Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Twijfel tussen de S en de 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik twijfel tussen de aanschaf (lease) van een model S (4% bijtelling dec. 2018) en een model 3. Ik rijd ongeveer 30k/35k km per jaar. 4% bijtelling is zeer interessant natuurlijk, maar is de techniek van de 3 niet nieuwer/beter dan die van de S?

Uiterlijk is natuurlijk persoonlijk, maar weten jullie andere overwegingen welke ik zou kunnen meenemen?

Alvast dank voor het advies!
 
Ik twijfel tussen de aanschaf (lease) van een model S (4% bijtelling dec. 2018) en een model 3. Ik rijd ongeveer 30k/35k km per jaar. 4% bijtelling is zeer interessant natuurlijk, maar is de techniek van de 3 niet nieuwer/beter dan die van de S?

Uiterlijk is natuurlijk persoonlijk, maar weten jullie andere overwegingen welke ik zou kunnen meenemen?

Alvast dank voor het advies!
Praktische inzetbaarheid is ook wel een punt. In de S schuif je zo een fiets. (Of twee) Of een hele barbecue of tuinset. De ingang van de kofferbak is wel een groot verschil. Verder is het van belang of je alleen of met een gezin gebruik maakt van de auto. Interieurgeluid zou je ook eens moeten vergelijken.
 
Praktische inzetbaarheid is ook wel een punt. In de S schuif je zo een fiets. (Of twee) Of een hele barbecue of tuinset. De ingang van de kofferbak is wel een groot verschil. Verder is het van belang of je alleen of met een gezin gebruik maakt van de auto. Interieurgeluid zou je ook eens moeten vergelijken.

Hoi Bas, 2 grote kinderen gaan er soms mee op vakantie. Is het interieurgeluid van een model 3 meer te horen?
 
Hoi Bas, 2 grote kinderen gaan er soms mee op vakantie. Is het interieurgeluid van een model 3 meer te horen?
Ik heb wel gelezen en volgens mij ook meting gezien van Tesla Björn dat M3 een van de luidruchtigste ev’s is. Ik heb 20 jaar een auto met kofferbak gehad. Wat ik nu al in 8 maanden met mijn MS vervoerd heb wat ik eerder niet kon en met een aanhanger deed. M3 meer dynamisch. MS meer comfort. Wat betreft je kinderen hangt het er natuurlijk vanaf of het jongens of meisjes zijn ivm de hoeveelheid bagage die op vakantie mee moet. Kijk ook naar de achterbank. Bij mij heeft er één van de twee aanhang. Dus met 5 op vakantie geweest. 3 op de achterbank. En met z’n tweeën op vakantie en slapen in de 3 lijkt mij ook lastig. In de MS gaat dat prima. M3 zal kunnen laden met hogere snelheid bij SUC. Succes met je keuze.
 
De MS is de laatste twee jaar of zo nauwelijks veranderd (je kan trouwens een 2017 of 2018 MS kopen en er voor 2100 EUR (denk ik) de optie "Fully Self Driving" (FSD) op laten zetten, wat in princiep betekent dat je wagen ook qua hardware zal ge-updated worden aan de laatste stand van zaken inzake FSD), dus als je een MS overweegt is tweedehands ook wel een optie. Prijzen vs. nieuwe M3 zullen dan ook wel vergelijkbaar zijn. Koop je die bij Tesla dan krijg je opnieuw 4 jaar/80.000km garantie.

Dan geeft zo'n tweedehands MS véél meer kofferruimte, en wellicht iets meer comfort (en gratis SuperChargen doorgaans), maar een nieuwe M3 geeft meer autonomie, sneller laden en een leukere wegligging. M3 lijkt inderdaad wat meer luidruchtig ook (vooral rolgeluid, naar mijn smaak, maar kan ook aan de banden liggen natuurlijk).

Caveat: ik ken de M3 alleen van een proefrit - maar heb na die proefrit van de M3 mijn 2016 MS maar geruild voor een tweedehandse 2018 MS, die FSD-kapabel is. Nog geen seconde spijt van gehad.

Maar de (toekomstige) laadsnelheid van de M3, da's wel iets om naar uit te kijken.

M3 zal ook wellicht een betere restwaarde hebben, zeker als over vier jaar of zo vele EV's zo snel als de M3 kunnen laden en wij, MS-rijders, diegenen zijn die SuperChargers onnodig bezet houden :).
 
MS-rijders, diegenen zijn die SuperChargers onnodig bezet houden :).

Dat valt wel mee denk ik. De V3 SuC's doen niet meer aan delen. Straks altijd meteen vol vermogen, ook bij je S. Dat houd in dat ik eigenlijk altijd na een plas/koffie pauze meteen door kan. Natuurlijk heb je dan *nog* meer range bij een 3 en hoef je wellicht nog minder te stoppen.

Verder laad ik eigenlijk altijd thuis in de straat of op de bestemming en heb nooit een SuC nodig. Dus bij dagelijks gebruik ga je het 'tragere' superchargen nooit merken.

De 3 is echt stukken kleiner en lange passagiers gaan het niet fijn vinden achter in een 3. Natuurlijk geen probleem voor een gezin waarvan de kids nog niet puberen. Op mijn S kan ik ook nog eens een volwaardige dakkoffer kwijt. Totaal geen probleem om daar mee op vakantie te gaan met een serieuze hoeveelheid aan bagage.

Denk ook even aan parkeren, als je veel in stad en parkeergarages vertoeft is een 3 te verkiezen boven de S.

Dat dacht ik eerst ook maar ik kan eigenlijk altijd wel m'n S kwijt. Wel gewoon zelf inparkeren want Autopark laat je vet in de steek :). Enige is oppassen bij parkeergarages want dan moet je soms een keertje extra steken. De 3 is net iets minder breed wat wel een voordeel is maar nog steeds breder dan de gemiddelde EU auto.
 
Keuze is nu tussen:

Model 3 Long range wit exterieur, zwart/wit interieur, 19" sportvelgen, auto pilot en volledig zelfrijdend

OF

Model S75D, zwart exterieur, zwart half leder interieur met Dark Ash Wood, AP, glazen dak, 4% 56 maanden en onbeperkt laden

Ik mag gelukkig met een forum lid even meerijden met zijn Model 3, daarna zal ik een keuze moeten (ahum mogen) maken..............
 
heb na die proefrit van de M3 mijn 2016 MS maar geruild voor een tweedehandse 2018 MS, die FSD-kapabel is. Nog geen seconde spijt van gehad.
Wat moest je bijbetalen hiervoor? Ik overweeg hetzelfde te doen. Ik wilde overstappen van de MS op de M3 maar de krappe ruimte achterin en de beperkte doorvoer via de achterklep hebben me daarvan weerhouden. Nadat ik in de M3 had gezeten (niet gereden) en ik weer in mijn MS zat voelde die opeens heel groot.
 
Wat moest je bijbetalen hiervoor? Ik overweeg hetzelfde te doen. Ik wilde overstappen van de MS op de M3 maar de krappe ruimte achterin en de beperkte doorvoer via de achterklep hebben me daarvan weerhouden. Nadat ik in de M3 had gezeten (niet gereden) en ik weer in mijn MS zat voelde die opeens heel groot.
Tja, ik heb 3200 bijbetaald maar dat was nàdat de CEO van Tesla zei dat dat een vergissing was (ik had even het BeNe-forum van TMC niet goed gevolgd!), en het eigenlijk, ipv 3000 USD, 2000 USD moest zijn, en dat diegenen die teveel hadden betaald zouden vergoed worden (dus logischerwijze in Europa 2100 EUR ipv 3200 EUR). Heb een support-vraag gepost op MyTesla, met vraag om vergoeding van het verschil. Verwacht (zonder aandringen) een antwoord rond medio 2020, maar ga intussen mijn tijd niet verliezen met aandringen. De mensen bij SeC's kunnen je alvast niet antwoorden want die weten écht van niets, dus ik probeer het niet eens. Ik escaleer wel van zodra ik zie dat iemand in de VS zijn 1000 USD terugbetaald heeft gekregen.