Wat mij opvalt is dat de grote steden nog altijd veel geld inzetten om het metro en tramnetwerk flink uit te breiden.
Echter zijn bussen nu al, maar zeker binnen enkele jaren, veel efficiënter dan metro's.
Verder zijn ze volgens mij ook nog eens veel goedkoper, sneller, veiliger (kunnen harder remmen), het grondgebied dat bussen gebruiken dan efficiënter gebuikt worden dan dat ze bij veel metro's doen (kunnen ook taxi's, politie, brandweer, ambulances e.d. overheen, waardoor het grondgebied niet slechts maximaal 3% van de dat benut kan worden).
Elektrische bussen zijn wendbaarder (niet vast aan één vaste lijn of spoor), hebben geen wissels die vastvriezen, hebben minder onderhoud, kunnen sneller en gemakkelijker verbeterd worden aan nieuwe uitvindingen (wifi bijvoorbeeld, of USB aansluitingen), zijn nu al (veel) goedkoper in aanschaf, hebben nooit rampen als de Noord-Zuidlijn, de Betuwelijn, of noem ze allemaal maar op. Als er één stuk is rijdt de bus er gewoon omheen, geen lelijke bovenkabels meer, minder geluidsoverlast.
Eigenlijk, ik kan geen enkel serieus te nemen excuus meer vinden om nog in een metro te investeren.
Is er iemand die hier een verklaring voor heeft? Zie ik iets over het hoofd? Is er een EU subsidie of iets in die richting voor?
Echter zijn bussen nu al, maar zeker binnen enkele jaren, veel efficiënter dan metro's.
Verder zijn ze volgens mij ook nog eens veel goedkoper, sneller, veiliger (kunnen harder remmen), het grondgebied dat bussen gebruiken dan efficiënter gebuikt worden dan dat ze bij veel metro's doen (kunnen ook taxi's, politie, brandweer, ambulances e.d. overheen, waardoor het grondgebied niet slechts maximaal 3% van de dat benut kan worden).
Elektrische bussen zijn wendbaarder (niet vast aan één vaste lijn of spoor), hebben geen wissels die vastvriezen, hebben minder onderhoud, kunnen sneller en gemakkelijker verbeterd worden aan nieuwe uitvindingen (wifi bijvoorbeeld, of USB aansluitingen), zijn nu al (veel) goedkoper in aanschaf, hebben nooit rampen als de Noord-Zuidlijn, de Betuwelijn, of noem ze allemaal maar op. Als er één stuk is rijdt de bus er gewoon omheen, geen lelijke bovenkabels meer, minder geluidsoverlast.
Eigenlijk, ik kan geen enkel serieus te nemen excuus meer vinden om nog in een metro te investeren.
Is er iemand die hier een verklaring voor heeft? Zie ik iets over het hoofd? Is er een EU subsidie of iets in die richting voor?