Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade P85D?

This site may earn commission on affiliate links.
"Ik begrijp absoluut niet wat de obsessie is van MS owners met vermogen en de 0-100 tijd"
"Maar om terug te komen op die obsessie van owners met die 0-100 tijd"
"Ga je uberhaupt iets merken van 0,1 sec sneller naar de 100??"
"Als je als een BMW M3 rijder de hooligan uithangt met een P85D zal je het verbruik wel op 500-600 Kw/h krijgen en dan heb je 80kw energie verbruikt voor 160km. Waar zit de ecologische component dan nog?"

Nou voel ik me toch een keer aangesproken op dit forum.....

Deels om de simplificatie:

Het gaat mij NIET om het verschil in 0-100! Het gaat mij om het ontbreken van verschil vanaf ca 60? km/hr ten opzichte van mijn eerdere P85 die door mij toch wel verwacht was door het vermogensverschil!
De eerste Punch is geweldig, maar gezien het geadverteerde vermogen van 700 pk, had ik die dus over een groter toerengebied verwacht, en niet dat eenmaal op snelheid een P85 of 85D vergelijkbaar zou zijn.

En deels door het aanspreken op de ecologische component wat ook een oversimplificatie in zich heeft (zelfs den Haag vergoeilijkt de jaloezietaks met het argument dat veel vermogen wel slecht MOET zijn voor het verbruik en dus hogere belasting):

Mijn All time Average is inmiddels 197 Wh / km en dalende, dus de ecologische component wordt zeker niet vergeten (met de P85 had ik 200 Wh / km als ATA)
Ik mis alleen de pk's (die ik gezien mijn verbruik dus niet continu aanspreek) voor betaald heb toen ik de overstap maakte naar een nog mooiere droomauto.
 
Een vreemde prijs. Ik zit met 12.500 euro in mijn hoofd voor het vervangen van een 85 kWh batterij. En als "optie" bij de configuratie is de meerprijs 3.000 euro dus zou je denken dat ze op 15.500 euro moeten uitkomen? :frown:

Dat lijkt me een hopeloos optimistische prijs. Momenteel zitten de beste schattingen van de kostprijs voor Tesla ergens tussen de $200 en de $300 per kWh. Misschien zit je met die prijs in je hoofd omdat die in de buurt ligt van een idee dat Tesla ooit heeft gelanceerd waarbij je bij aanschaf reeds kon betalen voor een vervangbatterij 8 jaar later. Dat idee is naar mijn weten nooit uitgevoerd. Overigens ter vergelijking : een nieuwe batterij voor een Tesla Roadster kost $29 000 voor 70kWh...
 
Toch zoemt voor de vervanging naar de nieuwe batterij voor de Roadster al een tijdje een prijs van minder dan 10K$ rond...
Maar dat zal ongetwijfeld een geste naar de klanten zijn, icm inname oude pakket.

Tja, er zoemt hier op het forum wel meer rond dat meer op wishfull thinking gebaseerd is dan de echte waarheid. Je kan van Tesla alles zeggen maar niet dat ze goedkoop zijn. Verhaaltjes van financiele gestes naar de klanten toe moet je dan ook met een hele dikke korrel zout nemen... Gelden plaatste al de link naar de officiele webshop : $29 000 en geen cent minder.
 
Tja, er zoemt hier op het forum wel meer rond dat meer op wishfull thinking gebaseerd is dan de echte waarheid. Je kan van Tesla alles zeggen maar niet dat ze goedkoop zijn. Verhaaltjes van financiele gestes naar de klanten toe moet je dan ook met een hele dikke korrel zout nemen... Gelden plaatste al de link naar de officiele webshop : $29 000 en geen cent minder.

Het "lucht wel op zo" denk ik.
 
Dit zoemde overigens niet alleen op het forum. Maar ik zal er eens wat zoemers van buiten het forum op aanspreken:wink:.

Gelukkig niet voor de hoofdprijs nog snel een roadster gekocht:biggrin:.

Wel een mooie bijkomstigheid: het vervangen van een batterij valt voor de MIA onder een aparte categorie, uit het hoofd een van 27% + Willekeurige afschrijving.
Dus 29K zou zonder BTW ca 23K zijn, waardoor ca 30K afgetrokken mag worden (even alles dik afgerond, even geen zin om te rekenen) waardoor bij 40% belastingdruk 12K terugkomt...
Kost die netto toch maar 11K:biggrin: En.... als de willekeurige afschrijving bij een IB ondernemer slim wordt ingezet, wellicht nog wel wat extra in de toeslagensfeer:redface:
Dus... wie het laatst is, is....:cool:
 
"Ik begrijp absoluut niet wat de obsessie is van MS owners met vermogen en de 0-100 tijd"
"Maar om terug te komen op die obsessie van owners met die 0-100 tijd"
"Ga je uberhaupt iets merken van 0,1 sec sneller naar de 100??"
"Als je als een BMW M3 rijder de hooligan uithangt met een P85D zal je het verbruik wel op 500-600 Kw/h krijgen en dan heb je 80kw energie verbruikt voor 160km. Waar zit de ecologische component dan nog?"

Nou voel ik me toch een keer aangesproken op dit forum.....

Deels om de simplificatie:

Het gaat mij NIET om het verschil in 0-100! Het gaat mij om het ontbreken van verschil vanaf ca 60? km/hr ten opzichte van mijn eerdere P85 die door mij toch wel verwacht was door het vermogensverschil!
De eerste Punch is geweldig, maar gezien het geadverteerde vermogen van 700 pk, had ik die dus over een groter toerengebied verwacht, en niet dat eenmaal op snelheid een P85 of 85D vergelijkbaar zou zijn.

En deels door het aanspreken op de ecologische component wat ook een oversimplificatie in zich heeft (zelfs den Haag vergoeilijkt de jaloezietaks met het argument dat veel vermogen wel slecht MOET zijn voor het verbruik en dus hogere belasting):

Mijn All time Average is inmiddels 197 Wh / km en dalende, dus de ecologische component wordt zeker niet vergeten (met de P85 had ik 200 Wh / km als ATA)
Ik mis alleen de pk's (die ik gezien mijn verbruik dus niet continu aanspreek) voor betaald heb toen ik de overstap maakte naar een nog mooiere droomauto.

Kan je volgen dat je natuurlijk graag hebt waar je voor betaald hebt.

Om een andere poster te antwoorden : ja, ik heb een testrit gemaakt met een P85D en ja die acceleratie is simpelweg GEWELDIG.

Alleen vind ik het een beetje haaks op de groene(?) filosofie van tesla om zoveel de kaart van "vermogen" te trekken?

wagens als een 911, Ferrari, Lambo worden door de band toch wel door andere publiek gekocht dan een Tesla.

Die laatste toch eerder uit ecologische overweging dan puur uit liefde voor auto's? Of hebt ik het mis? Koop je een tesla dan echt voor zijn 0-100 tijd ? Misschien wel als je voor een P90DL gaat want je kan inderdaad voor een gewone 85S gaan :)
 
Dit gaat off-topic dus bij deze mijn poging om het af te kappen: Nee, de model S wordt niet verkocht om zijn sprinttijd van 0-100. Maar dit geeft wel een boost aan de sales en maakt duidelijk waar de auto toe in staat is. Dit is nodig voor de verkopen want de prijzen zijn nog erg hoog. De prijzen zijn nog erg hoog, want Tesla heeft geld nodig om fabrieken te bouwen om goedkopere auto's te bouwen. Tot die tijd is het segment van Tesla het duurdere segment. Kopers in het duurdere segment hebben nu eenmaal bepaalde wensen en verwachtingen.

En een hardrijdende tesla is "groener" dan een normaal rijdende vergelijkbare benzine/diesel auto.

Nu weer ONtopic graag :)
 
Alleen vind ik het een beetje haaks op de groene(?) filosofie van tesla om zoveel de kaart van "vermogen" te trekken?

Dit is nu een aanname waar ik totaal niet bij kan. :wink:
Vermogen is dus per definitie slecht en staat haaks op een groene filosofie?
In een ICE wagen klopt dit maar je moet je referentiekader aanpassen als je het over een volledig elektrische wagen hebt.
Je kan groen zijn en tegelijk in een performance wagen rijden. Dat is net de essentie van het succes van Tesla.

In mijn P85D komt enkel 100% groene energie uit hernieuwbare bronnen en daar betaal ik graag iets meer voor.
Ik zal heus de zon of de wind niet uitputten omdat ik met een elektrische wagen rij met meer dan gemiddeld vermogen.
 
Ik bespeur toch enige mate van dissonantie, J. :rolleyes:

Het roept bij mij de vraag op of er bijvoorbeeld ook veganisten met obesitas zijn.

Veganisten met een Model S alvast wel:
2013-12-11-EffOilBorder1_sm.jpg
 
eens.."Groen zijn" mag toch best leuk zijn ? hoeft toch niette betekenen dat je je altijd netjes aan de snelheid moet houden, alleen kleine auto's moet rijden enzo ??

ja, voorheen voelde ik me nog wel eens schuldig als ik met een V70 T5 met hoge snelheid door Duitsland scheurde. Nu heb ik 60 panelen liggen, genoeg voor al ons electriciteitsverbruik (incl auto).. en kan ik heel erg genieten van het rijden een grote auto (foei 1) als het kan met hoge snelheid (foei 2).. -;)

Dit is nu een aanname waar ik totaal niet bij kan. :wink:
.
 
Met mijn P85 met ca 400 PK was mijn gemiddeld verbruik 200 Wh / km
Met mijn P85D met ca 550-? PK is mijn gemiddeld verbruik 197 Wh / km
In beide gevallen wordt gemiddeld ca 20 kWh aan vermogen verbruikt per 100 km
Wat wij (liefhebbers van Techniek, Rijden EN milieu) zeggen is dat mooiere techniek en meer fun niet meer gemiddeld verbruik in hoeven te houden.
Dat is juist de kracht van EV rijden:biggrin:

Wat wel een doodzonde is voor het milieu icm prestaties van de auto is een gewone 85 met 21" want die verbruikt veeeeel meer terwijl die veeeeel minder presteert :wink:

Even terug naar on-topic:

Er zijn m.i. 2 keuzes:

Of je kiest voor value for money met een .... D
Of je kiest voor max FUN (tegen vergelijkbare ecologische belasting:biggrin:) met een P90DL (en rijdt dan op de snelweg 5 km / u rustiger ter compensatie)
De PD zou ik laten staan.
Indien je van plan bent de PD aan te houden, dan is de stap van PD naar PDL financieel (qua geld dan:cool:) kleiner en levert meer op dan de stap van D naar PD heeft gekost en opgeleverd.

Back on track?

Foto van PDB doet me denken aan de verkeersregels in DK: ze heeft net gecontroleerd of er geen kinderen onder de auto liggen te slapen, en glimlacht nu opgelucht zodat ze zo mag gaan rijden.....
 
Last edited:
Ben juist blij dat door Tesla je de keuze hebt om in iets anders te rijden dan de geitenwollensokkengevoel Prius !
Ook in die zin heeft Tesla al veel voor het milieu betekent.
On topic, je betaalt ergens voor omdat je het waard vindt of niet.
De prijs van een Veyron is absurd als je naar de verhouding prijs/PK kijkt, als je het er voor over hebt koop je hem. Zo niet dan niet.

Dat iets door software in te schakelen is, is ook geen argument. Binnen de software branche voor computers is dit veelvoorkomend. Je hebt het hele pakket op je computer staan, maar je moet een sleutel kopen om de volledige functionaliteit te krijgen.

VW zou ik er niet bij halen. Dat we in Europa te dom zijn om te zien wat de bedoeling van de VS is gaat nu ten koste van VW, maar had ook een andere fabrikant kunnen gebeuren.
 
Op de Belgische TV ging gisteren een film ploeg mee met een professor die een MS had en het eerste dat die man wou tonen was de 0-100 sprint?????

Met alle respect, maar echt belangrijk lijkt me dat niet al al helemaal niet voor een prof om even te showen voor TV. Wel voor iemand met een petje in een M3.

Je weet dat die professor hier ook op het forum zit hè? :tongue:

Ik begrijp je gevoel wel enigszins, want ik had dat ook toen ik de auto ging kopen. Als er een minder pretentieus model was geweest met dezelfde range, had ik die waarschijnlijk gekocht.
Maar ik ben toch wel van mening veranderd. Juist de performance van de auto zorgt ervoor dat in no time het imago van elektrisch rijden veranderd is. En dat is in dit stadium nog wel nodig.
 
Naar mijn mening wordt er juist door de uitmuntende prestaties van de Tesla veel milieu gespaard. No way dat ik ooit in een Prius of soortgelijke zou gaan rijden. Ik ben een bekeerde Petrol head die er niet over dacht om power en plezier in te leveren voor het milieu. Ik was groot vervuiler en tevens levensgenieter. Nu rijd ik groen en ben een nog grotere levensgenieter geworden.

Als de Tesla 0-100 in 9 seconden deed stond ie never nooit niet bij mij op de oprit.

En daar zit naar mijn mening precies de kracht van Tesla. Het groene geitenwollensokken volk en de patserpetjes hebben opeens een gemeenschappelijke interesse terwijl ze voorheen recht tegenover elkaar stonden. Dáár zit de winst want het maakt niet uit waarom je groener rijdt zolang het maar gebeurd. En powerjunks zoals ik besluiten ineens dat er dan ook maar zonnepanelen op het dak moeten komen, we ontdekken dat elektrisch rijden eigenlijk heel lekker is dus de volgende auto voor de vrouw moet ook elektrisch zijn. Bij mij is deze beweging enkel en alleen opgang gekomen door de buitenaardse prestaties van Tesla.
 
helemaal mee eens - ik heb op dezelfde dag in september 2013 (toen er amper nog Tesla's reden) duimen omhoog gehad van jongens in een Quatro Porto en van iemand in een Nissan Leaf ! Dat zegt genoeg denk ik en onderbouwd je stelling.

En daar zit naar mijn mening precies de kracht van Tesla. Het groene geitenwollensokken volk en de patserpetjes hebben opeens een gemeenschappelijke interesse terwijl ze voorheen recht tegenover elkaar stonden. Dáár zit de winst want het maakt niet uit waarom je groener rijdt zolang het maar gebeurd. En powerjunks zoals ik besluiten ineens dat er dan ook maar zonnepanelen op het dak moeten komen, we ontdekken dat elektrisch rijden eigenlijk heel lekker is dus de volgende auto voor de vrouw moet ook elektrisch zijn. Bij mij is deze beweging enkel en alleen opgang gekomen door de buitenaardse prestaties van Tesla.
 
Naar mijn mening wordt er juist door de uitmuntende prestaties van de Tesla veel milieu gespaard. No way dat ik ooit in een Prius of soortgelijke zou gaan rijden. Ik ben een bekeerde Petrol head die er niet over dacht om power en plezier in te leveren voor het milieu. Ik was groot vervuiler en tevens levensgenieter. Nu rijd ik groen en ben een nog grotere levensgenieter geworden.

Als de Tesla 0-100 in 9 seconden deed stond ie never nooit niet bij mij op de oprit.

En daar zit naar mijn mening precies de kracht van Tesla. Het groene geitenwollensokken volk en de patserpetjes hebben opeens een gemeenschappelijke interesse terwijl ze voorheen recht tegenover elkaar stonden. Dáár zit de winst want het maakt niet uit waarom je groener rijdt zolang het maar gebeurd. En powerjunks zoals ik besluiten ineens dat er dan ook maar zonnepanelen op het dak moeten komen, we ontdekken dat elektrisch rijden eigenlijk heel lekker is dus de volgende auto voor de vrouw moet ook elektrisch zijn. Bij mij is deze beweging enkel en alleen opgang gekomen door de buitenaardse prestaties van Tesla.

Je slaat de spijker op zijn kop!
Althans wat mij betreft, heel herkenbaar.

Het enigste wat ik misschien ga missen is het (motor)geluid, daar is een lichte "inspirerende" zoemtoon voor terug gekomen.
Maar als ik het geluid weer wil horen, dan heb ik een goed excuus om weer eens naar de Formule 1 race met Max Verstappen te gaan kijken.
Het blijft mooi om die wagens over bijvoorbeeld het circuit in Monza te horen gaan.