Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

V2G (Vehicle to grid) toch mogelijk met Chademo adapter ?

This site may earn commission on affiliate links.
Zullen ze bij tesla niet gelukkig mee zijn, gratis laden en dan stroom thuis gebruiken. Wat me tot volgende bedenking brengt; kan tesla eigenlijk via een softwareupdate het chademoprotocol aanpassen zonder de adators binnen te roepen om dergelijke praktijken te beletten?
 
Zullen ze bij tesla niet gelukkig mee zijn, gratis laden en dan stroom thuis gebruiken. Wat me tot volgende bedenking brengt; kan tesla eigenlijk via een softwareupdate het chademoprotocol aanpassen zonder de adators binnen te roepen om dergelijke praktijken te beletten?

Ik schat in dat Tesla dit al heeft uitgesloten.
 
Dus lult Honda wat uit zijn nek in de advertentie? (zijn we natuurlijk gewoon van autoproudcenten :tongue:)

Elon Musk heeft bij herhaling gezegd dat hij 'vehicle to grid' onzin vindt. Ik denk dat ie gelijk heeft. Een accu heeft een beperkt aantal laad- en ontlaadcycli.
Als onze autoaccu intensief gebruikt wordt voor 'vehicle to grid' toepassingen, dan slijt ie extra snel en neemt het rijbereik af. Dat is echt het laatste dat je zou willen.
Voor toepassingen thuis heeft Tesla de Powerwall bedacht. Dat is een veel zinvollere optie omdat dit systeem thuis gemonteerd wordt en overdag door zonnepanelen of goedkope stroom van het net kan worden geladen.
 
Last edited:
Maar JB Straubel heeft ook gezegd dat een huisbatterij zo veel minder af ziet van huisgebruik omdat de in- en outputvermogens veel kleiner zijn.
Denk dat Musk vooral aan zijn portemonnee denkt ...

Niets belet ons natuurlijk om off-grid te gaan en dmv. een dynobank de thuisaccu op te laden. :cool:
 
Elon Musk heeft bij herhaling gezegd dat hij 'vehicle to grid' onzin vindt. Ik denk dat ie gelijk heeft. Een accu heeft een beperkt aantal laad- en ontlaadcycli.
Als onze autoaccu intensief gebruikt wordt voor 'vehicle to grid' toepassingen, dan slijt ie extra snel en neemt het rijbereik af. Dat is echt het laatste dat je zou willen.
Voor toepassingen thuis heeft Tesla de Powerwall bedacht. Dat is een veel zinvollere optie omdat dit systeem thuis gemonteerd wordt en overdag door zonnepanelen of goedkope stroom van het net kan worden geladen.

Wat mij betreft hoeft het ook niet. Denkbaar zou nog kunnen zijn dat je een tweede huisje in "the middle of nowhere" zonder grid wat van stroom voorziet uit de auto accu. Maar dat zal uitzondering zijn.

Het laten gebruiken van de kostbare auto-accu voor peak balancing zie ik ook niet zitten. Bovendien wil ik graag de beschikbaarheid van de auto zelf in de hand houden. Hij zou maar net leeggetrokken zijn als je weg wilt.
Daar zullen best slimme dingen voor te bedenken zijn maar ik zet meer in op, over een paar jaar weer veel goedkopere, powerwalls en voor de netwerkbeheerders powerpacks of varianten daarvan.

Bouw in Europa ook maar een gigafactory. Er is minstens één autobedrijf dat daar geld in kan stoppen.
 
Het laten gebruiken van de kostbare auto-accu voor peak balancing zie ik ook niet zitten.

(off topic want niet V2G) Peak balancing met die kostbare auto accu's kan al zonder V2G gerealiseerd worden met slimme laadpalen die de auto laden op een moment dat het net er capaciteit voor heeft. Hoe meer (stilstaande, aan de lader hangende) elektrische auto's, hoe beter je als elektriciteitsproducent van je stroomoverschot afkomt (en dat goedkope tarief natuurlijk wel doorberekenen aan de consument zodat die gebruik maakt van die slimme mogelijkheid). Op die manier hoeft het toenemend aantal elektrische auto's geen probleem te vormen en doe je aan gatenvulling ipv peak shaving.

Maar inderdaad, meer accu's bouwen, dan is het straks ook niet meer kostbaar en dan maakt het allemaal niet meer uit of je nu je auto accu of een andere accu gebruikt als buffer.