Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Update AP 2.5 naar AP 3.0: bevestigd!

This site may earn commission on affiliate links.
Ben ik eens. Gewoon een veiligheidsfeature. Tesla rolt sowieso graag eerst in US uit. Ze willen daarnaast onze stoplichten en stopborden beter leren kennen. Niet alles is de schuld van regelgeving in Europa. Persoonlijk vind ik trouwens dat NIETS de schuld is van regelgeving. De EU verkoopt geen FSD belofte, dat doet Tesla.

95% met je eens ;)

Zaken als hoeveel seconden er moeten zitten voor een lane change ed zijn wel degelijk beslissingen die in regelgeving vastliggen. Die regelgeving is gebaseerd op 100% menselijke bestuurders. Als ik de details lees van bijvoorbeeld bochten (max snelheid ed) en inhalen, dan vraag ik mij af of alle menselijke bestuurders zich daar aan houden. Ik vermoed niet. En nog aparter: ik heb over dit soort 'wetsovertredingen' nog nooit iets van boetes oid gehoord.

Dus ja: Tesla verkoopt FSD en moet zich daarmee 100% (vind ik) aan de nL wet houden. Maar ik vind ook dat de wet eens wat meer naar de praktijk moet kijken en ook 'moet meedenken' hoe mensen en machines samen veilig kunnen rijden.
 
Persoonlijk vind ik trouwens dat NIETS de schuld is van regelgeving. De EU verkoopt geen FSD belofte, dat doet Tesla.
Interessante insteek.

In se heb je gelijk. Sowieso is het altijd een slecht idee om een pre-release al te kopen.

Maar met Tesla heb je de keuze tussen ofwel de standaard functionaliteiten die nogal beperkt zijn (lane keeping, TACC), of voor vrij veel geld beperkte additionele functionaliteit (auto lane changes, navigatie op autopilot) die door Tesla belooft ooit zonder meerkost zou uitgebreid worden tot full self driving, en onder voorwaarde van wetgeving.

Het is dus aan de individuele Tesla eigenaar of ie prijsgunstig een beperkte functionaliteit wil, of voor een dure prijs extra beperkte en niet foutloze functionaliteit krijgt, maar wel de belofte dat het ooit misschien beter wordt.

Ik heb 2 Tesla's met FSD rijden; FSD op de ene verkocht de functionaliteit van FSD op de andere. Het kost wel wat, maar je hebt er naar mijn mening zelfs in Europa zeker wat aan.
 
Als ik de details lees van bijvoorbeeld bochten (max snelheid ed) en inhalen, dan vraag ik mij af of alle menselijke bestuurders zich daar aan houden.
Eerlijk gezegd rijden de meeste normale bestuurders zich vaak al aan die limieten. Als ik achter een treintje auto's zit op een afrit, loopt het groepje voor me echt niet voor me uit. 1 bestuurder in een Daihatsu voor je en het tempo ligt er al uit hoor. Idem met een bestelwagen of vrachtwagen of bus voor je. Ja, ik reed vroeger +20km/u sneller door dezelfde bocht, maar waarom?
 
Eerlijk gezegd rijden de meeste normale bestuurders zich vaak al aan die limieten. Als ik achter een treintje auto's zit op een afrit, loopt het groepje voor me echt niet voor me uit. 1 bestuurder in een Daihatsu voor je en het tempo ligt er al uit hoor. Idem met een bestelwagen of vrachtwagen of bus voor je. Ja, ik reed vroeger +20km/u sneller door dezelfde bocht, maar waarom?

Nou, waar jij rijdt misschien. Maar ik vind de bochtensnelheid die de Tesla mag aanhouden van de EU beschamend laag. Zelfs opa in de Daihatsu gaat je opdrukken op veel plekken.
 
Nou, waar jij rijdt misschien. Maar ik vind de bochtensnelheid die de Tesla mag aanhouden van de EU beschamend laag. Zelfs opa in de Daihatsu gaat je opdrukken op veel plekken.

Eens, als het klopt wat Tesla heeft ingebouwd voor het bochtenwerk, dan is de regelgeving voor autonomous auto’s blijkbaar veel slomer dan wat gewone mensen doen. Op menselijke snelheid zouden autonomous auto nog steeds veel veiliger zijn dan mensen want ze letten oneindig goed op. Dat je soms ook trage voorgangers hebt is een ander punt, daar wordt sowieso gewoon rekening mee gehouden. Ik haal hem nu standaard van AP af omdat de ik me schaam voor wie er achter me zit maar het voelt ook veel te traag.