Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Echt 562km?


Sorry.. ik rijd altijd op percentage. Dit zijn 562 rated kilometers, typical kilometers is dus maal 0.8 dus 449 kilometer.

Als ik daar 4% van af haal als ik ook zoveel degradatie heb dan lever ik nog meer in. Dus dan zou je kunnen zeggen dat het niet zo slecht gesteld is met jouw pack of mijn pack is niet zo toppie :). Superchargen enkel op de vakantieritten gedaan en verder altijd aan de straatpaal. Probeer de charge tussen 50 en 75% te houden en enkel meer als ik weet dat ik die dag ook meer nodig heb.

ps. Je hebt een ander kleur lettertype gebruikt. Op TMC heb ik een donkergrijze achtergrond en moet je tekst selecteren om het te kunnen lezen.
 
Als ik daar 4% van af haal als ik ook zoveel degradatie heb dan lever ik nog meer in. Dus dan zou je kunnen zeggen dat het niet zo slecht gesteld is met jouw pack of mijn pack is niet zo toppie :). Superchargen enkel op de vakantieritten gedaan en verder altijd aan de straatpaal. Probeer de charge tussen 50 en 75% te houden en enkel meer als ik weet dat ik die dag ook meer nodig heb.

Ik vind het toch hard gaan:
upload_2019-5-3_13-46-18.png

Ook ik maak amper gebruik van SuC's enkel in het buitenland, 6 keer tot 100% geladen maar wel al bijna 6% kwijt in 57k km.
 
Trouwens, als er Teslafi gebruikers hier zijn. Kunnen jullie dit feature request upvoten? Het zou super zinvol zijn om degradatie te kunnen vergelijken.

Add a fleet report (scatter plot + regression) for battery ... / General / TeslaFi
Done. Die maxrange/degradatie grafiek blijft interessant. Ook maar weer eens een entry ingevoerd. Zie MaxRange

Trouwens, vraag me steeds meer af wat er eigenlijk gebeurt met de $5 per maand bij TeslaFi. Die James harkt dus met meer dan 5k auto's ruim $25k per maand binnen. Snap dat er aardig wat server kosten aan verbonden zijn, maar volgens mij hoeft hij zich financieel niet meer veel zorgen te maken. Dus nieuwe features zou leuk zijn ;)

Voor de goede orde:

S85 dec 2014
90% typical: 335 km
Odometer: 132.130 km
 
Ik vind het toch hard gaan:
View attachment 403566
Ook ik maak amper gebruik van SuC's enkel in het buitenland, 6 keer tot 100% geladen maar wel al bijna 6% kwijt in 57k km.
  1. Ik denk dat je nog eens van 100 naar bijn 0 moet. De getoonde range is een schatting op basis van een 100 tot 0 gebruik uit het verleden. Als je die 100 tot 0 nooit doet. Kan hij niet corrigeren. Je ziet de knik in de curve. Dit is waarschijnlijk na zo een correctie.
  2. De degradatie is in het begin groter: ik had na 1 jaar (45K km) 6%. Nu na 2,5 jaar 115K km 8%.
Relax and enjoy.
 
Trouwens, vraag me steeds meer af wat er eigenlijk gebeurt met de $5 per maand bij TeslaFi. Die James harkt dus met meer dan 5k auto's ruim $25k per maand binnen.

Och, ik heb er geen probleem mee dat hij een paar knaken verdient. Vergeet niet dat er niet altijd zoveel gebruikers zijn geweest.

Als het echt zoveel betalende gebruikers zijn dan zou hij kunnen overwegen iemand in te gaan huren want ik denk dat hij er vast nog een goed betaalde baan naast heeft.
 
  1. Ik denk dat je nog eens van 100 naar bijn 0 moet. De getoonde range is een schatting op basis van een 100 tot 0 gebruik uit het verleden. Als je die 100 tot 0 nooit doet. Kan hij niet corrigeren. Je ziet de knik in de curve. Dit is waarschijnlijk na zo een correctie.
  2. De degradatie is in het begin groter: ik had na 1 jaar (45K km) 6%. Nu na 2,5 jaar 115K km 8%.
Relax and enjoy.
Toch apart dat er zulke verschillen zitten in die degradatie. Na 105.000 km in 3,5 jaar heb ik maar 6% degradatie. En dat terwijl ik ruim 180 SuC bezoeken erop heb zitten.
Ik vermoed zelfs dat de degradatie minder is maar dat kan ik pas checken als het accupakket een keertje zichzelf gerebalanced heeft.
Mijn lifetime verbruik is overigens 212 Wh/km.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Toch apart dat er zulke verschillen zitten in die degradatie. Na 105.000 km in 3,5 jaar heb ik maar 6% degradatie. En dat terwijl ik ruim 180 SuC bezoeken erop heb zitten.
Ik vermoed zelfs dat de degradatie minder is maar dat kan ik pas checken als het accupakket een keertje zichzelf gerebalanced heeft.
Mijn lifetime verbruik is overigens 212 Wh/km.
Mijn lifetime verbruik is ook 212 ;-).
100% ligt rond de 417km.
Ik denk dat ik het eerste jaar alleen al 180 SuC bezoeken had. Paste toen perfect in mijn woon-werk schema. Nu enkel nog uitzonderlijk.
Ik zit inderdaad aan de onderkant van de curve hier. Maar als je dat full scale bekijkt is het verschil peanuts in vergelijking met het gemiddelde. Ik kocht een demowagen 4 maand oud en 4000km, denk dat ze met demowagens ook niet zo nauw keken.

Eigenlijk, wat doet het er toe? Behalve uitzonderingen, laad ik maar tot 80%.

Ben je dan ook al beperkt tot 93kW aan de SuC?.
 
Mijn lifetime verbruik is ook 212 ;-).
100% ligt rond de 417km.
Ik denk dat ik het eerste jaar alleen al 180 SuC bezoeken had. Paste toen perfect in mijn woon-werk schema. Nu enkel nog uitzonderlijk.
Ik zit inderdaad aan de onderkant van de curve hier. Maar als je dat full scale bekijkt is het verschil peanuts in vergelijking met het gemiddelde. Ik kocht een demowagen 4 maand oud en 4000km, denk dat ze met demowagens ook niet zo nauw keken.

Eigenlijk, wat doet het er toe? Behalve uitzonderingen, laad ik maar tot 80%.

Ben je dan ook al beperkt tot 93kW aan de SuC?.
Ja ik haal aan de SuCs ook maar 93 kW. Dat is wel jammer. Maar die 4 maanden als demowagen zullen wel het verschil gemaakt hebben waarom ik rond de 430 zit en jij op 417.
 
Ja ik haal aan de SuCs ook maar 93 kW. Dat is wel jammer. Maar die 4 maanden als demowagen zullen wel het verschil gemaakt hebben waarom ik rond de 430 zit en jij op 417.
Tot volle tevredenheid ca. 72K gereden met relatief veel korte dagelijkse afstanden. 80% daarvan thuis opgeladen met 11kW, 20% via SuC met nog steeds max. 107-108kW. Typical range 100% was bij aflevering 460 km. Na recent kalibreren is dit 420 km. Op basis van typical is de degradatie 8,7%, dus flink boven het gemiddelde van ca. 5% over de eerste 50K en ca. 1% voor iedere daaropvolgende 50K.

Ik maak gebruik van de Remote S-app. Deze geeft ook de capaciteit van de batterij aan. Afhankelijk van de temperatuur bedraagt deze 77-79kWh. Ik heb dat via leegrijden en volledig opladen gecheckt en de opgave klopt als een zere vinger. De 90kWh batterij heeft nieuw een bruikbare capaciteit van 82kWh. Degradatie 4 kWh = 4,9%, dus een tikkeltje onder het gemiddelde en een fors verschil met typical. Welke meetmethode is correct? Wie het weet mag het zeggen.

PS: Ik maak me geen zorgen en heb van het bovenstaande geen slapeloze nachten. Die paar km. eraf en soms weer erbij, het zal allemaal wel. De actieradius is nog steeds meer dan voldoende voor hele volksstammen, winter ca. 300 km / zomer ca. 400 km, en boven mijn blaas-irritatiegrens ;)
 
  • Like
Reactions: pvkeep
Aan de gene die mij meer info kunnen verschaffen. Bedankt. Newbie betreffende elektrische wagens

Elke avond laden tot 90 % ongeacht het vertrekkende percentage ?

Of laten zakken naar een zeer laag % om dan opnieuw naar 90 of 100 % te brengen ?

Vraag me af of ik hem goed oplaad ,
na +-2000 dkm.
Nu 90 % 445 ( nieuw 449 )
Nu 100% 495. ( nieuw 499)
 
Mijn Model 3 non-P 19" vandaag bij 90% op 447.
6000km gereden.

Maar op de snelweg met tempo 131 (mooi getal) haal ik hier 300km uit. Circa 10% van de afstand tempo 100.
Weinig wind schuin van voren en wind in de rug. Temperatuur negen graden.

Tja, wat moet je er van zeggen?
 
Dacht dat nieuw voor een 90D 452 km was. Dat is althans wat in de sheet staat waar ik in mijn vorige post naar verwees. Kan natuurlijk zijn dat de berekening van typical ondertussen bijgesteld is. kWh lijkt mij inderdaad correcter. Goeie tip. En inderdaad hier liggen we niet wakker van.
Bij aflevering 99% SoC en 455 km. Die ene % heb ik gemakshalve geschat op 5 km.
 
Mijn Model 3 non-P 19" vandaag bij 90% op 447.
6000km gereden.

Maar op de snelweg met tempo 131 (mooi getal) haal ik hier 300km uit. Circa 10% van de afstand tempo 100.
Weinig wind schuin van voren en wind in de rug. Temperatuur negen graden.

Tja, wat moet je er van zeggen?


Ik met een performance haal hier ongeveer het zelfde uit.

Onlangs moest ik naar de zee ( Wenduine )
2 keer op 1 dag , dus 4 x 73 km en had nog 160km over van bereik
Vol vertrokken
Constant 135+ gereden , 20 graden buiten. Airco op auto
Verbuik was net geen 200 , 197 kWh