Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak achter gemonteerd: storing?

This site may earn commission on affiliate links.
Jasper - of een ander die de antwoorden weet -, ik heb zelf een trekhaak gemonteerd en ben nu bezig met de bedrading en worstel met de achteruitrijverlichting en het mistlicht. Volgens de handleiding moet de achteruitrijverlichting worden afgetapt uit een lichtblauwe draad achter de rugleuning rechtsachter (bij de c-stijl). Ik zie daar twee lichtblauwe draden, zie de foto. Het linkerdraad is dunner dan de rechter. Weet jij welke voor de achteruitrijverlichting is?

Verder geeft de handleiding aan dat voor het mistlicht op dezelfde plek een witte draad moet worden onderbroken (en op draden van de wiring kit moet worden aangesloten). Er zijn echter meerdere witte draden. Hoe weet ik welke ik moet hebben?

Tip: gebruik een spanningszoeker met een scherpe punt. Dan kun je checken of je de goed hebt door betreffende verbruiker aan/uit te schakelen. In 2019 zat er bij mij een verkeerde handleiding bij de trekhaak wat betreft deze draden (of de kleuren waren door Tesla gewijzigd?) Als ik het goed heb waren de meest dunne draden van de speakers. De dikkere van verlichting. Ik stond versteld van aantal draden maar dat krijg je wellicht vanzelf met 14 speakers (versterker zit achter), verlichting, elektrische ramen en deuren, 5x stoelverwarming verlichting in dak, achteruitverwarming wifi module, etc, etc, etc......... De voeding voor trekhaak solderen (niet met kroonsteentjes oid werken, dat is vragen om problemen bij een Tesla)