Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_2626.jpg


Model 3 AWD LR
 
Geheel off topic, dus ik hou het kort: als je van plan bent na zo’n trip de VS aan te doen, houd dan rekening met een lange behandelingstijd voor een visumaanvraag bij de ambassade VS. Dat geldt ook na bezoeken aan bijv. Iran.
Bedankt voor de tips. Ik heb sinds vorig jaar een L1-B visum voor US (a 500 euro!, betaald door werkgever) omdat ik inderdaad naar Iran ben geweest en ook eerder naar Syrie.. ESTA kan dan niet meer helaas.
 
Ik heb de M3 LR AWD nu 4 dagen, deze ochtend de kids naar school gebracht, een tripje van om en bij de 9 km. Batterij was voor de eerste keer tot 90% opgeladen. 5 minuten de auto laten voorverwarmen via de app. Wat mij zorgen baart is de range. Voorspeld 242km maar de batterij geeft linksboven 424km aan, een enorm verschil. De auto staat in Chill mode, ik rij zeer rustig, 100% binnen de bebouwde kom (het was druk, een stuk of 5 verkeerslichten, veel straten met voorrang van rechts, ...), maar da's toch opmerkelijk. Zondag naar de zee geweest, 200km gedaan, continu 124km/h en mijn gemiddeld verbruik was 210Wh/km, wat mij zeer kleine ranges geeft. Iemand tips, of is dit niet normaal?

Bedankt,
Nicolas
 

Attachments

  • IMG_7009.JPG
    IMG_7009.JPG
    297.2 KB · Views: 46
Ik heb de M3 LR AWD nu 4 dagen, deze ochtend de kids naar school gebracht, een tripje van om en bij de 9 km. Batterij was voor de eerste keer tot 90% opgeladen. 5 minuten de auto laten voorverwarmen via de app. Wat mij zorgen baart is de range. Voorspeld 242km maar de batterij geeft linksboven 424km aan, een enorm verschil. De auto staat in Chill mode, ik rij zeer rustig, 100% binnen de bebouwde kom (het was druk, een stuk of 5 verkeerslichten, veel straten met voorrang van rechts, ...), maar da's toch opmerkelijk. Zondag naar de zee geweest, 200km gedaan, continu 124km/h en mijn gemiddeld verbruik was 210Wh/km, wat mij zeer kleine ranges geeft. Iemand tips, of is dit niet normaal?

Bedankt,
Nicolas

Gezien de spikes zijn dit zeer korte ritjes. Verbruik ziet er dan normaal uit. Bij één lange rit ligt het verbruik lager, temperatuur speelt ook een grote rol. 300 km moet dan met gemak te halen zijn.
 
Iemand tips, of is dit niet normaal?

Je hebt de energiemeter staan op 10km en dan gemiddeld bereik. Het laat het bereik zien met het energieverbruik van de afgelopen 10 kilometer. Dat verbruik is met 267 Wh/km erg hoog (zeker voor een Model 3)

Korte ritjes, zeker als het koud is vreten energie. Interieur moet worden verwarmd, accupack wordt verwarmd, etc, etc.

Als je 't ding veranderd naar bv. laatste 50km dan zal het er vast al wat beter uit zien.
 
Ja, dat klopt inderdaad. Tesla heeft een beetje gesjoemeld met het aantal kWh (voor sommige modellen).
Maar er is (of was) dus wel indeling in brick, zero mile protection, standard en trip.
Overigens is het de vraag of een aanduiding in kWh wel juist is. Dat zou toch eigenlijk Ah moeten zijn? Het aantal kWh is dan afhankelijk van het vermogen dat gevraagd wordt.


Zelf overigens nooit meer dan 73,4 kWh eruit kunnen halen van range charge tot iets onder nul toen de auto net nieuw was.

Die brick protection is er nog steeds!! vorige week ervaren met mijn classic.....

Mijn broer leende even de Tesla om nog wat op te halen, ik was net thuis van mijn werk, nagenoeg leeg, stond net een uurtje aan de twc.
Hij kreeg van mij de sleutel en ik zei hem nog dat hij wel even moest bijladen (supercharger bij ons om de hoek).

Ik keek nog op de app en hij reed die richting uit, dus prima.
Een uur later keek ik nog eens op de app.... hij was net Rotterdam voorbij en had nog maar 45km soc.
Op dat moment schrok ik pas, de dichtstbijzijnde supercharger was 50km bij hem vandaan (dordt).

Meteen gebeld natuurlijk en gevraagd waar hij mee bezig was, 'ja er is hier toch ook wel een supercharger in de buurt'....
Hij had mijn verhalen dat superchargers overal zijn en laden onderweg geen probleem is duidelijk iets te letterlijk genomen.

Met de laadpas in mijn eigen portemonnee zat er voor hem maar 1 ding op, met 60-70 richting dordt.
Ik had de aanhanger al achter de range rover geknoopt en ging er vanuit dat hij met 42km soc geen 58km kon overbruggen, toch ging hij het proberen, na bijna een uur zag ik dat de SOC terugspringen naar 0km en hij was vaart aan het maken om de Drechttunnel in te rijden, hij versnelde van 72km/h naar ruim 90km/h...... ok op dat moment was wel duidelijk dat ik kon gaan rijden met de aanhanger, hij zou stilvallen daar in de tunnel :eek:

Maar niets was minder waar, hij kwam er met dezelfde 90km/h en 0% soc weer uit en had nog ruim 5 km te gaan tot de supercharger.
hij belde me dat hij nog prima reed, met de grap dat hij zn iPhone ingeplugd had want die was nog bijna vol...........
Niet wat je wil horen als je zelf plaatsvervangend zit te billenknijpen!

Maar ondertussen reed hij dus vrolijk verder, de auto gaf aan dat vermogen beperkt was, maar hij reed nog steeds 80.
De afrit was lang en veel uitrollen maar ik kreeg live commentaar dat hij vervolgens nog gewoon wheelspin had bij vermogen vragen vanaf het verkeerslicht (in de regen)... de lul!!!
Het was nog een heel klein stukje en een hele grote rotonde helemaal rond maar toen kon hij eindelijk laden!

Conclusie is dus dat hij zeker 6-7km op de accu van zn telefoon heeft gereden :cool:
 
Last edited:
Ik heb de M3 LR AWD nu 4 dagen, deze ochtend de kids naar school gebracht, een tripje van om en bij de 9 km. Batterij was voor de eerste keer tot 90% opgeladen. 5 minuten de auto laten voorverwarmen via de app. Wat mij zorgen baart is de range. Voorspeld 242km maar de batterij geeft linksboven 424km aan, een enorm verschil. De auto staat in Chill mode, ik rij zeer rustig, 100% binnen de bebouwde kom (het was druk, een stuk of 5 verkeerslichten, veel straten met voorrang van rechts, ...), maar da's toch opmerkelijk. Zondag naar de zee geweest, 200km gedaan, continu 124km/h en mijn gemiddeld verbruik was 210Wh/km, wat mij zeer kleine ranges geeft. Iemand tips, of is dit niet normaal?

Bedankt,
Nicolas
Ik zie ook dat je regenbraking limited is. Dit duidt aan dat je een koude batterij hebt. Je verbruik zal daardoor hoger liggen.
5 minute voorverwarmen maakt dat je cabin warm is, maar je auto zal niet warm zijn.
Ik doe meestal ritten van 60-70 km. Veel autosnelweg. Ik schommel tussen de 160-170 Wh/km. Verwarming op 21°. Geen stoelverwarming. Geen chill mode.
 
Of je BMS was niet goed getrained cq. er is al een tijdje geen pack balancing meer geweest.
De SoC-meter werkt op basis van aannames en assumpties. Die klopt nooit volledig.

Ik had balancing begin februari nog gedaan, toen ik er in dit draadje over las.. ik kan dat redelijk makkelijk doen, heb één keer in de week een ritje van meer als 200km enkele reis, dus 100vol vanaf de klant en laatste stukje op de terugweg flink doorrijden en dan kun je redelijk goed mikken om hem goed leeg te rijden