Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TPMS sensoren reageren veel te laat

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_1696.jpg


Gisteren kreeg ik de melding 'bandendruk te laag' op mijn beide schermen. Vanmorgen even bijgepompt.
Tot mijn verrassing blijken mijn banden op 2.3 - 2.4 - 2.4 en 2.5 te staan. Veel lager dan de gewenste 3.0 bar.
Ik vind dat de TPMS sensoren veel te laat reageren. M.i. zou op zijn laatst bij een 10% lagere druk, zeg 2.7 bar, al een waarschuwing moeten komen.
 
View attachment 82557


Gisteren kreeg ik de melding 'bandendruk te laag' op mijn beide schermen. Vanmorgen even bijgepompt.
Tot mijn verrassing blijken mijn banden op 2.3 - 2.4 - 2.4 en 2.5 te staan. Veel lager dan de gewenste 3.0 bar.
Ik vind dat de TPMS sensoren veel te laat reageren. M.i. zou op zijn laatst bij een 10% lagere druk, zeg 2.7 bar, al een waarschuwing moeten komen.


De aanspreekwaarden van TPMS-sensoren zijn in EU-verband gereguleerd.
 
ik had begrepen dat deze reageren bij verschillende druk op de banden.

Dat is volgens mij meestal bij bandenspanningsmeters die op basis van ABS sensoren checken. Als ik het goed heb, (hier ergens gelezen) heeft MS "echte" sensoren, dus om de velg, in de band.

In beide gevallen vermoed ik dat ze niet echt de druk meten in absolute termen of dat in de gaten houden, maar meer een (te) snelle druk daling in de gaten houden.
 
Dat is volgens mij meestal bij bandenspanningsmeters die op basis van ABS sensoren checken. Als ik het goed heb, (hier ergens gelezen) heeft MS "echte" sensoren, dus om de velg, in de band.

In beide gevallen vermoed ik dat ze niet echt de druk meten in absolute termen of dat in de gaten houden, maar meer een (te) snelle druk daling in de gaten houden.

Europese richtlijnen bepalen dat TPMS sensoren moeten signaleren als de druk 20% lager is dan de juiste druk, gemeten bij een koude band.
Een drukverlies van 3 bar naar 2.3 bar komt daar aardig in de buurt. Mijn TPMS sensoren zijn dus wel OK maar ik zal in de praktijk vaker mijn bandenspanning moeten controleren.