Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Uiteenlopende ervaringen met AP

Wat vind je van autopilot


  • Total voters
    186
This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij 1500 km per week en gebruik EAP (lane assist en cruise control...) vrijwel altijd op de snelweg en op provinciale wegen. Het zorgt er voor dat ik echt veel minder vermoeid aankom. Het werkt erg goed en ik voel me er veilig bij. Zet het bij op en afritten/afslagen wel uit. Navigeren doe ik er nog niet mee.

Er zijn twee situaties die ik link vind: op de rechter-spitsstrook kruis je regelmatig afslagen/opritten waar de belijning op de rijbaan zit voor de op/afrit. Lane assist volgt die lijn waardoor je zonder waarschuwing/richtingaanwijzer een baan opschuift als je het niet direct overneemt. Voorbeeld op de A10 zuid afrit Sloten maar je komt het op alle rechter-spitsstroken wel tegen.

En vorige week kreeg ik tijdens slecht weer rijdend op de middelste rijbaan een plas water over mijn voorruit en zijkant door een auto die op de derde baan door een diepe plas reed. Lane assist was direct de weg kwijt en de hij stuurde zonder waarschuwing met een ruk naar links. Dan is het wel handig dat je je handen aan het stuur hebt en niet een beetje zit weg te dutten.....
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Mijn autopilot stopte er ineens mee met paniek geluid en groot alarm, alsof ik al veel te lang geen tegenstuur meer had gegeven. Je moet dan wel stoppen en opnieuw beginnen, maar ik probeerde toch weer in te schakelen maar toen kwam de melding "frontcamera geen zicht meer" of i.d. Gestopt en wat bleek: op de plek van de camera was de ruit totaal beslagen (gewoon kletsnat) aan de binnenkant. Dat was na 20 minuten rijden. Na 7 minuten had ik de ontwaseming reeds uitgeschakeld omdat de ruit allang prima schoon was. Wat blijkt is dat er ook verwarmingselementen in de voorruit zitten voor de camera. Maar die worden bedient door ontwaseming aan te zetten. Tamelijk suf, waarom kan die camera dat zelf niet aanzetten?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MaSansky and Bas.
Mijn autopilot stopte er ineens mee met paniek geluid en groot alarm, alsof ik al veel te lang geen tegenstuur meer had gegeven. Je moet dan wel stoppen en opnieuw beginnen, maar ik probeerde toch weer in te schakelen maar toen kwam de melding "frontcamera geen zicht meer" of i.d. Gestopt en wat bleek: op de plek van de camera was de ruit totaal beslagen (gewoon kletsnat) aan de binnenkant. Dat was na 20 minuten rijden. Na 7 minuten had ik de ontwaseming reeds uitgeschakeld omdat de ruit allang prima schoon was. Wat blijkt is dat er ook verwarmingselementen in de voorruit zitten voor de camera. Maar die worden bedient door ontwaseming aan te zetten. Tamelijk suf, waarom kan die camera dat zelf niet aanzetten?

Die verwarming doet het ook als je niet rijdt. Kijk morgenochtend maar als je vooruit bevroren is (als je buiten geparkeerd staat....). Ik begrijp ook niet waarom hij wel eens slecht beeld heeft als je rijdt. Kan te maken hebben met vocht dat door de wind voor de lens loopt tijdens het rijden.
 

Attachments

  • df.jpeg
    df.jpeg
    187 KB · Views: 52
  • Informative
Reactions: Dan84
Die verwarming doet het ook als je niet rijdt. Kijk morgenochtend maar als je vooruit bevroren is (als je buiten geparkeerd staat....). Ik begrijp ook niet waarom hij wel eens slecht beeld heeft als je rijdt. Kan te maken hebben met vocht dat door de wind voor de lens loopt tijdens het rijden.
Ik heb nog geen bevroren voorruit gehad. Maar je suggereert dus ( begrijp ik) dat de verwarming van de voorruit camera's apart wordt bedient los van zowel voorruit ontwaseming als achteruitverwarming. Ik heb daar nog niets over kunnen vinden. Niet in de manual. Noch op het forum. Wel op het forum dat anderen het probleem ook hadden. Tesla Eindhoven kon me ook niet vertellen hoe het werkte, ze konden alleen maar testen of deze niet stuk was door de voorruitontwaseming aan te zetten en te kijken met een infraroodcamera of de elementen het deden. Dat hebben ze gedaan en ze zeiden dat het OK was, ik was er niet bij. Ik twijfel aan de kennis van de Tesla SC's.
 
Ik heb nog geen bevroren voorruit gehad. Maar je suggereert dus ( begrijp ik) dat de verwarming van de voorruit camera's apart wordt bedient los van zowel voorruit ontwaseming als achteruitverwarming. .

Klopt. De functie is inderdaad niet gedocumenteerd maar werkt echt. Ik heb het bij mijn M3 al eens gezien in de ochtend bij de camera op de voorruit. Zie onder nog een paar artikelen die hierover gaan.

Tesla Autopilot Camera Defroster Allows For Instant Summons Even When Snow Covers Entire Car - Video

M3 running front camera defroster just for fun when parked
 
Gisteren van Hamburg terug naar huis net voorbij Hengelo een andere “paniek en doe het vanaf nu lekker zelf” melding. Geen AP meer en een melding over geblokkeerde camera’s (het miezerde). Dat leek me sterk, want de omstandigheden waren de afgelopen 3 uren niet anders.

Bij een volgende poging om AP te activeren, stond er ineens een andere melding. Iets als “activeren niet mogelijk door te vaak overschrijden van de maximale snelheid”.

In Duitsland heb ik op sommige stukken inderdaad geregeld de AP overruled door bij 150 km/u handmatig te versnellen richting 200-220. De auto kan het, het mag daar en de weg was overzichtelijk en leeg. Je krijgt dan met een hoop kabaal te horen dat je zelf moet sturen (duh, denk je echt dat ik het sturen met 200+ km/u aan software overlaat?). Maar blijkbaar wordt het ook gezien als een ernstige overtreding waarvoor je na enkele keren wordt afgestraft met uitschakeling van de AP. Lekker dan.

Lesje geleerd. Volgende keer zal ik eerst braaf het hendeltje omhoog bewegen voor ik de controle over de auto overneem. Dank je wel Tesla. Gaan jullie de schuld voor dit gedrag ook bij de EU neerleggen?
 
  • Funny
Reactions: Tuhhje
Gisteren van Hamburg terug naar huis net voorbij Hengelo een andere “paniek en doe het vanaf nu lekker zelf” melding. Geen AP meer en een melding over geblokkeerde camera’s (het miezerde). Dat leek me sterk, want de omstandigheden waren de afgelopen 3 uren niet anders.

Bij een volgende poging om AP te activeren, stond er ineens een andere melding. Iets als “activeren niet mogelijk door te vaak overschrijden van de maximale snelheid”.

In Duitsland heb ik op sommige stukken inderdaad geregeld de AP overruled door bij 150 km/u handmatig te versnellen richting 200-220. De auto kan het, het mag daar en de weg was overzichtelijk en leeg. Je krijgt dan met een hoop kabaal te horen dat je zelf moet sturen (duh, denk je echt dat ik het sturen met 200+ km/u aan software overlaat?). Maar blijkbaar wordt het ook gezien als een ernstige overtreding waarvoor je na enkele keren wordt afgestraft met uitschakeling van de AP. Lekker dan.

Lesje geleerd. Volgende keer zal ik eerst braaf het hendeltje omhoog bewegen voor ik de controle over de auto overneem. Dank je wel Tesla. Gaan jullie de schuld voor dit gedrag ook bij de EU neerleggen?
Dit heeft alles te maken met aansprakelijkheid. Boven 150kmh mag je zelf sturen. Een klein foutje van het systeem kan dan grote gevolgen hebben. Ik denk dat het ook zeker te maken heeft met de afstand die de systemen hebben om waar te nemen en de remweg die nodig is om dan nog te kunnen ingrijpen.
 
Maar blijkbaar wordt het ook gezien als een ernstige overtreding waarvoor je na enkele keren wordt afgestraft met uitschakeling van de AP. Lekker dan.

Lesje geleerd. Volgende keer zal ik eerst braaf het hendeltje omhoog bewegen voor ik de controle over de auto overneem. Dank je wel Tesla. Gaan jullie de schuld voor dit gedrag ook bij de EU neerleggen?

Lijkt me logisch. Tesla wil geen verantwoordelijkheid voor jouw rijden met 220km per uur en dat melden ze van te voren keurig. En anders weet je het nu.... :D
 
Dank je wel Tesla. Gaan jullie de schuld voor dit gedrag ook bij de EU neerleggen?
Ik ken de regelgeving niet, het zou zomaar kunnen dat dit met regelgeving te maken heeft en dat ze de “schuld” bij de EU regelgeving neerleggen.
Ik zou het gedrag overigens ook graag anders zien maar goed. Als je eenmaal weet hoe het werkt, dan weet je dat je even de hendel omhoog moet duwen voordat je het pedaal naar beneden duwt:)
 
Lijkt me logisch. Tesla wil geen verantwoordelijkheid voor jouw rijden met 220km per uur en dat melden ze van te voren keurig. En anders weet je het nu.... :D
De klacht is dat je nádat je hard hebt gereden, AP ook niet meer kunt inschakelen bij lagere snelheden. De enige rationele reden die ik kan verzinnen is dat de kans groot is dat je weer hard gaat rijden, en dat Tesla de verplichte handover gevaarlijk vindt bij 150kph?
 
Blijkbaar was het nog niet helemaal duidelijk. AP gaat niet meer aan als je een paar keer harder dan 150 km/u hebt gereden met AP ingeschakeld. AP gaat sowieso uit boven de 150 km/u, maar daarna gaat AP ook niet meer aan “uit straf”.

Dezelfde straf die je ook krijgt als je niet op tijd het stuur hebt bewogen tijdens rijden op AP. Het systeem gaat uit en pas weer aan als je teruggaat naar P. Mij lukt dat niet tijdens het rijden, maar @Bas. blijkbaar wel.

Andere auto’s met een implementatie van autopilot hebben minder vervelende stuurwiel-nag dan de model 3 en gaan ook niet uit als je het negeert. Daardoor weet ik vrij zeker dat de EU dit niet verplicht en Tesla dit zelf heeft bedacht.

Maar straf voor AP niet handmatig uitschakelen? Dat zou hetzelfde zijn dat je straf krijgt omdat je de auto verlaat zonder eerst in P te zetten. De auto gaat dan ook automatisch in P. Hetzelfde geldt voor versnellen boven de 150 km/u. AP gaat dan vanzelf uit. Blijkbaar heeft het een olifantengeheugen
 
Blijkbaar was het nog niet helemaal duidelijk. AP gaat niet meer aan als je een paar keer harder dan 150 km/u hebt gereden met AP ingeschakeld. AP gaat sowieso uit boven de 150 km/u, maar daarna gaat AP ook niet meer aan “uit straf”.

Dezelfde straf die je ook krijgt als je niet op tijd het stuur hebt bewogen tijdens rijden op AP. Het systeem gaat uit en pas weer aan als je teruggaat naar P. Mij lukt dat niet tijdens het rijden, maar @Bas. blijkbaar wel.

Andere auto’s met een implementatie van autopilot hebben minder vervelende stuurwiel-nag dan de model 3 en gaan ook niet uit als je het negeert. Daardoor weet ik vrij zeker dat de EU dit niet verplicht en Tesla dit zelf heeft bedacht.

Maar straf voor AP niet handmatig uitschakelen? Dat zou hetzelfde zijn dat je straf krijgt omdat je de auto verlaat zonder eerst in P te zetten. De auto gaat dan ook automatisch in P. Hetzelfde geldt voor versnellen boven de 150 km/u. AP gaat dan vanzelf uit. Blijkbaar heeft het een olifantengeheugen
Vergeet niet dat er een wezenlijk verschil is tussen Autopilot en ALLE andere systemen. Alle andere systemen helpen je een beetje om tussen de lijnen te blijven. Autopilot neemt het TOTAAL van je over en vraagt jou om toezicht te houden, want JIJ bent wel verantwoordelijk. Daarom zal het systeem zichzelf uitschakelen als jij je niet aan de regels houdt.
Eigenlijk zijn alle andere systemen levensgevaarlijk want je kunt er niet op bouwen en ze geven er onaangekondigd de brui aan.
 
  • Funny
Reactions: Dan84
Mijn autopilot stopte er ineens mee met paniek geluid en groot alarm, alsof ik al veel te lang geen tegenstuur meer had gegeven. Je moet dan wel stoppen en opnieuw beginnen, maar ik probeerde toch weer in te schakelen maar toen kwam de melding "frontcamera geen zicht meer" of i.d. Gestopt en wat bleek: op de plek van de camera was de ruit totaal beslagen (gewoon kletsnat) aan de binnenkant. Dat was na 20 minuten rijden. Na 7 minuten had ik de ontwaseming reeds uitgeschakeld omdat de ruit allang prima schoon was. Wat blijkt is dat er ook verwarmingselementen in de voorruit zitten voor de camera. Maar die worden bedient door ontwaseming aan te zetten. Tamelijk suf, waarom kan die camera dat zelf niet aanzetten?

Bekend probleem bij mijn S. Vorige wintersport bleef m'n front camera altijd sneeuwvrij. Volgens Tesla zou deze de ontwaseming ook automatisch moeten inschakelen echter dit gebeurd niet meer bij mijn S. Zie ook de volgende foto waarbij een FLIR camera geen warmte patroon in het raam weergeeft terwijl deze wel is ingeschakeld. Morgen gaat hij naar SeC Rotterdam om te controleren of deze wellicht is los gekomen.

IMG_20191225_124236.jpg
 
Ik ben benieuwd naar de resultaten en ook of ze kunnen vertellen dat deze verwarming ook los van de ontwaseming wordt aangeschakeld zoals wordt gesuggereerd.

Dat werd een maand geleden al door een Tesla monteur aangegeven dat deze automatisch inschakelt.

Er werd wel aangegeven dat de heater (weer) werkt. Weet niet wat door de monteur is uitgevoerd. AP moest ook weer opnieuw gecalibreerd worden. Even gecontroleerd of de heater ook daadwerkelijk aan gaat en zoals te zien lichten de elementen nu wel op.

yB5GtiynpUSafBqGJS3vGL6RKE20wIuNKL7SoCMNSYXx-7J6Z98-ePYTRv4Tg_T_mj7zugZbmMLOowf1XMrAAypYdu2qVGOCZ1GvUdT98q1wMfQIdAOyx99jsJkBPbu1ZIWx41YFQBeQsLx3pmowHLe0lDp8MhkTQ5l61H62V4KqILlc7MVr1kqGU7fo-8Thfbcpe2-q7oUfJzZdk84GNz0MTVZVRXawnpgkgjYhPnBIzuQ5kqO5qir-7X3X9pqNhjRzgWRcCysWoCHsf_wb22bAAKd3uH3CqdSkHwfFtCf6Zck_PmknHlQ09H3sb3UtPr3BWyq3RTIEX0Hy1pX6uZHWm9e9_OAeI5RtmWtkwOMs3UMt-t4f158mDuStPQQ4zP4NtZkbgExfYTuyrSSEG6gTRXK6ZOp7j4wwk8TumnFowE3UR0dAsSp5iNDCNzVLnQ2e24HUB9f1vwKojbq-5aLCzjXNX1wEMIK723icFWA3LRZDfVm2zDYezvi9sinDcsX7c6M9QFGT23ASAkt-ZmxjTL1JKG-pHTlkVFDdPB0GU25hslr9-Q8-NbzFdFx1IFGhKEfV-Uy6Ghh73K4l5lMsFC-GdqZAc1CmizpmDVTkDFnMglz_VQVODjTC5P8KFrS_pm2mJ6Na2s2uYaIGtPTh_7snWSmlZv-ILVZK3jNy5NnulCqLSA=w1036-h1380-no