Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tripje naar fabriek in Fremont 16-02-2022

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allen,

zoals ik in een eerder draadje al melde moet ik voor een congres naar San Francisco en was ik van plan naar Tesla's Ground Zero te gaan: de fabriek in Fremont. Hier een kort verslag voor wie het leuk vindt, inclusief Investment advice.

Wat direct opvalt is hoe verschrikkelijk druk het is rond de fabriek. Alle parkeerplaatsen voor medewerkers zijn bezet, en al minuten voor aankomst bij de fabriek zie je in de omgeving volle parkeerterreinen met borden van Tesla en busjes die medewerkers naar de fabriek en terug rijden. Overal in de omgeving ontstaan tijdelijke parkeerterreinen omdat er simpelweg geen ruimte is om alle medewerkers te kunnen laten parkeren. Bullish.

Ik startte aan de noord-westkant van de fabriek, daar waar de grote tenten staan.
1.png


De eerste ramp-up van de Model 3 werd hierin geproduceerd en de tent hebben ze laten staan en er zelfs tenten bij gezet. Helemaal aan de rand van het terrein lijkt nu in die tenten de kwaliteitscontrole van de lak plaats te vinden, te zien aan de lampen die aan weerszijden en het plafond hangen. Natuurlijk was het zicht afgeschermd door een soort doek dat aan het hek hing, maar daar zaten genoeg gaten in om toch doorheen te kunnen kijken. Wat opviel: eindeloze rijen Model 3s die stonden te wachten om door de controle heen te gaan, en iedere paar seconden hoor je een auto claxonneren wanneer de controle is uitgevoerd. Dit lijkt steeds te gebeuren wanneer een medewerker de auto scant na de controle. Er worden nu appartementen gebouwd pal naast de fabriek, maar je zou er naast wonen zeg.......gekmakend dat continue geluid! Bullish.

Hier een korte impressie van de herrie:

Toen ben ik via de noordwestkant verder gelopen naar de ingang:
2.png


Wat opvalt is die continue bedrijvigheid. Auto's rijden tenten uit en in, en ook enkele gebouwen waren goed van binnen te bekijken. Hier vindt ook kwaliteitscontrole plaats:

IMG_9580.jpeg


Impressie van de bedrijvigheid:

Wat ook opvalt: het is een vrij rommelig geheel. Overal gebeurt wel wat, en onderdelen liggen overal opgestapeld:

IMG_9582.jpeg



IMG_9585.jpeg


Dit is de grens met het parkeerterrein, tot de laatste meter is het fabrieksterrein gevuld met onderdelen en bedrijvigheid. Bullish.

IMG_9586.jpeg


Door naar de hoofdentree waar ook proefritten met klanten worden gehouden. Frank zal de locatie zeker herkennen ;)

3.png



IMG_9588.jpeg


Ik ben de Tesla Shop binnen gelopen en netjes en zo naïef mogelijk gevraagd of ik een fabriekstour kon krijgen als investeerder en berijder/eigenaar van een S en 3. Ik werd beleefd nét niet uitgelachen maar kreeg wel een mooie uitleg over de nieuwe S Plaid:

IMG_9590.jpeg



IMG_9592.jpeg


Heel bijzonder hoe de yoke voelt, wanneer je op het symbooltje van het knipperlicht drukt voel je even een duwtje tegen je vinger, net als een game controller.
 
Het interieur ziet er al weer een heel stuk luxer uit dan de vorige generaties:

IMG_9591.jpeg


IMG_9593.jpeg



Verder gelopen aan de zuidkant en bij enkele personeelsingangen brutaal naar binnen gestaan om eens een kijkje te nemen. Ik verwachtte Ieder moment weggestuurd te worden (er was overal bewaking) maar niemand lette op mij en ik kon dus rustig de sfeer in mij opnemen:

Screenshot 2022-02-16 at 19.07.54.png



IMG_9595.jpeg


Echt super gaaf om alle geluiden te horen en te zien wat er gebeurde. Ik kon maar weinig zien natuurlijk maar zag wel de complete frames op een lopende band voorbij komen. Iedere 10 a 15 seconden kwam er weer een nieuwe voorbij. Het voelde allemaal heel laid back en tegelijkertijd was het een drukte van belang.

IMG_9597.jpeg


Ik ben nog verder gelopen naar de testbaan, maar behalve 3's en Y's reden daar geen speciale modellen rond als de gehoopte Cybertruck.

5.png


Hier was dus verder niet zo veel te zien en heb ik geen foto's van. Wat interessant was dat ook de weg naar de testbaan volledig volstond met auto's van werknemers. Het gehele gebied is volledig tot de laatste snik gevuld en in bedrijf. Bullish.

Wat ik nog wel leuk vind om te vermelden is dat er overal keiharde hiphop door de speakers kwam. Ik zag meerdere groepjes medewerkers die hun eigen box hadden meegenomen, waaruit de muziek kwam. Er hing over het hele gebied een relaxte sfeer, mensen lachten en roepten naar elkaar, dolden met elkaar en tegelijkertijd voelde je aan alles dat de bedrijvigheid werkelijk to the max is. Er kan geen muis meer bij. Tesla bloeit als een dolle!

Waanzinnig gaaf hier rondgelopen te hebben en te zien waar mijn S vandaan komt. Vervolgens ben ik heel brutaal een Tesla-busje met medewerkers ingestapt om mee terug te rijden naar het treinstation. Niemand die iets vraagt of controleert. Oh ja, er was wifi in het busje, en het wachtwoord bevatte onder andere....: 'Nikola'
;)
 
Last edited:
Overigens weet je dat je in Silicon Valley bent wanneer dit een heel normaal straatbeeld is:

IMG_9604.jpeg




IMG_9605.jpeg


Ik heb 3 verschillende merken rond zien rijden die helemaal behangen waren met deze camera's. Ze zijn volop aan het testen met autonoom rijden!

Goed, ik zie dat de zon op is dus ik ga maar eens wat doen. De jetlag zit er nog goed in dus vanaf 04:30 al wakker, waardoor ik oa dit even heb kunnen posten. Ik hoop dat jullie er plezier aan beleven, ik heb een leuk avontuur gehad.

Oh, en het investment advice: alles was ik zag, hoorde en voelde aan sfeer was zo bullish as ****. Wat de macros gaan doen de komende jaren weet niemand, maar Tesla is bloeiend, bruisend, brutaal en springlevend. HODL!
 
Last edited:
Nu op SFO om hopelijk ergens deze week in Amsterdam aan te komen (vanwege de storm is mijn vlucht geannuleerd en verzet).

Alle dagen in downtown San Francisco ben ik precies dezelfde Waymo Jaguar tegengekomen, zeker een keer of 10. Het was steeds dezelfde, dat kon ik zien aan het nummerbord.

Wat zou de bedoeling zijn van dagenlang een klein gebied van downtown San Francisco te doorkruisen? Mapping? Corner cases zoeken?

Dat laatste gaf ik hem toen ik met het fietsje ging oversteken terwijl ik kennelijk verplicht naar rechts had gemoeten. Hij moest daardoor remmen terwijl hij voorrang had. Fijn iets bijgedragen te hebben aan de ontwikkeling ;)
 
  • Like
Reactions: mnno and Phil V
Wat zou de bedoeling zijn van dagenlang een klein gebied van downtown San Francisco te doorkruisen? Mapping? Corner cases zoeken?

Dat laatste gaf ik hem toen ik met het fietsje ging oversteken terwijl ik kennelijk verplicht naar rechts had gemoeten. Hij moest daardoor remmen terwijl hij voorrang had. Fijn iets bijgedragen te hebben aan de ontwikkeling ;)
Dat geeft een heel letterlijke betekenis van ’corner cases'
 
  • Funny
Reactions: zkpq
Nu op SFO om hopelijk ergens deze week in Amsterdam aan te komen (vanwege de storm is mijn vlucht geannuleerd en verzet).

Alle dagen in downtown San Francisco ben ik precies dezelfde Waymo Jaguar tegengekomen, zeker een keer of 10. Het was steeds dezelfde, dat kon ik zien aan het nummerbord.

Wat zou de bedoeling zijn van dagenlang een klein gebied van downtown San Francisco te doorkruisen? Mapping? Corner cases zoeken?

Dat laatste gaf ik hem toen ik met het fietsje ging oversteken terwijl ik kennelijk verplicht naar rechts had gemoeten. Hij moest daardoor remmen terwijl hij voorrang had. Fijn iets bijgedragen te hebben aan de ontwikkeling ;)
Ik las dat ze dat doen om de statistieken te manipuleren, zo kun je het aantal ingrepen van de bestuurder per kilometer heel laag krijgen.
Dus het kan zijn dat jij de statistieken weer verpest hebt ;-)