Dikkie Dik
If gets hard, use hammer
Doet wonderen voor het EV marktaandeel van Tesla in Europa in ieder geval, dat staat tot nu toe voor 2023 op bijna 19%.
Vorig jaar was het nog 15%.
Vorig jaar was het nog 15%.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Maar als je 2018-2022 bekijkt, dan is er toch niet zo heel veel gebeurd, hij is gestegen en nu weer op het 'oude' niveau dacht ik.Eind van de prijsdaling in de US is wel in zicht.
Maar wat een rit. Voor 2018-2022 kopers/rijders :
-/- $ 20k van de piek eind van de zomer 2022 (-/-30-35%)
-/- maar ook 27% y-o-y
nu weer in normaler vaarwater.
Ieder zijn mening, maar de prijsdalingen zijn vooraf aangekondigd door Tesla evenals het behoorlijk ophogen van de productie bij de diverse giga fabrieken. Geheel conform business plan uit 2006 om de transitie naar een duurzame wereld te versnellen. Elon gaf zelfs aan de auto's tegen verlies te verkopen als het moet omdat de inkomsten uit FSD dit ruimschoots moeten gaan compenseren. Ze verkopen de auto's nog steeds met ik dacht 18% operationele winst. Daar dromen alle productie autofabrikanten van.Titel dekt de lading voor deze post niet meer helemaal. Maar apart draadje voor aanmaken kan altijd nog.
Nu ook daling NL ingezet. Dealer gaf dat eind 06 ook al aan, Wist niet waar ie de Tesla's moets laten. Autotelex in de vakpers 'Grote EV' -\- 7 tot 12% extra er af". Vooral bouwjaren 2018 en 2019. Nadruk grote EV's S, X en F-Pace
Prijsverlaging T nu wel reden.
Vooruitzichten ook niet goed
Meer aanbod
Consument laat het afweten. (o.a. MRB 2025)
Weing export mogelijkheden > prijzen elders europa lager
Export S (767) Model 3 (364) I pace (309) en EGolf (431)
USA zet daling T nog steeds bovengemiddeld door
M3
30d -/- 3-4%
90d -/- 6-9 %
y-o-y -/- 36-37%
S iets harder. X iets minder
Consument laat het afweten. (o.a. MRB 2025)
V gaat z'n vrijstellingen niet terugkrijgen. Overheid zal verder wegvallen inkomsten uit MRB (7 mld) en BPM (1.5mld) en brandstof (7.6) ergens vandaan moeten halen. Stel heel NL is aan de EV en PV en stopt dat ook 1 op 1 in z'n auto stopt. Is nu dik 23Mld per jaar
Tja, als de nieuwprijzen zakken, zakken ook de occasion prijzen. Als je iets terug wilt kopen koop je dus een in prijs gezakte nieuwe of occasion.Misschien mis ik iets... maar een prijsdaling is toch gunstig ?
Wat is het problemen met een daling van een nieuwe, en/ of occasion prijzen ?
Sarcastisch hoop ik? minder BTW, minder winst in BV, minder terug uit te keren naar prive..Die prijsdaling is echt vervelend. Volgend jaar moet mijn BV de model S aan mij privé gaan verkopen en als de prijzen zo blijven zakken dan gaat dat pijn doen. Maar ja, het is niet anders.