Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

uitkijken naar de 1ste testrit

This site may earn commission on affiliate links.
Dag beste forumleden

Aanstaande zaterdag ga ik samen met mijn vrouwtje een testrit maken in Eindhoven. Ik ben wonende te Koersel-Beringen en volg geruime tijd dit forum.
Het valt me op dat forum zeer actief is en veel feedback volgt. Ik heb reeds ettelijke uren gespendeerd met het lezen van vele threads en het overtuigt me meer en meer om over te schakelen naar een tesla. Het enige wat me dwars zit is de aankoopprijs. In de designstudio blijft ik steeds watertanden wanneer ik de wagen voor de zoveelste keer heb geconfigureerd maar dan volgt het eindtotaal van 113000€. De prijs kan ik absoluut plaatsen maar ik vraag me af of ik voordeel doe tov een diesel/benzine met een prijsklasse van +/- 80000€? Momenteel rijd ik met een bmw 520d van 2011 en zou ik wachten op de nieuwe 5-reeks. Dit zou dan een iets zwaarder model worden met tal van nuttige en minder nuttige opties. Hiervoor ga je ook snel richting deze prijs. Ik snap de fiscale voordelen wel van een elektrisch wagen maar hoe zie ik dit op 5 jaar? Aangezien mijn boekhouder nog niet de tijd heeft gevonden om een berekening te maken, vraag ik het eens graag aan de dagdagelijkse rijders. Wat is jullie bevinding hieromtrent?

Verder volg ik dit forum op de voet en hoop ik vooral jullie te mogen vervoegen als medepiloot van dit fantastisch voertuig.
 
Een tijdje terug hadden ze bij Tesla Belgium een TCO spreadsheet met dewelke je simulaties kon maken van de diverse kosten en afschrijvingen over een zelf in te stellen aantal jaren. Je kan er naar vragen. Ik heb die liggen dus als je niet aan een recente versie komt, PM me dan even met je e-mail adres en ik bezorg je die.
 
Eerst maar eens proefrijden en daarna wordt alles ineens heel snel relatief ;)

Een 70D met panorama, next gen stoelen, metallic lsk en autopilot komt op 91700. Dan heb je een meer dan prima uitgevoerde Tesla. De 70D is een zeer interessante propositie.

Alles daarboven is geen noodzaak maar luxe. Je kunt het dan zo gek maken als je zelf wil... Dat is bij BMW niet anders.
 
Belangrijkste post - en vaak over het hoofd gezien - is het verschil in "brandstofkosten".. met name naarmate je meer km's maakt uiteraard.

Ik rij 50.000 per jaar en bespaar daardoor pakweg 7.000 euro per jaar tov mijn vorige auto (1:10, benzine). Over 5 jaar is dat een verschil van 35K. Hangt sterk van je persoonlijke situatie af uiteraard (aantal km's, hoe ga je laden, 100% SuC, thuis voor 11 cent, onderweg voor 40 cent etc..). Hier al naar gekeken ?
 
Dag beste forumleden

Aanstaande zaterdag ga ik samen met mijn vrouwtje een testrit maken in Eindhoven. Ik ben wonende te Koersel-Beringen en volg geruime tijd dit forum.
Het valt me op dat forum zeer actief is en veel feedback volgt. Ik heb reeds ettelijke uren gespendeerd met het lezen van vele threads en het overtuigt me meer en meer om over te schakelen naar een tesla. Het enige wat me dwars zit is de aankoopprijs. In de designstudio blijft ik steeds watertanden wanneer ik de wagen voor de zoveelste keer heb geconfigureerd maar dan volgt het eindtotaal van 113000€. De prijs kan ik absoluut plaatsen maar ik vraag me af of ik voordeel doe tov een diesel/benzine met een prijsklasse van +/- 80000€? Momenteel rijd ik met een bmw 520d van 2011 en zou ik wachten op de nieuwe 5-reeks. Dit zou dan een iets zwaarder model worden met tal van nuttige en minder nuttige opties. Hiervoor ga je ook snel richting deze prijs. Ik snap de fiscale voordelen wel van een elektrisch wagen maar hoe zie ik dit op 5 jaar? Aangezien mijn boekhouder nog niet de tijd heeft gevonden om een berekening te maken, vraag ik het eens graag aan de dagdagelijkse rijders. Wat is jullie bevinding hieromtrent?

Verder volg ik dit forum op de voet en hoop ik vooral jullie te mogen vervoegen als medepiloot van dit fantastisch voertuig.

Even een iets andere invalshoek. De meeste autofabrikanten, waaronder ook BMW, hebben aangekondigd om met volledig elektrische auto's te komen (na de eerdere aankondigingen van de Hybrids maar daar zijn ze kennelijk op terug gekomen, terecht overigens). Dat kunnen ze nu nog niet, maar over een jaar of vijf zullen ze er zeker zijn. De ontwikkelingen gaan snel en we zien nu al de impact en de (positieve) publiciteit rondom de auto pilot bij Tesla bij het publiek. Binnenkort (nou ja) zullen we Model X zien rijden met specificaties die alle SUV's tot nu toe in de schaduw zal zetten.
Dan de aankondiging rond maart volgend jaar van de Model 3.

Ik denk dat het, dit geheel overziende, best wel eens zal kunnen dat de restwaarde van ICE's waaronder de genoemde BMW, de komende jaren enorm zal kelderen omdat men gewoon elektrische auto's gaat willen. Die rijden veel fijner, zijn schoner en ronduit de goedkoopste auto in de praktijk, zeker als er regelmatig wordt gereisd en SuC worden aangedaan. Dat heeft dan nog nauwelijks met fiscale aspecten te maken maar alles met het feit dat de ICE een zwaar verouderd concept is (eigenlijk nu al maar dan zeker) en iedereen weet wat elektrisch rijden betekent.

Daarom adviseer ik aan vrienden die twijfelen en nu geen Tesla kunnen betalen om pas op de plaats te maken. Rijd gewoon nog een paar jaar door. Elke auto kan dat en met wat je daarmee bespaart kun je straks een mooie EV van rond de 50 mille kopen en zit je niet met een bijna onverkoopbare jonge ICE. Van de dan oudere auto kun je gemakkelijker afstand nemen.
 
Het is een goede tip, Hans. Ik heb het op die manier 19 jaar volgehouden met mijn vorige wagen omdat ik alleen nog maar een volledig elektrische wagen wilde maar de ontwikkeling na de financiële crisis nogal traag ging en ik even de kinderziektes wilde overslaan.
 
Maar eerst en vooral is het uitkijken naar het ritje zaterdag. Een paar straten verder woont er een tesla eigenaar en ik betrap me er telkens op hoe vaak ik de oprit bekijk op zoek naar de wagen. Voel het trouwens aan mijn nek ;). Alvast bedankt voor jullie reactie's!
 
Als je nog twijfelt, zou ik geen testrit maken, eens je de eerste meters gereden hebt, is er immers geen weg meer terug, althans dat was bij mij het geval :smile:

Maar goed, reken maar dat je aan brandstof alleen al snel een paar duizend Euro per jaar voordeel hebt. Ook al omdat je met de Tesla waarschijnlijk meer gaat rijden als met jouw huidige auto. Mijn vorige auto gebruikt ik voor woon/werk en zakelijke km, en voor het gezin gebruikten we de auto van mijn vrouw. sinds de Tesla gebruiken we de auto van mijn vrouw niet meer voor het gezin (deze is nu gedegradeerd tot boodschappenwagentje voor mijn vrouw als ik werken ben met de Tesla). Als je thuis een elektrisch en een niet-elektrische auto voor de deur staan hebt, dan ga je toch altijd met de elektrische rijden als je de keuze hebt
 
Sterker nog, ook mijn vrouw is volledig omz terwijl ze in t begin erg skeptisch was. Het nadeel is dat ik daardoor alsnog 1 a 2 keer per week de diesel auto moet meenemen, doordat de regel er in is geslopen dat diegene die t verste moet rijden, de Tesla mee mag nemen.

Veel plezier met je proefrit. Ik ben bang dat er nu al geen weg meer terug is. In t begin twijfel je misschien, is t financieel reëel? Is elektrisch rijden mijn ding? Etc? Je raakt meer overtuigd van t feit dat je toch maar een testrit moet gaan maken. Maakt de afspraak... Al het rationele verdwijnt zodra je de eerste meters hebt gemaakt. Er komt een grijns op je gezicht (die bij mij overigens nog dagelijks verschijnt bij t instappen) nadat je voorzichtig t stroom pedaal hebt ingetrapt... Dat smaakt naar meer, nog meer.... En dan helaas... Je bent verkocht en baalt er enorm van dat je in een conventionele auto moet stappen om naar huis te rijden (ook dat gevoel blijft wanneer ik weer in de diesel auto stap). Maar als ik je berichten hier lees, vrees.ik dat t tij niet meer te keren is.
 
Sterker nog, ook mijn vrouw is volledig omz terwijl ze in t begin erg skeptisch was. Het nadeel is dat ik daardoor alsnog 1 a 2 keer per week de diesel auto moet meenemen, doordat de regel er in is geslopen dat diegene die t verste moet rijden, de Tesla mee mag nemen.

Da t is toch best een opmerkelijke opmerking (voor een buitenstaander dan:smile:). Degene die t verst moet rijden krijgt de EV mee en de ander moet t met de diesel doen:frown:.
 
Even een nuchtere invalshoek: ik had al besteld voor de testrit, dus ik ging puur voor de eerste ervaring rijden. Ik was niet meteen enthousiast, het is nogal een groot lomp ding als je 20 jaar in een passat hebt gereden. En sinds ik hem heb ben ik alleen maar minder kilometers gaan rijden, voornamelijk doordat de woon-werk afstand minder is geworden sindsdien.

1 ding blijft echter overeind: als je eenmaal gewend bent aan de kracht en het comfort van S wil je nooit meer terug naar ICE.

Onderstaand mijn situatie qua afschrijving en besparing(NL eenmanszaak)
 

Attachments

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    13.5 KB · Views: 41