TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

UMC-gedrag in België en Nederland

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Patrick Claerhout, Jan 29, 2014.

  1. Patrick Claerhout

    Joined:
    Jun 3, 2012
    Messages:
    400
    Location:
    Gent, België
    Het is al aangebracht dat Tesla een UMC-probleem heeft in Noorwegen. Maar hier op dit forum blijkt niet of er zuidelijker ook problemen zijn of niet.

    Mijn beperkte ervaring is alvast dat de UMC's niet regenbestendig zijn. Mijn auto slaapt buiten en wordt aan gewone (rode) stekker opgeladen.

    Ik had problemen met opladen net voor Kerstmis. Op 24/12 binnengereden op laatste kms in Woluwe. Zonder veel poespas -maar ook geen uitleg wat er juist niet functioneerde- nieuwe UMC ontvangen. Wel veel tijd verloren (verplaatsing/gratis laden in Woluwe/terug naar huis en daar ICE-auto van vriend geleend om rest van de dag verder te kunnen. 5 minuten voor aanvang toch nog op mijn stoel geraakt om een kerstconcertje te beginnen.

    Enkele dagen later rode stekker ontvangen. En sinds 3 weken niet meer op 230 v aan het laden. Al enkele dagen terug laadproblemen -serie van 5 korte rode lichtflitsjes na elkaar -.

    Mijns inziens heeft dit alles te maken met vochtigheid en niet waterdicht zijn van koppelstuk tussen stekker en kabel.

    Voorbije dagen telkens na resetten en enkele pogingen toch kunnen starten met opladen. Gisteren UMC en stekker eens 2 uren op verwarming gelegd en 's avonds dadelijk groen licht.

    Zowel de combinatie "regen,elektriciteit en niet-waterdichtheid" als "onzekerheid rond laden (doet ie het of doet ie het niet)" geven geen veilig gevoel.

    Ik weet wel dat er veel redenenen zijn om met laadpaal te werken, maar als Tesla toestaat om ook gewoon over het net met UMC te laden, dan zou hun kabel toch veilig én bedrijfszeker moeten zijn m.i. .

    Wat zijn jullie ervaringen?
     
  2. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,143
    Dat zal mij dan tegenvallen wanneer ze volgend jaar bij ons in de straat gaan werken. (en ik dus aan een16A-stopcontact van de werf zal laden)
     
  3. piet

    piet Member

    Joined:
    Oct 30, 2013
    Messages:
    66
    Location:
    belgie
    mijn UMC werkt helemaal niet omwille van geen neuter. Is een probleem wwarvan Tesla op de hoogte is, maar waar ze niets aan doen. En wetende dat de helft van Belgie geen Neuter heeft zullern dus nog wel meer klanten thuis komen en niet kunnen laden.
    Daarom :
    1. elke Belgische klant vooraf verwittigen zodat hij kan controleren of er een neuter is
    2. een oplossing aanbieden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Moet hier al meer dan een maand gaan laden bij het OCMW, met een auto van meer dan 70.000 euro !
     
  4. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Zonder neuter kan je ook een scheidingstransfo zetten. Voor meer info contacteer je best eens Mik of Dirk (S-19910). Mik heeft er thuis één staan en Dirk heeft er al uitvoerig over gepost.
     
  5. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,143
    Of zoals Karel Van Hilst een andere UMC kopen (Mennekes laadkabel 35076) die wel op elk 230V-stopcontact kan laden.
     
  6. piet

    piet Member

    Joined:
    Oct 30, 2013
    Messages:
    66
    Location:
    belgie
    punt is natuurlijk dat Tesla dit zelf zou moeten doen als ze op hun website claimen dat je de Tesla aan het stopcontact kan opladen.

    gewoon UMC ruilen voor één die het wel kan.
     
  7. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Die nieuwe UMC geldt alleen als je dan aan 230V wilt opladen. Als je 3 fase zou willen laden met je UMC (of eender ander laadstation) heb je een neuter nodig en zo dus een scheidingstranfo.

    De opmerking over UMC ruilen voor één die het wel kan sta ik natuurlijk wel achter. Voor 230V op te laden heb ik er mij eentje bij Ratio besteld. Kwestie van op eventuele locatie toch niet voor verassingen te komen staan
     
  8. piet

    piet Member

    Joined:
    Oct 30, 2013
    Messages:
    66
    Location:
    belgie
    als de gedupeerde Belgen zich groeperen kunnen we Tesla onder druk zetten voor een dergelijke omruilactie !
     
  9. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Staat op mijn lijstje voor vragen aan Elon vrijdag. Ik hoop dat de Tesla dudes hem geïnformeerd hebben, want hij wordt graag op de hoogte gehouden van zo'n dingen. En als er dan vragen komen.
     
  10. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    Kun je trouwens de UMC niet "plastificeren" ? Om die manier is hij een beetje meer vocht-bestendig ?

    Denk een beetje eraan om van die irritant plakkende keuken folie eromheen te draaien...
     
  11. Jean

    Jean Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    397
    Location:
    Ulvenhout (NL)
    Ik ga deze zomer naar Italië en ben van plan de auto daar naast het huis op te laden. Gezien de "neuter" perikelen in België: Weet iemand of dit probleem ook in andere landen speelt?
     
  12. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Mijn auto slaapt ook buiten en wordt ook aan de rode stekker opgeladen. Mijn UMC ligt er gewoon op de grond naast, in wind en regen. En als ik vertrek laat ik de UMC gewoon liggen.

    Ik was er van uitgegaan dat de UMC IP67 (of beter) waterdicht is omdat ik elders op dit forum foto's gezien heb van een doorgezaagde Roadster UMC, die voor dit doel helemaal gevuld was met epoxy. Mijn verwachting is dan ook dat de Model S UMC ook helemaal gevuld is. Hij voeld en klinkt ook zo. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Mijn UMC doet het in elk geval nog gewoon, na 1,5 maand in weer en wind buiten gelegen te hebben.
    Dat kan natuurlijk nog steeds; Misschien zit er een designfoutje in, of is er een batch met een productiefoutje.

    Ik ga dit weekend toch mijn laadpaal maar eens installeren, juist vanwege de verhalen uit Noorwegen.

    - - - Updated - - -

    Zie ook:
    http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19094-Roadster-UMC-thermal-failure-Refurbishment-possible?p=444273&viewfull=1#post444273
    en:
    http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16783-Tesla-Model-S-UMC-cut-open-and-modified-to-J1772/page9?p=506019&viewfull=1#post506019
     

Share This Page