Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Wat je kan doen om te testen is de batterij tot 100% opladen en dan in 1x leeg rijden tot onder 5% met alles wat energie verbruikt (verwarming/ airco) uit te zetten. Dan pas weet je met extrapolatie van de laatste 5% ongeveer hoeveel kWh je batterij opslaat en vrijgeeft
Dan weet je hoeveel je batterij opgeslagen en vrijgegeven heeft. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook is hoeveel de batterij op had kunnen slaan / kunnen geven. Als je BMS van het padje is, dan zal de BMS op een gegeven moment denken dat je batterij 100% vol is terwijl dat nog niet zo is. In dat geval wordt niet de volledige capaciteit van je batterij gebruikt. Je zult eerst moeten zorgen voor een goede calibratie van je batterij. En dan dit doen. Maar als je batterij eenmaal goed gekalibreerd is, dan kun je m.i. ook gewoon de rated km/s vermenigvuldigen met 153 wH / km (M3 LR AWD) om het aantal bruikbare kWh's in je accu te bepalen.
 
Dan weet je hoeveel je batterij opgeslagen en vrijgegeven heeft. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook is hoeveel de batterij op had kunnen slaan / kunnen geven. Als je BMS van het padje is, dan zal de BMS op een gegeven moment denken dat je batterij 100% vol is terwijl dat nog niet zo is. In dat geval wordt niet de volledige capaciteit van je batterij gebruikt. Je zult eerst moeten zorgen voor een goede calibratie van je batterij. En dan dit doen. Maar als je batterij eenmaal goed gekalibreerd is, dan kun je m.i. ook gewoon de rated km/s vermenigvuldigen met 153 wH / km (M3 LR AWD) om het aantal bruikbare kWh's in je accu te bepalen.
En hoe doe je dan een goede kalibratie? Ik dacht juist mede door naar 100% te laden

edit :
even google: Tesla battery management system (BMS) calibration
 
En hoe doe je dan een goede kalibratie? Ik dacht juist mede door naar 100% te laden

edit :
even google: Tesla battery management system (BMS) calibration
Ja, om te kalibreren moet je ook naar 100% laden. Maar wat jij beschreef was feitelijk hoe je test wat de capaciteit is / was net vóór een kalibratie. En je zult denk ik nog meer moeten doen dan alleen naar 100% laden en leeg rijden, voordat er een echte goede kalibratie plaats vindt. maar dat staat ongetwijfeld beschreven in de link die je aanhaalde.
 
Ja, om te kalibreren moet je ook naar 100% laden. Maar wat jij beschreef was feitelijk hoe je test wat de capaciteit is / was net vóór een kalibratie. En je zult denk ik nog meer moeten doen dan alleen naar 100% laden en leeg rijden, voordat er een echte goede kalibratie plaats vindt. maar dat staat ongetwijfeld beschreven in de link die je aanhaalde.
Klopt, ik schreef ook met de intentie om de capaciteit te meten want daarmee controleer je of de batterij nog goed is. Kalibratie doe je zodat de BMS de juiste weergave geeft. Dat was niet mijn intentie. Overigens wel een goede aanvulling.
 
Toch weer die kalibratie-adviezen. Zowel in dit forum als op youtube (zoek Bjorn Nyland calibration) wordt calibratie sterk afgeraden omdat juist het "stressen" van de batterij door volledig te ontladen en tot 100% te laden de batterij echt kan laten degraderen.
Het BMS in de Tesla is als beste in staat het bereik van de batterij te berekenen en je kunt hem helpen door veel kilometers te maken en dan kan het ook helpen wat langere afstanden te rijden en de batterij regelmatig van bijvoorbeeld 80 naar 10 procent te rijden.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Je hebt kalibratie advies en je hebt capaciteit advies... ik bedoelde het laatste

Voor wat betreft kalibratie:
In de link lees je ook dat langzaam laden helpt en dat verschillende niveau's laden helpt. Het is niet zo dat alleen 100% naar leeg de enige methode is. Het is inderdaad niet goed om de batterij naar 100% te laden EN ontladen naar onder de 10%. De batterij voelt zich het lekkerst met 50% landing. Dat gezegd hebbende is ontladen naar 20% beter aan te raden dan 10%. Als je 90% en 10% aanhoudt, zit je ook goed, Zelf hou ik nu dankzij corona 60-40 aan. Dat was vroeger 80-20.

Het grappige is dat Teslabjorn toch regelmatig zijn MC Hammer naar 100% laadt ;)
 
Klopt, ik schreef ook met de intentie om de capaciteit te meten want daarmee controleer je of de batterij nog goed is. Kalibratie doe je zodat de BMS de juiste weergave geeft. Dat was niet mijn intentie.
Sorry, maar dat is toch niet hoe het werkt, denk ik.

Leeg rijden geeft m.i. geen beeld van de werkelijke capaciteit van je accu, maar geeft een beeld van de capaciteit die de BMS denkt dat je accu heeft. Een kalibratie kan het BMS helpen om een beter beeld te krijgen van de werkelijke capaciteit van je accu. Gevolg kan zijn dat er meer capaciteit beschikbaar komt / gebruikt zal worden en het bereik omhoog zal gaan (zowel aangegeven als realistisch).

Ik geloof niet dat je een ander weergegeven bereik kunt krijgen zonder de BMS te kalibreren.

Je hebt kalibratie advies en je hebt capaciteit advies... ik bedoelde het laatste
Wat is dan het verschil tussen die twee? Want dat ontgaat mij een beetje.
 
Sorry, maar dat is toch niet hoe het werkt, denk ik.

Leeg rijden geeft m.i. geen beeld van de werkelijke capaciteit van je accu, maar geeft een beeld van de capaciteit die de BMS denkt dat je accu heeft. Een kalibratie kan het BMS helpen om een beter beeld te krijgen van de werkelijke capaciteit van je accu. Gevolg kan zijn dat er meer capaciteit beschikbaar komt / gebruikt zal worden en het bereik omhoog zal gaan (zowel aangegeven als realistisch).

Ik geloof niet dat je een ander weergegeven bereik kunt krijgen zonder de BMS te kalibreren.

Wat is dan het verschil tussen die twee? Want dat ontgaat mij een beetje.

Laad je de batterij van je auto vaak kort op en niet op verschillende niveaus, dan ontstaat er een verschil tussen de werkelijke bereik/capaciteit en het weergegeven bereik/ capaciteit van de batterij. Hierdoor kan het voorkomen dat je auto verkeerde waarden weergeeft. Op dat moment zou je kunnen besluiten te kalibreren.
Oftewel de capaciteit is er wel, maar het systeem denkt dat deze er niet is.

Leeg rijden geeft de werkelijk capaciteit aan van je batterij (werkelijke km's en werkelijke kWh verbruikt) en niet zozeer die van je BMS (geschatte km's en beschikbare kWh's).

Door de auto wat vaker op andere niveaus te laden, balanceer je de batterijen meer met elkaar om de beschikbare capaciteit te verbeteren. Misschien noem jij dit kalibreren? Ik bedoel met kalibreren het meetinstrument en de batterij met elkaar in sync brengen: Kalibreren - 13 definities - Encyclo
 
Last edited:
Levensduur (bron wikipedia: Lithium-ion-accu - Wikipedia)

Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de accu volledig is opgeladen.

Bewaartemperatuur Capaciteitsverlies na 1 jaar Capaciteitsverlies na 1 jaar
(half-opgeladen batterij) (volledig opgeladen batterij)
0 °C 2% 6%
25 °C 4% 20%
40 °C 15% 35%
60 °C 25% 40% (na 3 maanden)
Bron: BatteryUniversity.com

Vanwege de hoge kostprijs van Li-ion-accu's is het verantwoord om de levensduur ervan te verhogen. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:

Bewaren:
  • Bij een koele omgevingstemperatuur (< 25°C)
  • Niet leeg bewaren, maximaal opgeladen tot 80%
Tijdens gebruik:
  • Niet geheel op- of ontladen. Indien mogelijk de accu tussen 30 en 80% van zijn capaciteit houden zorgt voor een maximale levensduur. Een diepe laadcyclus is slechts sporadisch nodig bij smartaccu's om ze te kalibreren.
  • Zo veel mogelijk opladen met netvoeding. Het gebruik van snelladers vermijden.
De fabrikanten leveren hun Li-ion-accu's meestal af met 40% lading. Daarbij blijft de accu het langste goed.
 
Leeg rijden geeft de werkelijk capaciteit aan van je batterij (werkelijke km's en werkelijke kWh verbruikt) en niet zozeer die van je BMS (geschatte km's en beschikbare kWh's).
Dat denk ik niet. Want de BMS bepaalt (op basis van de ingeschatte capaciteit) wat vol en wat leeg is en dus wanneer het opladen stopt en ook wanneer het leeg rijden stopt.

De capaciteit is er (wellicht) wel, zoals je zegt. Maar de BMS bepaalt uiteindelijk welk deel van de capaciteit daadwerkelijk gebruikt kan worden. Dus zonder de BMS te kalibreren (al dan niet 'geforceerd') kom je daar niet achter. Kalibratie kan wel degelijk de hoeveelheid bruikbare capaciteit verhogen.