Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade P85D?

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag weer een paar BMW's gehad die bij het verkeerslicht het gevoel hebben gekregen dat ze vreselijk traag wegrijden.
Ze komen mij in ieder geval op een weg waar 100 gereden mag worden even later met zo'n 130 weer voorbij.
Ik denk dan vaak met een inwendige glimlach: "weer bij een paar de interesse geprikkeld". :rolleyes:
 
Last edited:
Vandaag weer een paar BMW's gehad die bij het verkeerslicht het gevoel hebben gekregen dat ze vreselijk traag wegrijden.
Ze komen mij in ieder geval op een weg waar 100 gereden mag worden even later met zo'n 130 weer voorbij.
Ik denk dan vaak met een inwendige glimlach: "weer bij een paar de interesse geprikkeld". :rolleyes:

Referral code op je achterbumper zetten [emoji39]
 
Mijn eerdere comment was weggevallen dus nogmaals:

Dit is gedaan met MAAR een p85d..... na alle berichten over .... toch wel een beetje trots op ons merk:smile:

Vind het wel merkwaardig dat ze de test niet nog eens hebben over gedaan met 2 rondjes van het circuit.
Dat is een kwestie van objectiviteit. Onze EV heeft 100% koppel vanaf 0 en is daarom in het voordeel als je lanceert vanaf 0.

We zien jammer genoeg bijna nooit de full picture. Zo wordt je als potentiële koper niet volledig ingelicht over de realiteit van deze wagen.
De test die ze hebben gedaan tussen een M4 en de P85D geeft een eerlijker beeld van de realiteit. Toch voor onze regionen waarbij we geen cultuur hebben van drag strips.
 
We zien jammer genoeg bijna nooit de full picture. Zo wordt je als potentiële koper niet volledig ingelicht over de realiteit van deze wagen.
De test die ze hebben gedaan tussen een M4 en de P85D geeft een eerlijker beeld van de realiteit. Toch voor onze regionen waarbij we geen cultuur hebben van drag strips.

Wat bedoel je juist met the full picture ?
 
Wat bedoel je juist met the full picture ?

In die video was de P85D heer en meester omdat het een hele korte test was vanaf 0 tegenover ICE wagens met enkel achterwielaandrijving die hun maximaal koppel niet vanaf 0 halen. Het blijft een fantastisch resultaat voor de P85D dus kudos aan de Tesla ingenieurs maar het vertelt niet het volledige verhaal en dat zorgt voor een ongenuanceerde beeldvorming. Aan het einde haalde de piloot van de racewagen reeds aan dat hij de P85D op een paar meter na net niet te pakken had gekregen maar dat hij hem wel aan het inlopen was.

Als die Australiers 1 of 2 ronden zouden gereden hebben rond dat circuit zouden de 2 ICE wagens sneller geweest zijn. Er is namelijk een groot verschil tussen het motorvermogen wat iedereen quote voor de P85D (700 pk in Europa en 691 pk in de US) en wat de batterij werkelijk kan leveren. Bij 90% SoC is dat 565 pk (415 kW) piek en dat is zonder de verliezen van de drivetrain. Naarmate de SoC zakt, zakt ook het vermogen. Dit fenomeen is nauwelijks aanwezig bij een P85(+) of 85D. Voor dagelijks gebruik laad ik die van mij op tot 70%. Als ik de batterij voor een langere rit tot 90% of 100% vul, is het precies een andere wagen. Het verschil in power is duidelijk merkbaar. Is best leuk eigenlijk dus erg vind ik dat niet.

Terug naar onze Australische test... Bij acceleratie vanaf 0 speelt het feit dat de P85D max 565 pk produceert minder omdat in het begin zowiezo niet het volle vermogen kan losgelaten worden. De wagen zou dan tractie verliezen. Mijn voorspelling over wat ze niet hebben getest / getoond, maar wel relevant is als iemand de wagen wil kopen, is dat de P85D na 1 ronde als laatste over de finish zou gaan en hij in ronde 2 beperkt zou geweest zijn tot 240 kW waardoor de 2 anderen veel, veel sneller zouden geweest zijn.

Als je het bovenstaande weet en je gaat vervolgens over tot de aankoop, zal je helemaal tevreden zijn over de performantie van je P85D. Probleem is dat Tesla deze informatie niet publiek maakt en wij het als P85D eigenaren dus zelf moeten ervaren.
 
Tesla gaat er vanuit dat men testritten maakt alvorens tot aankoop over te gaan. Tesla gaat er ook vanuit dat men niet gaat racen met de Model S. Dat kan simpelweg niet op de openbare weg en op een circuit is een echte sportauto fijner voor de bochten. Ik stel dan ook voor om de discussie, over de gegeven informatie over de P85D vanuit Tesla, te beëindigen. Het verschil tussen een P85D en de rest moge duidelijk zijn, zo niet dan raad ik aan om een testrit (of meerdere) aan te vragen.

Om ontopic te blijven: of een P85D de meerprijs waard is moet iedereen voor zich bepalen. Als geld het probleem niet is en je verwacht regelmatig sneller acceleraties uit te voeren dan zou ik het zeker doen. Anders is een 85D/90D misschien een verstandigere/meer economische aankoop.
 
Om ontopic te blijven: of een P85D de meerprijs waard is moet iedereen voor zich bepalen. Als geld het probleem niet is en je verwacht regelmatig sneller acceleraties uit te voeren dan zou ik het zeker doen. Anders is een 85D/90D misschien een verstandigere/meer economische aankoop.

Klopt. Nog specifieker: indien je >20.000 euro hebt voor 60pk extra en rode remschijven moet je het doen. Anders absoluut niet. :tongue:
 
Klopt. Nog specifieker: indien je >20.000 euro hebt voor 60pk extra en rode remschijven moet je het doen. Anders absoluut niet. :tongue:

En daarmee is de cirkel rond en zijn we het allemaal weer eens....
20K voor 60 PK is erg veel geld, en als de kopers dat in November hadden geweten dan hadden ze die keuze bewust kunnen maken.
Destijds wat het 20K voor meer dan 300 PK (D oorspronkelijk minder dan 400 tov geadverteerde PD 691) en leek het een goede deal.
De sensus lijkt nu dat de 691/700 niet gehaald worden en dat het het verschil met de D maar 60 is (ook omdat de D een upgrade heeft gehad NADAT eenieder in November zijn keuze gemaakt had) ....
In de praktijk heeft de PD wel een hele leuke spurt vanaf 0 (ook in Australië weer bewezen) maar als je op hogere snelheden doortrekt is er (Nagenoeg?) geen verschil met een 85D.
Dat is dan weer wat rijders als Jan en mij tegenvalt, en ja we hebben niet proefgereden, maar vanuit de spec en de ervaringen uit het verleden met Tesla en PKs hadden we daar goed vertrouwen in.
De PD Ludicrous heeft dat doortrekken op hogere snelheden wel en het verschil vanuit PD is kleiner dan de PD vanuit D dus (weer helemaal on topic) upgraden is bijna een Must (om te krijgen wat verwacht was).
Iemand die nu een PD wil kopen en mijn mening wil weten zal ik dan ook adviseren om of D of PD Ludi te kopen en van de PD af te blijven....