Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

V2G (tot 2,5kW) uit onze Tesla tappen?

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Die gast van dragtimes had wat last van orkaan Irma en dus stroomonderbreking van enkele dagen.
Heel kleine verbruikers heeft hij kunnen voeden met de 12V-stekker, maar in de marge melde hij een 12V-230V adapter die tot 2,5kW kan leveren als je hem rechstreeks aan de 12V-batterij zou hangen.
Is daarmee een workaround gevonden voor V2G?

Edit: 2,4kW aan 12V betekent 200A... kan je dat wel constant aan de polen van die 12V onttrekken?
Edit: heb geen zin in een discussie of we dit nu wel willen doen met onze auto of niet. Vind het technische aspect vooral boeiend.
 
Last edited:
Vraag me nu af of het technisch mogenlijk is om een tweede 12V accu te laden, dus in parallel met de normale 12V.
Dan zit je wel met het balanceerrisico. Als een van beide accu's al vol is terwijl de andere no niet riskeer je de volle te overladen... met lelijk explosieve gevolgen. Of kan dat niet met onze 12V-batterijen?
 
Last edited:
Dan zit je wel met het balanceerrisico. Als een van beide accu's al vol is terwijl de andere no niet riskeer je de volle te overladen... met lelijk explosieve gevolgen. Of kan dat niet met onze 12V-batterijen.
Duizenden boten hebben meerdere accu's zonder balanceersysteem. De accu die overladen wordt gaat gassen. In theorie explosiegevaar. In werkelijkheid valt het blijkbaar wel mee.
 
  • Informative
Reactions: robertvg and FVO
Die gast van dragtimes had wat last van orkaan Irma en dus stroomonderbreking van enkele dagen.
Heel kleine verbruikers heeft hij kunnen voeden met de 12V-stekker, maar in de marge melde hij een 12V-230V adapter die tot 2,5kW kan leveren als je hem rechstreeks aan de 12V-batterij zou hangen.
Is daarmee een workaround gevonden voor V2G?

Edit: 2,4kW aan 12V betekent 200A... kan je dat wel constant aan de polen van die 12V onttrekken?
Edit: heb geen zin in een discussie of we dit nu wel willen doen met onze auto of niet. Vind het technische aspect vooral boeiend.

De vraag is meer wat de DC-DC-omvormer kan trekken.
Als je constant zo'n grote stroom gaat vragen zal de DC-DC-omvormer mi. continu stroom leveren, en zal de 12V batterij eerder als balans gaan werken.

Overigens had ik in 'n camper een 1KW omvormer 12VDC-220VAC zitten. Kost niet eens zoveel.
IPS4000 12V VOLT - Converter: auto dc/ac | TME - Elektronische Componenten
of met een zuivere sinus :
IPS-1400S 2G AZO DIGITAL - Converter: auto dc/ac | TME - Elektronische Componenten
 
Die projector werkte inderdaad op het grote batterijpakket.
Die oplossing is ooit gepionierd met de Model S die in de film ‘Racing Extinction’ figureerde.
Zie mijn eerdere post Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)
CD59FB96-1423-4B68-A840-C669B6BE5C0D.jpeg

En dat inprikken op 400V gaat volkomen veilig met een beetje kennis en de juiste connectors.
 
De vraag is meer wat de DC-DC-omvormer kan trekken.
Inderdaad dat zal de bottleneck zijn. Want dc-ac omvormers vind ik tot 8kW zelfs. Moet ik maar eens gaan zoeken op het engels-talig gedeelte.

Maar stel dan nog, dat je 2,5kW constant kan trekken uit je auto. Hoe pomp je dat dan over in je thuisbatterij* (vb gedurende de nacht)? Want enkel dan heb je echt V2G. En zou je met je woning off-grid kunnen gaan als je PV hebt op je dak en op je werk (al dan niet gratis) overdag kan laden.

Is alvast een leuk hebbeding voor wildkampeerders in Scandinavië bijvoorbeeld ;).

*Powerwall of andere ups-achtige batterijen van andere merken.
 
Die projector werkte inderdaad op het grote batterijpakket.
Die oplossing is ooit gepionierd met de Model S die in de film ‘Racing Extinction’ figureerde.
Zie mijn eerdere post Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)
View attachment 248636
En dat inprikken op 400V gaat volkomen veilig met een beetje kennis en de juiste connectors.
Heb de film niet gezien denk ik, maar in gilms kan men natuurlijk veel trukeren he.

Maar, dus wanneer de tesla 8 jaar is moeten we maar eens op zoek naar een 400á300VDC naar 230V AC omvormer...
's avonds de stekker in pluggen krijgt dan wel inees een heel andere betekenis :D.
 
//**//

Maar stel dan nog, dat je 2,5kW constant kan trekken uit je auto. Hoe pomp je dat dan over in je thuisbatterij* (vb gedurende de nacht)? Want enkel dan heb je echt V2G. En zou je met je woning off-grid kunnen gaan als je PV hebt op je dak en op je werk (al dan niet gratis) overdag kan laden.
//**//

van autobatterij naar thuisbatterij via 400VDC-12VDC-230VAC-400VDC (of waar die thuisbatterij dan ook op werkt) heeft uiteraard geen enkele zin, de entropie zou alleen maar toenemen;). Dan moet je 400VDC naar 400VDC gaan.

Gratis superchargen én garantie mag je dan alvast op je buik schrijven, er zijn een paar handige en slimme jongens op dit forum die dit zeker kunnen - wat maakt dat Tesla dit zeker zal monitoren.
Logisch ook, ik denk dat dit als diefstal zou gecatalogeerd worden. Is er een jurist in de zaal ?;)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
van autobatterij naar thuisbatterij via 400VDC-12VDC-230VAC-400VDC (of waar die thuisbatterij dan ook op werkt) heeft uiteraard geen enkele zin, de entropie zou alleen maar toenemen;). Dan moet je 400VDC naar 400VDC gaan.

Gratis superchargen én garantie mag je dan alvast op je buik schrijven, er zijn een paar handige en slimme jongens op dit forum die dit zeker kunnen - wat maakt dat Tesla dit zeker zal monitoren.
Logisch ook, ik denk dat dit als diefstal zou gecatalogeerd worden. Is er een jurist in de zaal ?;)
Ik sprak toch over laden op het werk en pas na de 8 jaar...?
 
  • Funny
Reactions: S-19910