TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

TPMS sensoren reageren veel te laat

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Wim S., May 30, 2015.

1. Wim S.

Wim S. Active Member

IMG_1696.jpg

Gisteren kreeg ik de melding 'bandendruk te laag' op mijn beide schermen. Vanmorgen even bijgepompt.
    Tot mijn verrassing blijken mijn banden op 2.3 - 2.4 - 2.4 en 2.5 te staan. Veel lager dan de gewenste 3.0 bar.
    Ik vind dat de TPMS sensoren veel te laat reageren. M.i. zou op zijn laatst bij een 10% lagere druk, zeg 2.7 bar, al een waarschuwing moeten komen.

2. ERvee

ERvee member

Ben er nooit van uit gegaan dat ze ook voor kleine verschillen al bedoeld waren. Dacht alleen voor lekke banden. Bij mijn vorige auto, BMW, gaf ie t ook pas heel laat (lees bij erg lage spanning) aan.

3. Energie Gratiz

Energie Gratiz Active Member

De aanspreekwaarden van TPMS-sensoren zijn in EU-verband gereguleerd.

4. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

ik had begrepen dat deze reageren bij verschillende druk op de banden.

5. flatlander

flatlander Member

Dat is volgens mij meestal bij bandenspanningsmeters die op basis van ABS sensoren checken. Als ik het goed heb, (hier ergens gelezen) heeft MS "echte" sensoren, dus om de velg, in de band.

In beide gevallen vermoed ik dat ze niet echt de druk meten in absolute termen of dat in de gaten houden, maar meer een (te) snelle druk daling in de gaten houden.

6. Wim S.

Wim S. Active Member

Europese richtlijnen bepalen dat TPMS sensoren moeten signaleren als de druk 20% lager is dan de juiste druk, gemeten bij een koude band.
    Een drukverlies van 3 bar naar 2.3 bar komt daar aardig in de buurt. Mijn TPMS sensoren zijn dus wel OK maar ik zal in de praktijk vaker mijn bandenspanning moeten controleren.

Share This Page