Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Update AP 2.5 naar AP 3.0: bevestigd!

This site may earn commission on affiliate links.
Vanzelfsprekend. Een niet geleverde auto is direct marge verlies. Een later geleverde HW3 upgrade bespaart alleen maar geld. Dus alle chips eerst naar nieuwe auto's. Zuur maar waar.
Als je het andersom zou doen zou het vervangen veel langer, zo niet eeuwig duren. Is toch logisch dat je eerst de kraan dichtdraait voordat je gaat dweilen. Ik snap het ongeduld echt niet en zou willen zeggen: Wacht gewoon op je beurt en met een beetje geluk is dat pas in Q4 2021 (zie mijn eerdere opmerking over HW 4 die vlak hierboven ook nog wordt gedateerd)
 
  • Like
Reactions: nervus
Het gaat niet zo zeer om ongeduld (al natuurlijk spel ermee dat we dan niet "de laatste gadget hebben", maar he, we hebben ook dik voor betaald al!) maar nogmaals om onduidelijke communicatie.

Wat wordt gezegd is volgens me vooral : beste Tesla corp maak een plan en communiceer het ajb.

Nogmaals alle begrip dat dingen kunnen anders lopen dan verwacht, en ik begrijp ook dat toen ik deze optie kocht wist dat er nogal een onzekerheid marge was in wat en wanneer ik iets ging krijgen. Eigenlijk is het misschien inderdaad waar we van mening verschillen, ik vind dat als ik een product koop toch meer helderheid verdiend over zijn levering. Dat FSD nog niet level 5 is is te verwachten, het is ook een van de grootste technologische uitdaging van ons tijd en oa de reden dat ik FSD wilde, om het mee te maken! Wat mijn betreft het leukste gadget ever.

Dat iets "simpel" als hardware vervangen in een auto wat al een jaar aangekondigd is (HW3) nog geen duidelijk planning voor is, dat is toch erg jammer. Ik heb echt heel veel begrip en bewondering hoe tesla zijn zaken doet. Echter opgegeven moment ben ik wel een klant die waarde voor haar geld wilt zien. Dat komt bovenop natuurlijk andere blunders van Tesla wat mijn betref.

Ik houd van mijn auto maar ik zou zo graag willen dat Tesla bepaalde zaken professionaliseer. En ik snap ook dat zoiets op een forum zeggen helpt absoluut niet dus ik denk dat ik hiermee stop over te praten voor nu ;).

Oh ja en HW4 komt nog aan haha, hopelijk tegen die tijd hebben ze geleerd hoe ze de inbouw ervan moeten plannen en communiceren :-D.
 
  • Like
Reactions: curry684 and Eriksc
Ik snap het ongeduld echt niet en zou willen zeggen: Wacht gewoon op je beurt en met een beetje geluk is dat pas in Q4 2021 (zie mijn eerdere opmerking over HW 4 die vlak hierboven ook nog wordt gedateerd)
HW3 is ondertussen al bijna 1,5 jaar in productie en ik weet niet of ik hem dit jaar nog krijg. Als de productie van HW4 in Q3 van 2021 start dan is de kans groot dat de retrofits pas eind 2022 of 2023 komen.
Met de komende release van de nieuwe software heb ik toch liever nu m’n HW3 upgrade dan mogelijk nog 2-3 jaar wachten op HW4.
 
  • Like
Reactions: Cely
No retrofit for me as well ... I am in a Model X AP2.0 and MCU1 :(

Just got a message from Tilburg Service Center:

"Unfortunately it is not possible yet to perform a retrofit from the MCU1 to the MCU2.
We don’t have any timeframe when this will be ready for purchase.
We have made a waiting list, so we can add you and inform you when this will be available.
I have checked if we can order the HW3 for your VIN number. Unfortunately also not yet.
This will be enrolled in phases, but we can not tell you if this will be in one or a few weeks.
When this is possible we will inform you."
 
Het gaat niet zo zeer om ongeduld (al natuurlijk spel ermee dat we dan niet "de laatste gadget hebben", maar he, we hebben ook dik voor betaald al!) maar nogmaals om onduidelijke communicatie.
De communicatie op de webpagina die ik heb meegegeven lijkt me anderzijds erg duidelijk: nog niet beschikbaar, maar verwacht voor Q3 2020.

Dat iets "simpel" als hardware vervangen in een auto wat al een jaar aangekondigd is (HW3) nog geen duidelijk planning voor is, dat is toch erg jammer. Ik heb echt heel veel begrip en bewondering hoe tesla zijn zaken doet. Echter opgegeven moment ben ik wel een klant die waarde voor haar geld wilt zien
Europa heeft omwille van wetgeving sowieso een hindernis voor FSD, en is bijgevolg geen prioriteit voor de verdeling van nieuwe hardware in bestaande auto's. Daarom dat de VS en nu Canada voorrang krijgen, naast natuurlijk alle nieuwe geproduceerde wagens.

Dat komt bovenop natuurlijk andere blunders van Tesla wat mijn betref.
???
 
Ik vind het dus niet duidelijk als Q3 is al begonnen hèhè. Ook omdat ik vermoed dat het niet gehaald zal worden, waar ik me heel erg hoop op te vergissen.

Het andere boodschap die ik krijg en meerdere hier, los van probeer het gewoon over 3 weken opnieuw, is dat er in mijn account "iet" zal verschijnen als het kan. Prima. Maar als lease rijder heb ik geen volledig toegang naar dit soort notificaties dus niet zo veel aan, daarnaast geeft het me nog steeds geen tijdlijn. Jij vind dat kennelijk goed genoeg. Ik niet. Meningen verschillen dus, let's agree to disagree ;).

Andere blunders voor me personelijk, waar ik allemaal begrip voor heb en goede reden voor zijn, maar bij elkaar opgeteld toch een teken geeft dat Tesla beter kan rondom het klantproces (aftersale). Hier ook begrijpelijk, hun focus ligt op goeie electrishe auto leveren en dat doen ze uitstekken, hun focus ligt niet op klant tevredenheid op lange termijn, prima, je kunt niet alles perfect regelen, maar ja dus niet fijn voor je als klant.

Blunders zoals het heeeeeel laat leveren van mijn type 2 kabel (6 maand na levering auto na herhaaldelijk verzoeken die genoteerd werden en vervolgens wist niemand iets van) of dat ik nog steeds het verkeerde fiscale waarde bij de RDW hebt waardoor ik te veel aan bijtelling betaald (wordt opgelost maar duuuuuurt lang terwijl er hoeft maar een factuur aangepast te worden).

Nogmaals los van elkaar OK, maar samen groeit wel de irritatie. En ik ben harstikke off topic ;). Want ook nogmaals, ik houd van mijn auto en hun manier van innoveren, het is alleen vanuit een klant perspectief gewoon niet altijd rooskleurig :rolleyes:
 
Last edited:
De communicatie op de webpagina die ik heb meegegeven lijkt me anderzijds erg duidelijk: nog niet beschikbaar, maar verwacht voor Q3 2020.
Je weet dat die webpagina tot minimaal een maand geleden niet op NL beschikbaar was, en de Engelse tijden "May 2020" riep? En Elon die zei dat ze voor eind 2019 ermee gingen beginnen, wat niet is gelukt? En dat er in Q1 grote ramp up zou komen, wat niet waar bleek. En toen werd geroepen dat voor de zomer alle upgrades zouden beginnen waarna dat in Europa alleen om S/X bleek te gaan?

Hey ik ben gewend alles van Musk en Tesla met een korreltje zout te nemen, alles rondom FSD zeker, maar in dit concrete geval is mijn Model 3 uit maart 2019 keihard minder functioneel dan een 4 maanden jongere terwijl ik voor die missende functionaliteit eerder heb betaald. En ja, dat vind ik een zure 6400 euro die ik hier in Europa anderhalf jaar langer in m'n zak had kunnen houden.

En laten we niet vergeten dat over 6 weken (Elon time) volgens Elon de autopilot rewrite komt. Het is evident dat die voor nieuwe features HW3 gaat vereisen. Sec gezien hebben ze dus nog 6 weken volgens hun eigen communicaties om tienduizenden Europese Model 3's te upgraden. En ik ga bijzonder boos worden de dag dat er HW3-only Autopilot features zijn en ik nog 2.5 heb.
 
Last edited:
Je weet dat die webpagina tot minimaal een maand geleden niet op NL beschikbaar was, en de Engelse tijden "May 2020"
Ja, en nu is ie aangepast.

Blijkbaar kan de originele deadline niet aangehouden worden.

Dat is een beetje in lijn met alle andere dingen in het leven...

maar in dit concrete geval is mijn Model 3 uit maart 2019 keihard minder functioneel dan een 4 maanden jongere terwijl ik voor die missende functionaliteit eerder heb betaald.
Hoe wat nou? Onze Model 3 uit februari 2019 heeft ook gewoon HW2.5 hoor.

En laten we niet vergeten dat over 6 weken (Elon time) volgens Elon de autopilot rewrite komt. Het is evident dat die voor nieuwe features HW3 gaat vereisen. Sec gezien hebben ze dus nog 6 weken volgens hun eigen communicaties om tienduizenden Europese Model 3's te upgraden. En ik ga bijzonder boos worden de dag dat er HW3-only Autopilot features zijn en ik nog 2.5 heb.
6 weken Elon time = 12 weken in limited beta preview bij de testers. Ik denk dat jij als Europese Tesla eigenaar geen zorgen moet maken dat je HW3-only Autopilot features gaat missen in 2020 omdat je nog 2.5 hebt.

Ik heb overigens in juni 2017 FSD betaald op mijn HW2.0 en woon in België dus chill maar ff.
 
  • Like
Reactions: Edi99
Is there any movement to change EU regulations to be less restrictive on autopilot? What I've seen so far is that by law we still can't even have the full "enhanced autopilot" as they have in the US. For example, automatic lane change, keyfob call ... We may never have to navigate the city streets with the law restricting the movement of the steering wheel.
 
Is there any movement to change EU regulations to be less restrictive on autopilot? What I've seen so far is that by law we still can't even have the full "enhanced autopilot" as they have in the US. For example, automatic lane change, keyfob call ... We may never have to navigate the city streets with the law restricting the movement of the steering wheel.

I'm following this closely and I always find the most up-to-date information on Steven Peeters's youtube channel.
It seems that there is a session planned in September that should shake things up a bit... fingers crossed.
 
@ivangotti : no, there is no chance this will change as long as the major part of the EU car manufacturers do not have something comparable in the majority of the cars that they produce. Their lobby and influence is too large ...

I disagree. Looking at the posts of the new regulations, I see a positive change coming soon.
 
  • Like
Reactions: Dario_75D
Die ervaring en ombouw is niet nodig voor de werking van FSD, dus ik verwacht dat HW4 alleen in nieuwe auto's wordt geïnstalleerd.

Hmm... als HW2.5 naar HW3 een relatief simpele ingreep is (kastje verwisselen) en dat ook bij HW3 naar HW4 zou zou zijn, dan weet ik niet waarom dat niet (uiteraard tegen een prijs) aangeboden zou kunnen worden. Enige probleem is en blijft aanpassingen aan camera's en sensoren, dat is zo arbeid/kosten intensief dat je beter een nieuwe auto kan kopen <grin>

Dat er een versie gaat komen met nieuwe camera's ed staat voor mij vast. Zaken worden (minstens!) dubbel uitgevoerd, ontdooi functies, ontwasemen en iets tegen invallend zonlicht..