Elon Musk heeft bij herhaling gezegd dat hij 'vehicle to grid' onzin vindt. Ik denk dat ie gelijk heeft. Een accu heeft een beperkt aantal laad- en ontlaadcycli.
Als onze autoaccu intensief gebruikt wordt voor 'vehicle to grid' toepassingen, dan slijt ie extra snel en neemt het rijbereik af. Dat is echt het laatste dat je zou willen.
Voor toepassingen thuis heeft Tesla de Powerwall bedacht. Dat is een veel zinvollere optie omdat dit systeem thuis gemonteerd wordt en overdag door zonnepanelen of goedkope stroom van het net kan worden geladen.
Wat mij betreft hoeft het ook niet. Denkbaar zou nog kunnen zijn dat je een tweede huisje in "the middle of nowhere" zonder grid wat van stroom voorziet uit de auto accu. Maar dat zal uitzondering zijn.
Het laten gebruiken van de kostbare auto-accu voor peak balancing zie ik ook niet zitten. Bovendien wil ik graag de beschikbaarheid van de auto zelf in de hand houden. Hij zou maar net leeggetrokken zijn als je weg wilt.
Daar zullen best slimme dingen voor te bedenken zijn maar ik zet meer in op, over een paar jaar weer veel goedkopere, powerwalls en voor de netwerkbeheerders powerpacks of varianten daarvan.
Bouw in Europa ook maar een gigafactory. Er is minstens één autobedrijf dat daar geld in kan stoppen.