Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tweedehands Model S 70 uit 2016

This site may earn commission on affiliate links.
Goedenavond,

Ik ben sinds kort op zoek naar een tweedehands Tesla (budget: ca. 40K)
Daarbij kwam ik volgende wagen tegen: Tesla Model S 70 | AUTOPILOT | PANO-DAK | FREE SUPERCHARGE! | € 36.950,- Ex.

Ik ben echter niet perfect op de hoogte van de historiek m.b.t. de diverse modellen.
Kunnen jullie mij vertellen waarom het een goed/slecht idee is (schrap wat niet past) om deze wagen aan te schaffen?

Enkele concrete vraagjes:
- beschikt over Autopilot ... dit is de standaard suite veronderstel ik?
- is deze wagen capabel om EAP of FSD te installeren?
- krijgen wagens van deze 'ouderdom' nog steeds alle software-updates?
- prestaties van dit specifieke model zijn blijkbaar vergelijkbaar met een SR+ M3 ?

De 'Free Supercharge' optie is voor mij van weinig belang, aangezien ik de praktijk hoofdzakelijk thuis en op het werk zal laden.
(doe niet vaak lange round-trips waarbij ik de limieten van de batterij zal aftasten)

Alvast bedankt allemaal !
 
Het wordt wel wat moeilijk als je voor elke auto die je interesseert een apart topic opent.... :p

Deze auto heeft Autopilot 1.0, wat betekent een vrij goeie lane keeping en traffic aware cruise control, maar verder geen software updates omdat dit hardware is die toen bij MobilEye werd aangekocht. Tesla en MobilEye hebben toen ruzie gehad en Tesla is erna met hun eigen hardware en software begonnen. Je kan hier niet autopilot EAP of FSD voor krijgen.

Je herkent deze modellen aan het gebrek aan camera's in de knipperlichten aan de zijkant, en geen camera's in de B-stijl.

Deze auto's krijgen ook niet meer alle software-updates. Er zit een verticaal 19"-scherm in en als het het oude model is, zal de software blijven hangen op een versie uit 2020.

Deze auto heeft een 70kWh batterij, maar een hoger gemiddeld verbruik dan een Model 3. Reken op zo een 200Wh/km, en dat tezamen met pakweg 60 beschikbare kWh zit je aan een bereik van 300km
 
Deze auto heeft Autopilot 1.0, wat betekent een vrij goeie lane keeping en traffic aware cruise control, maar verder geen software updates omdat dit hardware is die toen bij MobilEye werd aangekocht. Tesla en MobilEye hebben toen ruzie gehad en Tesla is erna met hun eigen hardware en software begonnen. Je kan hier niet autopilot EAP of FSD voor krijgen.
Heb zonet dit filmpje gevonden van een Model S uit 2015 (met AP1) die de 2021.4.12 update heeft geïnstalleerd 😯
Daarmee zijn blijkbaar ook features ingeschakeld als Auto-Lange Change, Parking Assist, Summon ... ondanks het oudere model.

Zie ik iets over het hoofd of mag ik ervan uitgaan dat deze update ook kan geïnstalleerd worden op de 2016 Model S die ik hierboven postte?

Verder: bestaat er ergens een overzicht van alle Tesla software updates van de voorbije maanden/jaren incl. de modellen waarvoor ze beschikbaar zijn?
 
Heb zonet dit filmpje gevonden van een Model S uit 2015 (met AP1) die de 2021.4.12 update heeft geïnstalleerd 😯
Daarmee zijn blijkbaar ook features ingeschakeld als Auto-Lange Change, Parking Assist, Summon ... ondanks het oudere model.

Zie ik iets over het hoofd of mag ik ervan uitgaan dat deze update ook kan geïnstalleerd worden op de 2016 Model S die ik hierboven postte?

Verder: bestaat er ergens een overzicht van alle Tesla software updates van de voorbije maanden/jaren incl. de modellen waarvoor ze beschikbaar zijn?
Dit kan door de MCU, de Media Control Unit (het grote scherm en de computer erachter) te vervangen door een nieuwe, zogenaamde MCU2. Kost een 1,5K, maar auto lane change ga je er nooit uit halen omdat de camera's aan de zijkant ontbreken.
 
Heb zonet dit filmpje gevonden van een Model S uit 2015 (met AP1) die de 2021.4.12 update heeft geïnstalleerd 😯
Daarmee zijn blijkbaar ook features ingeschakeld als Auto-Lange Change, Parking Assist, Summon ... ondanks het oudere model.

Zie ik iets over het hoofd of mag ik ervan uitgaan dat deze update ook kan geïnstalleerd worden op de 2016 Model S die ik hierboven postte?

Verder: bestaat er ergens een overzicht van alle Tesla software updates van de voorbije maanden/jaren incl. de modellen waarvoor ze beschikbaar zijn?
Dat zit er allemaal al op bij de AP 1
Daar heb je nieuwe infotainment niet voor nodig. Let er wel op dat de summon hem niet van de parking af rijdt maar Ik haal hem hier wel van de oprit.
 
Zit auto lane change op AP1? 🧐
Volgens deze website:

AP1 Core features:
  • Traffic-Aware Cruise Control (TACC), start & stop
  • Autosteer (closed-access roads, like freeways)
  • Auto Lane Change (driver initiated)
  • Auto Park
  • Summon
Maar heb ook gelezen dat dit een minder 'veilige' versie is, aangezien er geen blind spot detection aanwezig is.
Alleszins; hierdoor lijkt het inbegrepen AP1-pakket op deze wagen enorm op wat momenteel verkocht wordt als "EAP" .. toch?
 
Alleszins; hierdoor lijkt het inbegrepen AP1-pakket op deze wagen enorm op wat momenteel verkocht wordt als "EAP" .. toch?
Ik kan niet beoordelen of het even goed/slecht werkt. Ik kan enkel zeggen dat er geen verdere ontwikkeling naar wordt gedaan omdat de hardware en software van een externe partij is waar Tesla geen zaken meer mee doet.
 
Snap ik.
De afweging die ik nu probeer te maken is of Elon's gekke FSD-beloften realiteit zouden kunnen worden voordat de wagen in kwestie 'afgeschreven' is (?)
Momenteel neig ik te denken van niet...

En in dat geval zou een Model S met AP1 voor mijn doeleinden weliswaar een goede keuze kunnen zijn.
+ meevallertje: de regensensor lijkt op deze HW wél nog goed te werken 😂
 
  • Like
Reactions: job-lek
Snap ik.
De afweging die ik nu probeer te maken is of Elon's gekke FSD-beloften realiteit zouden kunnen worden voordat de wagen in kwestie 'afgeschreven' is (?)
Momenteel neig ik te denken van niet...

En in dat geval zou een Model S met AP1 voor mijn doeleinden weliswaar een goede keuze kunnen zijn.
+ meevallertje: de regensensor lijkt op deze HW wél nog goed te werken 😂
Ik ben tevreden van mijn AP1. >90% van de tijd staat hij op schat ik, >99% van de tijd op wegen die geschikt zijn. Als de wegen niet geschikt zijn staat TACC op als hij aangeeft dat het kan.
Grootste voordeel is veiligheid. Ik kan ik er volledig op vertrouwen. Als ik hem door de weersomstandigheden niet kan op zetten, voel ik mij ongemakkelijker. Ik moet dan zelf meer aandachtig zijn en ik vertrouw mijzelf minder dan de AP.
In druk verkeer hou ik mijn voet boven de wattpedaal om de snelheid te overrulen omdat de gap anders vaak te groot wordt en de voorganger nooit geneigd is om op te schuiven. Is psycholisch, want als ik de AP1 afstand op 1 zet voel ik mij niet veilig, hoewel die gap dan nog steeds groter is dan wanneer ik met de wattpedaal overrule (een passagier voelt zich altijd onveiliger dan een chauffeur omdat je niet weet of hij wel alert is, met AP voel ik mij passagier).
In druk verkeer zal ik meestal ook zelf manueel inhalen, omdat het ‘gat’ meestal te klein is voor AP om in te halen.

Let wel ik ben een veelgebruikeren misschien niet representatief. Zelfs met een ‘domme’ cuise control vroeger, had ik die zo goed als altijd op staan, zelfs in bebouwde kom. Ook weer wegens het vertrouwen. Dan was dat om geen snelheidsboetes te riskeren. Veel mensen zullen AP nooit zo veel gebruiken als ik. Ook al werkt die perfect.
Ik heb in 2018 1100 km gedaan in Engeland met AP2. Er was toen nog geen NOA. Inhalen vond ik beter omdat het knipperlicht ook vanzelf uit gaat. Enkel initiëren is dan nodig. Met AP1 moet je het knipperlicht na het manoeuvre nog uit zetten.
Ik vrees dat al wat verder beter is aan AP2 in vergelijking met AP1, te traag gebeurt en dat ik toch zou overrulen. Verder lijken het mij geen first world problems. Als ik niet zo ongeduldig was zou ik veel minder overrulen en zelf een afslag nemen is nu ook weer geen first world problem. In tegendeel, ik hou van de tweevaks-verkeerswisselaars waar de power van de MS eens tot zijn recht kan komen bij het inhalen. Al zijn ze die op de meeste plaatsen wel aan het reduceren tot 1 vak. Wat ik begrijp.
 
  • Like
Reactions: job-lek
AP 1 is echt geen verkeerde AP. Ik denk zelfs dat er een aanzienlijke tijd is geweest, waarin AP1 beter was dan de nieuwere versies. Nu is die ingehaald, maar voldoet AP1 nog altijd. Het enige wat jammer is (maar geldt voor beide versies), dat je bijna meer bezig bent met de meldingen dat je het stuur moet vasthouden (losjes het stuur in je handen is onvoldoende) dan dat je kunt genieten van AP. Met dank aan de EU regelgeving.
 
AP 1 is echt geen verkeerde AP. Ik denk zelfs dat er een aanzienlijke tijd is geweest, waarin AP1 beter was dan de nieuwere versies. Nu is die ingehaald, maar voldoet AP1 nog altijd. Het enige wat jammer is (maar geldt voor beide versies), dat je bijna meer bezig bent met de meldingen dat je het stuur moet vasthouden (losjes het stuur in je handen is onvoldoende) dan dat je kunt genieten van AP. Met dank aan de EU regelgeving.
Daar heb ik zelden last van, mijn hand hangt op 8u aan het stuur en krijg enkel heel uitzonderlijk meldingen en inderdaad is dat als ik niet aan het opletten ben. Maar daar dient het voor.
 
  • Like
Reactions: job-lek