Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TWCManager raspberry pi Zero W in combinatie SolarEdge hulp gezocht

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb zelf mijn TWC omgebouwd tot een intelligente laadpaal en lees de SolarEdge inverter realtime via RS485 uit met modpoll.
Werkt uitstekend.
Ben benieuwd waar je de benodigde info hebt gevonden(voor dummies als ik die nog wel een teslamate en domoticz draaiend krijgen na veel geklooi, zelfs inclusief log2ram. Uiteraard met P1 monitor en data uit Solaredge portal en Tesla API (sinds gisteren met een Beta die ook na 2FA nog data van de Tesla ophaalt, trots dat ik zelf dat heb uitgedokterd....)
Ik weet die RS485 interface nog wel te vinden en kan wat solderen en dockers installeren.
Maar Modpoll... beats me...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten
Ben benieuwd waar je de benodigde info hebt gevonden
Maar Modpoll... beats me...

Kijk eens op Free Modbus Master Simulator and Test Tool
Als je modpoll voor jouw platform gedownload hebt, kunt je b.v. de totale opbrengst van de SolarEdge (op RS485-adres 2) opvragen met:

modpoll -b 9600 -a 2 -p none -r 40094 -c 1 -1 -t 4:int -i /dev/ttyUSB-RS485
modpoll 3.4 - FieldTalk(tm) Modbus(R) Master Simulator
Copyright (c) 2002-2013 proconX Pty Ltd
Visit Modbus Protocol Software for Modbus libraries and tools.

Protocol configuration: Modbus RTU
Slave configuration...: address = 2, start reference = 40094, count = 1
Communication.........: /dev/ttyUSB-RS485, 9600, 8, 1, none, t/o 1.00 s, poll rate 1000 ms
Data type.............: 32-bit integer, output (holding) register table
Word swapping.........: Slave configured as big-endian word machine

-- Polling slave...
[40094]: 53320640

In document sunspec-implementation-technical-note.pdf van SolarEdge kun je vinden op welk adres welke waarde (en type en scale factor) staat. Dus op 40093 en 40094 staat AC Lifetime Energy Production in Wh.
 
Last edited:
Kijk eens op Free Modbus Master Simulator and Test Tool
Als je modpoll voor jouw platform gedownload hebt, kunt je b.v. de totale opbrengst van de SolarEdge (op RS485-adres 2) opvragen met:

modpoll -b 9600 -a 2 -p none -r 40094 -c 1 -1 -t 4:int -i /dev/ttyUSB-RS485
modpoll 3.4 - FieldTalk(tm) Modbus(R) Master Simulator
Copyright (c) 2002-2013 proconX Pty Ltd
Visit Modbus Protocol Software for Modbus libraries and tools.

Protocol configuration: Modbus RTU
Slave configuration...: address = 2, start reference = 40094, count = 1
Communication.........: /dev/ttyUSB-RS485, 9600, 8, 1, none, t/o 1.00 s, poll rate 1000 ms
Data type.............: 32-bit integer, output (holding) register table
Word swapping.........: Slave configured as big-endian word machine

-- Polling slave...
[40094]: 53320640

In document sunspec-implementation-technical-note.pdf van SolarEdge kun je vinden op welk adres welke waarde (en type en scale factor) staat. Dus op 40093 en 40094 staat AC Lifetime Energy Production in Wh.
thanks, zal het eens proberen als ik 'm met een kabel op mijn raspi heb aangesloten. Heb nog geen hardware (wel ethernet aangesloten, maar dan is alles gecodeerd en moet ik een sleutel ophalen via RS 232 (dus ook een extra kabel nodig. Dan beter ineens onversleuteld via RS485. Neem aan passief )
 
Ik heb het inmiddels ook werkend gekregen middels Modbus. Maar dan via Home Assistant. Via HACS kan je de Solaredge Modbus integratie installeren.
Daarna een MODBUS TCP in je omvormer aanzetten. Dan kan je elke 5 seconden je omvormer uitlezen via WIFI. Via de homeassistant intergratie van de TWCmanager kan je die gegevens weer ophalen.

Waar ik alleen wel mee zit is dat de minimale laadamperage 6Ampere is. Met een 3 fase lader is dit al best veel Watt --> 3x6x230 = 4140 Watt. Bij 1 fase is dat 1x6x230 = 1380 Watt. Dus bij 1 fase gaat de auto eerder laden dan bij 3 fasen. Of zie ik iets over het hoofd?
 
  • Like
Reactions: djlorenz