TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Upgrade 85 naar 90

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Philinator, Jul 18, 2015.

  1. Philinator

    Philinator Member

    Joined:
    Sep 5, 2014
    Messages:
    103
    Location:
    Bussum the netherlands
    Wat vinden jullie van de upgrade optie van 85 naar 90? Is dat het waard?

    uiteraard niet voor mij bedoeld helaas, ik heb al aantesla gevraagd of de 60 ook een ipgrade krijgt. Volgens de tekst van elon zien ze ieder jaar een 5% capaciteits stijging als mogelijk.
    wat denken jullie? Zit dat er ooit in of is de 60 al afgeschreven?

    uiteraard als ik mijn badge omdraai ga ik gratis van een 60 naar een 90! :smile:

    90 kWh Pack
    New buyers now have the option of upgrading the pack energy from 85 to 90 kWh for $3k, which provides about 6% increased range. For example, this takes our current longest range model, the 85D, to almost 300 miles of highway range at 65mph.

    Existing owners can also purchase the pack upgrade, but I wouldn't recommend doing so unless usage is on the edge of current range. On average, we expect to increase pack capacity by roughly 5% per year. Better to wait until you have more time on your existing pack and there is a larger accumulated pack energy difference.
     
  2. Paul Amsterdam

    Joined:
    Jun 21, 2015
    Messages:
    71
    Location:
    Amsterdam
    Ben ook benieuwd naar upgrade voor de 70. Is daar nog over gesproken?
     
  3. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Daar was het goede nieuws dat het entry model $5K goedkoper is geworden maar daar heb je niets aan natuurlijk.
     
  4. justroll

    justroll Member

    Joined:
    Feb 12, 2015
    Messages:
    269
    Location:
    Maaseik, Belgium
    dus je kan je huidige pack inruilen voor een nieuwe met meer capacity ? lijkt me vreemd, daar zou ik de prijs wel eens van willen weten.
     
  5. Paul Amsterdam

    Joined:
    Jun 21, 2015
    Messages:
    71
    Location:
    Amsterdam
    Ik zie t net op cofigurator. Maar is geen 4wd. (Gelukkig:)
     
  6. Bj0rn

    Bj0rn Member

    Joined:
    Nov 13, 2014
    Messages:
    154
    Location:
    Gent
    Ik heb geen offerte in de hand voor de vervanging van een 85kWh door 90kWh, maar dit kan je alvast een idee geven:
    We have received many requests for a Battery Replacement Option. We are happy to now offer this option for all three battery variants. This option will provide you a new battery anytime after the end of the eighth year at a fixed price. Prices are as follows: $8,000 for the 40 kWh battery, $10,000 for the 60 kWh battery, and $12,000 for the 85 kWh battery.

    In dit artikel wordt er terecht opgemerkt dat dit de prijs is "8 years down the road".
    The very attractive replacement cost for the largest pack—and equally compelling prices of $10,000 and $8,000 respectively for the 60-kWh and 40-kWh packs—much be purchased within 90 days of taking ownership, but only will be honored “after the end of the eighth year” of ownership, according to Blankenship.

    Gebaseerd op deze informatie zou je over een jaar of 6 je battery pack kunnen vervangen voor grosso modo bovenstaande prijzen? Maar tegen dan kan je misschien de 60kWh en 85Kwh batterijen niet meer kopen.
    Een groeipercentage van 5% per jaar maakt van de nieuwe 90 kWh versie over 6 jaar ongeveer 120 kWh (90 * 1,05^6).

    Al dat giswerk terzijde, ik zou daar ook wel eens de prijs van willen weten. :)
     
  7. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,323
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Zoals ik het toen begreep moest je dit bedrag betalen bij de aankoop van de auto om dan 8 jaar later de batterij te kunnen ontvangen.
     
  8. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Ook leverbaar zonder glazen bol...
     
  9. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,700
    Location:
    Haarlem
    Exact mijn gedachte!
     
  10. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    5% per jaar ?
    zoals ik elders in het forum opmerkte : we zijn in drie jaar tijd van 85kWh naar 90kWh gegaan. Dat is eerder 6,1 % over 3 jaar; of 1.92% per jaar.
     
  11. ivog

    ivog Member

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    285
    Location:
    Amsterdam
    Ik denk toch dat de capaciteit van de batterij niet snel heel veel groter zal worden. Het zal echt wel toenemen maar er ligt ergens een grens die wordt bepaald door de behoefte aan meer capaciteit aan de ene kant en de kosten voor de extra capaciteit aan de andere kant.

    De (ambitieuze) projectie van Tesla voor de kosten/kWh in 2020 zijn 100$/kWh. Als je dan een 100 kWh batterij koopt heb je het over 10k, een 150kWh batterij kost dan 15k. Dit zijn bedragen exclusief winstmarge en overige kosten dus laten we zeggen dat er nog 30% bovenop komt. Je hebt het dan over 13k voor een 100kWh batterij en 19,5k voor een 150kWh batterij. Dan wordt de vraag heb je 6500 euro over om ipv een auto die 500km ver komt een auto te hebben die 750km ver komt voor die paar keer per jaar dat het je leven net iets makkelijker maakt.

    Is het niet kosten efficiënter om een nog beter dekkend supercharger netwerk te hebben en daar op die paar momenten per jaar dat je het nodig hebt gebruik van te maken? Er ligt in ieder geval ergens een grens, Elon musk zegt zelf dat de sweetspot ligt tussen 250 en 300 mile range. (Elon Musk says is a mental problem - Quartz)
     
  12. e-Rik

    e-Rik Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    454
    Location:
    Nederland
    500 echte km's zou voor mij de sweetspot zijn, dan kan je eens een SuC overslaan als je wilt doorrijden. Om de 4 uur stoppen, daarmee kom je op gelijke hoogte met een ICE.
     
  13. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,969
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    500km bij ca 140km/u en volle bepakking voor mij ook.
     
  14. ivog

    ivog Member

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    285
    Location:
    Amsterdam
    Hoeveel geld heb je daarvoor over t.o.v. 500km bij ca 120km/u?
     
  15. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,969
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Over 3,5 jaar 125-150K voor het topmodel.
     
  16. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,328
    Location:
    de Kempen
    Hopen dat de Euro het weer iets beter gaat doen dan:biggrin:
     
  17. ivog

    ivog Member

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    285
    Location:
    Amsterdam
    140 km/u is ongeveer 270 wh/km * 500km = 135kWh
    120 km/u is ongeveer 230 wh/km * 500km = 115kWh

    Ik denk dat het krap zal worden om in 3,5 jaar tijd de energiedichtheid zo te verbeteren dat er 135kWh in de model s past maar wie weet :). Het zal natuurlijk ook afhankelijk zijn van de vraag naar een duurdere batterij met meer capaciteit. Als er veel vraag is zal ie er uiteindelijk wel gaan komen maar zelf geloof ik niet dat dat zo snel gaat gebeuren allemaal.
     
  18. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,969
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Hoe sneller ze het voor elkaar krijgen hoe meer mensen er over zullen stappen. Ik verwacht niet alleen dat de capaciteit flink zal toenemen maar ook de laadsnelheid flink zal afnemen. Hoe? Geen idee, da's een vraag die je aan de engineers moet stellen. Maar ik wil het graag, en snel!:rolleyes:
     
  19. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,073
    Location:
    Amsterdam
    Elon: On average, we expect to increase pack capacity by roughly 5% per year.

    Dat betekent dat we uitgaande van de 90kWh pas over 11 jaar op de 150kWh zitten.
     
  20. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,518
    Location:
    Breda, Netherlands
    En rekening houdend met de Elon correctie duurt het minstens 20 jaar...
     

Share This Page