Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak Model 3 (uit Amerika)

This site may earn commission on affiliate links.
Net gebeld met de RDW. Ik heb nu geen trekgewicht op m'n kenteken (typegoedkeuringsnummer eindigt op 00). Ik kan dit schriftelijk aanvragen met een ondertekende brief. De RDW gaat bij Tesla navraag doen. Als trekgewicht is toegestaan (en dat is toch zo voor M3s die later zijn geleverd en en sterker nog, die je vanaf vandaag besteld?) voegen ze alsnog trekgewicht toe en krijg ik een nieuw kentekenbewijs. Ik ben benieuwd...

Geachte heer /mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt om trekgegevens te vermelden in het kentekenregister voor het voertuig met kenteken AB-123-C. Voor uw voertuig is echter geen goedkeuring gegeven om een aanhangwagen te trekken.

Wat moet u doen als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben?


Als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben, moet er voor uw voertuig een goedkeuring tot het trekken van een aanhangwagen gegeven worden.

Een aanvraag hiervoor kunt u indienen bij de afdeling VRT-testen van de RDW in Zoetermeer.

...

U moet rekening houden met keuringskosten van ongeveer €550,00.

Deze aanvraag moet binnen 4 weken na verzending van deze mail binnengekomen zijn bij de afdeling VRT-testen.

...





Ik ga toch eens met Tesla bellen.
 
Geachte heer /mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt om trekgegevens te vermelden in het kentekenregister voor het voertuig met kenteken AB-123-C. Voor uw voertuig is echter geen goedkeuring gegeven om een aanhangwagen te trekken.

Wat moet u doen als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben?


Als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben, moet er voor uw voertuig een goedkeuring tot het trekken van een aanhangwagen gegeven worden.

Een aanvraag hiervoor kunt u indienen bij de afdeling VRT-testen van de RDW in Zoetermeer.

...

U moet rekening houden met keuringskosten van ongeveer €550,00.

Deze aanvraag moet binnen 4 weken na verzending van deze mail binnengekomen zijn bij de afdeling VRT-testen.

...





Ik ga toch eens met Tesla bellen.
Wat vooral belangrijk is om te weten is of er ook wijzigingen/verstevigingen aan het chassis zijn aangebracht of dat het enkel gaat om de bedrading/software. Ook ik val helaas buiten de boot en wil graag een trekhaak achteraf monteren..
 
Geachte heer /mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt om trekgegevens te vermelden in het kentekenregister voor het voertuig met kenteken AB-123-C. Voor uw voertuig is echter geen goedkeuring gegeven om een aanhangwagen te trekken.

Wat moet u doen als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben?


Als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben, moet er voor uw voertuig een goedkeuring tot het trekken van een aanhangwagen gegeven worden.

Een aanvraag hiervoor kunt u indienen bij de afdeling VRT-testen van de RDW in Zoetermeer.

...

U moet rekening houden met keuringskosten van ongeveer €550,00.

Deze aanvraag moet binnen 4 weken na verzending van deze mail binnengekomen zijn bij de afdeling VRT-testen.

...





Ik ga toch eens met Tesla bellen.


Ben benieuwd wat die zeggen.
Heb ook een aanvraag richting RDW gestuurd.
 
Ik begin zo langzamerhand wel te balen van Tesla. Toen ik mijn m3 kocht was er absoluut geen sprake van een officiële trekhaak, wellicht ooit een lokale leverancier die een haakje monteerde voor je fiets.
Dus ik een m3 gekocht en bijna een burghof haak gekocht, blijkt hij wel officieel te kunnen maar niet meer achteraf aan te bouwen. Als ik een Burghof koop zit die tow-mode me een beetje dwars, wat doet een Tesla zonder tow-mode als er continu een dwarse fiets in de achtervolging zit? En hoe reageerde het ding als er een lichtbaak ingeplugd zit? Tesla kan in iedere geval niet achteraf een tow-mode installeren is mij verteld

Heeft iemand al ervaring hiermee?
 
Heeft iemand al ervaring hiermee?
Ik ben met twee e-bikes achterop naar Trier geweest. Geen problemen gehad. Verlichting is geen issue. Verassend genoeg ook geen issue met parkeer sensoren. Heel soms kort een piepje bij inschakelen achteruit, maar dat is het dan ook.

Ik heb wel een soort van 'versterker' blokje er tussen dat het 12 volt signaal van de verlichting versterkt alvorens het naar de fietsendrager te sturen, om zo de draden naar de verlichting van de auto zelf zo min mogelijk te belasten. Maar in Amerika zijn er ook mensen die gewoon, zonder versterker, hebben afgetakt.

Mistlicht en achteruitrijlamp heb ik niet afgetapt maar via een op afstand bestuurbaar relais aanstuurbaar gemaakt.

Zie foto's op pagina 5.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: TM3LR
LR RWD op kenteken (heb mijn kenteken inmiddels):
Typegoedkeuringsnummer: e4*2007/46*1293*02 --> zelfde voor alle model 3's die nu geleverd worden
Variant: E3R (R --> rear wheel drive)

En dan:
Uitvoering: BB1N --> geen geregistreerd trekgewicht
Uitvoering: BB1T --> wel trekgewicht geregistreerd
 
  • Informative
Reactions: Sregor
Er zijn tot nu toe dan twee Tesla's Model 3 geregisteerd met een trekgewicht (BB1T).
Een witte op 10 April. Waarschijnlijk is deze ook gebruikt voor de reclame filmpjes met fietsendrager en T@B caravan en eentje (Grijs) afgelopen donderdag (16-05). Allebei E3D (Dual motor) uitvoering.

In de RDW data staat bij de witte geen trekgewicht.?!?. Bij de Grijze 750 kg voor een ongeremde aanhanger en 910 kg voor een geremde aanhanger.
 
Hier ook interesse voor achteraf montage trekhaak. En ik weet dat er meer Model3 rijders zijn met deze wens!
  • Is er ondertussen nieuws van RDW -> kan er achteraf trekgewicht aan kenteken toegevoegd worden?
  • Zijn de huidige Model3 technisch gezien anders dan de 1e serie? (qua chassis / montagepunten) Wijziging in software is bekent
Da's een goede vraag. Houdt mij ook bezig. Zie anders ook eens hier:

Stealth Hitch for Model 3
 
Hier ook interesse voor achteraf montage trekhaak. En ik weet dat er meer Model3 rijders zijn met deze wens!
  • Is er ondertussen nieuws van RDW -> kan er achteraf trekgewicht aan kenteken toegevoegd worden?
  • Zijn de huidige Model3 technisch gezien anders dan de 1e serie? (qua chassis / montagepunten) Wijziging in software is bekent
Hier zeker ook interesse. Deze week de vraag maar weer eens gesteld aan Tesla (ook als signaal), maar weer 0 op rekest gekregen.
Toch staan we voor lastige vragen:
  1. Achteraf trekgewicht kan best, als je de auto opnieuw RDW laat keuren. En als die dan voldoet aan de specificaties van de huidige Model 3 wordt die zonder meer goedgekeurd.
  2. Het is dus echt interessant om er achter te komen of er structurele verschillen zijn. Bijvoorbeeld qua verstevigingen aan de carrosserie.
  3. Hoe komen we aan de speciale software, die weet dat er een trekhaak onder hangt, zelfs dat er een aanhanger achter hangt.
  4. En dan zitten we nog met de garantie van Tesla. Dat is tot nu toe ook steeds als argument genoemd. Zowel structureel, als elektrisch.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Hier zeker ook interesse. Deze week de vraag maar weer eens gesteld aan Tesla (ook als signaal), maar weer 0 op rekest gekregen.
Toch staan we voor lastige vragen:
  1. Achteraf trekgewicht kan best, als je de auto opnieuw RDW laat keuren. En als die dan voldoet aan de specificaties van de huidige Model 3 wordt die zonder meer goedgekeurd.
  2. Het is dus echt interessant om er achter te komen of er structurele verschillen zijn. Bijvoorbeeld qua verstevigingen aan de carrosserie.
  3. Hoe komen we aan de speciale software, die weet dat er een trekhaak onder hangt, zelfs dat er een aanhanger achter hangt.
  4. En dan zitten we nog met de garantie van Tesla. Dat is tot nu toe ook steeds als argument genoemd. Zowel structureel, als elektrisch.
punt 1 is niet correct. je krijgt GEEN goedkeuring.