Deze week is er een bijeenkomst van de GRVA waarin een aantal voor ons belangrijke voorstellen ter tafel verscheen.
Er was een voorstel voor verruiming van de parameters van de automatische rijstrookwissel: GRVA/2019/27
In het kort kwamen de wijzigingen hier op neer:
1. De auto mag na de 1e seconde knipperen gelijk in beweging komen en hoeft niet te wachten met het wisselen van rijstrook tot er 3 seconden verstreken zijn.
2. De rijstrookwissel mag 20 s duren.
3. De parameters voor een 'kritieke situatie' worden verlicht zodat de auto gebruik kan maken van kleinere gaten tussen de auto's in de doelstrook
4. De maximale zijdelingse versnelling voor rijstrookwissel gaat omhoog van 1 naar 1,5 m/s².
Ik zag dit als een zeer bruikbare verbetering op de huidige regels. Het verplichte lange wachten en de lage zijdelingse versnelling (1 en 4) zijn de boosdoener van het als zeer aarzelend en onzeker ervaren gedrag bij rijstrookwissel.
Punt 3 zou de automatische rijstrookwissel in enigszins druk verkeer beter bruikbaar maken omdat auto van een kleiner gat gebruik mag maken.
Welnu, dit voorstel is door de schrijver zelf ("expert" from the European Association for Electromobility) van tafel geveegd en vervangen door een tandeloos voorstel dat alleen punt 2 in verzwakte vorm overeind houdt. De maximale tijd mag 15 s zijn ipv 5. En het is een voorlopig voorstel dat weer een rondje gaat doen langs alle burelen en misschien in de volgende vergadering aan bod komt. Kortom, de huidige idioterie zijn we voorlopig nog niet vanaf en de in het vooruitzicht gestelde "verbetering" is erg mager.
Het oorspronkelijke voorstel had ook een goede, praktische argumentatie en gaf reden tot hoop dat de heren/dames regulatoren toch wel een minimale dosis realisme hadden. Het vervangende voorstel is echter weer zo'n draak uit de koker van een spreadheetridder. Ik vraag me af of de "expert" ooit wel eens in een Tesla heeft gereden om te ervaren hoe compleet irreëel zijn bedenksels zijn. Je kunt niet natuurlijk rijgedrag vangen met statistieken en gemiddelden. Een systeem bewijst zich meestal in de uitzonderingssituaties.
En ondertussen tikt de tijd verder en schrijdt de techniek voort en zij nemen alle tijd van de wereld met hun ambtenarij.

Er was een voorstel voor verruiming van de parameters van de automatische rijstrookwissel: GRVA/2019/27
In het kort kwamen de wijzigingen hier op neer:
1. De auto mag na de 1e seconde knipperen gelijk in beweging komen en hoeft niet te wachten met het wisselen van rijstrook tot er 3 seconden verstreken zijn.
2. De rijstrookwissel mag 20 s duren.
3. De parameters voor een 'kritieke situatie' worden verlicht zodat de auto gebruik kan maken van kleinere gaten tussen de auto's in de doelstrook
4. De maximale zijdelingse versnelling voor rijstrookwissel gaat omhoog van 1 naar 1,5 m/s².
Ik zag dit als een zeer bruikbare verbetering op de huidige regels. Het verplichte lange wachten en de lage zijdelingse versnelling (1 en 4) zijn de boosdoener van het als zeer aarzelend en onzeker ervaren gedrag bij rijstrookwissel.
Punt 3 zou de automatische rijstrookwissel in enigszins druk verkeer beter bruikbaar maken omdat auto van een kleiner gat gebruik mag maken.
Welnu, dit voorstel is door de schrijver zelf ("expert" from the European Association for Electromobility) van tafel geveegd en vervangen door een tandeloos voorstel dat alleen punt 2 in verzwakte vorm overeind houdt. De maximale tijd mag 15 s zijn ipv 5. En het is een voorlopig voorstel dat weer een rondje gaat doen langs alle burelen en misschien in de volgende vergadering aan bod komt. Kortom, de huidige idioterie zijn we voorlopig nog niet vanaf en de in het vooruitzicht gestelde "verbetering" is erg mager.
Het oorspronkelijke voorstel had ook een goede, praktische argumentatie en gaf reden tot hoop dat de heren/dames regulatoren toch wel een minimale dosis realisme hadden. Het vervangende voorstel is echter weer zo'n draak uit de koker van een spreadheetridder. Ik vraag me af of de "expert" ooit wel eens in een Tesla heeft gereden om te ervaren hoe compleet irreëel zijn bedenksels zijn. Je kunt niet natuurlijk rijgedrag vangen met statistieken en gemiddelden. Een systeem bewijst zich meestal in de uitzonderingssituaties.
En ondertussen tikt de tijd verder en schrijdt de techniek voort en zij nemen alle tijd van de wereld met hun ambtenarij.
Last edited: