Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Zag op US forum dit draadje en daar lijkt typical bij 90% laden zo'n 10% hoger te liggen dan hier in (het koude?) Holland...

Ben benieuwd hoe dat bij jullie zit,

Bij mij:
70D, afgeleverd begin sept 2015, toen typical 324km
Nu, in februari 316km
 
Ik heb begrepen dat pas vanaf 90% de batterijen zichzelf gaan balanceren. Dit kan dus ook zorgen voor een minder zuivere meting. Bovendien is dit natuurlijk sowieso een niet al te zuivere meting. Het beste kun je tot een gewenst percentage laden en vervolgens leegrijden (tot de vermogensmeter zo'n 160 kW aangeeft. Dat is leeg genoeg volgens mij. Dan weet je hoeveel kWh je uit de batterij kunt halen.
 
Ik heb begrepen dat pas vanaf 90% de batterijen zichzelf gaan balanceren. Dit kan dus ook zorgen voor een minder zuivere meting. Bovendien is dit natuurlijk sowieso een niet al te zuivere meting. Het beste kun je tot een gewenst percentage laden en vervolgens leegrijden (tot de vermogensmeter zo'n 160 kW aangeeft. Dat is leeg genoeg volgens mij. Dan weet je hoeveel kWh je uit de batterij kunt halen.

Dank voor je reply,
maar was vooral benieuwd naar de Typical Range van anderen bij 90% SoC, en in mijn geval bij 70D :smile:
 
85D 383km typical range bij 90%

Werkelijke range zeker 15-20% lager. Maar ja, beroerd weer en ik heb hem pas twee weken dus ik "speel" nog teveel.
Verder rijd ik erg veel korte stukken en verwarm ik hem regelmatig voor terwijl hij niet aan de stekker zit. Ben eigenlijk nog nooit thuis gekomen met minder dan 200km typical tot nu toe. En 's ochtends zit hij weer vol :tongue:
 
Gisteren 2 maal klein stukje "onder nul" gereden... moest net iets verder dan ik eerst dacht. Gek genoeg stapte ik uit met nog "3km" op de accumeter en er was daar geen laadpaal. Kwartier later ingestapt, zag ik inmiddels "0km" staan, 500 meter verder aan 11kW-laadpaal gehangen en toen duurde het 15 minuten voordat de "0km" veranderde in "1km". Begon me net zorgen te maken waar al die energie bleef die hij aan het laden was... :scared:
 
  • Funny
Reactions: Jobbeke
Gisteren 2 maal klein stukje "onder nul" gereden... moest net iets verder dan ik eerst dacht. Gek genoeg stapte ik uit met nog "3km" op de accumeter en er was daar geen laadpaal. Kwartier later ingestapt, zag ik inmiddels "0km" staan, 500 meter verder aan 11kW-laadpaal gehangen en toen duurde het 15 minuten voordat de "0km" veranderde in "1km". Begon me net zorgen te maken waar al die energie bleef die hij aan het laden was... :scared:

Let op met dit soort grappen bij de huidige temperaturen. Er is geen onder nul. Er is enkel een conservatief berekenen van de 0 grens door het BMS.
Als de wagen (en dus de batterij) gaat afkoelen wanneer je stil staat, zakt die grens...
Het is in elk geval goed dat je snel weer bent kunnen gaan laden. :scared: inderdaad
 
Rij een P85 uit dec 2013 met 94000 km. 100% laden geeft 370 Typical maar als de vrouw vaker in de week naar Brussel rijdt en ik de auto dus vaker 100% laat laden is de 100% na 2 weken 385. Denk ook dat de BMS zijn werk pas echt goed kan doen boven de 90%. Hoe komt hij anders na meerdere malen 100% laden in korte tijd plots op 15 km meer uit.
 
deze vraag is al verschillende keren gesteld in het engelstalig forum maar heb nog steeds geen duidelijk antwoord gevonden :

De nieuwere 60's and 70's hebben een 75 batterij sinds Juni 2016.

Bij hoeveel SOC worden deze batterijen dan gebalanced ?

Wordt een nieuwe 60 of 70 dan nooit meer gebalanced ?
 
Met een classic 85 van november 2013, heb ik al geruime tijd steevast 343 km bij 90%. Het goede nieuws voor de relatief nieuwelingen hier die hun typical range de eerste maanden achteruit zien gaan: dit vlakt steeds verder af. Voor mijn gevoel heb ik nu al anderhalf jaar net boven de 340km typcial range bij 90% laden. Dit blijkt ook wel uit de grafieken (van ik meen Maarten Steinbuch) die hier of op facebook wel eens langs komen.
 
Met een classic 85 van november 2013, heb ik al geruime tijd steevast 343 km bij 90%. Het goede nieuws voor de relatief nieuwelingen hier die hun typical range de eerste maanden achteruit zien gaan: dit vlakt steeds verder af. Voor mijn gevoel heb ik nu al anderhalf jaar net boven de 340km typcial range bij 90% laden. Dit blijkt ook wel uit de grafieken (van ik meen Maarten Steinbuch) die hier of op facebook wel eens langs komen.
Ik heb ook al een jaar of twee 343km typical bij 90% SoC, maar sinds een paar weken krijg ik 347km...
 
Ik heb ook al een jaar of twee 343km typical bij 90% SoC, maar sinds een paar weken krijg ik 347km...

Heb een 90D sinds juni dit jaar. De eerste paar keer was de range 412 bij 90%. Kort daarna een tijd lang 407/408. Inmiddels gedaald van 402/403 naar 397. Hoop niet dat deze ontwikkeling zich doorzet, want zal dan toch eens aan de bel gaan trekken, want in dit tempo wordt de range wel vrij snel minder. Nog mensen die dit bekend voorkomt?
 
Heb een 90D sinds juni dit jaar. De eerste paar keer was de range 412 bij 90%. Kort daarna een tijd lang 407/408. Inmiddels gedaald van 402/403 naar 397. Hoop niet dat deze ontwikkeling zich doorzet, want zal dan toch eens aan de bel gaan trekken, want in dit tempo wordt de range wel vrij snel minder. Nog mensen die dit bekend voorkomt?
In november heb ik mijn classic 3 jaar, in het eerste half jaar daalde de range het snelst, daarna stabiliseerde het langzaam. Kijk het nog een paar maanden aan zou ik zeggen
 
Heb een 90D sinds juni dit jaar. De eerste paar keer was de range 412 bij 90%. Kort daarna een tijd lang 407/408. Inmiddels gedaald van 402/403 naar 397. Hoop niet dat deze ontwikkeling zich doorzet, want zal dan toch eens aan de bel gaan trekken, want in dit tempo wordt de range wel vrij snel minder. Nog mensen die dit bekend voorkomt?
@Arnout hetzelfde wat ik ervaar, 90D van juni dit jaar, toen 411 op 90%. nu 10.000km / 3 maanden komt 90% neer op 399km

In november heb ik mijn classic 3 jaar, in het eerste half jaar daalde de range het snelst, daarna stabiliseerde het langzaam. Kijk het nog een paar maanden aan zou ik zeggen
hoewel ik eerst ook dacht dat het te snel achteruit ging, omdat je juist in het begin er super veel mee bezig bent (maar na 3maanden.. eeehhumm net zo veel en vaak :) ), maar heb vertrouwen in de ervaringen van de mannen die al enkele jaren rijden dat het stabiliseerd
 
Met een classic 85 van november 2013, heb ik al geruime tijd steevast 343 km bij 90%. Het goede nieuws voor de relatief nieuwelingen hier die hun typical range de eerste maanden achteruit zien gaan: dit vlakt steeds verder af. Voor mijn gevoel heb ik nu al anderhalf jaar net boven de 340km typcial range bij 90% laden. Dit blijkt ook wel uit de grafieken (van ik meen Maarten Steinbuch) die hier of op facebook wel eens langs komen.
Hier ook classic dec 2013 en steevast 343/344 typical zit wat kleine schommelingen in van paar km maar redelijk stabiel eerlijk gezegd al hele tijd