Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Traction control problemen na bandenwissel

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vandaag mijn zomerbanden laten omwisselen voor winterbanden bij Profile en nu heb ik een vervelende storing. Mijn Model 3 SR+ (2019) wil niet meer harder rijden van 40 - 50 km/u waarbij continue het traction control icoontje knippert. Dit is bij rechtdoor rijden op een rechte weg. Soms wordt het stroompedaal zover afgeknepen dat ik maar 23 km/u kan. Natuurlijk ben ik meteen terug gegaan naar Profile en daar kwamen ze erachter dat een band verkeerd om gemonteerd zat en dat zou een verschil in grip kunnen geven waardoor de tractiecontrole de hele tijd aanblijft. Maar toen ik wegreed had ik weer hetzelfde na de eerste rotonde en ging het niet meer weg. Profile was al dicht en ik moet morgen met de auto weg. Wat heb ik al geprobeerd:
- Tesla service bellen (lijkt direct opgenomen te worden, maar ik hoor niks en na een tijd wordt de verbinding verbroken)
- Reset gedaan (rempedaal plus beide wieltjes op het stuur indrukken totdat het Tesla symbool weer verschijnt)
- In het servicemenu bij de banden aangegeven dat ik van zomer- naar winterbanden ben gegaan.

Is er nog iets wat ik kan proberen om deze vervelende situatie op te lossen?
 
Ik heb vandaag mijn zomerbanden laten omwisselen voor winterbanden bij Profile en nu heb ik een vervelende storing. Mijn Model 3 SR+ (2019) wil niet meer harder rijden van 40 - 50 km/u waarbij continue het traction control icoontje knippert. Dit is bij rechtdoor rijden op een rechte weg. Soms wordt het stroompedaal zover afgeknepen dat ik maar 23 km/u kan. Natuurlijk ben ik meteen terug gegaan naar Profile en daar kwamen ze erachter dat een band verkeerd om gemonteerd zat en dat zou een verschil in grip kunnen geven waardoor de tractiecontrole de hele tijd aanblijft. Maar toen ik wegreed had ik weer hetzelfde na de eerste rotonde en ging het niet meer weg. Profile was al dicht en ik moet morgen met de auto weg. Wat heb ik al geprobeerd:
- Tesla service bellen (lijkt direct opgenomen te worden, maar ik hoor niks en na een tijd wordt de verbinding verbroken)
- Reset gedaan (rempedaal plus beide wieltjes op het stuur indrukken totdat het Tesla symbool weer verschijnt)
- In het servicemenu bij de banden aangegeven dat ik van zomer- naar winterbanden ben gegaan.

Is er nog iets wat ik kan proberen om deze vervelende situatie op te lossen?
Ik zou de wielconfiguratie opnieuw instellen, eens andere wielformaat en dan terug juiste formaat kiezen dan harde reset, als dat niet zou lukken zou ik zelfs de taal eens wijzigen en daarna terug de juiste taal kiezen. SUCCES
 
Ik heb vandaag mijn zomerbanden laten omwisselen voor winterbanden bij Profile en nu heb ik een vervelende storing. Mijn Model 3 SR+ (2019) wil niet meer harder rijden van 40 - 50 km/u waarbij continue het traction control icoontje knippert. Dit is bij rechtdoor rijden op een rechte weg. Soms wordt het stroompedaal zover afgeknepen dat ik maar 23 km/u kan. Natuurlijk ben ik meteen terug gegaan naar Profile en daar kwamen ze erachter dat een band verkeerd om gemonteerd zat en dat zou een verschil in grip kunnen geven waardoor de tractiecontrole de hele tijd aanblijft. Maar toen ik wegreed had ik weer hetzelfde na de eerste rotonde en ging het niet meer weg. Profile was al dicht en ik moet morgen met de auto weg. Wat heb ik al geprobeerd:
- Tesla service bellen (lijkt direct opgenomen te worden, maar ik hoor niks en na een tijd wordt de verbinding verbroken)
- Reset gedaan (rempedaal plus beide wieltjes op het stuur indrukken totdat het Tesla symbool weer verschijnt)
- In het servicemenu bij de banden aangegeven dat ik van zomer- naar winterbanden ben gegaan.

Is er nog iets wat ik kan proberen om deze vervelende situatie op te lossen?

Ik heb het vermoeden dat ze een "sensor geraakt" hebben. De omtreksnelheid wordt bij ieder wiel gemeten tbv ABS / ESP / traction control.
Als er bij een bepaald wiel een afwijkende snelheid wordt gemeten kunnen de veiligheidssystemen in werking treden.

Ik neem aan dat er overal dezelfde banden omzitten met de juiste/zelfde bandenspanning.

Een band "verkeerd om monteren" is niet de bedoeling maar het lijkt me sterk dat er bij rustig rijden en deze lage snelheden vervolgens ingegrepen wordt door de auto bij normaal/droog weer.

Nb: je kunt in het service menu even proberen om de bandenmaat te wijzigen en direct weer terug te zetten naar juiste selectie. Hele kleine kans dat probleem dan ook is opgelost.
 
  • Like
Reactions: P51D
Net teruggebeld door de technische dienst van Tesla, de oplossing was om de auto via het menu veiligheid helemaal uit te schakelen, 10 minuten te wachten en dan weer op te starten. Daarna was de storing weg en functioneerde de auto weer normaal. De Tesla medewerker gaf aan dat als je op gravel of sneeuw start of bij een bandenwissel dit wel eens kan gebeuren of voorkomen en dat dit dan de remedie is die het meestal oplost.
 
Terug van de winterbandenwissel en ook plotseling ingrijpende TCC.
Niet helemaal hetzelfde als Lampo beschrijft, maar ik merk dat op afritten die ik voorheen (op zomer en winterbanden) op redelijke snelheid kon nemen plots de traction control ingrijpt. Daarnaast wat vaag weggedrag.
Auto begint dan ook wat te glijden, maar weet niet of de auto eerst gaat glijden en dan de traction contol ingrijpt, of het glijden juist veroorzaakt wordt door de traction control.

Bandenspanning al verlaagd van ~3.0 naar 2.8 bar maar maakt geen verschil.
Vorig jaar winter zaten er rondom Bridgestones op, maar nu zijn er (door Profile) achter nieuwe GoodYears gemonteerd. De Bridgestones voor hebben nog goed profiel. Profile is nu in conclaaf met de leasemaatschappij om ook de voorbanden te wisselen, maar ik ga ook dit proberen.

Edit: ook net via menu veiligheid +10 minuten uitgeschakeld maar geen verbetering....
 
Last edited: