Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Uiteenlopende ervaringen met AP

Wat vind je van autopilot


  • Total voters
    186
This site may earn commission on affiliate links.
Maar toch een situatie die Tesla waarschijnlijk vrijwel nooit zal leren juist te onderscheiden.

Onderschat de kracht van Artificial Intelligence niet. Het lijkt nu onhaalbaar, maar FSD gaat de komende maanden en jaren een onvoorstelbare vooruitgang maken, op basis van de feedback van miljoenen auto’s en het Dojo trainingssysteem.
 
  • Like
Reactions: Niek
Onderschat de kracht van Artificial Intelligence niet. Het lijkt nu onhaalbaar, maar FSD gaat de komende maanden en jaren een onvoorstelbare vooruitgang maken, op basis van de feedback van miljoenen auto’s en het Dojo trainingssysteem.
Onderschatten doe ik het niet daarom zei ik waarschijnlijk, maar de bedoeling van een jongen die het troitoir afloopt voor een aanhangwagen langs om een bal te pakken die de weg is opgerolt te onderscheiden van een man met een schop vol bladeren die niet verder zal lopen dan de rand van de aanhangwagen zijn voor een mens duidelijk in te schatten. A.I. zal daar nog een hele harde kluif aan hebben denk ik zo! Dit soort verschillen komen ook maar zeer incidenteel voor en zijn steeds weer anders, maar zijn wel tekenend voor wat wij mensen kunnen inschatten, niet dat dat altijd goed gaat.:)
 
Aan de huidige frequentie van updates en de nieuwe half adgemaakte fubcties te beoordelen denk ik dat de échte FSD in 2028 verwacht mag worden.
Heel misschien is er dan ook de mogelijkheid om een waypoint in de gps in te geven.
Serieus. AP nu enkel op snelwegen, maar snelheidsborden herkent hij enkel op secundaire wegen. Het einde van de snelheidsbeperking kent hij niet. Net zo min als begin of einde van een bebouwde kom. Vuilnisbakken kent hij wel, wat zeer efficient is, of cergis ik me?
Wagens die je passeert hoppen in je scherm van links naar rechts. Geen wonder dat hij plots remt.
Wat regen? Sorry maat, trek uw plan.
Eerlijk gezeg, bij elke rit op AP heb ik een groter risico genomen voor mezelf en voor andere weggebruikers dan zonder.
Heel leuk als je met klanten of vrienden onderweg bent en na een phantom break iedereen moet bekomen van de schrik. Goede promotie campagne is dat voor Tesla.
Ik ben van mening dat Tesla eerst meer energie moet steken in het afwerken van hun product en dan pas aan die zeepbel van 100% AP gaat werken.
Met dat afwerken bedoel ik onder andere:
Gemotoriseerde trekhaak
Goed werkende regensensor
360° zicht rondom
Waypoints
Correcte weergave verkeersdrukte en aangepaste navigatie
Deftige zonnekleppen in de MX
Een paar fysieke knopjes extra voor veel gebruikte functies
Een beter opbergvak
Geventileerde en gekoelde zetels
Zijcameras voor aankomend verkeer bij het verlaten van een parking.
Betere remmen
Betere vering en wegligging
Aanpakken windgeluid
Wegnemen van trillingen bij accelerern

Ik kan nog wel een tijdje doorgaan....
 
Goed echter te weten dat hij ook zonder gebruik van FSD op de rem trapt.

Zelf heb ik het 1x meegemaakt dat een EAB werd geactiveerd. Wat om helemaal niks maar de auto dacht dat ik een fietser zou raken. De computer is echt heel dom soms met betrekking tot het inschatten waar een fietser die stevig doortrapt over b.v. 3 seconden zal zijn.

Schrok me de tandjes... en de fietser ook door het remgeluid.
 
Onderschat de kracht van Artificial Intelligence niet. Het lijkt nu onhaalbaar, maar FSD gaat de komende maanden en jaren een onvoorstelbare vooruitgang maken, op basis van de feedback van miljoenen auto’s en het Dojo trainingssysteem.

Volgens mij gebruikt Tesla NN's enkel voor vision object matching maar nog totaal niet voor het rijden zelf. FSD is puur geprogrammeerd zo ver ik weet. Elon Musk heeft zelf aangegeven dat het nog jaren gaat duren voor AP primair op NN's gebaseerd zal zijn.
 
Aan de huidige frequentie van updates en de nieuwe half adgemaakte fubcties te beoordelen denk ik dat de échte FSD in 2028 verwacht mag worden.
Heel misschien is er dan ook de mogelijkheid om een waypoint in de gps in te geven.
Serieus. AP nu enkel op snelwegen, maar snelheidsborden herkent hij enkel op secundaire wegen. Het einde van de snelheidsbeperking kent hij niet. Net zo min als begin of einde van een bebouwde kom. Vuilnisbakken kent hij wel, wat zeer efficient is, of cergis ik me?
Wagens die je passeert hoppen in je scherm van links naar rechts. Geen wonder dat hij plots remt.
Wat regen? Sorry maat, trek uw plan.
Eerlijk gezeg, bij elke rit op AP heb ik een groter risico genomen voor mezelf en voor andere weggebruikers dan zonder.
Heel leuk als je met klanten of vrienden onderweg bent en na een phantom break iedereen moet bekomen van de schrik. Goede promotie campagne is dat voor Tesla.
Ik ben van mening dat Tesla eerst meer energie moet steken in het afwerken van hun product en dan pas aan die zeepbel van 100% AP gaat werken.
Met dat afwerken bedoel ik onder andere:
Gemotoriseerde trekhaak
Goed werkende regensensor
360° zicht rondom
Waypoints
Correcte weergave verkeersdrukte en aangepaste navigatie
Deftige zonnekleppen in de MX
Een paar fysieke knopjes extra voor veel gebruikte functies
Een beter opbergvak
Geventileerde en gekoelde zetels
Zijcameras voor aankomend verkeer bij het verlaten van een parking.
Betere remmen
Betere vering en wegligging
Aanpakken windgeluid
Wegnemen van trillingen bij accelerern

Ik kan nog wel een tijdje doorgaan....
Heb je wel een proefrit gemaakt voordat je keuze op Tesla viel. Met zo’n lange lijst van tekortkomingen had je beter een ander merk kunnen kiezen:rolleyes:
 
Ik begin me langzamerhand ook wat te ergeren aan de beloftes die Tesla doet betreft FSD. Toen ik de auto kocht (2017) was FSD/EAP bijna klaar en zou het alleen nog regelgeving zijn. Binnen 1 jaar gereed. Tesla zou in Amerika een demonstratie doen van East to West, maar die is nog nooit geweest. Rond deze tijd zouden we onze auto kunnen verhuren en zou Tesla alleen nog maar robot taxi's maken.

In praktijk werkt autopilot gewoon gevaarlijk. NoA probeert afslagen te nemen die er niet zijn (vluchthavens). NoA schakelt zich ook vaak uit vlak voor snelweg afslagen. Invoegend verkeer worden noodremmen voor uitgevoerd. Phantom-brakes rond bruggen. Snelheden van autopilot kloppen vaak niet waardoor je zelf gas moet bijgeven. Spontane knipperlicht acties. Eigenlijk staan we in Europa al 2 jaar stil en zijn de visualisaties van stoplicht maar een stukje goodwill.

Als ik de filmpjes in Amerika zie dan is de voortgang van de software aanwezig, maar verre van productie waardig.
 
  • Like
Reactions: Eriksc
Aan de huidige frequentie van updates en de nieuwe half adgemaakte fubcties te beoordelen denk ik dat de échte FSD in 2028 verwacht mag worden.
Heel misschien is er dan ook de mogelijkheid om een waypoint in de gps in te geven.
Serieus. AP nu enkel op snelwegen, maar snelheidsborden herkent hij enkel op secundaire wegen. Het einde van de snelheidsbeperking kent hij niet. Net zo min als begin of einde van een bebouwde kom. Vuilnisbakken kent hij wel, wat zeer efficient is, of cergis ik me?
Wagens die je passeert hoppen in je scherm van links naar rechts. Geen wonder dat hij plots remt.
Wat regen? Sorry maat, trek uw plan.
Eerlijk gezeg, bij elke rit op AP heb ik een groter risico genomen voor mezelf en voor andere weggebruikers dan zonder.
Heel leuk als je met klanten of vrienden onderweg bent en na een phantom break iedereen moet bekomen van de schrik. Goede promotie campagne is dat voor Tesla.
Ik ben van mening dat Tesla eerst meer energie moet steken in het afwerken van hun product en dan pas aan die zeepbel van 100% AP gaat werken.
Met dat afwerken bedoel ik onder andere:
Gemotoriseerde trekhaak
Goed werkende regensensor
360° zicht rondom
Waypoints
Correcte weergave verkeersdrukte en aangepaste navigatie
Deftige zonnekleppen in de MX
Een paar fysieke knopjes extra voor veel gebruikte functies
Een beter opbergvak
Geventileerde en gekoelde zetels
Zijcameras voor aankomend verkeer bij het verlaten van een parking.
Betere remmen
Betere vering en wegligging
Aanpakken windgeluid
Wegnemen van trillingen bij accelerern

Ik kan nog wel een tijdje doorgaan....

Wat een onzin post. Ik zou de auto maar snel verkopen als ik jou was. Of word je soms betaald door de makers van fossil cars?
Als je echt zo ontevreden bent als je doet voorkomen, heb je dus een foute keuze gemaakt en je blijknbaar vooraf totaal niet verdiept in de voors- en tegens van een Tesla. Ik herken zeker dat EAP nadelen heeft, maar als veelrijder en lange afstandsrijder zijn wat mij betreft de voordelen van EAP zo veel groter dan de nadelen dat ik er erg blij mee ben. Rij ALTIJD op snelwegen en provinciale wegen met EAP aan.
 
Wat een onzin post. Ik zou de auto maar snel verkopen als ik jou was. Of word je soms betaald door de makers van fossil cars?
Als je echt zo ontevreden bent als je doet voorkomen, heb je dus een foute keuze gemaakt en je blijknbaar vooraf totaal niet verdiept in de voors- en tegens van een Tesla. Ik herken zeker dat EAP nadelen heeft, maar als veelrijder en lange afstandsrijder zijn wat mij betreft de voordelen van EAP zo veel groter dan de nadelen dat ik er erg blij mee ben. Rij ALTIJD op snelwegen en provinciale wegen met EAP aan.

Mooi als jij tevreden bent met hoe FSD vandaag ingevuld wordt, ik zie er het nut niet van in. En neen ik wordt helemaal niet betaald door de klassieke autobouwers maar ik ben erg teleurgesteld in Tesla, op vele vlakken. De reden dat ik voor een EV koos is puur uit overtuiging van het ecologisch aspect.
Tesla heeft de weg geopend van de EVs maar ik vrees dat ze voorsprong kunnen verliezen door de vele issues en niet nagekomen beloftes. Hoevelen zitten nu echt te wachten op de Plaid? 1000 maal meer gebruikers wachten al veel te lang op zaken die écht meer dan nodig zijn.
 
  • Like
Reactions: Daniel_M
Mooi als jij tevreden bent met hoe FSD vandaag ingevuld wordt, ik zie er het nut niet van in. En neen ik wordt helemaal niet betaald door de klassieke autobouwers maar ik ben erg teleurgesteld in Tesla, op vele vlakken. De reden dat ik voor een EV koos is puur uit overtuiging van het ecologisch aspect.
Tesla heeft de weg geopend van de EVs maar ik vrees dat ze voorsprong kunnen verliezen door de vele issues en niet nagekomen beloftes. Hoevelen zitten nu echt te wachten op de Plaid? 1000 maal meer gebruikers wachten al veel te lang op zaken die écht meer dan nodig zijn.
Eens.

Mijn TM3 is in potentie de beste auto die ik ooit heb gehad maar daarbij speelt FSD geen enkele rol (die heb ik niet eens).

Eerst de basics op orde en dan pas tijd besteden aan Musk’s natte dromen over autonomie en flauwekul als spelletjes en media.
 
Ik begin me langzamerhand ook wat te ergeren aan de beloftes die Tesla doet betreft FSD. Toen ik de auto kocht (2017) was FSD/EAP bijna klaar en zou het alleen nog regelgeving zijn. Binnen 1 jaar gereed. Tesla zou in Amerika een demonstratie doen van East to West, maar die is nog nooit geweest. Rond deze tijd zouden we onze auto kunnen verhuren en zou Tesla alleen nog maar robot taxi's maken.

In praktijk werkt autopilot gewoon gevaarlijk. NoA probeert afslagen te nemen die er niet zijn (vluchthavens). NoA schakelt zich ook vaak uit vlak voor snelweg afslagen. Invoegend verkeer worden noodremmen voor uitgevoerd. Phantom-brakes rond bruggen. Snelheden van autopilot kloppen vaak niet waardoor je zelf gas moet bijgeven. Spontane knipperlicht acties. Eigenlijk staan we in Europa al 2 jaar stil en zijn de visualisaties van stoplicht maar een stukje goodwill.

Als ik de filmpjes in Amerika zie dan is de voortgang van de software aanwezig, maar verre van productie waardig.

daar sluit ik mij inderdaad helemaal bij aan, toen ik hem kocht zou FSD einde jaar klaar zijn (met beperking lokale wet- en regelgeving). Na een update probeer ok het iedere keer weer opnieuw, maar na een half uur heb ik er wel weer genoeg van. Als je een rij vrachtwagens inhaalt zwalkt ie continu naar links en rechts, remt soms omdat ie denkt dat er een auto op de onderbroken lijnen rijdt terwijl die er een meter vanaf rijdt, phantom braking bij viaducten (dit is de eerste auto waarbij ik niet met mijn voet boven het rempedaal maar boven het wattpedaal rijdt). Lane changes die niet goed reageren / te lang wachten / uit zichzelf ineens gaat wisselen van rijstrook. Als het slecht weer is, geeft ie de melding “slecht weer gedetecteerd, AP niet beschikbaar (dus ook geen CC), juist op die momenten wil je iig TACC toch? Op de website stond destijds iets als “ ook al land in dichte mist een UFO op de snelweg, zal uw Tesla nog op tijd tot stilstand komen”, maar ja, regen is geen mist natuurlijk....en zodra er een nieuw model op de markt komt, gaan alle efforts daarop, er lijkt weinig synergie te halen over alle modellen heen. Volgens mij heeft Mr Musk ook wel eens getweet dat als er beperkingen zijn aan HW2, deze gratis zouden worden geüpgraded naar hw3, op HW2 werkt sentry niet eens en je kunt geen beelden opnemen, daarnaast loopt de auto na een week sentry helemaal vast....
 
Eens met jvpmex, MaSansky en DanielM.
En dan heb ik niet eens FSD, maar de standaard AP (in de vele pagina's van dit draadje veelvuldig door elkaar gehaald).
Er is m.i. veel te veel aandacht van DE TMC (en ook op DIT TMC) voor self driving.
Ik kan alle bovenstaande voorbeelden van features die veel belangrijker voor mij onderschrijven.
En laat ook de Autopilot (eigenlijk Adaptive Cruise Control en Lane Keeping Assistant) eerst maar 'ns beter worden voor je probeert het gehele rijden te automatiseren.....
Bijvoorbeeld:
CC moet ook zonder A kunnen svp.
Waar is de resume knop? (Papa even niet storen, ik moet eerst weer proberen m'n vorige snelheid op te zoeken voor ik 'm weer aanzet)
Waarom herken je een rotonde niet, en moet ik remmen waardoor je uitgaat?
Waarom blijf je bij het naderen van een vrachtwagen op de snelweg vertragen totdat we GEHEEL op de linkerstrook zijn alvorens je weer naar de ingestelde snelheid teruggaat?

Jawel, voor alles is een workaround, maar kom op zeg, werk hier eerst 'ns aan.

En natuurlijk zou ik het leuk vinden als hij stopt voor een rood verkeerslicht en weer gaat rijden bij groen. Of zelf van rijbaan wisselt na richting aangegeven te hebben.
Maar ja, het is een (corporate) leaseauto, en of het nu 100, 200 of 300 euro per maand gaat kosten, het zou niet eens MOGEN van m'n werkgever (en 50eur per maand zou m'n persoonlijke max zijn).

Genoeg geklaagd. Ik heb er nu ook geen last van: m'n werkgever neemt z'n verantwoordelijkheid en laat me momenteel geen 1600km per week rondrijden......
 
En laat ook de Autopilot (eigenlijk Adaptive Cruise Control en Lane Keeping Assistant) eerst maar 'ns beter worden voor je probeert het gehele rijden te automatiseren.....

Ja, lastig. Dat is niet echt waar het merk Tesla voor staat. Tesla is meer van het alles of niets, dood of de gladiolen, bleeding edge technologie, veel beloftes, niet helemaal af of volledig doordacht. Agile, development sprints van 4 weken, alles wat in deze versie niet goed werkt fixen we de volgende keer misschien wel weer. En jij bent test-beta-rijder, gefeliciteerd! Volgende maand werkt je browser niet meer, maar je hebt wel weer een paar nieuwe games of een scheetkussen. Met een mooi oog in je display, want we houden van SF, die een maand later weer door copyrights aangepast is. Cowboys!

Het zijn groeistuipen van een jong autobedrijf, soms moet je ze vergeven, soms moet je garantie claimen, soms moet je gewoon weer voor Duitse doordachte soberheid kiezen. Aan jou de keuze...