Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak achter gemonteerd: storing?

This site may earn commission on affiliate links.

axfi

New Member
Mar 26, 2022
3
1
Breda
Op mijn Model 3 uit 2019 heb ik af-fabriek geen trekhaak besteld. Die wil ik nu als nog laten monteren, uitsluitend voor gebruik met een fietsendrager.
Trekgewichts op kenteken staat op 0kg dus even nagevraagd via contactformulier RDW en zij geven aan dat het voor dat doel mag.

So far so good, maar... bij Tesla kan ik 'm niet laten plaatsen, die leveren alleen af-fabriek voor de model 3. Voor Model Y bieden ze dat tegenwoordig wel aan vertelde de verkoopster.
Mijn lokale garage kan de trekhaak wel plaatsen maar geeft aan dat hij bij meerdere automerken dan ook nog wat instellingen moet aanpassen in de software, bv voor de acherruitrij sensoren. Af-fabriek zal dat bij de tow-mode software erbij zitten maar die kan mijn garage natuurlijk niet aanzetten.

Dus mijn vraag: heeft iemand al achteraf een trekhaak op een model 3 gemonteerd? Heb je daarna problemen hebt met de sensoren ofzo?
 
Op mijn Model 3 uit 2019 heb ik af-fabriek geen trekhaak besteld. Die wil ik nu als nog laten monteren, uitsluitend voor gebruik met een fietsendrager.
Trekgewichts op kenteken staat op 0kg dus even nagevraagd via contactformulier RDW en zij geven aan dat het voor dat doel mag.

So far so good, maar... bij Tesla kan ik 'm niet laten plaatsen, die leveren alleen af-fabriek voor de model 3. Voor Model Y bieden ze dat tegenwoordig wel aan vertelde de verkoopster.
Mijn lokale garage kan de trekhaak wel plaatsen maar geeft aan dat hij bij meerdere automerken dan ook nog wat instellingen moet aanpassen in de software, bv voor de acherruitrij sensoren. Af-fabriek zal dat bij de tow-mode software erbij zitten maar die kan mijn garage natuurlijk niet aanzetten.

Dus mijn vraag: heeft iemand al achteraf een trekhaak op een model 3 gemonteerd? Heb je daarna problemen hebt met de sensoren ofzo?
Ik heb een vergelijkbaar traject gelopen (ook eventueel met een herkeuring bij de RDW) en vanuit Tesla kreeg ik de volgende reactie:

Wij zijn ons er bewust van dat het mogelijk is, maar het vriendelijke doch dringende advies blijft ten alle tijde om enkel Tesla goedgekeurde accessoires te installeren en te gebruiken.

Het naderhand aanbrengen van een (trek)haak, wanneer deze niet vanaf de fabriek reeds gemonteerd was, raden wij dan ook af. Excuses dat wij hierin niks voor u kunnen betekenen.
Op basis daarvan heb ik er maar vanaf gezien.
Nu wilde ik ook wel graag het trekgewicht op kenteken hebben (i.v.m verzekering e.d) voor een eventuele vouwwagen.
 
Hartelijk dank voor alle reacties!

Goed om te horen dat het ook in praktijk mogelijk blijkt om achteraf op een Model 3 te monteren zonder storingen. Van Tesla kreeg ik daarover helaas geen duidelijk antwoord.
 
Bij Trekhaakcentrum hebben we meer dan 450 trekhaken gemonteerd bij Model S en Model 3. Allemaal goed ingeregeld met de sensoren. Lees ook hier de ervaring van forumgenoot Erik: Trekhaak Model S

Full disclosure: ik werk bij Trekhaakcentrum :)

En wat kost een trekhaak voor een model 3 LR awd uit 2021 dan bijvoorbeeld? Hoef niks te trekken,

Is voornamelijk voor vakanties een fietsendrager bijvoorbeeld maar grotendeels ter bescherming van mn achterbumper (gebruik lesauto). In 4 jaar lesgeven 3 aanrijdingen en 3x van mensen die achter mij niet aan het opletten waren...
 
Is er dan ook een afdekplaatje voorzien om het gat in de bumper te dichten als de trekhaak er niet op zit?
Dat is niet bij alle Model 3's het geval. Als de auto af-fabriek erop voorbereid is wel. Dan krijg je een plaatje zoals hieronder. Zo niet, dan wordt er een (zo klein mogelijk) gat gezaagd in de onderkant van de bumper en kun je deze niet afsluiten.

Tesla Model 3 - afdekplaatje afneembare trekhaak.jpeg


Tesla Model 3 - afneembare trekhaak.jpeg
 
Dat is niet bij alle Model 3's het geval. Als de auto af-fabriek erop voorbereid is wel. Dan krijg je een plaatje zoals hieronder. Zo niet, dan wordt er een (zo klein mogelijk) gat gezaagd in de onderkant van de bumper en kun je deze niet afsluiten.



View attachment 788210
Lars, ik zie hier een trekhaak met pinnetjes door de bol... Ik heb de gelegenheid gehad om mijn fietsendrager hierop te passen; wat bleek... ik kreeg hem er niet op, de pinnetjes verhinderen het vastklemmen. :-(
Zijn dit ook deze trekhaken die jullie plaatsen? Zouden pinnetjes afgevijld mogen worden (woon in België)?

2de: is het niet schadelijk om te rijden met een gat in de bodemplaat? (zout, vuil ed???)

Thx
 
Lars, ik zie hier een trekhaak met pinnetjes door de bol... Ik heb de gelegenheid gehad om mijn fietsendrager hierop te passen; wat bleek... ik kreeg hem er niet op, de pinnetjes verhinderen het vastklemmen. :-(
Zijn dit ook deze trekhaken die jullie plaatsen? Zouden pinnetjes afgevijld mogen worden (woon in België)?

2de: is het niet schadelijk om te rijden met een gat in de bodemplaat? (zout, vuil ed???)

Thx
Je kunt een lossen cover bestellen bij Tesla.
Ik weet niet welk model je hebt, maar voor de Model 3 heb je nodig:

1135412-00-A - Rr Fascia, Cover, Tow
€7.44​
1471850-00-A - LOCKING BOLT, BOLLHOFF EZ000044110
€0.23​
1471850-00-A - LOCKING BOLT, BOLLHOFF EZ000044110
€0.23​
 
Lars, ik zie hier een trekhaak met pinnetjes door de bol... Ik heb de gelegenheid gehad om mijn fietsendrager hierop te passen; wat bleek... ik kreeg hem er niet op, de pinnetjes verhinderen het vastklemmen. :-(
Zijn dit ook deze trekhaken die jullie plaatsen? Zouden pinnetjes afgevijld mogen worden (woon in België)?

2de: is het niet schadelijk om te rijden met een gat in de bodemplaat? (zout, vuil ed???)

Thx
De pinnetjes op de trekhaak voorkomen dat je er bv een aanhanger mee kunt trekken. In principe zouden fietsendragers er juist op voorbereid moeten zijn en uitsparingen hebben. In een enkel geval dat het niet goed past kun je die pinnetjes eraf slijpen. Weet alleen dat je er dan nog steeds niks mee mag trekken, ook al kan het technisch dan wel.
 
Jasper - of een ander die de antwoorden weet -, ik heb zelf een trekhaak gemonteerd en ben nu bezig met de bedrading en worstel met de achteruitrijverlichting en het mistlicht. Volgens de handleiding moet de achteruitrijverlichting worden afgetapt uit een lichtblauwe draad achter de rugleuning rechtsachter (bij de c-stijl). Ik zie daar twee lichtblauwe draden, zie de foto. Het linkerdraad is dunner dan de rechter. Weet jij welke voor de achteruitrijverlichting is?

Verder geeft de handleiding aan dat voor het mistlicht op dezelfde plek een witte draad moet worden onderbroken (en op draden van de wiring kit moet worden aangesloten). Er zijn echter meerdere witte draden. Hoe weet ik welke ik moet hebben?
 

Attachments

  • light blue wires Tesla Model 3 (dec 2019).jpg
    light blue wires Tesla Model 3 (dec 2019).jpg
    403.5 KB · Views: 53