Even een stok in het hoenderhok gooien.
Ik vond
dit artikel. Daarin worden zowel voor elektriciteit per land als voor brandstoffen de CO2-uitstootwaarden per MWh opgelijst. Zowel de directe uitstoot als de LCA-uitstoot. We kunnen die waarden uiteraard in twijfel trekken, maar laten we er even van uitgaan dat ze kloppen. Ik zet ze even om in kg/kWh, dat komt wat meer overeen met de eenheden waarin we gewoon zijn te werken.
Voor Nederlandse elektriciteit: 0,435 kg/kWh en LCA-uitstoot 0,716 kg/kWh, voor België (met dank aan het grote aandeel kernenergie) respectievelijk 0,285 en 0,402 kg/kWh.
Ook voor brandstoffen wordt een verschil gemaakt tussen standaardemissie en LCA-emissie. Ik ga er dan van uit dat in die laatste waarde ontginningsemissie en destilatie-emissie ingerekend zijn. (?)
Voor benzine staat er 0,249 kg/kWh en LCA 0,299 kg/kWh, voor diesel respectievelijk 0,267 kg en 0,305 kg per MWh. Een liter benzine bevat 8,9 kWh, een liter diesel 10,0 kWh en dus krijg je volgende tabel.
Nog steeds in de veronderstelling dat de CO2-emissies correct zijn, kunnen we nu de uitstoot van een ICE met een die van een EV vergelijken. Ik heb me gebaseerd op het gemiddelde verbruik zoals teruggevonden op
spritmonitor. Voor een MS is dat 20,64 kWh/100km; voor een MX 23,24 kWh/100km. Voor de zuinigste EV waarvoor data beschikbaar zijn, de Hyundai Ioniq is dat 14,02 kWh/100km.
In Nederland stoten die auto's, gerekend met de LCA-uitstoot, evenveel uit als een benzinewagen/dieselwagen met volgende verbruiken:
Het zal niet eenvoudig zijn om een benzinewagen van het kaliber van een MS te vinden die slechts 5,5 l/100km verbruikt, De A7 van Audi zit aan 11,7 l/100km. Idem voor de MX: de Q7 van Audi verbruikt 15,5l/100km. Maar de Prius hybride doet met 5,1l/100km bijvoorbeeld beter. Toch krijgt de Prius geen incentives meer en de EVs wel.
In België is met een EV rijden veel meer verantwoord
SHOOT!!