Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

UN/ECE 79

This site may earn commission on affiliate links.
Europa loopt op automatiseringsgebied enorm achter en dat gaat ons nog opbreken. Enerzijds de socialistische landen waar inderdaad alles perfect moet zijn en daarnaast heel veel landen waar houtje touwtje de norm is.

Maar Nederland is daar dus geen snars beter in. Kijk maar eens hoe Nederland in de knoop ligt als het gaat om blockchain. Dat vinden we hier vooral heel erg eng!

Ach wel nee, Ga eens in de US kijken hoe de bankenwereld daar werkt en verwonder je over het feit dat je hier in Nederland binnen 5 seconden geld van de ene bank naar de andere bank kunt overmaken, en binnen Europa gratis geld kunt overmaken.

Open eens bij een US bank een rekening en probeer hetzelfde.

Automatisering in de industrie is in Europa ook heel veel verder dan in de USA. Tesla is daar niet voor niets zo disruptief.

Blockchain is niet heilig. Bitcoin struikelt tegenwoordig over 2 zaken: het duurt heel lang voordat een transactie wordt opgenomen, en meer dan 51% is inmiddels in handen van 1 partij/groep en bepaalt daarmee het lot. Kijk maar eens hoe vaak diefstal van bitcoins plaatsvindt door eigenaren van trading platforms of van eigenaren. Sterk gehypt middel, en niet begrepen door de meerderheid. Het is geen valuta om mee te speculeren, daar komen hoe langer hoe meer mensen door schade en schande achter.
 
  • Disagree
Reactions: NielsT and fabian
De UN bureaucraten zijn al een jaar aan het soebatten over een wijziging van de timeout bij lane change van 5 s naar 15 s of nee toch maar 10 s of zou 20 s beter zijn.
Zijn er mensen die denken dat ik overdrijf? Om het allemaal een beetje humoristisch te maken? Ik zou het willen.

Dit gaat over het toevoegen van een tweetraps rijstrookwissel mechanisme. Hoe of waar dat vandaan komt, geen idee, maar men denkt dat het handig is om twee keer je richtingaanwijzer te moeten bedienen om een rijstrookwissel te doen. Op de eerste tik gaat de auto tegen de lijn aan rijden, pas bij een tweede tik gaat hij verder naar de andere rijstrook. Ben ik de enige die denkt dat helemaal niemand daarop zit te wachten? O ja, en ook gelijk wat regels in deze hoe om te gaan met het automatisch uitschakelen van het knipperlicht nadat de rijstrookwissel voltooid is (paragraaf 5.6.4.6.7). En het verschil met richtingaanwijzerpookje dat zichzelf vergrendelt (Model S/X) of niet (Model 3):

4 april 2018 (voor zover ik weet de eerste versie):
https://wiki.unece.org/download/attachments/56590556/ACSF-17-06- (OICA-CLEPA) - ACSF C2 V1.pdf?api=v2
24 september 2018:
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2018/wp29grva/GRVA-01-22.pdf
10 juli 2019:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-24e.pdf
11 juli 2019 nog wat geneuzel over het uitschakelen van het knipperlicht:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-28e.pdf
20 december 2019:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2020/wp29/ECE-TRANS-WP29-2020-11e.pdf
7 februari:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2020/wp29grva/GRVA-05-09r1e.pdf

Dus al bijna 2 jaar over aan het l*llen over een minimale wijziging waar niemand op zit te wachten. Je moet toch wel trots op je beroep zijn als je in dat soort comités zit.

En dan de farce over de timeout bij lane changes (paragraaf 5.6.4.6.4). Het "grappige" is dat er soms een hele wetenschappelijke verhandeling wordt gegeven over statistische distributie van de duur van rijstrookwissels om e.e.a. te motiveren. Maar het schutterige heen en weer veranderen van die timeout toont feilloos aan dat ze eigenlijk geen flauw benul hebben van waar ze mee bezig zijn.

5 s:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-24e.pdf
20 s:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2019-27e.pdf
15 s:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2019/wp29grva/GRVA-04-42.pdf
10 s:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2020/wp29grva/GRVA-05-08r2e.pdf

Er zijn volgens mijn herinnering nog wel wat tussentijdse wijzigingen geweest, maar door de kluwen van concepten van voorstellen voor addenda op amendementen in de verschillende stuurgroepen, comités, werkgroepen en adviesraden is dat niet 1-2-3 terug te vinden.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: RobPet
Hier zit trouwens ook nog 2 interessante toevoegingen in:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2020/wp29grva/GRVA-05-30e.pdf

“5.6.4.1.2. When the ACSF of Category C is activated (standby) the ACSF of Category B1 shall aim to center the vehicle in the lane, unless a different position in lane is deemed reasonable due to the situation or resulting from driver input (e.g. when another vehicle is driving close beside).

Wat AP al doet bij het passeren van een vrachtwagen wordt daarmee expliciet toegestaan. Eens kijken hoeveel jaar ze nodig hebben om dat in R79 opgenomen te krijgen.

En verder een hele nieuwe paragraaf:
“5.6.4.5.2.1. When the initiation of the lane change procedure is actually possible, this may be indicated to the driver.”

Da's wel handig, een indicatie of een rijstrookwissel mogelijk is, voordat je begint te knipperen.
 
En verder een hele nieuwe paragraaf:
“5.6.4.5.2.1. When the initiation of the lane change procedure is actually possible, this may be indicated to the driver.”

Da's wel handig, een indicatie of een rijstrookwissel mogelijk is, voordat je begint te knipperen.
Maar dat is er toch al bij Tesla: als de rijstrookwissel niet mogelijk is, is de stippellijn tussen de rijstroken rood? Feitelijk is dat een indicatie dat het niet kan, maar daarmee heb je ook het complement (even aannemend dat het binair is).
Overigens wat is dit voor vrijblijvendheid: this may be indicated. Was het tot nu toe dan verboden?
Op zich ben ik voor wereldwijde standaard regelgeving, maar dit lijkt van een onvoorstelbaar hoog theoretisch hobby gehalte.
Dit remt innovatie.
 
Maar dat is er toch al bij Tesla: als de rijstrookwissel niet mogelijk is, is de stippellijn tussen de rijstroken rood? Feitelijk is dat een indicatie dat het niet kan, maar daarmee heb je ook het complement (even aannemend dat het binair is).
@arne-nl was sarcastisch. Tesla geeft met NOA niet alleen al lang aan wanneer een lane change wenselijk en mogelijk is, in veel landen kan hij hem zelfs zelfstandig uitvoeren.

...terwijl hier de regulators nog bezig zijn met uit te schrijven dat zo'n indicatie best een goed idee is.
 
Vandaag geupload: Smeekbede van de OICA voor het verlengen van de timeout bij rijstrookwissels.

Uit die presentatie dit zinnetje dat alle heren en dames regulatoren op hun lijf moeten tatoeëren:
"If customer acceptance goes down, the system will not be used and safety benefits cannot be harvested."

En ook het 2e orde effect: als mensen het niet gebruiken zullen ze er ook niet lyrisch over vertellen in de lunchpauze/op feestjes/op de golfbaan, dan gaat niemand er naar vragen bij de dealer en denken de fabrikanten dat er geen behoefte is en gaan ze de systemen niet maken. Terwijl ze de verkeersveiligheid op het oog denken te hebben, vertragen ze de introductie van deze veiligheidssystemen en sterven er onnodig mensen.
 
Het zou handig zijn als Tesla gewoon de US Lane Change Assist data zou delen. Dan zou Tesla hen om de oren slaan met een super laag percentage lane change aborts bij NOA without confirmation.

Ik vind het nog steeds stupide dat we niet meer op B-wegen gebruik kunnen maken van LCA.
 
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2020/wp29grva/GRVA-06-14e.pdf

Funny, niemand is nog bezig met de echt interessante dingen, zoals automatic lane changes, die Tesla al lang kan en op een heel continent heeft geactiveerd met tienduizenden ritten per dag, maar we krijgen al wel regeltjes over op welk moment Netflix uitgeschakeld moet worden als de auto de chauffeur verzoekt om in te grijpen... iets wat nog in geen enkele auto aan de orde is of op korte termijn zal zijn.
 
Yep... En het gaat allemaal erg traag. Ik ben helemaal voor regelgeving op dit gebied, maar het is niet de bedoeling om de regels op het slechtste jongetje in de klas af te stemmen. En wellicht moeten we eens ga nadenken over korte cycli in wetgeving. Nu willen we regels/wetten altijd voor de eeuwigheid uitwerken, maar dat werkt in 2020 (zeker voor ICT!) niet meer. Een schok voor juristen... :):p
 
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2020/wp29grva/GRVA-06-14e.pdf

Funny, niemand is nog bezig met de echt interessante dingen, zoals automatic lane changes, die Tesla al lang kan en op een heel continent heeft geactiveerd met tienduizenden ritten per dag, maar we krijgen al wel regeltjes over op welk moment Netflix uitgeschakeld moet worden als de auto de chauffeur verzoekt om in te grijpen... iets wat nog in geen enkele auto aan de orde is of op korte termijn zal zijn.

Dit is "discussion till death" ten top als ik naar die PDF kijk. Daar gaat echt helemaal niets positiefs uitkomen. Zeker met ook al die enorm specifieke definities.

Grote kans dat er steeds nieuwe definities worden toegevoegd en moeten worden besproken waardoor alle bestaande zaken lekker blijven zoals het is.

Well done EU!