Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TPMS reset na bandenwissel

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb net nieuwe banden op onze Model 3 laten zetten bij Donckers, een groot autobandenbedrijf in mijn buurt. Ik had de banden bij hen besteld (Nokians) maar de velgen en TPMS-sensoren bij Tesla (aerovelgen). Ik had op voorhand bij Tesla gevraagd of ze bij Donckers iets speciaals moesten doen voor die sensoren. "Nee, ze hebben daar een kaske voor, dat weten ze wel hoe dat moet".

Bij Donckers wist de mechanieker uiteraard *niet* hoe het moest, dus haalde hij er iemand bij die al eens een Tesla gedaan had. "O, dat moet niet met een kaske, gewoon op je grote iPad". We gingen samen in het onderhoudsmenu, en daar stond "Reset TPMS-sensoren". Vervolgens zou het systeem zichzelf wel calibreren gedurende een tiental km.

Even later, tijdens het rijden, kreeg ik een mededeling "Nieuwe wielen gedetecteerd" met de boodschap dat ik "Wielconfiguratie" moest uitvoeren in het service-menu. Dat heb ik dus gedaan (even geparkeerd, 18 inch aero geselecteerd), maar daarna kreeg ik een melding "TPMS negeren ingesteld - Actuele bandenspanning is nu normale bandensp..." (sic).

Tijdens het verder rijden gaf hij die melding niet meer, en had ik de indruk dat de sensoren werkten omdat sommige wielen van 2.5 naar 2.6 bar veranderden. Maar na even geparkeerd te zijn, toen ik de auto vervolgens in de garage wilde zetten, kwamen er horizontale streepjes bij de bandendruksensoren, op de plaats waar normaal de druk wordt weergegeven. Omdat ik niet zeker was of dat normaal was, heb ik dus nog eens "Reset TPMS-sensoren" gedaan, en kreeg ik weer de waarschuwing "TPMS negeren ingesteld - Actuele bandenspanning is nu normale bandensp..."

Is dit nu normaal, of moet ik nog iets (laten) doen? De melding is nogal cryptisch, bedoelen ze nu dat hij helemaal niet naar de sensoren kijkt ("negeren"?) of gewoon dat hij de waarde gereset heeft en dat dat normaal is?

Bedankt,

Michel
 
Ik vermoed dat je best eerst je banden op de gewenste druk zet (bij M3P is dit 2.9 bar) en dan pas de reset doet. Die gaat namelijk de actuele bandenspanning als het optimum beschouwen.

Die streepjes verschijnen trouwens steeds als je geparkeerd bent, na een paar honderd meter rijden zal je terug waarden zien.
 
Die streepjes verschijnen trouwens steeds als je geparkeerd bent, na een paar honderd meter rijden zal je terug waarden zien.
A, OK, daar twijfelde ik dus aan, vandaar dat ik waarschijnlijk onnodig een nieuwe reset heb gedaan. Ik ga nu eerst de banden laten afkoelen, en dan nog eens een laatste keer resetten zodat ze normaal gezien de juiste waarde hebben.

Bedankt!

Michel
 
In de deurstijl staat inderdaad 290 kPa, ik denk dat ik dus eens langs het tankstation ga rijden om bij te vullen. Of kan het zijn dat bepaalde banden minder gevuld moeten worden?

Als ik me goed herinner, waren onze zomerbanden ook nooit zo ver gevuld. Ik weet niet meer zeker, maar ik meen me iets van 2,3 te herinneren. En ik vond ook dat het rijcomfort wat harder aanvoelde met de winterbanden. Hebben we maandenlang met te weinig druk rondgereden, dan?
 
In de deurstijl staat inderdaad 290 kPa, ik denk dat ik dus eens langs het tankstation ga rijden om bij te vullen. Of kan het zijn dat bepaalde banden minder gevuld moeten worden?

Als ik me goed herinner, waren onze zomerbanden ook nooit zo ver gevuld. Ik weet niet meer zeker, maar ik meen me iets van 2,3 te herinneren. En ik vond ook dat het rijcomfort wat harder aanvoelde met de winterbanden. Hebben we maandenlang met te weinig druk rondgereden, dan?
Ja, had 2,9 moeten zijn. Bij mij stond de bandenspanning op 2,6 ofzo bij aflevering. Het schijnt dat Tesla in het begin 3,1 bar (45 psi) als advies aangaf, is later iets naar beneden gegaan naar 2,9 bar (42 psi).
 
Ja, sowieso voor zomerbanden 2,9 koud en 3,1 - 3,2 warm. Ik vermoed voor winterbanden ook.
Dit werd mij als optimale druk gecommuniceerd door Tesla en heeft uiteraard dus ook impact op de range.
De wagen werd woensdag perfect met 2,9bar afgeleverd.
 
De TPMS sensoren geven voor zover ik begrijp alleen informatie door tijdens het rijden. Dus als je stil staat is er geen (betrouwbare) bandenspanningsinformatie (3x woordwaarde :)?)

ik heb een bandenspanningsinformatiemeter (4 x woordwaarde :)) die niet hoger wil dan 2,6 bar (rest 2.9). Band is wel op spanning, maar reset doet die dan dus niet (althans hij verdomd het, dus denk dat aan die te lage waarde ligt), nog niks mee gedaan (gaan toch andere banden op, dus voor die tijd maar even een andere regelen bij tesla).
 
Hoi allemaal,
Heb een MS P85 uit 2014, en sinds een half jaar steeds ellende bij het wisselen van de seizoensbanden: sinds door een software update de mogelijkheid van instellen via het Servicemenu verdwenen was kwamen meldingen na de bandenwissel dat de sensoren de bandenspanning niet kunnen meten. Terug naar de garage, ventielen gecheckt, alles ok. Maar melding verdween niet, ook naar 100 km gereden te hebben niet.
Ben toen naar SC Tilburg gegaan, daar was het binnen 5 minuten verholpen. Nu een seizoen verder: zomerbanden erop, ventilen zijn gecheckt, bij vertrek in garage geen probleem, maar volgende dag kwam melding "Storing bandenspanningcontrolestysteem - Sensoren kunnen bandenspanning niet meten".

Zojuist grote reset (2 stuurwielen + rem), en op advies van Tesla telef. service de auto van de stroom gehaald (via menu Veiligheid), maar beide acties hebben tot geen verbetering geleid, melding komt nog steeds. Heb er nu de schurft aan dat ik blijkbaar naar elke bandenwissel naar het SC moet... Wie heeft de zelfde ervaring gemaakt ? Of nog beter, een oplossing voor dit probleem? Toen de mogelijkheid nog in het Service menu zat was niets aan de hand maar nu ... :-(
Knipsel.JPG
 
Hoi allemaal,
Heb een MS P85 uit 2014, en sinds een half jaar steeds ellende bij het wisselen van de seizoensbanden: sinds door een software update de mogelijkheid van instellen via het Servicemenu verdwenen was kwamen meldingen na de bandenwissel dat de sensoren de bandenspanning niet kunnen meten. Terug naar de garage, ventielen gecheckt, alles ok. Maar melding verdween niet, ook naar 100 km gereden te hebben niet.
Ben toen naar SC Tilburg gegaan, daar was het binnen 5 minuten verholpen. Nu een seizoen verder: zomerbanden erop, ventilen zijn gecheckt, bij vertrek in garage geen probleem, maar volgende dag kwam melding "Storing bandenspanningcontrolestysteem - Sensoren kunnen bandenspanning niet meten".

Zojuist grote reset (2 stuurwielen + rem), en op advies van Tesla telef. service de auto van de stroom gehaald (via menu Veiligheid), maar beide acties hebben tot geen verbetering geleid, melding komt nog steeds. Heb er nu de schurft aan dat ik blijkbaar naar elke bandenwissel naar het SC moet... Wie heeft de zelfde ervaring gemaakt ? Of nog beter, een oplossing voor dit probleem? Toen de mogelijkheid nog in het Service menu zat was niets aan de hand maar nu ... :-(View attachment 537693
Het komt wat prettiger over (en niet minder duidelijk) als je het zinnetje "Heb er nu de schurft .... moet..." weg laat, just saying.
De reset van de bandensensoren is inderdaad enige tijd uit het menu verdwenen, maar sinds enkele nieuwe releases weer in het menu terug, omdat meer mensen tegen hetzelfde probleem aanliepen.
Dus als je nog op een oudere versie van de software zit, even laten updaten bij een SeC (als je niet wilt wachten).
Als dat niet helpt en je zeker weet dat de batterijen van de sensoren in de banden nog goed zijn, wordt het verder zoeken.
 
Last edited: