Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TMC of TWC?

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij is het vragen om problemen als je gaat laden op 1 fase met 16A via een Wand Contact Doos (=stopcontact). Een WCD is niet bedoeld als langdurige stroomleverancier op 16A (wordt warm, krijgt meer weerstand, wordt nog warmer, krijgt nog meer weerstand.....). Daarom heet het apparaat ook een Tesla Mobile Charger.
Met de aantal verkochte M3's (en andere nieuwe goedkope EV's) in combinatie met gebruikers die niet veel geld uit willen geven, kunnen we ons opmaken voor de ongelukken (=brand) de komende jaren.
 
Ah, hier staat al meer als wat ik tot nu toe gezien heb. Ben ook benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben.

Overigens heb je volgens mij bij mono fase maar één sinus? En een nul natuurlijk.
Juist ja. Al zijn er nog installaties in België waar je er 2 hebt (+115V en -115V als het ware, maar dan afwisselend. Geeft ook 230). Die hebben dan het neuterprobleem. Maar dat is elders genoeg beschreven.
 
Ja maar de norm houdt er rekening mee dat er ook wel eens een andere wagen zou kunnen laden.
Ik denk, maar dat is niet meer dan een vermoeden, dat je die niet tegen zult komen. Een 3 fase lader die werkelijk op basis van de 400 V laadt kon wel eens niet op 1 fase werken, en moeite hebben met een in driehoek geschakeld netwerk (Belgie).3 losse laders is veel simpeler.
 
Volgens mij is het vragen om problemen als je gaat laden op 1 fase met 16A via een Wand Contact Doos (=stopcontact). Een WCD is niet bedoeld als langdurige stroomleverancier op 16A (wordt warm, krijgt meer weerstand, wordt nog warmer, krijgt nog meer weerstand.....). Daarom heet het apparaat ook een Tesla Mobile Charger.
Met de aantal verkochte M3's (en andere nieuwe goedkope EV's) in combinatie met gebruikers die niet veel geld uit willen geven, kunnen we ons opmaken voor de ongelukken (=brand) de komende jaren.


Daarom wordt dat begrensd op max 13 A.
 
Ik denk, maar dat is niet meer dan een vermoeden, dat je die niet tegen zult komen. Een 3 fase lader die werkelijk op basis van de 400 V laadt kon wel eens niet op 1 fase werken, en moeite hebben met een in driehoek geschakeld netwerk (Belgie).3 losse laders is veel simpeler.
Mijn vrouw haar Zoe van 5 jaar oud laadt op mijn TWC. Wel monofase. Maar hij kan driefasig ook aan (tot 45kW AC dacht ik, eat that Tesla).
 
Volgens mij is het vragen om problemen als je gaat laden op 1 fase met 16A via een Wand Contact Doos (=stopcontact). Een WCD is niet bedoeld als langdurige stroomleverancier op 16A (wordt warm, krijgt meer weerstand, wordt nog warmer, krijgt nog meer weerstand.....). Daarom heet het apparaat ook een Tesla Mobile Charger.
Met de aantal verkochte M3's (en andere nieuwe goedkope EV's) in combinatie met gebruikers die niet veel geld uit willen geven, kunnen we ons opmaken voor de ongelukken (=brand) de komende jaren.

Hoe zit dat precies? De TMC laad op 13A, maar ik lees ook dat wandcontactdozen tot wel 25A gekeurd worden. De tijdsduur staat er niet bij en ik snap ook dat het dan steeds warmer kan worden. De normale bedrading (2,5mm2) zou ook langdurige belasting op 16A moeten kunnen hebben.
Als het 'niet conform norm' zou zijn, dan mag een TMC toch niet eens verkocht worden?
Ik heb de handleiding nog eens bekijken. Er staat niets over een maximale laadtijd. De Amerikanen kennende had dat ze toch wel ingestaan als het een risico was?

Daarmee is mijn vraag eigenlijk: denken we in risico's die voorkomen uit commercie?
 
Kijk maar eens op de stopcontacten (wcd's), die mogen tot 16 A kortdurend worden belast. Dus van een friteuse op 16 A schrikken ze niet, maar van een EV die langdurig 16 A trekt wel, dan smelt het stopcontact als het contact ook maar iets minder dan optimaal is.
 
Na een maand of wat TMC heb ik een TWC opgehangen, vooral voor het gebruiksgemak. Hij zit domweg op 1 fase. Boel zou voor 3-fasen verzwaard moeten worden en dat vind ik gezien mogelijke verhuizing niet meer de moeite. De TWC verhuist dan lekker mee :)
Ik heb in de thuis laden thread trouwens ook wel eens iemand gezien die een kastje om z'n TMC had gebouwd, zodat het ding buiten voor hem klaar lag.
 
Kijk maar eens op de stopcontacten (wcd's), die mogen tot 16 A kortdurend worden belast. Dus van een friteuse op 16 A schrikken ze niet, maar van een EV die langdurig 16 A trekt wel, dan smelt het stopcontact als het contact ook maar iets minder dan optimaal is.
Vandaar waarschijnlijk de 13A.

Inmiddels een ZZP elektricien gesproken wiens offerte werkelijk aansluit bij de hoeveel tijd die je zou verwachten voor het installeren, en de prijs van componenten niet verdubbeld maar gewoon doorleverd. Dan wordt het een stuk interessanter.
 
Het is verplicht volgens NEN1010, er is geen uitzondering. Tot ergens in 2017 was het alleen verplicht voor 3 fase, en dat 3 fase deel is er toen uitgehaald. Ergo verplicht punt. Je kunt die 3 fase ALS natuurlijk prima enkelfasig gebruiken.
 
Het prijsverschil zit hem misschien ook in onjuist taalgebruik van mij. Ik dacht de aardlek te moeten vervangen, maar ...na even googlen, bedoel ik eigenlijk de installatieautomaat. Daar zit 120 euro prijsverschil tussen.
Of een B32 installatieautomaat, samen met nog twee B16's achter een aardlekschakelaar van 40A mogen weet ik dan weer niet.
 
D) nieuwe TWC op 11 kW. TWC a EUR 530, vereist upgrade aansluiting bij Liander (EUR 287), nieuwe kabels (EUR 5), installatiekosten (EUR 100), totaal ongeveer EUR 1100.

Vergeet je expres te vermelden dat je ook je meterkast moet vernieuwen\verbouwen als je van 1 fase naar 3 fasen aansluiting gaat?
Ik denk dat je meer dan 1100 euro kwijt gaat zijn voor optie D.

Ik zou € 5,- investeren in een campingstekker (1 fase, 16A) en de blauwe plug van je TMC gaan gebruiken.
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR
Ah, het wordt mij steeds duidelijker.
Ik was van plan de B16 installatieautomaat waar de laadpaal op zat, te vervangen door een B32. Dat zou maar 30 euro kosten aan materiaal. Echter, er zitten in de betreffende groep nog meer installatieautomaten en de elektricien heeft mij net uitgelegd dat dit eigenlijk niet mag bij een laadpaal. De laadpaal moet op een eigen groep zitten. Daarom gaat het feestje niet door zoals bedacht. De B16 moet vervangen worden door een aardlekautomaat (een eigen groep) en die is een poepie duurder. Bijna 200 euro van ABB, of bijna 100 euro van Eaton.
 
Het verhaal van @Phil V zou steek houden als dat zou worden gebruikt, maar Tesla (en de meeste andere fabrikanten) gebruiken de fase tegen de nul (230 V) en niet de fase tegen de fase (400 V)). Het zijn 3 losse converters.
Kan ik hier de conclusie uit trekken dat je ook twee of 3 x dezelfde fase kan aansluiten? Dus op een één fase aansluiting in theorie 16kW kan laden?
 
Zelfs een EV opladen met 10A uit een stopcontact gaat niet geweldig. We hebben nu al 4,5 jaar een C-Zero die iedere nacht aan het stopcontact hangt. In die periode heb ik 2 stopcontacten / stekkers vervangen en 1 maal een blauwe stekker en contrastekker. Die blauwe stekker en contra-stekker (Mennekes) waren gewoon nieuw en waren al binnen 2 maanden verbrand. Dus maar weer een standaard stopcontact gemonteerd. Die houdt het ongeveer 2 jaar uit.
 
Licht er aan hoe goed je je huis verzekerd hebt :eek:
ABSOLUUT NIET. Want alle stroom van die 3 fasen gaat dan over één nul leiding terug.
Dus met een 32A blauwe stekker en dikke bedrading kan het wel. De verzekering van je huis heeft staat daar los van. Alles volgens de voorschriften is het dus technisch mogelijk in het geval je een zware één fase aansluiting hebt. Alleen de nul aansluiting van je type 2 zal het zwaar krijgen. Die krijgt namelijk 3 x de fasestroom voor zijn kiezen.