Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Je bent nu krap 7000km en vijf maanden onderweg met je Tesla. Ondertussen alleen maar kou, regen en wind gezien. Ook de verwarming aan en een koude batterij iedere ochtend. Straks in het voorjaar boven de 15graden vliegen de km's erbij.

In werkelijke range wel, maar niet in capaciteit. We hebben het hier over de daadwerkelijke degradatie. Deze kilometers vliegen er helaas niet bij. Dat komt simpelweg door dat het verbruik in de winter door de kou hoger is en in de zomer lager.

Dit is net geen 4% degradatie en dat vind ik echt wel fors.

Mijn MS had in nov. 2013 358km bij 90%. In dec. 2018 was dat 325km

358km bij 90% => 397km bij 100%
325km bij 90% => 361km bij 100%


Dat is een schommeling van 397-361 = 36km wat net geen 6.5 kWh zou zijn. Sorry, dat gaat het BMS echt niet als variatie als verschil tussen zomer en winter geven.

Je hebt een S85 dus 73.4kWh bij levering, als je maar 361km volgens het BMS komt heb je een capaciteit van 361 * 180 = ~ 65kWh oftewel abs(65/73.4-1)*100 = 11.5% degradatie.

Ik denk dat je je in de cijfertjes hebt vergist. Misschien heb je je niet vergist maar je gaat in de zomer dan zeker niet iets in de richting van 397km komen bij 100%.

Aanvulling:

Volgens de blogpost van @widoh heeft de S85 bij levering 81kWh.

Dan is het dus: abs(65/81-1)*100 = 19.75% degradatie :)
 
Last edited:
In werkelijke range wel, maar niet in capaciteit. We hebben het hier over de daadwerkelijke degradatie. Deze kilometers vliegen er helaas niet bij. Dat komt simpelweg door dat het verbruik in de winter door de kou hoger is en in de zomer lager.

Dit is net geen 4% degradatie en dat vind ik echt wel fors.



358km bij 90% => 397km bij 100%
325km bij 90% => 361km bij 100%


Dat is een schommeling van 397-361 = 36km wat net geen 6.5 kWh zou zijn. Sorry, dat gaat het BMS echt niet als variatie als verschil tussen zomer en winter geven.

Je hebt een S85 dus 73.4kWh bij levering, als je maar 361km volgens het BMS komt heb je een capaciteit van 361 * 180 = ~ 65kWh oftewel abs(65/73.4-1)*100 = 11.5% degradatie.

Ik denk dat je je in de cijfertjes hebt vergist. Misschien heb je je niet vergist maar je gaat in de zomer dan zeker niet iets in de richting van 397km komen bij 100%.

Aanvulling:

Volgens de blogpost van @widoh heeft de S85 bij levering 81kWh.

Dan is het dus: abs(65/81-1)*100 = 19.75% degradatie :)

Ik neem het onmiddellijk van je aan. En de cijfers kloppen, screenshots liegen niet. Maar ik heb me de afgelopen 6,5 jaar nooit met daadwerkelijke batterij capaciteit bezig gehouden. Wel met daadwerkelijke range. En die kwam er altijd uit. Mits je je snelheid in de gaten hield uiteraard. En ik heb nooit achter vrachtwagens gehangen ofzo, haha! Gemiddelde na 232.000km was 215 wh/km. Zelfde met de P100D nu. Met rustig rijden komt de aangegeven 409km bij 90% (met 72.000km op de teller) er gewoon uit. Daadwerkelijke range, daar gaat het om.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik neem het onmiddellijk van je aan. En de cijfers kloppen, screenshots liegen niet. Maar ik heb me de afgelopen 6,5 jaar nooit met daadwerkelijke batterij capaciteit bezig gehouden. Wel met daadwerkelijke range. En die kwam er altijd uit. Mits je je snelheid in de gaten hield uiteraard. En ik heb nooit achter vrachtwagens gehangen ofzo, haha! Gemiddelde na 232.000km was 215 wh/km. Zelfde met de P100D nu. Met rustig rijden komt de aangegeven 409km bij 90% (met 72.000km op de teller) er gewoon uit. Daadwerkelijke range, daar gaat het om.
Wat is je life-time verbruik nu? Ik krijg mijn MSP100DL niet meer onder de 250Wh/km. Ik rij wel in buitenland stevig door en ook vaak laat op de dag 130kmh door Nl. Snelheid en laag verbruik gaan niet zo goed samen. Ik rij wel veel zonder ac aan. Ventilatie op 4 en 19 graden heb ik geen moeite mee.
 
Wat is je life-time verbruik nu? Ik krijg mijn MSP100DL niet meer onder de 250Wh/km. Ik rij wel in buitenland stevig door en ook vaak laat op de dag 130kmh door Nl. Snelheid en laag verbruik gaan niet zo goed samen. Ik rij wel veel zonder ac aan. Ventilatie op 4 en 19 graden heb ik geen moeite mee.

Voor wat het waard is / helpt; ik maak met normaal ook niet zo druk over het verbruik van mijn MSP100DL, op is op :) Op vakantie heb ik wel eens 436km gereden en toen had ik nog zo'n 7% over. Was met 22 graden, en vanuit Eindhoven richting Heilbronn (dus niet veel of geen hoogteverschil voordeel...) deed ik iets meer dan 4 uur over die 436 kilometer. Mijn life-time verbruik zit ook rond 250Wh/km.
 
@Bas.
@SMU
Heren, heren, dan weten jullie het "gas"pedaal goed te vinden:cool:
Zelf trap ik 'm af en toe ook lekker aan, echter mijn verbruik is sinds 1 december 2018 218Wh/km.
Met de vorige P85+ was dat over 232.000km in 5,5 jaar 215Wh/km.
Mijn rijstijl is (dus inclusief soms ff zo'n eikel op een motor of in BMW/Porsche afdrogen) niet anders geworden. Ik hou me aan de limiet, of eronder als ik geen haast heb. Relax en go with the flow, veel autopilot.
 
  • Like
Reactions: Lucas31
P100DL verbruik tm 18 maart 2020.jpg
 
@Bas.
@SMU
Heren, heren, dan weten jullie het "gas"pedaal goed te vinden:cool:
Zelf trap ik 'm af en toe ook lekker aan, echter mijn verbruik is sinds 1 december 2018 218Wh/km.

In my defence... Ik rijd altijd kleine stukjes, bergop, met wind tegen en meestal ook met strenge vorst :)

Ik zat met mijn vorige 85D op zo'n 235 dus ik kan niet anders dan bekennen dat mijn rijstijl redelijk schuldig is. Wat niet helpt is dat ik relatief veel hele korte ritten (<5km). Op lange trips in de zomer zit ik zo rond de 210/220...
 
@Bas.
@SMU
Heren, heren, dan weten jullie het "gas"pedaal goed te vinden:cool:
Zelf trap ik 'm af en toe ook lekker aan, echter mijn verbruik is sinds 1 december 2018 218Wh/km.
Met de vorige P85+ was dat over 232.000km in 5,5 jaar 215Wh/km.
Mijn rijstijl is (dus inclusief soms ff zo'n eikel op een motor of in BMW/Porsche afdrogen) niet anders geworden. Ik hou me aan de limiet, of eronder als ik geen haast heb. Relax en go with the flow, veel autopilot.
Ik probeer zo weinig mogelijk in de spits te rijden. Hierdoor is je snelheid evenals je verbruik hoger. In Duitsland trap ik altijd wel lekker door en gaat mijn gemiddelde sterk omhoog. Gemiddeld zit ik dan wel ruim boven de 300wh/km.
 
Vandaag iets bijzonders met de model S 75D uit 2018. Ik begon bij de aankoop met 325 en sinds enkele maanden staat de eindstand bij 90% laden op 321km. Netjes dus.

Echter, vandaag opgeladen tot 90% maar de range kwam niet verder als 297. Het vreemde was dat de app aangaf dat hij om 17:35 klaar zou zijn, maar om 15:00 was hij al op 90% maar wel met 24 km minder range. Heb dat nog nooit meegemaakt.

Het zou beteken dat ik in een keer 24 km aan range kwijt ben. Dat is in een keer 7%. Ik hoop dat dit een software issues is. Iemand dit ook wel eens gehad?
 
Vandaag iets bijzonders met de model S 75D uit 2018. Ik begon bij de aankoop met 325 en sinds enkele maanden staat de eindstand bij 90% laden op 321km. Netjes dus.

Echter, vandaag opgeladen tot 90% maar de range kwam niet verder als 297. Het vreemde was dat de app aangaf dat hij om 17:35 klaar zou zijn, maar om 15:00 was hij al op 90% maar wel met 24 km minder range. Heb dat nog nooit meegemaakt.

Het zou beteken dat ik in een keer 24 km aan range kwijt ben. Dat is in een keer 7%. Ik hoop dat dit een software issues is. Iemand dit ook wel eens gehad?

ik ben met mijn M3 van 466 naar 440 gegaan in 2 weken tijd. Ook niet tof
 
Vandaag iets bijzonders met de model S 75D uit 2018. Ik begon bij de aankoop met 325 en sinds enkele maanden staat de eindstand bij 90% laden op 321km. Netjes dus.

Echter, vandaag opgeladen tot 90% maar de range kwam niet verder als 297. Het vreemde was dat de app aangaf dat hij om 17:35 klaar zou zijn, maar om 15:00 was hij al op 90% maar wel met 24 km minder range. Heb dat nog nooit meegemaakt.

Het zou beteken dat ik in een keer 24 km aan range kwijt ben. Dat is in een keer 7%. Ik hoop dat dit een software issues is. Iemand dit ook wel eens gehad?
Mijn 75D uit oktober 2018 heb ik gisteren tot 90% geladen met als eindstand 323 km.
Softwareversie 2020.36.11 en 26.000 km op de teller.
 
Vandaag iets bijzonders met de model S 75D uit 2018. Ik begon bij de aankoop met 325 en sinds enkele maanden staat de eindstand bij 90% laden op 321km. Netjes dus.

Echter, vandaag opgeladen tot 90% maar de range kwam niet verder als 297. Het vreemde was dat de app aangaf dat hij om 17:35 klaar zou zijn, maar om 15:00 was hij al op 90% maar wel met 24 km minder range. Heb dat nog nooit meegemaakt.

Het zou beteken dat ik in een keer 24 km aan range kwijt ben. Dat is in een keer 7%. Ik hoop dat dit een software issues is. Iemand dit ook wel eens gehad?
Je bent onwaarschijnlijk laag begonnen. Iedereen in mei 2018 zat tussen de 342 en 348. Maar een dergelijk verlies in één keer lijkt me onwaarschijnlijk.
 
Vandaag iets bijzonders met de model S 75D uit 2018. Ik begon bij de aankoop met 325 en sinds enkele maanden staat de eindstand bij 90% laden op 321km. Netjes dus.

Echter, vandaag opgeladen tot 90% maar de range kwam niet verder als 297. Het vreemde was dat de app aangaf dat hij om 17:35 klaar zou zijn, maar om 15:00 was hij al op 90% maar wel met 24 km minder range. Heb dat nog nooit meegemaakt.

Het zou beteken dat ik in een keer 24 km aan range kwijt ben. Dat is in een keer 7%. Ik hoop dat dit een software issues is. Iemand dit ook wel eens gehad?

Hier ging de M3P die standaard tot 80% geladen wordt ineens van 400+ naar 387km. Vandaag ineens weer 408km. Geen nieuwe software of andere zaken aangepast. Geen idee wat de oorzaak is van die wisselende range maar in de praktijk merk ik er verder weinig van. Kortom, ik zou in jouw geval ook eerder aan software denken dan dat er daadwerkelijk zoveel degradatie is opgetreden.
 
Hier ging de M3P die standaard tot 80% geladen wordt ineens van 400+ naar 387km. Vandaag ineens weer 408km. Geen nieuwe software of andere zaken aangepast. Geen idee wat de oorzaak is van die wisselende range maar in de praktijk merk ik er verder weinig van. Kortom, ik zou in jouw geval ook eerder aan software denken dan dat er daadwerkelijk zoveel degradatie is opgetreden.
408km voor 80%? Zeker weten? Dat zou neerkomen op 510 op 100%? Dat heb ik zelfs nieuw op mijn M3P niet gezien? Nooit boven de 498 gekomen, na 30k km zit ik nu op 381 bij 80%
 
  • Like
Reactions: DutchTM3