Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Update AP 2.5 naar AP 3.0: bevestigd!

This site may earn commission on affiliate links.
Even een samenvatting van mijn kant:

  • Uitvoering door SeC duurde bij mij iets minder dan 2 uur.
  • Camera's kalibreren weer, na 10 minuten snelweg voltooid. Grappig groeiend blauw cirkeltje rond stuurwiel icoon.
  • Software is niet actueel na upgrade. Kreeg nieuwe kaarten, 2 game updates (??), en 2020.36.11 update. Kost bij elkaar bijna 3 uur maar hoef je niet op te wachten natuurlijk. Thuis- of kantoor-wifi.
  • Bluetooth voor media/agenda/berichten deed het niet meer. Bluetooth voor ontgrendelen wel. Remedie was koppeling in Bluetooth menu (dus niet in vergrendelmenu) verwijderen, ook op telefoon en telefoon opnieuw opstarten. Dan nieuwe verbinding maken.
  • Na reset door alle menu's lopen en visualisatie en stoplicht sliders aan zetten.
  • Daarna verbazen over hoeveel stoplichten de auto ziet, al staan ze bijna recht boven je. Ping, het is groen :).
  • Snelheid instellen op actuele snelheid werkt goed, ook na vergeten einde 30 bordjes...:eek:
Have fun!

Goede tips! Tnx man:)
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Morgen aan de beurt in Tilburg, en nu maar hopen dat het Tesla netwerk online is. Anders vrees ik dat ik voor niets kom...[/QUO
Vanmiddag in Moordrecht retrofit gehad. Konden mijn instellingen niet terugzetten door de netwerkproblemen. Was daardoor wel in anderhalf uur klaar. Status blijft bij Tesla ‘pending’: morgen worden de persoonlijke instellingen als het goed is op afstand vanuit Tesla weer teruggezet.
 
  • Informative
Reactions: Primus
Net in Tilburg de retrofit en alles zoals voorgaande ervaringen. Duurde precies 3 uur. (vertelden ongeveer 2 uur, app gaf 2 1/2 uur aan). Vroegen of ik erop wilde blijven wachten.
Inderdaad na afloop oude kaarten 2018 erop, en firmware. Is nu 36.11 aan het downloaden, maar lijkt op 48% te blijven hangen. Al reset gedaan en zal dagje geduld hebben.
Alle prive settings stonden na afloop er nog op. Ook de dagtellers etc.
Moest wel bij WiFi het wachtwoord opnieuw inzetten, maar dat lijkt mij normaal.
Op app was zichtbaar dat er een raam open stond en dat klopte niet. Alle ramen een keer naar beneden en naar boven: opgelost.
Ziet al lichten en snelheidsborden. Geeft al geluidje bij groen licht. rest met nieuwe software.
Ben heel erg tevreden :)
 
  • Like
Reactions: Klaas and Hbrink
Vanmiddag in Moordrecht retrofit gehad. Konden mijn instellingen niet terugzetten door de netwerkproblemen. Was daardoor wel in anderhalf uur klaar. Status blijft bij Tesla ‘pending’: morgen worden de persoonlijke instellingen als het goed is op afstand vanuit Tesla weer teruggezet.
Mijn instellingen zijn ook niet terug gezet, ik denk ook vanwege de netwerk problemen. Erg jammer dat mijn Lifetime dagteller verdwenen is.
 
Even een samenvatting van mijn kant:

  • Uitvoering door SeC duurde bij mij iets minder dan 2 uur.
  • Camera's kalibreren weer, na 10 minuten snelweg voltooid. Grappig groeiend blauw cirkeltje rond stuurwiel icoon.
  • Software is niet actueel na upgrade. Kreeg nieuwe kaarten, 2 game updates (??), en 2020.36.11 update. Kost bij elkaar bijna 3 uur maar hoef je niet op te wachten natuurlijk. Thuis- of kantoor-wifi.
  • Bluetooth voor media/agenda/berichten deed het niet meer. Bluetooth voor ontgrendelen wel. Remedie was koppeling in Bluetooth menu (dus niet in vergrendelmenu) verwijderen, ook op telefoon en telefoon opnieuw opstarten. Dan nieuwe verbinding maken.
  • Na reset door alle menu's lopen en visualisatie en stoplicht sliders aan zetten.
  • Daarna verbazen over hoeveel stoplichten de auto ziet, al staan ze bijna recht boven je. Ping, het is groen :).
  • Snelheid instellen op actuele snelheid werkt goed, ook na vergeten einde 30 bordjes...:eek:

Have fun!
Welke kaartversie heb je gekregen als ik vragen mag? Die van mij heeft ook zijn kaart geupdatet van een 2018 naar een 2019 versie, maar traffic light control blijft onbeschikbaar (new maps are needed)
 
Wie heeft er een tip/oplossing:
Na de retrofit zit 36.11 erop, kaart van 2018 en hij zit op 48% download van versie 36.11 en blijft hangen lijkt het. Vreemd dat hij deze download want hij zit er toch al op.
Internet is goed, en ook harde reset gedaan.
Nu via app en service gevraagd om iets te pushen. Hebben jullie hier wel eens over gehoord?
 
Tip voor de mensen die het niet lukt om een afspraak te maken via de app: ga even langs in Moordrecht. Super geholpen daar en een afspraak voor maandag staan. Verademing als je Sec AMS gewend bent!

edit: overigens komen dus alle Model 3 autos in aanmerking voor de upgrade (mits je FSD hebt natuurlijk).
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Als ik het allemaal zo lees, ben ik blij dat ik hierin afwachtend ben geweest en op de oproep wacht (en hoop dat die pas heel laat komt en dan nog schedule ik hem zo laat mogelijk). Vooral:
- AP volgt niet te overrulen maximum snelheid op parallelwegen
- Verlies van instellingen (in sommige gevallen)

Voordeel van de nieuwe hardware is er ook wel degelijk, los van de stoplichten etc.
Ik merk dat de baanwisselingen vloeiender gaan, dat de auto minder lijkt te 'zoeken' naar de belijning en dat het net allemaal iets zekerder en veiliger aanvoelt. Ook worden andere auto's en vrachtwagens net iets minder spingerig weergegeven.
Kortom: het ziet er allemaal leuk uit, maar het voelt tijdens het rijden net iets prettiger aan. Ik ben er voorlopig blij mee.
 
  • Like
Reactions: Primus and Hbrink
Wie heeft er een tip/oplossing:
Na de retrofit zit 36.11 erop, kaart van 2018 en hij zit op 48% download van versie 36.11 en blijft hangen lijkt het. Vreemd dat hij deze download want hij zit er toch al op.
Internet is goed, en ook harde reset gedaan.
Nu via app en service gevraagd om iets te pushen. Hebben jullie hier wel eens over gehoord?
Bij mij wilde hij ook een al-geinstalleerde versie nogmaals downloaden en installeren, ging ook niet heel soepel (bleef hangen op 100% download in mijn geval) Niks aan gedaan en alleen even afgewacht. Een paar dagen later kwam de auto spontaan met het plan-de-installatie-in-schermpje. Toen de auto eea laten installeren en alles was weer ok. Zou dus best kunnen dat t voor jou straks ook opeens spontaan weer verder loopt.
 
  • Like
Reactions: Primus
Voordeel van de nieuwe hardware is er ook wel degelijk, los van de stoplichten etc.
Ik merk dat de baanwisselingen vloeiender gaan, dat de auto minder lijkt te 'zoeken' naar de belijning en dat het net allemaal iets zekerder en veiliger aanvoelt. Ook worden andere auto's en vrachtwagens net iets minder spingerig weergegeven.
Kortom: het ziet er allemaal leuk uit, maar het voelt tijdens het rijden net iets prettiger aan. Ik ben er voorlopig blij mee.
Grappig hoe die beleving verschilt tussen mensen :) Ik had voor mezelf nu juist geconcludeerd dat het zo grappig was dat ik qua rijgedrag verder geen verschil kon ontdekken tussen HW 2.5 en 3.0 Hoe ervaren anderen dat?
 
Als ik het allemaal zo lees, ben ik blij dat ik hierin afwachtend ben geweest en op de oproep wacht (en hoop dat die pas heel laat komt en dan nog schedule ik hem zo laat mogelijk). Vooral:
- AP volgt niet te overrulen maximum snelheid op parallelwegen
- Verlies van instellingen (in sommige gevallen)
Aargh... net gebeld, kon niet verder meer uitstellen dan tot morgen
 
Bij mij wilde hij ook een al-geinstalleerde versie nogmaals downloaden en installeren, ging ook niet heel soepel (bleef hangen op 100% download in mijn geval) Niks aan gedaan en alleen even afgewacht. Een paar dagen later kwam de auto spontaan met het plan-de-installatie-in-schermpje. Toen de auto eea laten installeren en alles was weer ok. Zou dus best kunnen dat t voor jou straks ook opeens spontaan weer verder loopt.
Heb een service ingepland met beschrijving probleem. Inmiddels (op afstand denk ik) opgelost en download is weg en staat nu vrolijk de nieuwe kaarten te downloaden :)
 
Inbouw AP3 bij een MS met HW 2.5 door mobile service

Om 9:50 stond mobiele service voor de deur. Uiteraard eerst netjes telefoontje gehad dat hij er met een kwartiertje was. Keurig! Even kort staan praten en hij vertelde dat ik de eerste HW3 upgrade via mobiele service was van zijn team. Nadeel: hij heeft geen ervaring. Voordeel: hij zal zeer nauwkeurig werken en de instructies naar de letter volgen

Monteur voorzien van koffie en nu rustig zijn ding laten doen….

Om 11:00 (tijd voor nieuwe koffie) was de inbouw al klaar en was de monteur nieuwe firmware aan het installeren…

Inbouw (en het was zijn eerste keer!) is dus ca een uurtje. Het installeren van de firmware gaf echter wat problemen. Om 14:30 verscheen een tweede witte Tesla, een collega kwam helpen. Nu om 16:30 rijdt de monteur pas weg.... Totaaltijd dus ruim 6,5 uur, deels met twee man...

Uiteindelijk dus allemaal opgelost, maar kostte wel (veel) tijd. Ik weet niet of dit een standaard probleem is, maar ik zou iedereen adviseren ruim tijd voor de afspraak in te plannen.

Keurig samen even door de nieuwe functies heengelopen en (tip van dit forum!) gekeken of dashboardkastje nog open/dicht ging.

Resumerend: hardware vervangen is uurtje werk, software kost veel tijd. Mobiele service is natuurlijk altijd top, je kan gewoon (thuis)werken.

Ik zit nog steeds op 36.11 en ook kaartdata in nog steeds de standaard 2019 versie... Zal wel zien of daar nog iets aan gaat veranderen. Omdat de camera's nog niet zijn gekalibreerd kon ik nog geen nieuwe functies inschakelen...

Rijervaringen komen later <grin> en zal ik het desbetreffende firmware draadje zetten.
 
Grappig hoe die beleving verschilt tussen mensen :) Ik had voor mezelf nu juist geconcludeerd dat het zo grappig was dat ik qua rijgedrag verder geen verschil kon ontdekken tussen HW 2.5 en 3.0 Hoe ervaren anderen dat?
Ik heb twee dingen gemerkt die veranderd zijn van 2020.32.5-HW2.5 naar 2020.36.11-HW3 (afgezien van de extra visualisatie en stoplicht dingen)
  1. Een bocht in de snelweg die altijd een beetje wiebelig en hakkelig ging gaat nu vloeiend
  2. Baanwisseling met een auto schuin achter mij lukte gewoon terwijl deze vroeger absoluut geweigerd zou zijn. De auto was zelfs in zicht op het scherm.
Of dat aan HW3 ligt of de nieuwe software weet ik niet.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink