Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Twee laadstations op één meterkast - load balancing

This site may earn commission on affiliate links.
@Flavio Ik geloof er niets van dat je een 3x16 A aansluiting hebt. ;) Je bedoelt ongetwijfeld een 3x25 A aansluiting waarop, in het kader van gelijktijdigheid 16 A zekeringen (of automaten) gebruikt zijn. Let op dat een laadpaal zijn eigen zekeringautomaat en mogelijkerwijs zijn eigen (type B, duur! in het geval van gen 2 TWC) aardlek automaat moet krijgen. Sommige van de dubbele laadpalen gebruiken een dubbele (!), dus 2x een eigen zekeringsautomaat.

Loadbalancing gaat er dan voor zorgen dat je niet boven de 25 A per fase kunt afnemen, als je even mee rekent: 2 laadpalen, die ieder op 3x 16 A staan, zorgen dan voor samen 3x 32 A, dat is meer dan je aansluiting nog los van je huisverbruik. Het totaal afgenomen vermogen beperk je dan op de laadpaal (de rest van het huis kun je niet zo maar beperken) met loadbalancing.

Let op: veruit de meeste auto's laden niet met minder dan 6 A, het lijkt dan nodig om beide palen te loadbalancen anders laadt de 2e auto niet. Voor zover ik weet laat alleen Tesla laadstromen onder de 6 A toe (en dat is niet conform de specificaties van laders ;))
 
Zou de loadbalancing door de wagen (Tesla only dan) geregeld worden misschien?

De loadbalancing werkt wel hoor, zelfs tussen een Tesla en een Audi, dus dat zit wel goed in de laders. Het enige vreemde is dat de recent aangekochte Gen 2 lader dus enkel maar de Tesla kan opladen, terwijl de lader die ik 3j geleden heb gekocht probleemloos een Audi, Peugeot etc. kan laden. Dus het lijkt er op dat bij die Gen2 laders die nu nog te koop worden aangeboden de dip switch 2 positie geen nut meer heeft, misschien zelfs ergens door Tesla is gedisabled?
 
Load balancing is niet altijd de beste oplossing. De beschikbare stroom wordt dan gelijk verdeeld van zodra er twee auto's aan het laden zijn. In een aantal situaties waarvoor ik een laadoplossing uitwerkte, bleek het interessanter om voor één laadpunt een vaste stroom in te stellen en de tweede lader dan slim aan te sturen. Die beschouwt de eerste lader dan als een 'andere verbruiker' en neemt wat er nog over blijft.
Iemand die een al aanwezig laadpunt wil uitbreiden met een tweede kan dan ook het eerste laadpunt blijven gebruiken zonder aan comfort in te boeten.
Ook wanneer een enkelfasige auto samen wordt opgeladen met een driefasig ladende auto is dit een betere oplossing.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: ERvee and Phil V
Ik heb toch maar gekozen voor twee Gen 2 Tesla Wall Connectors. Dat was uiteindelijk veruit de goedkoopste oplossing. Wel heb ik met één van de laders af en toe een probleem dat die niet laadt. Er verschijnt geen foutmelding op de Wall Connector maar het lijkt of de auto de connector niet ziet. Het vreemde is dat dit sporadisch voorkomt en dus niet altijd.
 
Ik heb toch maar gekozen voor twee Gen 2 Tesla Wall Connectors. Dat was uiteindelijk veruit de goedkoopste oplossing. Wel heb ik met één van de laders af en toe een probleem dat die niet laadt. Er verschijnt geen foutmelding op de Wall Connector maar het lijkt of de auto de connector niet ziet. Het vreemde is dat dit sporadisch voorkomt en dus niet altijd.
Geen idee of het hetzelfde kan zijn, maar mijn TWC is al 2 keer in garantie vervangen door Tesla wegens kabelbreuk. De problemen begonnen telkens ook met ‘sporadisch niet laden’. Van mijn derde lijkt de kabel steviger.
 
Dus het lijkt er op dat bij die Gen2 laders die nu nog te koop worden aangeboden de dip switch 2 positie geen nut meer heeft, misschien zelfs ergens door Tesla is gedisabled?
Weet je dat zeker? Ik heb net zo'n Gen2 gekocht (en in voorraad staan) namelijk, gelukkig heb ik zelf ook nog een oude. Ik wil op een later moment de tweede aansluiten. Hoe activeer je de eenvoudige (50-50%) loadbalancing eigenlijk? Communicatie tussen TWC's loopt dan via wat?
 
Weet je dat zeker? Ik heb net zo'n Gen2 gekocht (en in voorraad staan) namelijk, gelukkig heb ik zelf ook nog een oude. Ik wil op een later moment de tweede aansluiten. Hoe activeer je de eenvoudige (50-50%) loadbalancing eigenlijk? Communicatie tussen TWC's loopt dan via wat?
Communicatie gaat via RS485.
Tesla heeft een filmpje van de installatie met daarin ook hoe je de kabels moet aansluiten en dipswitches moet zetten.
(US versie, ik vind zo snel even geen EU versie)
 
Inderdaad, er zit in elke Gen2 TWC 2 connectors waar je een kabel met 2 aders kan aansluiten. Je sluit de ene TWC aan aan de andere en ze doen automatisch een load balancing tussen mekaar. In de 'master' stel je het maximum vermogen in, en in de 'slave' stel je in dat ie slave is. Als je dan als maximum vermogen 20A instelt, zullen beide TWC's 10A geven als er 2 auto's aangesloten zijn die willen laden. Eens 1 auto vol is, krijgt de overige TWC alle vermogen.

Op die manier heb ik mijn 2 TWC's ook 'slim' gemaakt: ze zijn beide als 'slave' ingesteld, en ik gebruik een Raspberry Pi met RS485-adapter die zich voordoet als master TWC naar de 2 anderen, en regel zo dynamisch het maximum vermogen, in functie van wat mijn CT-sensoren na de meterkast meten van totaal afgenomen vermogen van de 2 TWC's en de rest van het huis. Als ik mijn oven, fornuis en wasmachine aan zet, wordt het vermogen door de Raspberry Pi beperkt op de TWC's zodat de meterkast er niet uit knalt omdat ik teveel vermogen vraag.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: ERvee and timp
Weet je dat zeker? Ik heb net zo'n Gen2 gekocht (en in voorraad staan) namelijk, gelukkig heb ik zelf ook nog een oude. Ik wil op een later moment de tweede aansluiten. Hoe activeer je de eenvoudige (50-50%) loadbalancing eigenlijk? Communicatie tussen TWC's loopt dan via wat?

De loadbalancing werkt zoals het moet (inderdaad door 2-aderig kabeltje), maar met de "nieuwe" gen2 kan ik geen niet-Tesla opladen (getest met een Audi Q4, die telkens een laadfout geeft). Met de "oude" lukt het perfect...
 
Inderdaad, allebei in "legacy" mode
Ik heb hier hetzelfde euvel. Een TWC met TPN 150071-11J (zie zijkant TWC) die met beide dipswitches naar beneden ook onze Fiat 500e laadt, en een via Marktplaats gekochte TWC met TPN 150071-00-J die het laden van andere merken vertikt (Fiat en Kia geprobeerd). Binnenin zijn de TWC's identiek voor zover ik kan zien. Beide 3 Fase aangesloten. Gezocht naar meer info over de verschillen in types maar niet gevonden. Vraag bij Tesla uitgezet maar nog geen respons na 2 weken ... Iemand een suggestie? Wel een beetje off-topic, sorry daarvoor.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: SpeedyEddy and timp