Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Update voor hw2 auto's

This site may earn commission on affiliate links.
Sowieso moet je iedere Elon/Tesla voorspelling met een flinke korrel zout nemen. Meestal komt het er wel van, maar eigenlijk standaard een flink pak later dan voorzien. Het kan zo zijn dat het nog 2-3 updates duurt eer AP2 op gelijke voet is van AP1. En dan zijn we toch weeral 3-4 maand na de oorspronkelijke streefdatum. Hetzelfde denk ik met de verwachting wanneer de eerste duidelijke verschillen er zijn tussen echt autonoom rijden en rijdersassistentie. Die 3 tot 6 maanden zou me niet verbazen als het werken 6 tot 12 wordt.
 
IMG_0545.jpg

Nieuwe update onderweg....denk de side collision warning en verhoging autosteer snelheid van 45 naar 50mph
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
dat is goed nieuws
ik durf momenteel niet meer met TACC functie te rijden, hij remt soms om onduidelijkheden in 1 keer kort af waardoor de mensen die achter mij rijden schrikken, maar ik rijd er zelf ook niet ontspannen van...
Gebeurt dit ook af en toe bij AP1 versie?
 
dat is goed nieuws
ik durf momenteel niet meer met TACC functie te rijden, hij remt soms om onduidelijkheden in 1 keer kort af waardoor de mensen die achter mij rijden schrikken, maar ik rijd er zelf ook niet ontspannen van...
Gebeurt dit ook af en toe bij AP1 versie?
Ja hoor, er zijn verschillende situaties waar dit optreedt: bocht in de weg die niet goed gezien wordt door de camera; smalle rijstrook rechts van je; betonnen of andere reflecterende rand die een radarschaduw veroorzaakt op jou rijbaan. En er zijn vast nog een paar situaties te bedenken.
 
Ja hoor, er zijn verschillende situaties waar dit optreedt: bocht in de weg die niet goed gezien wordt door de camera; smalle rijstrook rechts van je; betonnen of andere reflecterende rand die een radarschaduw veroorzaakt op jou rijbaan. En er zijn vast nog een paar situaties te bedenken.

ik heb het gewoon op de snelweg gehad, op rechte stukken. kan zeer onveilige situaties geven als achterligger niet goed oplet
 
Ja, een bekend fenomeen. Ik heb het enkele malen per rit bij de sommige matrix borden over de weg en ook viaducten. Ik houdt het er maar op dat de camera's nog verder zichzelf moeten "finetunen". Ik zag net dat de nieuwe update geïnstalleerd was dus vanavond met naar huis rijden eens kijken of ook deze issue is verholpen.
 
Ja, een bekend fenomeen. Ik heb het enkele malen per rit bij de sommige matrix borden over de weg en ook viaducten. Ik houdt het er maar op dat de camera's nog verder zichzelf moeten "finetunen". Ik zag net dat de nieuwe update geïnstalleerd was dus vanavond met naar huis rijden eens kijken of ook deze issue is verholpen.
OK, net van Amsterdam naar Rotterdam gereden na de update vanochtend em het "phantom collision" remmen gebeurde om precies te zijn 16 keer! Vooral bij matrix borden over de weg en een enkele keer bij een viaduct. Heel erg onrustig rijden zo! Nog behoorlijk werk aan de winkel voor Tesla dus want van relaxed rijden is geen sprake. Soms zie je de autootjes in je dashboard als een soort space invaders heen en weer springen, en de visualisatie van de rijbaan blijft driftig heen en weer "wapperen". Overigens zie ik dezelfde observaties wereldwijd.
 
OK, net van Amsterdam naar Rotterdam gereden na de update vanochtend em het "phantom collision" remmen gebeurde om precies te zijn 16 keer! Vooral bij matrix borden over de weg en een enkele keer bij een viaduct. Heel erg onrustig rijden zo! Nog behoorlijk werk aan de winkel voor Tesla dus want van relaxed rijden is geen sprake. Soms zie je de autootjes in je dashboard als een soort space invaders heen en weer springen, en de visualisatie van de rijbaan blijft driftig heen en weer "wapperen". Overigens zie ik dezelfde observaties wereldwijd.
Erger geworden dan het was dus? Had er nooit zo'n last van maar ben benieuwd nu...
 
Erger geworden dan het was dus? Had er nooit zo'n last van maar ben benieuwd nu...
Ik heb niet het idee dat het erger is dan het was, maar verbetert is het in elk geval niet in deze update. Ik weet wel zeker dat Tesla ervan op de hoogte moet zijn daar het een wereldwijd AP2 iets is en dat er ongetwijfeld vroeger of later een update zal komen hiervoor. Dus maar even doorbijten maar ;-)
 
Ik wil jullie alvast ontzettend bedanken voor het inleren van de systemen, melden van de bugs en het beter maken van HW2.
Hopelijk werkt die net zo goed als de huidige HW1 zodra mijn X met HW2 wordt geleverd.
Dus zet 'm op en blijf die kilometers maken ;)
Ik rij zo'n 4000 km per maand en blijf stug de TACC en waar mogelijk Autosteer gebruiken (en dus alert blijven op de onvoorspelbare rem acties ;-).... dan worden ze vanzelf voorspelbaar hahaha). In mijn werk testen wij vaak software (op security welliswaar, maar wel vaak in de ontwikkelfase) dus begrijpen heel goed dat er veel zaken zijn die gewoonweg verbeterd moeten worden en dat dit tijd kost. Natuurlijk had ik graag van meet af aan een perfect systeem gehad waarvoor ik betaald heb, maar dit hoort ook bij Tesla en als je dat weet dan kun je je daarop instellen.
 
OK, net van Amsterdam naar Rotterdam gereden na de update vanochtend em het "phantom collision" remmen gebeurde om precies te zijn 16 keer! Vooral bij matrix borden over de weg en een enkele keer bij een viaduct. Heel erg onrustig rijden zo! Nog behoorlijk werk aan de winkel voor Tesla dus want van relaxed rijden is geen sprake. Soms zie je de autootjes in je dashboard als een soort space invaders heen en weer springen, en de visualisatie van de rijbaan blijft driftig heen en weer "wapperen". Overigens zie ik dezelfde observaties wereldwijd.

kan het te maken hebben met het niet gekalibreerd zijn van de camera of staat dat los van deze bug?

Fortunately, it doesn’t appear to have an effect on the performance of the Autopilot beyond the display making it look like the lead vehicle is doing the wiggle dance:
A more important issue is the pitch angle of the cameras. Some owners receiving the new Autopilot update are not able to complete the calibration of the camera and have to get the pitch angle fixed at their local service center.

zie : Tesla’s new Enhanced Autopilot has a known bug causing wobbly road lines on the instrument cluster
 
Met de aankondiging van software 8.0 verscheen er ook een interssant stuk over radar als leidraad voor AP.
Het remmen bij viaducten en borden zijn 'false braking events'. Deze zouden zoveel mogelijk voorkomen moeten worden. Lees hier maar verder:
Upgrading Autopilot: Seeing the World in Radar

Denk dat met AP2 nog een en ander misgaat of dat er gewoon niet genoeg data is nog op de Nederlandse snelwegen zodat her systeem nog niet zeker is dat het niet hoeft te remmen.
 
Maandag na de update kreeg ik de melding " Autopilot-functies niet beschikbaar" " handmatige besturing vereist tijdens kalibratie van camera" . Nu staat er alleen nog maar "cruise control niet beschikbaar". Bij de autopilot zegt deze dat ik langzamer moet rijden (minder dan 80 km/h) en als ik dan minder snel rij staat er autopilot niet beschikbaar. Zou de wagen nog steeds bezig zijn met de calibratie?
Ook merk ik dat de snelheid info niet van de verkeersborden langs de weg wordt gelezen maar vanuit de gps komt en deze info is vaak verouderd.
 
Maandag na de update kreeg ik de melding " Autopilot-functies niet beschikbaar" " handmatige besturing vereist tijdens kalibratie van camera" . Nu staat er alleen nog maar "cruise control niet beschikbaar". Bij de autopilot zegt deze dat ik langzamer moet rijden (minder dan 80 km/h) en als ik dan minder snel rij staat er autopilot niet beschikbaar. Zou de wagen nog steeds bezig zijn met de calibratie?
Ook merk ik dat de snelheid info niet van de verkeersborden langs de weg wordt gelezen maar vanuit de gps komt en deze info is vaak verouderd.

Even met SeC bellen, want het zou zomaar kunnen dat zij handmatige de camera moeten kalibreren. Heeft met de "pitch angle" te maken als ik mij niet vergis. Een deel van de auto's moet handmatig gedaan worden.