Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Twee laadstations op één meterkast - load balancing

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil op mijn werk twee laadstations aan laten sluiten, één voor mijn eigen Model 3 en één voor klanten.
Na wat zoeken op internet kwam ik de term load balancing tegen.
Moeten allebei de laadstation dit hebben of is het voldoende dat één het heeft?

Ik zat te denken aan de Tesla Wall Connector Gen 2 voor mijn auto:

En bijvoorbeeld de Webasto Pure 2 voor de klanten.

Beide laadstations moeten zonder tag of kaart bruikbaar zijn, dus inpluggen en laden.
 
Let op dat de Gen2 beperkt (dynamisch) aan te sturen is. Alleen goed door een (dure) Maxem, of middels een hobbyproject (aparte draadje hier op TMC).
De Gen3 heeft meer communicatiemogelijkheden maar de software is tot op heden nog steeds niet goed geschikt gemaakt voor loadbalancing.
 
Let op dat de Gen2 beperkt (dynamisch) aan te sturen is. Alleen goed door een (dure) Maxem, of middels een hobbyproject (aparte draadje hier op TMC).
De Gen2 kan een maximum vermogen onder mekaar verdelen. Dwz als je het maximum op 20A zet en je hebt 2 Gen2's, weten ze dat ze tezamen nooit meer dan 20A mogen gebruiken.

Maar wat de Gen2 niet kan, is meten hoeveel vermogen er nog over is van bv een aansluiting van 30A, terwijl ze zelf max. 20A mogen gaan. Daarvoor heb je dus een slimme laadpaal nodig met CT-sensoren vlak na de meterkast, of dus een zelfbouw-project, al dan niet met de Gen2.
 
Waarom staat er dan? Let op: Dit product is alleen bestemd voor Tesla-voertuigen.
🤷‍♂️

De Gen2 is de laadpaal die je vaak zal aantreffen bij zogenaamde Destination Chargers, en binnenin zit een DIP switch waarmee je kan afdwingen dat er enkel Tesla's kunnen laden. Maar er zijn dus locaties met Destination Chargers waar er naast de Tesla Only Gen2, er ook een Gen2 staat zonder beperking.

TL;DR: de Gen2 (en Gen3) werkt ook perfect met niet-Tesla's.
 
Ik vond deze ook nog:


Wel wat duurder in de aanschaf dan twee Wall Connectors maar wel makkelijker qua aansluiten denk ik?
 
Ik vond deze ook nog:


Wel wat duurder in de aanschaf dan twee Wall Connectors maar wel makkelijker qua aansluiten denk ik?
Is een ouder model, en ik zie geen documentatie die verklaart of dit 1 paal is met 2 geloadbalancde uitgangen.

Voordeel van de Gen2 Tesla laadpaal is dat er een kabel en stekker aan vast zitten, en als je een Tesla hebt je de stekker eenvoudig uit kan trekken door op de knop te duwen (of de laadklep openen door op de knop te duwen).

Bedrading zal een fractie simpeler zijn met die LS24 omdat je inderdaad maar 1 kabel (met 5 draden) moet aansluiten en verder niet moet wakker liggen hoe de 2e stekker gevoed wordt. Bij een Tesla laadpaal moet je inderdaad een verdeeldoos voorzien, of een extra kabel van de eerste naar de 2e laadpaal trekken.

Je kan natuurlijk ook een dubbele Alfen laadpaal nemen, of van een ander merk, maar ik vrees dat je dan makkelijk naar een budget kijkt van 2K of meer.
 
Maar ik denk wel dat je een paar vragen moet stellen:
  • Wat is het vermogen van je aansluiting?
  • Wat is het vermogen dat je aan beide laadpalen tegelijk wil gebruiken
  • Hoeveel vermogen blijft er dan nog over voor je normale activiteiten
  • Wil je je aansluiting vergroten, of het laden in snelheid beperken als je normale activiteiten vermogen vereisen?
  • Heb je zonnepanelen? Een thuisbatterij? Voorzie je die in de toekomst?
  • Voorzie je uitbreiding naar de toekomst?
Voor thuisgebruik is de Gen2 een eenvoudige en goedkope oplossing. Ook als je 2 auto's hebt en een voldoende grote aansluiting kan je ermee uit de voeten. Maar wat als je voorziet dat je later meer laadpalen wil gaan plaatsen? Wat als je aansluiting niet toereikend is en je wilt niet uitbreiden? Dan kom je sowieso bij slimme laadpalen uit met een component die de inkomende stroom net na de meter hoort te meten, om correct de snelheid van de laadpalen te verminderen als je bijvoorbeeld wasmachine, oven en fornuis tegelijk hebt aan staan. Denk ook aan het effect op je aansluiting met een warmtepomp, zonnepanelen en een thuisbatterij.

Ik vind de Gen2's prachtige dingen, en zou super graag hebben dat Tesla met een beheerssysteem komt waarmee je je Tesla laadpalen kan beheren in functie van je netaansluiting, al dan niet zonnepanelen, thuisbatterij en je thuisverbruik. Maar dat is er nog niet, en dan moet je dus bij de concurrentie een veel te duur toestel kopen met archaïsche software... Of je moet aan de zelfbouw gaan, maar dat raad ik je ook niet aan.
 
Die LS24 is inderdaad een ouder model en niet de mooiste maar wat kan een 'modern' laadstation meer? Ik heb geen monitoring e.d. nodig, gewoon inpluggen en laden.
Die Tesla lader zier er gelikt uit, maar de vaste kabel is ook een nadeel als de auto van de klant net geen Type 2 aansluiting heeft. En van Tesla krijg ik natuurlijk geen garantie dat deze Gen. 2 lader, die weer iets anders is als de oude volgens mij, gaat werken op niet Tesla auto's.
 
Die LS24 is inderdaad een ouder model en niet de mooiste maar wat kan een 'modern' laadstation meer? Ik heb geen monitoring e.d. nodig, gewoon inpluggen en laden.
Misschien heb je dat dus wel nodig. Als je huidige netaansluiting 20A is en je gaat er met 2 auto's laden aan 16A, slaat je aardlekschakelaar eruit. Met een beperkte netaansluiting moet je ofwel de aansluiting laten uitbreiden (en dat betekent soms/vaak ook dikkere kabels) of moet je een laadpaal hebben die herkent wanneer je 2 auto's laad en tegelijk een oven, fornuis en haardroger gebruikt, om het vermogen op de laadpalen te beperken.

Die Tesla lader zier er gelikt uit, maar de vaste kabel is ook een nadeel als de auto van de klant net geen Type 2 aansluiting heeft. En van Tesla krijg ik natuurlijk geen garantie dat deze Gen. 2 lader, die weer iets anders is als de oude volgens mij, gaat werken op niet Tesla auto's.
Alle Europese auto's hebben de Type2 aansluiting, die dus ook op zo een Tesla stekker zit. De paar oudere modellen met nog een oude, Amerikaanse, stekker, hebben zelf verloopstekkers, want alle publieke laadpalen hebben ook die Type2 stekker.

De Gen2 lader is de opvolger van de Gen1 lader, en momenteel is de Gen3 lader de laatste lader van Tesla.
 
Maar ik denk wel dat je een paar vragen moet stellen:
  • Wat is het vermogen van je aansluiting? 16A 3-fase


  • Wat is het vermogen dat je aan beide laadpalen tegelijk wil gebruiken Maximaal 11kW per aansluiting

  • Hoeveel vermogen blijft er dan nog over voor je normale activiteiten? Geen idee, maar het zal zeldzaam zijn dat er twee auto's tegelijk laden

  • Wil je je aansluiting vergroten, of het laden in snelheid beperken als je normale activiteiten vermogen vereisen? Dat zie ik niet gebeuren.

  • Heb je zonnepanelen? Een thuisbatterij? Voorzie je die in de toekomst? Het is voor op mijn werk. Ik heb een aardige werkgever waardoor ik gratis kan laden.

  • Voorzie je uitbreiding naar de toekomst? Nee
Voor thuisgebruik is de Gen2 een eenvoudige en goedkope oplossing. Ook als je 2 auto's hebt en een voldoende grote aansluiting kan je ermee uit de voeten. Maar wat als je voorziet dat je later meer laadpalen wil gaan plaatsen? Wat als je aansluiting niet toereikend is en je wilt niet uitbreiden? Dan kom je sowieso bij slimme laadpalen uit met een component die de inkomende stroom net na de meter hoort te meten, om correct de snelheid van de laadpalen te verminderen als je bijvoorbeeld wasmachine, oven en fornuis tegelijk hebt aan staan. Denk ook aan het effect op je aansluiting met een warmtepomp, zonnepanelen en een thuisbatterij.

Ik vind de Gen2's prachtige dingen, en zou super graag hebben dat Tesla met een beheerssysteem komt waarmee je je Tesla laadpalen kan beheren in functie van je netaansluiting, al dan niet zonnepanelen, thuisbatterij en je thuisverbruik. Maar dat is er nog niet, en dan moet je dus bij de concurrentie een veel te duur toestel kopen met archaïsche software... Of je moet aan de zelfbouw gaan, maar dat raad ik je ook niet aan.

Ik vind die laadpalen allemaal enorm overpriced en er wordt door allerlei bedrijven volgens mij heel veel geld aan verdiend.
Tesla zou die markt, net als bij de auto's, makkelijk kunnen disrupten door die Wall Connector voor universeel gebruik aan te bieden voor €299.
 
Heb het hier prive: Easee laders (marktleider in Noorwegen), erg goed doordacht en dynamisch laden tot 100 laders (bijplaatsen is heel eenvoudig). En geen dure aardlek nodig (ingebouwd). Laad echt slim dynamisch (switch auto tussen 1 of 3 fase). Hele berg features die andere laders gewoon niet hebben.
 
Ik wil op mijn werk twee laadstations aan laten sluiten, één voor mijn eigen Model 3 en één voor klanten.
Na wat zoeken op internet kwam ik de term load balancing tegen.
Moeten allebei de laadstation dit hebben of is het voldoende dat één het heeft?

Ik zat te denken aan de Tesla Wall Connector Gen 2 voor mijn auto:

En bijvoorbeeld de Webasto Pure 2 voor de klanten.

Beide laadstations moeten zonder tag of kaart bruikbaar zijn, dus inpluggen en laden.
Gisteren 2 de laadpaal aangesloten, doet niet echt aan loadbalancing maar deelt de 16A op in 2x8A bij de eerste test
 
Die LS24 is inderdaad een ouder model en niet de mooiste maar wat kan een 'modern' laadstation meer? Ik heb geen monitoring e.d. nodig, gewoon inpluggen en laden.
Die Tesla lader zier er gelikt uit, maar de vaste kabel is ook een nadeel als de auto van de klant net geen Type 2 aansluiting heeft. En van Tesla krijg ik natuurlijk geen garantie dat deze Gen. 2 lader, die weer iets anders is als de oude volgens mij, gaat werken op niet Tesla auto's.
Enkel dip sw2 omzetten naar legacy
 
Gisteren ook een tweede Gen 2 lader geïnstalleerd, doet het perfect om een Tesla op te laden maar laden lukt niet met de Audi Q4 van een kennis. Omgekeerd, de Q4 op de "oude" Gen 2 en de Tesla op de nieuwe laden lukt perfect, inclusief het loadbalancen. Dipswitch 2 op beide laders in "legacy". Nog mensen die hier problemen mee hebben? Misschien heeft Tesla toch ergens iets gewijzigd in die Gen 2 laders met korte kabel die nu te koop zijn...
 
Gisteren ook een tweede Gen 2 lader geïnstalleerd, doet het perfect om een Tesla op te laden maar laden lukt niet met de Audi Q4 van een kennis. Omgekeerd, de Q4 op de "oude" Gen 2 en de Tesla op de nieuwe laden lukt perfect, inclusief het loadbalancen. Dipswitch 2 op beide laders in "legacy". Nog mensen die hier problemen mee hebben? Misschien heeft Tesla toch ergens iets gewijzigd in die Gen 2 laders met korte kabel die nu te koop zijn...
Zou de loadbalancing door de wagen (Tesla only dan) geregeld worden misschien?