Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TPMS Retrofit - "uw bandenspanningssysteem heeft onderhoud nodig"

This site may earn commission on affiliate links.

Highkick

Grinning SRV-man
Nov 22, 2013
243
28
Oirschot
Na de melding "uw bandenspanningssysteem heeft onderhoud nodig", contact opgenomen met Tesla en nu blijkt dat de TPMS sensor rechtsachter 0 Bar aangeeft.

Mijn vraag hoelang typisch zo'n sensor blijft werken? Het antwoord was 4-5 jaar (en daar zit ik nu aan). Ik vind dit zelf vrij kort, aangezien mijn andere auto al bijna 7 jaar zonder problemen dezelfde TPMS sensoren heeft. Iemand een idee of dit klopt?

Het vervangen bij Tesla kost zo'n 90,- ex BTW, maar een sensor kost maar 35,- ex BTW... en aangezien ik toch nieuwe banden moet halen, kan ik er bij de banden service net zo goed meteen nieuwe TPMS sensoren in laten zetten...

Er werd mij ook aangeboden om een retrofit te doen, zodat ik ook per wiel/band de druk kan aflezen (zoals bij nieuwere generatie Teslas al langer het geval is). Echter een prijs van (ik dacht) 590,- ex BTW vind ik wel aan de hoge kant. Het werd me alleen niet duidelijk of er ook nog andere HW vervangen moet worden.
Weet iemand dit? Heeft iemand dit al gedaan?
 
Na de melding "uw bandenspanningssysteem heeft onderhoud nodig", contact opgenomen met Tesla en nu blijkt dat de TPMS sensor rechtsachter 0 Bar aangeeft.

Mijn vraag hoelang typisch zo'n sensor blijft werken? Het antwoord was 4-5 jaar (en daar zit ik nu aan). Ik vind dit zelf vrij kort, aangezien mijn andere auto al bijna 7 jaar zonder problemen dezelfde TPMS sensoren heeft. Iemand een idee of dit klopt?

Het vervangen bij Tesla kost zo'n 90,- ex BTW, maar een sensor kost maar 35,- ex BTW... en aangezien ik toch nieuwe banden moet halen, kan ik er bij de banden service net zo goed meteen nieuwe TPMS sensoren in laten zetten...

Er werd mij ook aangeboden om een retrofit te doen, zodat ik ook per wiel/band de druk kan aflezen (zoals bij nieuwere generatie Teslas al langer het geval is). Echter een prijs van (ik dacht) 590,- ex BTW vind ik wel aan de hoge kant. Het werd me alleen niet duidelijk of er ook nog andere HW vervangen moet worden.
Weet iemand dit? Heeft iemand dit al gedaan?

De ombouw bestaat uit iets meer hardware, ipv via een “ring” verbinding onder de auto heeft nieuwe type sensoren een sensor per wielkast. De CPOs met het oude systeem worden standaard omgebouwd naar dit systeem.

Blijkbaar geeft het minder problemen anders zouden ze het niet niet doen.
 
Na de melding "uw bandenspanningssysteem heeft onderhoud nodig", contact opgenomen met Tesla en nu blijkt dat de TPMS sensor rechtsachter 0 Bar aangeeft.

Mijn vraag hoelang typisch zo'n sensor blijft werken? Het antwoord was 4-5 jaar (en daar zit ik nu aan). Ik vind dit zelf vrij kort, aangezien mijn andere auto al bijna 7 jaar zonder problemen dezelfde TPMS sensoren heeft. Iemand een idee of dit klopt?

Het vervangen bij Tesla kost zo'n 90,- ex BTW, maar een sensor kost maar 35,- ex BTW... en aangezien ik toch nieuwe banden moet halen, kan ik er bij de banden service net zo goed meteen nieuwe TPMS sensoren in laten zetten...

Er werd mij ook aangeboden om een retrofit te doen, zodat ik ook per wiel/band de druk kan aflezen (zoals bij nieuwere generatie Teslas al langer het geval is). Echter een prijs van (ik dacht) 590,- ex BTW vind ik wel aan de hoge kant. Het werd me alleen niet duidelijk of er ook nog andere HW vervangen moet worden.
Weet iemand dit? Heeft iemand dit al gedaan?

Het nieuwe systeem is wat makkelijker, vooral als je zoals ik in een schroef bent gereden. Je kunt dan het verdachte wiel meteen inspecteren en beoordelen of je nog voldoende druk hebt om een garage rijdend te bereiken.
Ik zou dit voor dit hoge bedrag niet doen. Als je de melding krijgt moet je nu alle banden even nalopen. Voor die paar keer dat je dit gedurende de levensduur van de auto meemaakt zou ik die 590 euro niet uitgeven.
 
Het nieuwe systeem is wat makkelijker, vooral als je zoals ik in een schroef bent gereden. Je kunt dan het verdachte wiel meteen inspecteren en beoordelen of je nog voldoende druk hebt om een garage rijdend te bereiken.
Ik zou dit voor dit hoge bedrag niet doen. Als je de melding krijgt moet je nu alle banden even nalopen. Voor die paar keer dat je dit gedurende de levensduur van de auto meemaakt zou ik die 590 euro niet uitgeven.

Tenzij er bij zoals bij Highkick een sensor kapot gaat, wat 90ex kost om te vervangen... de kans dat er nog 1 aan komt is reeel anders zou Tesla niet het geld er in steken om bij alle CPOs het systeem te vervangen.

Dan staat de teller al op 180 ex voor 2 sensoren.
Daarnaast geeft het oude systeem niet alleen storingen op de sensoren maar ook op de manier van werken met de “ring”. Zie ook de 200.000km club met storingen in beeld
 
Ik heb al 2 TPMS sensoren versleten. In mijn zomerbanden set is er nu ook wéér 1 kapot.

Retrofit heb ik ook niet laten doen (Sep 2013 Model S), maar ja, het komt vaak voor.
Ik heb nu ook de melding op mijn zomerset. Leek me handig om ze dan alle 4 tegelijk te laten vervangen. Als er nu eentje leeg is, zullen de anderen binnenkort volgen. Toch? Vervang jij alleen de sensor die het niet meer doet?
 
Ik heb nu ook de melding op mijn zomerset. Leek me handig om ze dan alle 4 tegelijk te laten vervangen. Als er nu eentje leeg is, zullen de anderen binnenkort volgen. Toch? Vervang jij alleen de sensor die het niet meer doet?

Nee, als ik ze vervang, dan vervang ik ze meteen alle 4... Als ze inderdaad maar 4-5 jaar meegaan.... dan zal het inderdaad wel niet lang meer duren voordat de rest het ook begeeft....
 
Ik heb nu ook de melding op mijn zomerset. Leek me handig om ze dan alle 4 tegelijk te laten vervangen. Als er nu eentje leeg is, zullen de anderen binnenkort volgen. Toch? Vervang jij alleen de sensor die het niet meer doet?
Ja, wel gedaan idd. Geen idee of alle 4 in 1x handiger was.

Het liefste zie ik TPMS uit mijn auto weg gaan. Zie de meerwaarde niet. Of zet lekker de meldingen uit.
 
Ja, wel gedaan idd. Geen idee of alle 4 in 1x handiger was.

Het liefste zie ik TPMS uit mijn auto weg gaan. Zie de meerwaarde niet. Of zet lekker de meldingen uit.
Ik zie het anders. Ik had een keer een spaanplaatschroef in mijn dure Michelin Super Pilot. Ik zag dat de druk in mijn rechter voorband langzaam terugliep van 3.0 naar 2.2 bar. Het systeem waarschuwt vanaf 2.5 bar. Bij het bekijken van de band zag ik de schroef zitten.
Per tien minuten raakte ik 0,2 bar kwijt. Ik kon nog een kilometer of 6 rijden tot de druk op 1,6 bar stond en ik bij Kwikfit de brug op kon.
De schroef verwijderd en de band kon zonder probleem worden gerepareerd.
Zou ik niet zo'n nauwkeurig systeem hebben gehad dan was de Michelin waarschijnlijk kapot gegaan en moeten worden vervangen.
 
Ik ben het helemaal met Wim eens dat TPMS een meerwaarde biedt.
Mijn ervaringen met TPMS:
  • Bij een vorige auto (Peugeot), op de terugreis vanuit Roemenië, ergens in Hongarije, kreeg ik de melding van een zachte band. Bij het eerstvolgende tankstation de banden nagelopen en er één gevonden die zachter was. Opgepompt, verder niets aan de band kunnen zien en op de gok doorgereden. Dit herhaalde zich enkele malen, maar ik ben zo zonder problemen thuisgekomen.
  • Ook met een Peugeot in Roemenië met de zijkant van een voorband tegen een scherpe steen gereden bij het inhalen van een vrachtwagen. Voordat ik ook maar iets aan het stuur vernam gaf het TPMS een lekke band aan. Ik kon veilig naar de kant sturen en tot stilstand komen. Toen ik uit de auto stapte was de band volledig plat met een flinke scheur in de wang.
  • Met mijn Model S, na wisseling tussen zomer- en winterbanden (doe ik zelf) al tweemaal meegemaakt dat enkele dagen later het TPMS waarschuwt dat een band aan de zachte kant is. Dan blijken ze allemaal dicht bij de waarschuwingsgrens te zitten en moet ik er wat lucht bij doen.
Kortom, ik wil absoluut niet meer zonder TPMS.
 
Meerwaarde voor de ene of niet voor de andere is irrelevant.

Het is gewoon een Europese homologatievereiste om een auto op de markt te mogen zetten. Onder de lobby van de europese autoconstructeurs was dit ingevoerd met de gedachte bestuurders erop te wijzen als een band wat leeg loopt in de hoop dat ze dan de bandendruk regelmatiger nakijken.

Goedkopere autos doen dit met een computertje die de omwentelingen van dan banden meet en met elkaar vergelijkt.
 
Na de melding "uw bandenspanningssysteem heeft onderhoud nodig", contact opgenomen met Tesla en nu blijkt dat de TPMS sensor rechtsachter 0 Bar aangeeft.

Mijn vraag hoelang typisch zo'n sensor blijft werken? Het antwoord was 4-5 jaar (en daar zit ik nu aan). Ik vind dit zelf vrij kort, aangezien mijn andere auto al bijna 7 jaar zonder problemen dezelfde TPMS sensoren heeft. Iemand een idee of dit klopt?

Het vervangen bij Tesla kost zo'n 90,- ex BTW, maar een sensor kost maar 35,- ex BTW... en aangezien ik toch nieuwe banden moet halen, kan ik er bij de banden service net zo goed meteen nieuwe TPMS sensoren in laten zetten...

Er werd mij ook aangeboden om een retrofit te doen, zodat ik ook per wiel/band de druk kan aflezen (zoals bij nieuwere generatie Teslas al langer het geval is). Echter een prijs van (ik dacht) 590,- ex BTW vind ik wel aan de hoge kant. Het werd me alleen niet duidelijk of er ook nog andere HW vervangen moet worden.
Weet iemand dit? Heeft iemand dit al gedaan?
Hallo
Ik rij met MS bj 94
In begin zag ik niet de bandendruk per band ,nu wel
Zonder onderhoud ,ik dacht dat dit een gratis update was