Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trip Energy Prediction in de praktijk

This site may earn commission on affiliate links.
Energy prediction valt me toch nog wat tegen in de praktijk.
Er wordt op dit moment nog geen rekening gehouden met de maximum snelheid of met verbruik op hetzelfde traject eerder of door anderen. Zo blijkt uit mijn dagelijkse rit naar Amsterdam:

image.jpg


Het eerste deel is 100 km/u en het tweede deel 130 km/u, maar de prediction denkt toch dat het verbruik in een rechte lijn zal lopen.

Vandaag naar Maastricht:

image.jpg


Oorspronkelijke voorspelling was 34% resterend. Uiteindelijk zou het maar 14% worden. Toch een aanzienlijk verschil 30% meer verbruik.

Dus toch maar even wat bijgeladen in Urmond onderweg (was druk daar rond 16:00 uur). :biggrin:

image.jpg
 
Energy prediction valt me toch nog wat tegen in de praktijk.
Er wordt op dit moment nog geen rekening gehouden met de maximum snelheid of met verbruik op hetzelfde traject eerder of door anderen. Zo blijkt uit mijn dagelijkse rit naar Amsterdam:

Oorspronkelijke voorspelling was 34% resterend. Uiteindelijk zou het maar 14% worden. Toch een aanzienlijk verschil 30% meer verbruik.

Dus toch maar even wat bijgeladen in Urmond onderweg (was druk daar rond 16:00 uur). :biggrin:

Ik blijf het er maar op hopen dat dit fase één is en dat er verbeteringen aan komen. Het is nu nagenoeg onmogelijk om het in eerste instantie geduide verbruik te halen. Ook bij heel voorzichtig rijden schuift hij al snel onder de grijze lijn.
Dat werkt ontmoedigend.

Wat mij betreft mag men verbruik in het algemeen iets verhogen en op snelwegen iets meer verhogen.

Verder moet het bij afwijkingen natuurlijk snel goed worden aangegeven. Vertrek op een lang snelwegtraject met 130 moet niet stapsgewijs een afname van de rest aangeven maar in één keer doorgerekend.

Ik wacht op de verbeteringen ;)
 
Energy prediction valt me toch nog wat tegen in de praktijk.
Er wordt op dit moment nog geen rekening gehouden met de maximum snelheid of met verbruik op hetzelfde traject eerder of door anderen. Zo blijkt uit mijn dagelijkse rit naar Amsterdam:

Vandaag naar Maastricht:

View attachment 70930

Oorspronkelijke voorspelling was 34% resterend. Uiteindelijk zou het maar 14% worden. Toch een aanzienlijk verschil 30% meer verbruik.

Maar: als je bijv. op zo'n 80 km zit, laat hij dan al dit te verwachten eindplaatje zien, of laat hij de resterende kilometers parallel aan de bovenste lijn verlopen?
M.a.w. leert hij van de eerste 80 km of niet?
 
Hij extrapoleert je rijgedrag van die rit. Anders zou de rest van je rit nl parallel aan de grijze lijn lopen.

Dat is niet mijn ervaring. Voor zover ik kon zien, liep het resterende deel van de route wel nagenoeg parallel aan de grijze lijn. Bovendien werd de 14% in bovenstaand voorbeeld niet al na 50 of 100 km voorspeld, maar pas gaandeweg bereikt, procent voor procent dalend.
 
Dat is niet mijn ervaring. Voor zover ik kon zien, liep het resterende deel van de route wel nagenoeg parallel aan de grijze lijn. Bovendien werd de 14% in bovenstaand voorbeeld niet al na 50 of 100 km voorspeld, maar pas gaandeweg bereikt, procent voor procent dalend.

Mijn ervaring is dat hij in het eerste deel van een rit vrij snel procenten verliest en dan het eindbeeld aardig goed vasthoudt met een lijn die schuiner loopt dan de grijze...
 
Hoe het ook zij... We hebben er weer een speledingetje bij dus ook iets om over te kankeren :tongue:

Daar sla je voor mij de nagel op de kop. In ben al blij dat er hoogtedata mee in verwerkt zit. En voor de rest is het gewoon een visualisatie van het typical verbruik en als hoger of lager dan de grijze lijn wil uitkomen moet je maar trager of sneller rijden.
 
Ik heb 2 ritten gemaakt van +/- 85 km. Beide keren kwam ik uiteindelijk met 2% capaciteit minder aan dan de voorspelling. Ik heb een rustige rijstijl aangehouden (snelheid op de snelweg 110-115 km/u). Temperatuur was vlak boven het vriespunt. Verder had ik zo'n 2 km filerijden, wat ik op de TACC heb gedaan.

Al met al niet slecht vind ik. Die afwijking kan ik wel mee leven, want je moet toch enige marge aanhouden. Als je het doorrekent naar een rit van zo'n 300 km zou er een marge van nog geen 8% nodig zijn, dus als je zo'n rit begint met een 90% charge is dat zeer goed haalbaar.

Leuk vind ik ook dat hij ook rekent hoeveel je overhebt als je de terugweg ook doet. Die stond dus voor vertrek op 43% en uiteindelijk kwam ik met 39% thuis aan.
 
Hoe het ook zij... We hebben er weer een speledingetje bij dus ook iets om over te kankeren :tongue:

Excuses, dat was niet mijn bedoeling. Ben heel blij met alle nieuwe functies die erbij komen. Denk dat het meer aan dit forum (en dus aan mezelf) ligt. Er werd hier al lang gespeculeerd over een energy prediction app en wat je allemaal zou kunnen meenemen in een dergelijke berekening. Daardoor waren de verwachtingen wellicht wat te hoog gespannen. ;-)
 
Vandaag nog een keer geprobeerd vanaf SuC Urmond naar Den Haag. Nu wat constanter gereden (hele route 120-135 km/u) en best tevreden met het resultaat. En inderdaad loopt de voorspelling obv rijstijl steiler dan de grijze lijn, niet parallel eraan. :)

Aanvankelijke voorspelling iets meer dan 20% resterend (foto was wazig).
Na 30 km bijgesteld tot 11% resterend:
image.jpg


Na 37 km 8% resterend:
image.jpg


En na 47 km 3% resterend:
image.jpg


Dit is vervolgens zo gebleven (+/- 1%) tot het einde van de rit:
image.jpg


Voor langere ritten (waarbij de voorspelling kans krijgt zich aan te passen) en met een constante rijstijl/snelheid geeft de energy prediction dus een goed beeld. :)
 
Vandaag nog een keer geprobeerd vanaf SuC Urmond naar Den Haag. Nu wat constanter gereden (hele route 120-135 km/u) en best tevreden met het resultaat. En inderdaad loopt de voorspelling obv rijstijl steiler dan de grijze lijn, niet parallel eraan. :)
Voor langere ritten (waarbij de voorspelling kans krijgt zich aan te passen) en met een constante rijstijl/snelheid geeft de energy prediction dus een goed beeld. :)

Ik ben het met je eens dat in die benadering er wel mee te leven is. Nu heb je een bovengemiddelde snelheid aangehouden dus een aanpassing op basis hiervan is te rechtvaardigen.

Alleen 17% is wel erg veel van het goede op een beschikbaar niveau van 90%.

Hij mag van mij best wel wat worden bijgesteld, bijvoorbeeld niet beginnen met een rest van 20% maar bijvoorbeeld 10%. Dan is jullie overschrijding ook nog best zichtbaar (7% extra) en ben je met bijvoorbeeld 110 km/uur redelijk "op de lijn".
Wie weet komt het nog een keer.

Ergens komende week (kraambezoek in Oostenrijk, maar moet nog geboren worden) rijd ik via Wilnsdorf (278 km van hier) of als het later wordt en Mogendorf online is (afstand ongeveer hetzelfde maar testje gedaan en bij Wilnsdorf geeft hij aan rest van 11% en Mogendorf 19%, waarschijnlijk vanwege de mindere heuvels). Ik ben benieuwd hoe het dan zal gaan. Vertrek dan natuurlijk wel met 100%.
 
voor mij is de voorspelling van het verbruik perfect.
Gisteren van thuis naar Tilburg perfect op de lijn gereden over een afstand van 90km
Deze middag op de terugweg slecht weer, en een koude batterij. Dus na enkele km zat het einde van de groene lijn al een stuk onder de eerste voorspelde grijze lijn.(6%)
Daarna ben ik extra zuinig beginnen rijden en tegen het eind was de groene lijn weer opgetrokken en zat ik terug perfect op de voorspelling van het begin.

jammer genoeg geen foto's getrokken.