Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TWC wil niet contacten met de S of de 3: kou?

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allen,

al twee dagen, sinds de kou, wil onze TWC niet meer contact maken met onze auto's. Je hoort bij de 3 ook alsof er een fysiek, mechanisch iets probeert te haken aan de laadkabel. Dit gebeurt een keer of 5 voordat hij er de brui aangeeft en de auto aangeeft dat de laadkabel niet goed zit aangesloten.

Eerst dacht ik dat het enkel bij onze MIC3SR+ het geval was maar toen ik ook de S probeerde pakte hij ook niet. Na héél lang en vaak herhalen pakte hij opeens wel en kon de 3 geladen worden. Maar toen ik die wilde afkoppelen.....niets....en zat de laadkabel muurvast in de auto. Na weer veel gerommel en geprobeer klikte hij opeens los, gaf het lichtblauwe lampje en ik kon de kabel uit de auto halen.

Is dit communicatie tussen de TWC en de autos, draadbreuk, gewoon de kou....? Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank!
 
Dag allen,

al twee dagen, sinds de kou, wil onze TWC niet meer contact maken met onze auto's. Je hoort bij de 3 ook alsof er een fysiek, mechanisch iets probeert te haken aan de laadkabel. Dit gebeurt een keer of 5 voordat hij er de brui aangeeft en de auto aangeeft dat de laadkabel niet goed zit aangesloten.

Eerst dacht ik dat het enkel bij onze MIC3SR+ het geval was maar toen ik ook de S probeerde pakte hij ook niet. Na héél lang en vaak herhalen pakte hij opeens wel en kon de 3 geladen worden. Maar toen ik die wilde afkoppelen.....niets....en zat de laadkabel muurvast in de auto. Na weer veel gerommel en geprobeer klikte hij opeens los, gaf het lichtblauwe lampje en ik kon de kabel uit de auto halen.

Is dit communicatie tussen de TWC en de autos, draadbreuk, gewoon de kou....? Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank!
Ik heb vandaag een Zoë die maar met 3,5kW laadt. Al een paar keer een storing op de TWC. Tesla en Zoë gewisseld en lijkt het zelfde te zijn. Tesla laadt overigens wel goed. Max instelling is 20A of 10A als ze tegelijk laden.
 
Ik heb nu de Zoë op een ZE lader éénfase van Renault gezet. Werkt goed. Tesla op de TWC en start op 20/20A en schommelt daarna steeds. 16, 18, of 10A. Lijkt dus dat de TWC zijn instelling kwijt raakt/ is.
Laadstroom verspringt steeds.
C13A2B9A-56EB-4B1F-9F92-596D884EF471.jpeg
CC691A22-3040-4200-A862-DE2FC9AC9249.jpeg
 
ter info: een Zoe heeft bij driefasig laden een lader nodig die minstens 12A aanbiedt. Bij enkelfasig laden volstaat 8A.
Misschien verklaart dat wat je ondervindt.
Ik heb er zelden problemen mee. Een enkele keer staat hij als hij vol is met een storing op de TWC. Maar nu krijg ik hem niet hoger dan 3,5kW. Wat ik ook vreemd vindt is dat de Tesla staat te verspringen van 17 naar 20A. Wat zijn de verschijnselen bij de Zoë als de aangeboden stroomsterkte te laag is? Probleem met de Zoë deed zich nu voor toen ik 20A beschikbaar had. De Tesla was niet aangekoppeld.
 
Dan start het laden zelfs niet.
Bij een volledig koude batterij neemt het laadvermogen ook maar heel langzaam toe. Geen idee of dat het geval is.
De batterij is koud. Auto staat een paar uur stil bij -5. Alleen vreemd dat hij start met 3,5kW en daarna terugloopt en stopt. Ook de wisselende situatie met de Tesla vindt ik vreemd. Heb je daar een verklaring voor?
 
Een enigszins gerelateerde vraag, is het met dit weer juist beter om de TMC (of TWC) juist aangesloten te laten of niet? Heb hem na de sneeuwval afgelopen zondag toch maar afgekoppeld gezien de hoge vriestemperaturen deze week. Maar aan de andere kant, de accu moet juist ook z'n temperatuur op peil kunnen houden meen ik me te herinneren?
 
Een enigszins gerelateerde vraag, is het met dit weer juist beter om de TMC (of TWC) juist aangesloten te laten of niet? Heb hem na de sneeuwval afgelopen zondag toch maar afgekoppeld gezien de hoge vriestemperaturen deze week. Maar aan de andere kant, de accu moet juist ook z'n temperatuur op peil kunnen houden meen ik me te herinneren?
Wanneer je de auto opwarmt wordt er stroom afgenomen via de laad kabel. Zou de laad poort daarvan niet ontdooien? Wij laten de kabel er in. Hij komt makkelijk los na opwarmen.
 
Wat gebeurt er bij het opwarmen? Wordt de energie voor het verwarmen uit de batterij gehaald en wordt die batterij vervolgens onmiddellijk terug geladen? Of komt de energie van het opwarmen rechtstreeks uit de laadpaal?
Bij AC-laden van de e-tron lijkt de energie uit de batterij te komen. Bij een laadpaal die meer dan 11 kW kan leveren, gaat het vermogen niet toenemen tijdens een combinatie van laden en voorverwarmen. Dat wil zeggen dat het vermogen voor het verwarmen uit de batterij komt en dat de energie die uit de laadpaal aangevoerd wordt. Het maximale vermogen wordt dan beperkt door de on board charger. Bij DC-laden lijkt de energie rechstreeks uit de laadpaal te komen.
Bij het vertrekken van een volledig afgekoelde batterij kan dat een verschil maken want de batterij kan dan niet geladen worden vanwege te koud.
Weet iemand hoe dat bij de Tesla's geregeld is?
 
Wat gebeurt er bij het opwarmen? Wordt de energie voor het verwarmen uit de batterij gehaald en wordt die batterij vervolgens onmiddellijk terug geladen? Of komt de energie van het opwarmen rechtstreeks uit de laadpaal?
Bij AC-laden van de e-tron lijkt de energie uit de batterij te komen. Bij een laadpaal die meer dan 11 kW kan leveren, gaat het vermogen niet toenemen tijdens een combinatie van laden en voorverwarmen. Dat wil zeggen dat het vermogen voor het verwarmen uit de batterij komt en dat de energie die uit de laadpaal aangevoerd wordt. Het maximale vermogen wordt dan beperkt door de on board charger. Bij DC-laden lijkt de energie rechstreeks uit de laadpaal te komen.
Bij het vertrekken van een volledig afgekoelde batterij kan dat een verschil maken want de batterij kan dan niet geladen worden vanwege te koud.
Weet iemand hoe dat bij de Tesla's geregeld is?

Bij een M3 is er de statorverwarming om accu op te warmen -> deze zal via DC/accu gevoed worden. De auto gaat dan ook bijladen (AC->DC) Op het moment dat de stator veel stroom trekt zie je de laadsnelheid op "nul" staan. Komt het systeem op temperatuur dan gaat er langzaam bijgeladen worden (aantal km/uur loopt op). Als sneeuwvlokje verdwijnt is de laadsnelheid maximaal (max. 11 kW op AC tenzij de lader minder vermogen kan leveren)

Voor het opwarmen van het interieur is er bij "oude M3" een elektrisch verwarmingselement voorzien. Als ik het goed heb ca. 7 kW (vanmorgen was m'n interieur van in garage geparkeerde M3 in 6-7 minuten van +1 Gr.C. naar +19 Gr.C. tijdens voorverwarmen!) Als ik het interieur voorverwarm met aangesloten 11 kW AC-lader dan zie ik het bereik niet teruglopen. De 11 kW AC lader kan de afname van interieurverwarming dus bijbenen. (bij hele lage accu/buiten-temperaturen zal naast het interieur ook de accu voorverwarmen -> ik heb een vermoeden dat het bereik dan wel terugloopt aan de 11 kW AC-lader)

Bij buitentemperaturen onder de +5 GR.C. maak ik gebruik van voorverwarmen interieur. (idem voor koelen bij +25Gr.C.) Altijd slechts een paar minuten omdat dit voldoende is om interieur op aangename temperatuur te krijgen. Zolang ik nog geen (bijna) 100% regeneratie heb rij ik altijd rustig. Vergelijk het met warm rijden van een IEC ;)

Edit / aanvulling: volgens mij staan er genoeg filmpjes op Youtube over dit onderwerp
 
Ik zie zojuist in een ander draadje een filmpje dat de problemen die ik had mogelijk niet aan de TWC te wijten waren maar aan bevroren chargeports van de autos. De geluiden in het filmpje waar geprobeerd wordt een TWC te koppelen aan een M3 met intentioneel bevroren chargeport zijn namelijk identiek aan wat ik hoorde.

Nu is het een stuk minder koud als twee dagen geleden en beide autisme (de S en de 3) koppelen weer zonder problemen aan de TWC. De tip lijkt dus te zijn een warmhoudzakje oid enige tijd tegen de chargeport te houden om te ontdooien:

Ik vind deze video met tips van Björn niet zo sterk qua deurhandels.

Kijk ook eens hier:

 
Ik zie zojuist in een ander draadje een filmpje dat de problemen die ik had mogelijk niet aan de TWC te wijten waren maar aan bevroren chargeports van de autos. De geluiden in het filmpje waar geprobeerd wordt een TWC te koppelen aan een M3 met intentioneel bevroren chargeport zijn namelijk identiek aan wat ik hoorde.

Nu is het een stuk minder koud als twee dagen geleden en beide autisme (de S en de 3) koppelen weer zonder problemen aan de TWC. De tip lijkt dus te zijn een warmhoudzakje oid enige tijd tegen de chargeport te houden om te ontdooien:
Btw jullie weten dat er een fysieke noodrelease is? Bij de model ☰ is het een kabel met een oog dat in de trunk te vinden is linksboven achter een rechthoekig gat in de bekleding. Dan komt in ieder geval altijd een vastzittende kabel los! Ook als de knop of de unlock op het scherm niet werken.
 
  • Informative
Reactions: zkpq
Btw jullie weten dat er een fysieke noodrelease is? Bij de model ☰ is het een kabel met een oog dat in de trunk te vinden is linksboven achter een rechthoekig gat in de bekleding. Dan komt in ieder geval altijd een vastzittende kabel los! Ook als de knop of de unlock op het scherm niet werken.

Klopt, wel verstandig om EERST het laden te stoppen via app of scherm.
(in theorie stopt laden ook wel door stekker eruit te trekken omdat pinnen verschillende lengte hebben maar ik zou adviseren om het laden altijd op een "normale manier" te beëindigen alvorens de noodontgrendeling te gebruiken)
 
In een nieuwe video laat Bjørn zien dat hij een foutje had gemaakt bij de vorige video. Zijn theorie om de chargeport te ontdooien met pre-heaten leek niet te kloppen omdat hij had de luchtrecirculatie aan had staan. Als deze uitstaat en de auto gaat voorverwarmen dan wordt er in de auto druk opgebouwd die de warme lucht blaast richting het achterste deel van de auto waar de chargeport zit. Maar goed, hij kan het zelf beter uitleggen: