Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

US Tesla prijs zakt door het IJs

This site may earn commission on affiliate links.
Blijft het hier een beetje gebruiken als online notitieblok.

Dit is van 27/6/2023
- index vs T nog steeds uit elkaar blijven lopen.
- Y-o-Y een derde er af 🤨

Link naar grafiek > Carcuru 2019-nu T3 17-22

FireShot Capture 611 - Tesla Model 3 Price Trends - CarGurus - www.cargurus.com.png



Ter vergelijking nog even die van 03/2023
FireShot Capture 508 - Tesla Model 3 Price Trends - CarGurus - www.cargurus.com.png
 
Last edited:
Titel dekt de lading voor deze post niet meer helemaal. Maar apart draadje voor aanmaken kan altijd nog.

Nu ook daling NL ingezet. Dealer gaf dat eind 06 ook al aan, Wist niet waar ie de Tesla's moets laten. Autotelex in de vakpers 'Grote EV' -\- 7 tot 12% extra er af". Vooral bouwjaren 2018 en 2019. Nadruk grote EV's S, X en F-Pace

Prijsverlaging T nu wel reden.
Vooruitzichten ook niet goed
Meer aanbod
Consument laat het afweten. (o.a. MRB 2025)

Weing export mogelijkheden > prijzen elders europa lager
Export S (767) Model 3 (364) I pace (309) en EGolf (431)


USA zet daling T nog steeds bovengemiddeld door
M3
30d -/- 3-4%
90d -/- 6-9 %
y-o-y -/- 36-37%

S iets harder. X iets minder
 
Last edited:
Titel dekt de lading voor deze post niet meer helemaal. Maar apart draadje voor aanmaken kan altijd nog.

Nu ook daling NL ingezet. Dealer gaf dat eind 06 ook al aan, Wist niet waar ie de Tesla's moets laten. Autotelex in de vakpers 'Grote EV' -\- 7 tot 12% extra er af". Vooral bouwjaren 2018 en 2019. Nadruk grote EV's S, X en F-Pace

Prijsverlaging T nu wel reden.
Vooruitzichten ook niet goed
Meer aanbod
Consument laat het afweten. (o.a. MRB 2025)

Weing export mogelijkheden > prijzen elders europa lager
Export S (767) Model 3 (364) I pace (309) en EGolf (431)


USA zet daling T nog steeds bovengemiddeld door
M3
30d -/- 3-4%
90d -/- 6-9 %
y-o-y -/- 36-37%

S iets harder. X iets minder
Ieder zijn mening, maar de prijsdalingen zijn vooraf aangekondigd door Tesla evenals het behoorlijk ophogen van de productie bij de diverse giga fabrieken. Geheel conform business plan uit 2006 om de transitie naar een duurzame wereld te versnellen. Elon gaf zelfs aan de auto's tegen verlies te verkopen als het moet omdat de inkomsten uit FSD dit ruimschoots moeten gaan compenseren. Ze verkopen de auto's nog steeds met ik dacht 18% operationele winst. Daar dromen alle productie autofabrikanten van.

Dat de vooruitzichten niet goed zijn is:
- De huidige economie met name China die nu mega problemen heeft met Country Garden (Groter dan Evergrande);
- meer aanbod maar de competitie verkoopt met verlies zo is VW, Ford en GM al de productieproces aan het vertragen;
- Consument in NL doet er zeer beperkt toe voor wat betreft Tesla;


Daarnaast is het logisch dat de M3 matig tot slecht verkoopt. Ook jij hebt vernomen dat Highlander Model 3 eraan komt. Waar denk je dat iedereen nu op wacht?

S en X doen er nauwelijks toe, voor de cijfers van Tesla.

Heb je de Y met reden niet meegenomen?

Kijkende naar de verkoop aantallen:

1692033886276.png


Zien we duidelijk dat Tesla dit jaar goed verkoopt. Wel tegen lagere prijzen, maar verkoop aantallen stijgen.
Vooral de Model Y wordt goed verkocht en dat gaat ten koste van Model 3 sales.
 
Last edited:
Lagere tweedehands prijzen is uitstekend nieuws voor de transitie.

Consument laat het afweten. (o.a. MRB 2025)


Haha nee joh. Van de nieuw verkochte auto’s in Europa is nu iets meer dan 25% een EV, China meer dan 40% en Noord Amerika gaat eindelijk ook lekker.

Een nieuwe Y is nu gewoon veel interessanter dan een tweedehands S of X. Die moet je echt willen, en dan maakt die MRB straks ook niet uit, al acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat EV’s gestraft gaan worden.

En bovendien:

IMG_6304.jpeg



De nieuw verkopen, daily updated Europa. Nieuw verkoopt meer dan goed, tweedehands is eigenlijk nog steeds te duur.

Die lagere tweedehands prijs maakt voor eigenaars in principe niet uit zolang je maar een nieuwe Tesla koopt.


IMG_6305.jpeg



 
Last edited:
Lees ineens dingen die ik blijkt te vinden.

Wat betreft de Y. Tesla Model Y Price Trends - CarGurus cijfers geven hetzelfde beeld.

@DD Wat betreft de Kg's in dat overzicht: Bv de I4 = > 2t

€ 50-150 per kwataal meer of minde kijt is wel bepalend bij consumentenverkoop. Nieuw maar zeker gebruikt.

EV gaat z'n vrijstellingen niet terugkrijgen. Overheid zal verder wegvallen inkomsten uit MRB (7 mld) en BPM (1.5mld) en brandstof (7.6) ergens vandaan moeten halen. Stel heel NL is aan de EV en PV en stopt dat ook 1 op 1 in z'n auto stopt. Is nu dik 23Mld per jaar

Nieuw verkoop is voor het overgrote deel bijtelling en EV policy gedreven geweest. Nadat 1e generatie kopers z'n overtrokken gebleken range anxiety heeft overwonnen heeft de gebruikte koper batterij bibbers. Overderven. Helemaal ten onrechte is het niet. Bij een 'goed' gebruikte auto is je grootste kostenpost hooguit een ruilmotor of een andere bak er onder. Kijk je tegen een gat van hoouit een paar duizend euro. . Dat is bij EV wel van een echt andere alles of niets dimensie.
 

Attachments

  • milieubelastingen.png
    milieubelastingen.png
    86.4 KB · Views: 27
Last edited:
V gaat z'n vrijstellingen niet terugkrijgen. Overheid zal verder wegvallen inkomsten uit MRB (7 mld) en BPM (1.5mld) en brandstof (7.6) ergens vandaan moeten halen. Stel heel NL is aan de EV en PV en stopt dat ook 1 op 1 in z'n auto stopt. Is nu dik 23Mld per jaar

Dat hoeft ook helemaal niet. Prijspariteit is al bereikt. Qua TCO waren we daar allang. Dalende tweedehands prijzen zijn gerelateerd aan voldoende aanbod, niet aan gedaalde vraag.


In de Squeeze van de supply chain crisis zijn de prijzen idioot gestegen, dit is een normale en hoogst welkome correctie. Je alarmisme is ongefundeerd en een grote aanname.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Deelde de 1e post in 11/22 over inzetten daling US markt voordat nieuw prijzen of gebruikt hier in NL waren gedaald.

Overigens hoorde ik vandaag dat er nu weer $ 10k USD van nieuw is afgegaan voor S en X met lagere range. Kijk zelf maar Design Your Model S | Tesla

Door tekorten boven de prijslijst of gebruikt meer kosten dan nieuw was niet gezond. Nu schuiven we wellicht door naar de andere kant. Heeft niks met alarmisme te maken. Info voor kopers, verkopers, potentiële gebruikers enz. Iedereen doet er mee wat je wil.

Net als de de 25mld die nu binnenkomt uit energiebelasting. Zal uit een mix van belasting op bezit of via verbruik in of buitenshuis van energie (of iets anders) opgebracht moeten worden. EV heeft een tijdje niets of weinig in de collectieve collectezak hoeven te storten en aan zich voorbij kunnen laten gaan. Dat loopt nu ten einde. Getallen geven de omvang aan.

Waar je als merk / eigenaar niets aan hebt is sittuatie die zorgen voor zeemeeuwen gedrag. Eerst allemaal even in de Prius, dan 1x in je leven langs de Mitsubishi dealer om PHEV te rijden (waar je die prijsbewging ook had en even meer dan de prijstlijst moeten betalten en een overcorr omlaag dan allemaal de S en de 3 omarmen of ondertussen wel of niet een rondje langse de E tron etc .

Wat instabiele prijsvorming niet helpt is dat kopers gaan zitten afwachten. Daarnaast is dergelijk prijsbeleid en kans op daling = onzekerheid = risoco = premie = hogere dan noodzakelijke prijs voor bv lease en lagere inruil dan nodig.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk