik zou elke model 3 eigenaar adviseren om een UMC van de grotere broer aan te schaffen, de grotere UMC kan 3 fase laden, de kleine bij model 3 zit doet alleen aan grannycharging :D Op 1fase

Dus zijn er heel wat meer granny chargers (UMC's) in omloop dan 3 fase UMC's.
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
En die TMC blijft heus wel werken hoor. Waar zou hij van moeten slijten ?

Bij mijn vorige EV ging de "mobiele 230V lader" al snel defect. Ik was niet alleen, er werd zelfs een nieuw model op de markt gebracht welke ook wat geknepen werd van 16 -> 13A ivm de vele problemen met oververhitting van WCD en kabels. Bij een ander merk ook gehoord dat de "mobiele laders" de 5 jaar 0% bijtelling niet overleven.

Maar ik moet bekennen dat ik op dit forum nog niet ben tegengekomen dat de TMC vroegtijdig stopt. Sterker nog ik lees meer problemen met de TWC, daar is zelfs nog een apart draadje van :)

Dus misschien is de TMC wel beter dan de TWC ;)
 
  • Funny
Reactions: nico180 and Bas.
Ik laad al 3 jaar via optie 2. Alleen zonder zonder verliesstroom type B. Ik krijg daarvoor altijd een prijs van +500€ te horen. Ben je zeker dat je voor 150€ de goeie hebt?
Type B zou technisch gezien ook niet nodig zijn bij monofase laden. Alleen bij 3 fasen kan een stroomverlies op een ander circuit ‘gemaskeerd‘ worden door het gelijkstroom gedeelte en de type A buiten werking stellen. Alleen is er de norm die dit voorschrijft...
Optie 1 kan je ‘upgraden’ door via een blauwe campingstekker te gaan, maar dan heb je de kost van zwaardere kabel, stopcontact én adapter en kom je al snel in de buurt qua. Hoe zit het dan eigenlijk met de type B verplichting?
 
Type B zou technisch gezien ook niet nodig zijn bij monofase laden. Alleen bij 3 fasen kan een stroomverlies op een ander circuit ‘gemaskeerd‘ worden door het gelijkstroom gedeelte en de type A buiten werking stellen.
Kun jij uitleggen waarom dat op 1 fase niet zou kunnen? In een ander draadje is geprobeerd dat helder te maken maar zonder succes. Zelf denk ik dat het er meer mee te maken heeft dat mobiele evse's een ingebouwde type B hebben (omdat je van te voren nooit weet wat ze ingeplugd worden).
 
Kun jij uitleggen waarom dat op 1 fase niet zou kunnen? In een ander draadje is geprobeerd dat helder te maken maar zonder succes. Zelf denk ik dat het er meer mee te maken heeft dat mobiele evse's een ingebouwde type B hebben (omdat je van te voren nooit weet wat ze ingeplugd worden).
Ik weet het ook maar van ergens te lezen. Ik heb het zo begrepen: met 3 fasen (3 sinussen 1/3 verschoven) kan je bijna een perfecte gelijkstroom fase simuleren door ze samen te gooien. Als de eerste fase daalt wordt hij al na 1/3 gecompenseerd door de 2e. Zo ontstaat een licht schommelende bijna constante stroom als je ze samen gooit. Bij een stroomverlies in het wisselstroomcircuit gaat het gelijkstroomcircuit als condensator dienst doen en het verlies compenseren. De type A detecteert niets. Bij monofase heb je 2 sinussen. De stroom valt steeds op 0 vooraleer de volgende fase overneemt. Ook als dit DC circuit het AC aanvult, krijg je nog korte momenten van detecteerbaar verlies en zal een type A wel reageren.
Het kan nu best zijn dat ik mijn eigen interpretatie gemaakt heb en er compleet naast zit, maar dan zal er wel iemand reageren en zo krijgen wij beide de correcte uitleg. Ben benieuwd.
 
Ik weet het ook maar van ergens te lezen. Ik heb het zo begrepen: met 3 fasen (3 sinussen 1/3 verschoven) kan je bijna een perfecte gelijkstroom fase simuleren door ze samen te gooien. Als de eerste fase daalt wordt hij al na 1/3 gecompenseerd door de 2e. Zo ontstaat een licht schommelende bijna constante stroom als je ze samen gooit. Bij een stroomverlies in het wisselstroomcircuit gaat het gelijkstroomcircuit als condensator dienst doen en het verlies compenseren. De type A detecteert niets. Bij monofase heb je 2 sinussen. De stroom valt steeds op 0 vooraleer de volgende fase overneemt. Ook als dit DC circuit het AC aanvult, krijg je nog korte momenten van detecteerbaar verlies en zal een type A wel reageren.
Het kan nu best zijn dat ik mijn eigen interpretatie gemaakt heb en er compleet naast zit, maar dan zal er wel iemand reageren en zo krijgen wij beide de correcte uitleg. Ben benieuwd.
Ah, hier staat al meer als wat ik tot nu toe gezien heb. Ben ook benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben.

Overigens heb je volgens mij bij mono fase maar één sinus? En een nul natuurlijk.