TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Trip Heemstede - Davos vv

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Edi99, Jan 2, 2014.

  1. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,898
    Location:
    Netherlands
    #1 Edi99, Jan 2, 2014
    Last edited: Jan 4, 2014
    Afgelopen week in 2,5 dag op en neer naar Davos geweest - 2150 km. Heen met z'n vieren, terug alleen. Had ook goed in twee dagen gekund als we eerder waren weggegaan.

    IMG_4445.jpg
    Heb alle Duitse SCs gezien - overal (nagenoeg alleen) staan lurken. Wachtrijen zijn er nog niet echt..


    IMG_4231.jpg

    Ben voor de vijfde (Jettingen-Scheppach) zelfs omgereden. Door de korte afstand ertussen dacht ik even goed tempo te kunnen gaan maken.. bleek een heel stuk snelweg onderhanden te worden genomen - werd gewoon 80.. Alle SC's werkten..In feite rij je en plan je gewoon van SC naar SC.. Als je op NAV een SC aantikt is de afstand die daar wordt getoond volstrekt fout. Zo te zien is dit al voorbereid op een laatste nog onbekende feature dat de auto ook kan vliegen in een rechte lijn.. Je ziet dat direct zodra je voor navigatie kiest - dat klopt wel.

    IMG_4241.jpg
    IK zie m'n dochter van 11 toch niet zo snel E95 tanken..

    Maar drie andere Tesla's tegengekomen - bij de SC's. Een NL op de 29e (eigenaar groette nog even door met lichten te knipperen, geen idee waar ze zaten..) en twee Duitsers - beiden bij Bad Rappenau. Dat is overigens de mooiste locatie. Hotel, goed restaurant direct naast de lader. Makkelijk en snel WiFi. Zelfs separate zitruimte voor de verslaafden onder ons. En nog laat open..We hebben zelf 5 km verder overnacht - beetje weg van de snelweg. Hotel is aan te raden. Erg vriendelijke mensen en goedkoop. Appratement met twee kamers, vier personen incl uitgebreid ontbijt voor € 122.

    IMG_4300.jpg
    Bad Rappenau - Vrouw&kids eerst naar hotel gebracht daarna zelf rustig gaan lurken aan de SC..

    IMG_4308.jpg
    Deze fossiel heeft het nog niet helemaal begrepen..

    Een van de Duitsers gaf aan dat er nog maar net over de 100 Tesla's rondrijden in DE. We hadden onderweg dan ook veel bekijks.. foto's filmen, achter je blijven hangen. We kwamen in Davos einde dag - bergen liepen net leeg. Auto werd van alle kanten bekeken.. Bij grens Zwitserland vroegen de grensbewakers of ik wilde stoppen - ze wilden graag de auto zien..

    De laatste SC voor Davos (Aichstetten) ligt op 175 km afstand. Wifi op 5 minuten lopen bij McDonalds. 175 km is natuurlijk prima te doen, maar je moet er rekening mee houden dat de laatste 50 km omhoog gaan en het verbruik op minstens gemiddeld 500 wh/km ligt. En dat er in Davos zelf geen laadpunten zijn - muv 220V. En stil vallen in een van de vele tunnels wil je niet. Dat is hoe dan ook de belangrijkste ervaring: je gaat vrijwel constant omhoog vanuit NL en dat vergt veel energie. Het verschil merk je als je de andere kant op gaat - heb toen veel harder kunnen rijden. Een planningstool die daar rekening mee houdt is erg handig. Projected range doet dat niet uiteraard. Verstandig is om meer reserve aan te houden als tweede deel van stuk tussen SCs ineens omhoog blijkt te gaan...
    Zou mooi zijn als Tesla de data uit alle auto's qua verbruik/snelheid per concrete weg zou gaan gebruiken om de berekening van project range te optimaliseren - in combinatie met de geplande route.

    IMG_4440.jpg
    Terug uit Davos lag gemiddelde over de eerste 45km tot aan snelweg op 83 wh/km.

    IMG_4462.jpg
    Had zoveel over dat groot stuk in Duitsland daarna op begrensde topsnelheid ging (211). Beetje lastig om dan ook nog foto scherp te krijgen. Volgens een van de Duitse Tesla rijders wordt de max voor Duitsland straks overigens 260.. (zou Elon gezegd hebben..). Overigens heb ik lange stukken gewoon tempo kunnen tijden (150 tot 180) - kwestie van projected range in de gaten houden en weggaan met bijna volle accu.


    IMG_4483.jpg
    Laden in Zevenaar. Blijft leuk zo onder die prijzen..

    Nog een paar tips.



    Ging allemaal heel relaxed en plezierig. CO2 vrij en gratis brandstof.. Je moet wat plannen, duurt wat langer.. Maar dat stompzinnige gerace dat ik voorheen had (opscheppen dat je in één keer uit Italië 1500 km terug rijdt is natuurlijk onzinnig macho-gedoe..). Grootste uitdaging was nog het ontwijken van het vuurwerk bij thuiskomst net na 12 uur..-;)
    Volgend voorjaar naar Bretagne (is meer een uitdaging ..) en in juli naar Italië (de Marken) - laatste goed te doen als er nog twee SC's naar Bologna bij zijn gekomen..
     
  2. Gastogne

    Gastogne Member

    Joined:
    Dec 29, 2013
    Messages:
    159
    Location:
    Rotterdam, the Netherlands
    Leuk verslag! Trip zou in de toekomst een stuk makkelijker moeten worden als de SC'ers er ook in België, Luxemburg en Frankrijk komen. Kan van mij niet snel genoeg gebeuren...
     
  3. Steven

    Steven Member

    Joined:
    May 30, 2013
    Messages:
    683
    Location:
    Netherlands
    @Edi99: waanzinnig goed en informatief verslag. Bedankt! :smile:.
     
  4. is3

    is3 Member

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    449
    Location:
    Rotterdam
    erg leuk verslag, goed om dergelijke ervaringen te lezen!
     
  5. Dylan

    Dylan Member

    Joined:
    Sep 7, 2013
    Messages:
    378
    Location:
    Breda
    Edi99, erg herkenbaar allemaal :) Volgens mij is Davos vanaf de laatste SC wel veel beter te rijden dan Flachau.

    Wat was je gemiddelde Wh/km over de hele reis? Bij mij was dat 251 Wh/km
     
  6. leysfi

    leysfi Member

    Joined:
    Aug 12, 2013
    Messages:
    550
    Location:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Beetje waanzin (volgens mij) om aan die snelheid wat fotootjes te zitten nemen achter het stuur! Beter beide handen aan het stuur en de ogen strak op de weg voor je gericht, me dunkt...
     
  7. dvotion

    dvotion Member

    Joined:
    Sep 11, 2013
    Messages:
    163
    Location:
    Breda, The Netherlands
    Leuk en nuttig verslag, dank je!
    Momenteel ben ik onze vakantie naar Italie aan het plannen en probeer een italiaanse laadpas te bemachtigen. Dit gaat overigens nog erg moeizaam. Gezien de laadpunten dekking van Italie twijfel ik wel of het niet net te vroeg is. Waar heb je de SC info vandaan? Hoopte zelf op Milaan, Genua, Bologna, Florence
     
  8. jm71

    jm71 Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    965
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Nog steeds er nuttig dit soort verhalen van trips richting de alpen. Bedankt! Ik heb sinds vandaag een set velgen en winterbanden, de superchargers liggen er, het enige dat mij nog belemmert om ook zo'n avontuur te ondernemen (behalve nog een supercharger in de buurt van Salzburg) is de onzekerheid over het verbruik met een dakkoffer op het dak. Ik wacht dus met smart op een dergelijk verhaal.
     
  9. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,961
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Ja, belachelijk! Ik zou het in de Tesla ook best spannend vinden. De hoge snelheid stabiliteit is nog niet op het nivo vd Duitsers. Daarin kon ik zonder klamme handen makkelijk dit plaatje maken... Al meer dan 10 jaar geleden:smile:
     

    Attached Files:

  10. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,098
    Location:
    Europe
    Tja, dat soort snelheid voelt in mijn 20 jaar oude Porsche ook niet echt spannend. Allemaal erg relatief, dus. Met de Tesla alleen maar naar 160 km/h geaccellereerd om de luchtvering op standje 'low' te krijgen, dus weet niet hoe die zich houdt op Autobahn snelheden.
     
  11. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,961
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Heb ik ook eens gedaan om te testen en het werkte inderdaad. Toch gaat hij vrij snel weer naar standaard ook al kom je niet inderdaad de 100. En het weggedrag vind ik af en toe nog vrij listig. Zeker met een wat vochtig wegdek. Heb al meerdere spannende demo's gehad terwijl ik zelf niet achter het stuur zat:scared:. Als ik zelf wat enthousiast bezig ben heb ik het gevoel dat ie soms in een kwispelende cadans komt als je het gas erop houdt.

    - - - Updated - - -

    Oh ja @edi99, FANTASTISCH verslag!
     
  12. Gastogne

    Gastogne Member

    Joined:
    Dec 29, 2013
    Messages:
    159
    Location:
    Rotterdam, the Netherlands
    Waar koop je de dragers voor een dakkoffer voor de Model S?
     
  13. jm71

    jm71 Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    965
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Je ziet door de bomen het bos niet meer op dit forum, voor elke post wordt bijna een nieuwe thread gestart, maar in deze thread vind je meer info:

    Whispbar dakdrager voor Model S
     
  14. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,692
    Location:
    Haarlem
    Hé "buurman", leuk en leerzaam verhaal! Bedankt!
     
  15. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,898
    Location:
    Netherlands
    Het enige wat ik ken is het plaatje op de Tesla website. Ik heb er pas in Amsterdam nog eens naar gevraagd maar ook Tesla medewerkers hebben geen informatie.

    - - - Updated - - -

    259 wh/km. Aichstetten - Davos is maar 175 km. Dus dat is prima te doen. Omdat ik nog niet zeker was van een oplaadpunt in Davos wilde ik zo nodig op zelfde acculading ook terugrijden. Werd wel verrast door verbruik over de laatste 50 stijgende km's. Dat zat gemiddeld boven de 500 wh/km. Ik had uiteindelijk van een trip-load nog 175 typical range over. Ik kon uiteindelijk bijladen, maar had anders de route terug naar Aichstetten wel gehaald. Dalen op CC genereert veel energie heb ik gemerkt. Zou toch mooi zijn als het algoritme achter typical range ook rekening zou houden met factoren als stijgingspercentages, het weer en de ingestelde route. En zo mogelijk op basis van ervaringsciijfers van eerdere auto's over de aangegeven route.
     

Share This Page